catty Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #41 Skrevet 28. mai 2009 hyggelig med svar uansett ! Men du vurderer ikke halsbånd da? Om katten min kommer tilbake skal den så absolutt ha det. Men tror du noen ville tatt den selv om den er øremerket? Nesten bedre om noen har tatt hun og gir henne mat og sånn enn at hun ligger død et sted... Blir helt skjelven jeg. At hun ligger et sted og at jeg ikke får hentet hun. Ser for meg pelsen "blafrer" i vinden.. Piner meg selv jeg egentlig. Er bare så frustrerende å ikke vite.
puck Skrevet 28. mai 2009 #42 Skrevet 28. mai 2009 Trist lesing. Frustrerende og forferdelig å ikke vite, men katter kan vandre og noen kan ha tatt henne inn. I tilfelle har hun det helt sikkert bra og får stell og god mat. Hvis det verste har hendt; at hun er blitt påkjørt eller tatt av gaupe er hun borte for alltid, men hun har det ikke vondt hvis det er noen trøst. Det er vel i grunn ingen trøst i det jeg skriver, men jeg prøver bare å si til deg at enten kommer hun hjem frisk og fin, og det andre alternativet har du sikkert tenkt på gjentatte ganger. Det er en av tingene med å ha dyr, man kan ikke sperre de inne, de kan bli syke og man føler seg maktesløse. Men det kan aldri ta bort gleden dyra gir deg, og man kan ikke angre på at man lot dyret leve fritt i naturen slik det er skapt for. Det skal du heller være stolt over. Jeg håper virkelig at katten kommer tilbake. Hvis hun har funnet et annet hjem, har hun det bra. Katter kan finne seg et annet hjem hvis noen er så dumme å begynne å mate en sunn og tam katt. Dette er selvstendige dyr. De som mater en frisk katt, gjør det i beste mening og etter litt kylling og god mat bosetter katten seg der, og de tror dette er en villkatt eller en som er blitt hjemløs siden den ikke går hjem igjen. Det er så mange uvitende folk som ikke tenker over hva de kan sette i gang. Hvis det er mange hytter i området kan noen hytteeiere ha tatt katten med seg hjem etter ett opphold på hytta og derfor får du ikke respons på etterlysningene av henne. Men hytteeierne kommer vel tilbake igjen, så ikke gi opp. Jeg vet om katter som tar seg en tur hver sommer og om hunder som er blitt borte, men som heldigvis er kommet tilbake. Er det mange hytter i området? Kan du kontakte kommunen og printe ut etterlysning av katten som du legger i en frankert konvolutt og be kommunen sende etterlysningen til hytteeierne?
catty Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #43 Skrevet 28. mai 2009 Trist lesing. Frustrerende og forferdelig å ikke vite, men katter kan vandre og noen kan ha tatt henne inn. I tilfelle har hun det helt sikkert bra og får stell og god mat. Hvis det verste har hendt; at hun er blitt påkjørt eller tatt av gaupe er hun borte for alltid, men hun har det ikke vondt hvis det er noen trøst. Det er vel i grunn ingen trøst i det jeg skriver, men jeg prøver bare å si til deg at enten kommer hun hjem frisk og fin, og det andre alternativet har du sikkert tenkt på gjentatte ganger. Det er en av tingene med å ha dyr, man kan ikke sperre de inne, de kan bli syke og man føler seg maktesløse. Men det kan aldri ta bort gleden dyra gir deg, og man kan ikke angre på at man lot dyret leve fritt i naturen slik det er skapt for. Det skal du heller være stolt over. Jeg håper virkelig at katten kommer tilbake. Hvis hun har funnet et annet hjem, har hun det bra. Katter kan finne seg et annet hjem hvis noen er så dumme å begynne å mate en sunn og tam katt. Dette er selvstendige dyr. De som mater en frisk katt, gjør det i beste mening og etter litt kylling og god mat bosetter katten seg der, og de tror dette er en villkatt eller en som er blitt hjemløs siden den ikke går hjem igjen. Det er så mange uvitende folk som ikke tenker over hva de kan sette i gang. Hvis det er mange hytter i området kan noen hytteeiere ha tatt katten med seg hjem etter ett opphold på hytta og derfor får du ikke respons på etterlysningene av henne. Men hytteeierne kommer vel tilbake igjen, så ikke gi opp. Jeg vet om katter som tar seg en tur hver sommer og om hunder som er blitt borte, men som heldigvis er kommet tilbake. Er det mange hytter i området? Kan du kontakte kommunen og printe ut etterlysning av katten som du legger i en frankert konvolutt og be kommunen sende etterlysningen til hytteeierne? Takk for langt og ærlig svar. Ja, er en del hytter i området, flere hytter enn hus omtrent. Er derfor lite trafikkert, og jeg har derfor sluppet og tenke på at hun kan bli overkjørt, men det kan jo skje. Ja, god idè det siste du skrev. Det skal jeg jammen gjøre. Noen kan ha tatt hun med et sted. Vet jo aldri:) De få naboene rundt vet hvor glad jeg er i katten, så jeg funderer nå litt på om de kan ha kjørt på hun, og ikke tør å si ifra. Litt drøyt men.. Har aldri sett gaupe her, men har sett rev engang. Kanskje det er reven. Og en ting til, så en stygg hund fly rundt uten bånd dagen etter hun forsvant, kan en hund drepe en katt? en katt er jo mye raskere, og kan hoppe opp i et tre. Kan ha skremt henne langt vekk kanskje..
