Gå til innhold

Connie (46) fikk nytt ansikt fra død kvinne


Chakoya

Anbefalte innlegg

Connie (46) fikk nytt ansikt fra død kvinne(VG Nett) For fem år siden skjøt ektemannen til Connie Culp vekk store deler av ansiktet hennes. Nå har hun fått nytt ansikt.

46-åringen kan nå endelig snakke, smile, lukte og smake maten hun spiser igjen. Uttalen er foreløpig litt utydelig, og framtoningen er ennå litt oppsvulmet og firkantet. Huden ligger i folder, som legene etter hvert vil fjerne når nervene og blodsirkulasjonen bedrer seg, skriver nyhetsbyrået AP.

Culp har gjennomgått 30 operasjoner for å få et nytt fjes

Kilde:

VG - Connie (46) fikk nytt ansikt fra død kvinne

Dette synes jeg var en fin nyhet der nok en gang kirurgi viser hva man kan få til i dagens samfunn. Utrolige greier! Det er meg fasinerende å se på. Jeg kan tenke meg at Connie er glad for arbeidet som har blitt gjort!

Og det var snilt gjort av donorfamilien som gav henne denne sjangsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vææ... litt skremmende... vel og bra.. men skremmende..

Jeg hadde aldri villet gå med en annen-død-kvinnes annsikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet for hva kirurgene her har utrettet. Helt fantastisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
vææ... litt skremmende... vel og bra.. men skremmende..

Jeg hadde aldri villet gå med en annen-død-kvinnes annsikt..

Du ville vel heller godt uten ansikt? :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Skremmende at man bare kan ta en "brikke" derfra og slenge på "der"

Mennesket blir (og er) bare ett kjøttstykke, levende eller død...

Ingen verdi på mennesket, på en måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42
Skremmende at man bare kan ta en "brikke" derfra og slenge på "der"

Mennesket blir (og er) bare ett kjøttstykke, levende eller død...

Ingen verdi på mennesket, på en måte...

Tvert i mot, vil jeg si. Nå har folk tilogmed verdi etter at de er døde.

Og tenk på at denne damen som fikk et nytt ansikt, nå får livet tilbake. Etter noen flere operasjoner kommer det nye ansiktet til å se nesten normalt ut, iflg artikkelen. Hun HADDE jo ikke noe ansikt etter at mannen hennes skjøt det av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mann42
Skremmende at man bare kan ta en "brikke" derfra og slenge på "der"

Mennesket blir (og er) bare ett kjøttstykke, levende eller død...

Ingen verdi på mennesket, på en måte...

Hvis man skal bli litt seriøs:

Det er ikke noe kjøttstykke som "slenges på". Det er et ansikt som en familie har gitt legene tillatelse til å transplantere, slik at deres døde datter kan bidra til at noen andre får livet sitt tilbake. Og de legene som har gjort det, har brukt mange år på å perfeksjonere ferdighetene sine til et punkt som tillater dem å gjøre dette. De har føyd sammen små blodårer, festet muskler, koblet sammen nerver, og mot alle odds klart å få dette til å fungere.

Damen som har mottatt dette ansiktet, er et offer for en mann som virkelig ikke verdsatte mennesket, for han skjøt henne midt i ansiktet og forsøkte så å drepe seg selv. En inkompetent idiot dessuten, for han mislykkedes i begge deler.

Hun har gjennomgått et smertehelvete under rekonvalesensen etter skytingen, et liv som må ha inneholdt svært få lyspunkter og har endelig fått et ansikt som kanskje vil bli noenlunde normalt slik at hun kan bevege seg blant folk igjen uten å fremprovosere deres avsky eller medynk. Hvordan kan man si at dette er uten verdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tang Lung

"Jeg hadde aldri villet gå med en annen-død-kvinnes annsikt.."

Motorsagmassakren anyone lol :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal bli litt seriøs:

Det er ikke noe kjøttstykke som "slenges på". Det er et ansikt som en familie har gitt legene tillatelse til å transplantere, slik at deres døde datter kan bidra til at noen andre får livet sitt tilbake. Og de legene som har gjort det, har brukt mange år på å perfeksjonere ferdighetene sine til et punkt som tillater dem å gjøre dette. De har føyd sammen små blodårer, festet muskler, koblet sammen nerver, og mot alle odds klart å få dette til å fungere.

Damen som har mottatt dette ansiktet, er et offer for en mann som virkelig ikke verdsatte mennesket, for han skjøt henne midt i ansiktet og forsøkte så å drepe seg selv. En inkompetent idiot dessuten, for han mislykkedes i begge deler.

Hun har gjennomgått et smertehelvete under rekonvalesensen etter skytingen, et liv som må ha inneholdt svært få lyspunkter og har endelig fått et ansikt som kanskje vil bli noenlunde normalt slik at hun kan bevege seg blant folk igjen uten å fremprovosere deres avsky eller medynk. Hvordan kan man si at dette er uten verdi?

Enkelt. Denne kvinnen kommer til å dø. Det er akkurat like meningsfylt som om noen klarer å lage rosa dasspapir, bortsett fra at rosa dasspapir gleder flere mennesker, enn at denne dama får et nytt ansikt.

Verdi er det som skapes for evigheten. Om en ser bort ifra at sola til slutt spiser opp dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vææ... litt skremmende... vel og bra.. men skremmende..

Jeg hadde aldri villet gå med en annen-død-kvinnes annsikt..

Og det er du sikker på ?

Du ville heller gå med halve ansiktet skutt vekk i alle år, fremfor å kunne få muligheten til å leve et normalt liv med nytt ansikt ved hjelp av en død person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble helt sjokkert når jeg så røngtenbildet etter hagleskuddet; er helt utrolig at hun overlevde! Og for transplantasjonen; Helt fantastisk! Livskvaliteten til denne kvinnen har blitt endret drastisk - hun har en nese nå, noe hun ikke hadde etter hagleskuddet - små ting vi alle tar for gitt. Jeg kunne tenkt meg å donere min kropp til sånne og andre situasjoner; jeg har ikke bruk for den etter at jeg er død.

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann42
Enkelt. Denne kvinnen kommer til å dø. Det er akkurat like meningsfylt som om noen klarer å lage rosa dasspapir, bortsett fra at rosa dasspapir gleder flere mennesker, enn at denne dama får et nytt ansikt.

Verdi er det som skapes for evigheten. Om en ser bort ifra at sola til slutt spiser opp dette også.

Føler vi oss litt dysforiske i dag? Så ditt standpunkt er at ingenting spiller noen rolle, og at vi alle bare må legge oss ned og dø, fordi ikke noe enkeltmenneskes lidelse eller situasjon betyr noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...