Gå til innhold

Høyre-politiker vil «dumpe» skolesvake elever


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

http://tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20...87/1011/NYHETER

Høyres programkomité har blant annet foreslått at man innfører karakterer for alle elever fra og med 5. klasse på skoler der foreldre og skolen selv ønsker det, skriver Dagsavisen.

Men Unge Høyre og styremedlem i Vestfold Høyre Lene Westgaard går enda lenger. De foreslår at man skal innføre opptakskrav for å begynne på ungdomsskolen. Westgaard ser for seg karakteren to i matte, engelsk og norsk som et minimumskrav for å få gå videre i skolesystemet

Hva synes dere om dette? Er dette riktig å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mann42

Jeg lurer på om ikke dette er et spill for galleriet. Det er neppe særlig mange ungdommer som går ut av ungdomsskolen med så dårlige kunnskaper at de ville strøket dersom det var karakter. Særlig ikke dersom det er en forutsetning at det ikke foreligger spesifikke lærevansker, adhd eller andre forstyrrelser av samme alvorlighetsgrad.

Det er for lite som reform til at det vil ha noen effekt. Og egentlig er det helt meningsløst. Man kan spørre seg hva slags motiver som egentlig ligger under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er litt delt når det gjelder karakterer på barneskolen og holde igjen elever som ikke gjør det bra nok.

På en måte kunne det være bra, for det fins nok en god del slappe skoleelever som ikke gidder å yte noe særlig for de kommer inn på den linjen de vil likevel.

Men på den annen side så er det mange elever med spesielle behov (dysleksi, lærevansker, synshemmet, hørselshemmet) som ikke får den hjelpen de trenger og har krav på og dermed ikke gjør det veldig bra.

Styrk lærerstaben først, før man skal gjøre det vanskeligere for "svake" elever å komme seg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_marie_*
Jeg lurer på om ikke dette er et spill for galleriet. Det er neppe særlig mange ungdommer som går ut av ungdomsskolen med så dårlige kunnskaper at de ville strøket dersom det var karakter. Særlig ikke dersom det er en forutsetning at det ikke foreligger spesifikke lærevansker, adhd eller andre forstyrrelser av samme alvorlighetsgrad.

Det er for lite som reform til at det vil ha noen effekt. Og egentlig er det helt meningsløst. Man kan spørre seg hva slags motiver som egentlig ligger under.

Jeg lurer i grunn på om du har lest saken. Det er snakk om karakterer for 10 klassinger, ikke i ungdomsskolen - der er det allerede karakterer.

20 prosent av ungdommer som går ut av ungdomsskolen har lese og skriveproblemer.. Syntes det er nok til å forsøke alt for å få hjelp til disse.

Om karakterer er det som gir disse dokumentasjon på at de er svake og trenger ekstra hjelp - eller som gjør at de gidder å ta i, så kjør på.

Gjør mye mer enn frukt, hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ga totalt blaffen i skolen frem til videregående og det har gått veldig bra med meg. Tviler på at jeg ville hatt mer enn 2 i snitt på disse trinnene 1-7 klasse. Gikk forøvrig fra en 3-er i engelsk på unngdomsskolen til en 6'er på videregående, så karakterer på barnetrinnet er bare tull. Der skal man leke og ha det gøy, lekser gjorde jeg nesten aldri, men jobbet på skolen når jeg var på skolen.

La barn være barn og lære i sitt eget tempo, jeg sier ut med lekser også, jeg - innfør dem på de senere årene slik at man venner seg til det til videregående.

fyi - I dag går jeg på ett av de studiene i Norge som er vanskeligst å komme inn på (krever over 5 i snitt + full fordypning i to realfag) - med denne ordningen hadde jeg ikke hatt en sjans engang, da hadde jeg måtte slutte etter bare noen år.

Tulling. Han som foreslo dette idiotiet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg ga totalt blaffen i skolen frem til videregående og det har gått veldig bra med meg. Tviler på at jeg ville hatt mer enn 2 i snitt på disse trinnene 1-7 klasse. Gikk forøvrig fra en 3-er i engelsk på unngdomsskolen til en 6'er på videregående, så karakterer på barnetrinnet er bare tull. Der skal man leke og ha det gøy, lekser gjorde jeg nesten aldri, men jobbet på skolen når jeg var på skolen.

La barn være barn og lære i sitt eget tempo, jeg sier ut med lekser også, jeg - innfør dem på de senere årene slik at man venner seg til det til videregående.

fyi - I dag går jeg på ett av de studiene i Norge som er vanskeligst å komme inn på (krever over 5 i snitt + full fordypning i to realfag) - med denne ordningen hadde jeg ikke hatt en sjans engang, da hadde jeg måtte slutte etter bare noen år.

Tulling. Han som foreslo dette idiotiet altså.

Fordi du var lat, ikke uintelligent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Skolen er blitt et sted der veikhet dyrkes som en dyd og middelmådigheten er målet.

Totalt uenig. Dersom jeg stemmer H ved neste valg stemmer jeg for at sønnen min ikke skal komme inn på videregående fordi han ikkje vil komme til å oppnå 2 ere i alle fag. Det er ikke fordi han er lat, men fordi han ikke skjønner bæret i matte. Hurra for et system som skaper tapere... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marie_*
Totalt uenig. Dersom jeg stemmer H ved neste valg stemmer jeg for at sønnen min ikke skal komme inn på videregående fordi han ikkje vil komme til å oppnå 2 ere i alle fag. Det er ikke fordi han er lat, men fordi han ikke skjønner bæret i matte. Hurra for et system som skaper tapere... :tristbla:

Jeg tror nok fint at han kunne stått om han hadde søkt om hjelp og jobbet endel med matte.. Jeg lå selv på 1-2 i matte når jeg gikk på ungdomsskolen, så vet hvordan det er å ikke skjønne det. Hadde nok tatt det litt mer på alvor om det fikk konsekvenser..

Om han ikke får 2'er i matte, så er det forresten ikke bestått.. Og da kommer han jo ikke inn på vgs allikevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Fordi du var lat, ikke uintelligent.

Nettopp! Og hvordan skal man luke ut de late mot de svake dersom man bruker karakterene til å luke dem ut med? Jeg hadde helt sikkert ikke prestert bedre på nasjonale prøver eller den slags - jeg kunne ingenting.

Dermed - la ungene få utvikle seg på disse trinnene. Det er greit med karakterer på ungdomsskolen, men ikke før. Har man problemer med å stå på ungdomsskolen (der presset begynner og ungdommen våkner litt fra barneskoletåken) så burde man sikkert sette inn tiltak.

Jeg tviler på at det bare var jeg som var lat på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg blomstret heller ikke før VGS; skulle jeg blitt plassert i en klasse for mindre begavede kun fordi jeg ikke gjorde det bra på barneskolen? Hvor er logikken i dét? Tror ikke folk som etterstreber "eliteskolen", eller deling av klasser, helt har grep om ringvirkningene noe slikt kan ha.

Og jeg grøsser også av "enhetsskole"-begrepet, men kun fordi det gjentas ad infinitum som noe helt forferdelig i omtrent samme språkdrakt. Det er defintivt rom for forbedring, men å radikalt endre status quo er det ingen hjemmel for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...