puck Skrevet 28. mai 2009 #44 Skrevet 28. mai 2009 (endret) Jeg tror ikke hunder eller en rev klarer å ta en frisk katt. Det har jeg aldri hørt om. En kattunge kanskje, men ikke en som er to år og vant til å gå ute. Katter er rovdyr og en rev vil aldri risikere å få ett bitt fra ett annet rovdyr. Ett bitt ute i den frie og ville naturen kan være ensbetydende med alvorlig betennelse og instinktet for overlevelse sitter dypt. Derfor angriper rovdyr svært sjelden hverandre. Unntaket er rabies og det har vi ikke i Norge. En ulv kan angripe og drepe en hund fordi de er nært beslektet og ulven ser kanskje på en tam hund som en inntrenger eller et individ som ikke er i stand til å overleve og en fare for bestanden. Det går rykter om gauper som har tatt katter, men området er kjent for mange gauper og etter at gaupebestanden tok seg opp etter mange år der de trodde det ikke fantes noen gaupebestand, ble katter borte og da fikk gaupa skylden. Jeg vet ikke om det er riktig eller bare en påstand at gauper tar katter. Voksne mennesker flest sier i fra om de kjører på et dyr og kjenner til eieren. Den hunden du så kan ha skremt henne og fått henne til å holde seg unna området. I mellomtiden kan noen hytteiere ha begynt å mate henne og kanskje tatt henne hjem i god tro, siden hun kanskje surret rundt hytta selv om de ikke ga henne mat i begynnelsen. Det er heller ikke alle som vet om øremerking. Eldre mennesker foreksempel som har hatt katt før øremerking ble kjent. Jeg ville sjekket hytteeierne. De fleste kommer vel tilbake i løpet av sommeren. Kanskje noen i linken kan hjelpe deg? De vet kanskje om det finnes en lokal hytteforening i ditt område der du kan etterlyse katten din? http://www.hytteforbund.no/ Endret 28. mai 2009 av puck
Kykkelikokos Skrevet 29. mai 2009 #45 Skrevet 29. mai 2009 Katten vår var borte i to dager igjen nå nettopp. Etter et par dager ringte naboen, 60 meter oppi veien. Katten vår hadde stått og mjauet utenfor døren deres i to dager. Det er en annen svær katt som driver og terroriserer katten vår. En natt var den inne på soverommet vårt. Vi våknet av et voldsomt leven. Begge kattene fløy over sengen vår to ganger, og katten vår stakkars, skvettet flere steder på gulvet fordi den ble så skremt. Heldigvis hadde vi bånd på henne denne gangen også, med navn og telefonnummer i et slikt lite hylster. Kjenner meg godt igjen i tankene dine. Den ene gangen katten vår var så lenge borte at vi trodde at hun ikke kom til å komme hjem, så sa jeg også at jeg aldri mer skulle ha noe dyr. Det gjør så vondt når de forsvinner og man ikke vet hva som har skjedd!
Gjest Cupcakes Skrevet 29. mai 2009 #46 Skrevet 29. mai 2009 hei. for en helt nydelig pus du har! selv har jeg en liten jente pus på 1 år..og jeg engster meg alltid for om hun kommer tilbake eller ikke når hun er ute. er så trist når de blir borte! har hatt mange katter som har forsvunnet når jeg var liten, og det er så sårt så sårt! har ikke så mye tips eller råd å komme med utenom at jeg vet akkurat hvordan du har det nå. håper inderlig at katten din snart kommer hjem igjen!
Gjest Gjest_Fjest_* Skrevet 31. mai 2009 #47 Skrevet 31. mai 2009 En katt kan være borte i evigheter. Min pus tok seg en streif fra sommer til sommer. Et år borte, for så å plutselig sprade rundt på tunet - tjukk og god. Tok seg ingen i nærheten like lange turer etter det igjen.
Eplefe Skrevet 1. juni 2009 #48 Skrevet 1. juni 2009 Jeg vil bare nevne at katter vil gjøre ALT for å komme seg ut av et halsbånd, og om de ikke klarer det kan det bety livsfare. Katter sine bånd henger seg utrolig fort fast i ting når de er ute om de er uforsiktige, og de kan kveles eller få dype sår i halsen av dem. Derfor er chip/øremerking en bedre løsning, problemet der er at alt for få tar dem til veterinær og får chip/ører sjekket.
Kykkelikokos Skrevet 1. juni 2009 #49 Skrevet 1. juni 2009 (endret) Det finnes halsbånd uten strikk, som løser seg ut i låsemekanismen. Ingen har sjekket for øremerking/chip på katten vår når den har vært borte. Endret 1. juni 2009 av Kykkelikokos
catty Skrevet 2. juni 2009 Forfatter #50 Skrevet 2. juni 2009 Tror ikke det er så mange som vet om dette med øremerking.. Hvertfall ikke eldre folk. Da ville isåfal jeg hatt katten min hos meg nå. Ikke mange som gidder å kjøre til dyrlegen, er kanskje det Sorry, er bare sur om dagen. Ingenting kan erstatte den katten. Bra katten din kom hjem Kykkelikokos, det mener jeg. Smart med sånn halsbånd, som du skriver. Har også sendt brev til hytte eiere. Ikke hørt noe. Og cupcakes, takk Hun har vært borte i over en måned nå, så skal vel mye til...
Kykkelikokos Skrevet 3. juni 2009 #51 Skrevet 3. juni 2009 Huff, så trist at hun ikke har kommet hjem Håper du snart får svar på hvor hun har blitt av..
Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2009 #52 Skrevet 5. juli 2009 Er hun fremdeles borte? Min pus stakk av for litt over en uke siden. Håper han har det bra, hvor enn han er.
Siiw Skrevet 5. juli 2009 #53 Skrevet 5. juli 2009 hei: ) vet hvordan det er - HAR selv en bestevenn på rømmen! det har han vært siden desember! håpløst og sette opp lapp! for folk gir blaffen! :-( den katten var bare så hærlig! livet mitt ga menig for første gang! men nå, har jeg ikke lyst til og leve! vil ikke uten max! ingen forstår meg! og det er for jævelig! men skal prøve og henge opp lapp igjen! vil så gjerne ha han tilbake! uff Håper pusen din kom hjem igjen!!!!
Kykkelikokos Skrevet 6. juli 2009 #54 Skrevet 6. juli 2009 Forstår deg godt, Siiw. Det er ikke alle som har like nære bånd til kattene sine. Se bare på de som bare reiser fra kattene når de skal på ferie.. Håper pusene deres kommer hjem igjen til dere snart.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2009 #55 Skrevet 6. juli 2009 Tror ikke det er så mange som vet om dette med øremerking.. Hvertfall ikke eldre folk. Da ville isåfal jeg hatt katten min hos meg nå. Ikke mange som gidder å kjøre til dyrlegen, er kanskje det Sorry, er bare sur om dagen. Ingenting kan erstatte den katten. Bra katten din kom hjem Kykkelikokos, det mener jeg. Smart med sånn halsbånd, som du skriver. Har også sendt brev til hytte eiere. Ikke hørt noe. Og cupcakes, takk Hun har vært borte i over en måned nå, så skal vel mye til... Du må være optimistisk. Husk at det fortsatt kan være en mulighet for at hun er i live der ute. Vet ikke om du har utlovet noen dusør? I tilfelle det er noen sleipe mennesker som har stjålet henne, kan det jo hende de lar seg lokke av en dusør... Det kan jo også skje utrolige ting som at katten har gått inn i en lastebil og blitt med den mange mil... Det er mange muligheter, så hold håpet oppe. Og hvis det skulle etter hvert viser seg at katten likevel er død, har den ikke levd forgjeves. Den har jo hatt et fint liv hos deg og gitt deg mye glede. Etter hvert vil du kunne få glede av en ny katt igjen. Dessverre er det slik at katter kan komme ut for fare i trafikken for eksempel, men jeg synes ikke det skal hindre oss i å ta vare på og være glad i kjæledyrene så lenge vi har dem.
catty Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #56 Skrevet 6. juli 2009 (endret) Hei. Så hyggelig å se at dere fortsatt bryr dere! Synes det er så hyggelig. Over to måneder siden nå. Og jeg får enda veldig klump i magen når jeg tenker på henne. Noe jeg har gjort hver dag siden hun forsvant. Mange sier jeg overdriver litt.. Men men. Snakket med en hyttenabo for noen dager siden faktisk, hun sa hun trodde det kunne være grevling. Hun har sett flere grevlinger her. Jeg derimot har ikke sett noen men. Det er kanskje det som har skjedd. Stygge grevling.. Tenk om katten våre hadde kommet hjem i morgen Siiw. Det er min store drøm. Endret 6. juli 2009 av catty
mee mee Skrevet 6. juli 2009 #57 Skrevet 6. juli 2009 Ville bare komme med en solskinnshistorie her! Vi har hatt en katt hjemme hos oss i 2 uker. I dag ringte eierne etter å ha sett annonse i avisen. Fikk da vite at hun pleide å stikke av lengre perioder. Denne gangen hadde hun nesten gått over en mil, og da over et fjell, lille pusen! Håper pusen er hos snille folk som oss
catty Skrevet 6. juli 2009 Forfatter #58 Skrevet 6. juli 2009 Ville bare komme med en solskinnshistorie her! Vi har hatt en katt hjemme hos oss i 2 uker. I dag ringte eierne etter å ha sett annonse i avisen. Fikk da vite at hun pleide å stikke av lengre perioder. Denne gangen hadde hun nesten gått over en mil, og da over et fjell, lille pusen! Håper pusen er hos snille folk som oss Hjelper alltid med noen sånne
Leo Skrevet 7. juli 2009 #59 Skrevet 7. juli 2009 Vår katt har også vært borte i snart tre uker og siden den var av det svært hjemmekjære slaget, har vi mer eller mindre gitt opp håpet. At det er utrolig trist, kan jeg imidlertid bekrefte, catty! Å ikke vite er grusomt og jeg tror nok at det hadde vært lettere hvis vi kunne være helt sikre på at han er død. Selv om han var "bare" en katt, så var han også et familiemedlem. Siden vi vet at vi kan ta oss godt av minst to katter, har det kommet ett nytt tilskudd på stammen her i huset i form av en kattunge, men vi savner den som er borte like mye fremdeles! Jeg håper selvfølgelig at kattene kommer tilbake, men desverre tror jeg det henger i en tynn tråd når hjemmekjære kosekatter bare forsvinner. Som jeg skrev i "min" tråd, så trøster jeg meg litt med at katten hadde et utmerket liv mens den bodde her. Det hadde sikkert din også, men når vi slipper kattene våre ut, så tar vi også en risiko. (Og katter liker dessuten risiko!) Verken vi eller kattene hadde blitt lykkelige av at de var innestengt og "innpakket i bomull"! "Missing In Action" er tross alt bedre enn en langsom død forårsaket av problemer med hårballer, kjedsomhet og nyrestein! (Satt på spissen! ) Når det gjelder merking, så kommer heller aldri den nye lille katten her noen gang til å få halsbånd! Uansett hva noen mener, så er halsbånd en dødsfelle for smidige jegere som bl.a. ferdes i trær! Selv om det sies at de skal løse ut, så har jeg jo selv sett at halsbånd med sikkerhetslås ikke alltid gjør det og strikk er jo helt håpløst! Som sagt før får imidlertid den kattungen vi har nå høyst sannsynlig ett navn sterkt inspirieret av nicket ditt!
catty Skrevet 7. juli 2009 Forfatter #60 Skrevet 7. juli 2009 Så koselig Leo! hehe, Det likte jeg (navnet altså..) Får på en måte ikke sørget helt, når man ikke vet hva som har skjedd. Skulle gitt mye for å vite hvor hun er akkurat nå. (Død eller levende...) Lurer så fært på hvor hun ligger om hun er død.. Det som er det værste. Forresten, åssen for du til den katten du la til på slutten der? Når jeg trykker på "smil" knappen får jeg ikke opp noen katt Håper vi får svar på hva som har skjedd med pusene våres, for det synes jeg vi fortjener
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå