Gå til innhold

Innvandrere og såkalte sjekketriks...


Gjest Scarlet

Anbefalte innlegg

Synes du er usaklig når du spør om du som sykepleier ikke har lov til å forsvare deg og ditt, da er jeg redd du ikke helt forstår mitt budskap. Håper jeg tar feil.

Hva er egentlig budskapet ditt, Lisa-Beth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt budskap er at du kan ikke ha en holdning på jobb og en privat.

Sykepleier er du åkkesom.

Dette er din mening. Før jeg ble sykepleier kjørte jeg ambulanse i mange år, og du må lære deg å la jobb være jobb, du kan ikke ta med deg den hjem. Da blir du splitter pine gal til slutt.

Hva er egentlig poenget ditt? Tror du virkelig at jeg ville behandlet en utlending (hvit, gul, brun, rød, sort) annerledes enn en nordmann når jeg er på jobb? Da er i alle fall du laaaaaaaangt ute og kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg tror det er lite realistisk å tro at det ikke jobber folk i det offentlige med hoildnigner man kanskej ikke er enig i.

Sier ikke at Rubymannen er det, men det finnes nok rasister blant lærere, leger, dommere, sosialkonsulenter og saksbehandlere generelt. Det viktigste må være at de (eller noen andre) ikke tar med seg følelsene på jobb, men utfører den slik det skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Don Pedro! Det finnes alltid folk som har meninger man ikke er enig i. Jeg synes også det ligger en grense mellom rasisme og det å ikke finne seg i alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Jeg er selv halvt utenlandsk, og det er ikke rasistisk ment det vi skriver, men ren og skjær FAKTA. Greit, har opplevd norske gutter holde på sånn også, men ikke mange. Det med en utlending skjer hver ENESTE gang jeg er i byen! En smule forskjell, kanskje?

For eksempel for noen dager siden satt det seg en utenlandsk gutt ovenfor for meg på t-banen. Han begynte å blunke og smile, og jeg prøvde pinlig å ignorere det. Da det var tre stasjoner igjen før jeg skulle av, begynte han å snakke til meg. Han sa han skulle av på neste stasjon, og spurte om han kunne få nummeret mitt slik at vi kunne finne på noe neste dag. Jeg nølte litt, men skrev til slutt inn feil nr. Ubehagelig. Tror han jeg ville ha møtt han, uten engang å kjenne han?

Har også opplevd å bli "forfulgt" og hvis jeg ignorerer de, roper de hore etter meg.

Jeg tror nok det har noe med deres kvinnesyn, ja.

Klem, CF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lekebøll
For eksempel for noen dager siden satt det seg en utenlandsk gutt ovenfor for meg på t-banen. Han begynte å blunke og smile, og jeg prøvde pinlig å ignorere det. Da det var tre stasjoner igjen før jeg skulle av, begynte han å snakke til meg. Han sa han skulle av på neste stasjon, og spurte om han kunne få nummeret mitt slik at vi kunne finne på noe neste dag. Jeg nølte litt, men skrev til slutt inn feil nr. Ubehagelig. Tror han jeg ville ha møtt han, uten engang å kjenne han?

Det er kanskje en idè å gi klare signaler dersom du er misfornøyd med noe?

Hvorfor ikke bare si at han ikke får nummeret, og ferdig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Tror ikke du som ambulansesjåfør behandlet folk forskjellig.

Som sykepleier oppretter man vel en relasjon som varer litt lenger enn en biltur (uten at jeg skal påstå at jeg kjenner til alle oppgaver en sykepleier har) og hvilke verdier man legger til grunn for behandling, blir vel ekstra synlige etter en tid her. Kjenner ikke deg, Rubymannen, at jeg hevder noe som helst.

Tror som deg Donpedro at man selvfølgelig treffer folk i alle viktige posisjoner som innehar holdninger man ikke liker, men rasisme blir jo veldig ekstremt da.

Her må man få lov til å ha nulltoleranse.

Jeg er nok litt naiv i forhold til dette temaet og i tillegg litt fargeblind. Er oppvokst med foreldre som er samfunnsengasjerte bistandsarbeidere (pappa som lege i Norad) samt deres likesinnede venner. Folk av alle hudfarger har alltid vanket hos oss, slik at det blir helt sprøtt for meg å lese om holdninger som at disse utlendingene er så sleske til å sjekke damer, eller jeg må forsvare meg og mitt og disse mørkhudede som en homogen gruppe. Jeg er oppvokst med disse mørkhudede.

Jeg trekker meg fra diskusjonen, har ikke mer å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candyfloss

Det er kanskje en idè å gi klare signaler dersom du er misfornøyd med noe?

Hvorfor ikke bare si at han ikke får nummeret, og ferdig med det?

Tro meg, jeg har prøvd det før. Det ender med at de følger etter en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lekebøll

Hmm. Det fungerer alltid for meg.

Må så klart være veldig tydelig og bestemt i hva du mener, men da har det ikke vært noe problem for meg. De er i alle fall høflige tilbake.

Sier ikke at du lyver, jeg har bare ikke opplevd det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest indiangranny

Det dere har truffet på er notoriske drittsekker,de finnes i alle farger og kulører.Jeg har blitt plaget av noen utlendinger på jobb,så ringte jeg gubben og han kom ned.Han utlendingen fikk så hatten passet og han turde ikke å hilse på meg etterpå.

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Lisa-Beth er jeg også fargeblind, og har hatt mennesker fra andre kulturer og med heeelt annen farge en meg som en del av oppveksten min.

Jeg ser endel ting jeg er uenig i, jeg ser også endel ting jeg mener er feil i forhold til å faktisk bo i norge og ta med seg "for mye" av sin egen kultur hit. (mistet ei veldig god venninde da vi ble 16, fordi hun da ikke fikk lov til å være sammen med nordmenn lenger, hun skulle giftes bort i india og skulle ikke påvirkes mer av oss "frie" nordmenn. Det var slik den familien var, jeg synes det blir helt feil, men kan på ingen måte tro at dette gjelder alle innvandrere og reagerer derfor på DENNE familien, ikke på alle, eller "de fleste" innvandrere!)

Jeg jobber på grønland, handler i innvandrerbutikker og omgåes fargede innvandrere hver bidige dag, og fremdeles skjønner jeg ikke hva dere snakker om når dere sier at "de fleste innvandrere" eller "alle pakistanske guttegjenger" er slik og sånn. Jeg ser en hel haug forskjellige mennesker jeg, og klarer ikke å forstå at alle disse oppfører seg helt fint i forhold til meg, mens så fort en av dere andre dukker opp så blir de aller fleste av disse til kåte drittsekker.

Sier ikke at det ikke finnes drittsekker av fargede også, for det ville vært helt talentløst å påstå, men at de fleste eller alle er det blir for naivt for meg, da tenker jeg med en gang: KJENNER du, eller har du MØTT de aller fleste? eller dømmer du etter de kanskje 10% av alle fargede du har møtt som er skikkelig ekle, alle de andre også?

Jeg har også blitt snakket til på t-banen, ble også spurt om han ikke kunne få tlfnummeret mitt, jeg smilte og sa klart ifra at "dessverre, det er ikke av interesse", og thats it, ikke noe roping eller klaging av den grunn.

Jeg har også blitt smilt til på gaten, og fått tilsnakk som "Du var pen/vakker!" eller lignende, men forskjellen er kanskje at når noen sier slikt til meg, så smiler jeg og sier takk jeg da, også får jeg aldri noe mer "pes" en det.

Jeg lurer litt på hva det ER, siden jeg hører om flere jenter som mener "oslo er uttrygt for blonde jenter" eller "for norske jenter", og masse som blir ropt hore etter eller klådd på.. Jeg er blond, jeg er norsk og jeg er midt iblandt alle disse vistnok kåte grisene hver dag, og enda så har jeg aldri opplevd å bli kalt hore, ei heller blitt tatt på av fremmede. Og jeg kjenner opptil flere norske jenter som heller ikke sliter med dette.

Jeg lurer litt på om det rett og slett er uflaks jeg, at noen uheldige norske jenter blir utsatt for noen ekle fargede kåte griser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Kjenner jeg blir helt sjokkert når jeg leser om holdningene mange har her. Blandt de dere kaller utelndinger eller mørkhudet, er min far. Og han har da aldri tenkt en eneste tanke om at hvite kvinner er horer - han giftet seg jo med en. Heller ikke hans familie eller venner har den holdingen. Og heller ikke mine utenlandske venner, der i blandt pakistanere, har jeg fått innrykk av noe sånt. Ved å vise respekt får man respekt tilbake.

Opplever også til stadighet at mørkhudede kommer med diverse kommentarer når jeg går forbi, men det gjør også norske kritthvite menn. Synes ikke det er spesielt gøy når svette, ekle bygningarbeidere med rørleggersprekk roper og lager "jokke-bevegelser" med hoftene når jeg går forbi.

Dette har nok ikke noe med hudfarge å gjøre - men det er kun utlendingene som blir lagt merke til og som blir generalisert.

En opplevelse om har brent seg fast i minnet, er da jeg var liten og mor og far hadde kjøpt tomt. Da huset var bygget ferdig, ble det tagget på hele grunnmuren: "SVARTING!" Da snakker vi fordommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cruella

Kjære Miss Tricky

Har ikke mer å tilføye i debatten, men ville bare "stikke innom" for å gi deg en klem.

:lol:

Klem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M
Kjære Miss Tricky

Har ikke mer å tilføye i debatten, men ville bare "stikke innom" for å gi deg en klem.

:lol:

Klem,

Takk! :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slike diskusjoner som dette blir alltid nokså heftige. Jeg synes det er viktig å pressisere at NOEN utlendinger ser på norske jenter som horer, og det provoserer meg noe sinnsykt :evil:

Man kan si hva men vil om norske jenter som oppfører seg løsaktig på sydentur, men det er bare et fåtall og gir ikke grunnlag for å kalle alle norske jenter for horer.

Har opplevd flere ubehagelige episoder. Og nei,har ikke opplevd lignende ting ra nordmenn.

På busstoppen midt på lyse dagen kom en vilt fremmed mann bort til meg å skulle ha meg med hjem for å 'massere' han. Dette var på høsten og jeg var godt kledd og gjorde ingentig for å tiltrekke meg oppmerksomhet.

På tur hjem fra byen (på kvelden) ble jeg stoppet av en mann som spurte etter taxiholdeplass. Jeg forklarte han hvor det var, og neste spørsmål var om jeg skulle være med ham hjem (blunk, blunk).

Direkte stirring og kommentarer på fremmende språk er heller ikke ukjent.

Slike episoder fører til at jeg blir reservert ovenfor fremmende utlendinger, og det er egentlig veldig synd.

Jeg jobber sammen med mange som er utlendinger, og de er kjempehyggelige. Det er ingiftede utlendinger i familien min, som jeg er glad i og respekterer. Men ja, jeg er skeptisk til fremmende utlendinger på en annen måte enn fremende nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike diskusjoner som dette blir alltid nokså heftige. Jeg synes det er viktig å pressisere at NOEN utlendinger ser på norske jenter som horer, og det provoserer meg noe sinnsykt :evil:

Helt enig i det du sier. At man ikke skal ta alle over en kam, men det finnes de som er drittsekker, og som gjør det med "stil". Og det er de som irriterer meg grenseløst. Jeg har ikke sagt at alle mørkhudede er slik, jeg har også utenlandske venner, og selvfølgelig er ikke de slik. Men det kan jo også komme av at de er godt voksne, og ikke flyr rundt i gjenger.....

Miss-Tricky; Regner også med at din far er en godt voksen mann, og regner ikke han under de tilfeller som jeg tidligere har beskrevet, og det er vel kanskje mindre vanlig å oppføre seg sånn, i de tilfeller hvor utenlandske har hvite i familien og vennekretsen.

Jeg kan sitere en marokkansk venn, han fortalte meg at han ikke ville vanke sammen med andre fra asylmottak og være innblandet i et "gjeng-forhold" fordi han ville smelte inn sammen med nordmenn. Kona hans er norsk, ei jente som jeg vokste opp med, og fakta er at selv om han ikke har det synspunktet selv, har han sagt at de fleste innvandere som han kjenner har et feil inntrykk av norske kvinner og vil behandler dem deretter.

Kos og klem til alle som har vært med på denne debatten..... Moro er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange "utlendinger" ser på norske jenter som løsaktige fordi

1: de har ikke fått nok samfunnsopplæring enda, og er ganske nye

2: Norske jenter bestemmer selv over sitt seksualliv, ikke pappa

3: Norske jenter kler seg som de vil, ofte litt sexy og med litt bar hud, mer enn hva de har lært er akseptert av en anstendig jente.

Det kan vel være litt vanskelig å assimileres så fort, spesielt hvis du tilhører et miljø som ikke vil tilpasse seg akkurat dette. Det har nok mye å gjøre med hvor stor kulturforskjell det er mellom her, og der de kommer fra. Jeg tror ikke at alle utlendinger her kommer fra sydensteder og har dannet sitt bilde av norske kvinner gjennom turismen.

Jeg opplever innimellom at noen prøver veldig å bli kjent med meg på bussholdeplassen, men så lenge de ikke er uhøflige er det greit å prate.

Hvis noen er uhøflige, så legger jeg ikke to fingre imellom. Jeg håper jeg hadde dratt til noen hvis de hadde tatt meg under skjørtet, det er helt uakseptabelt, og jeg synes ikke man skal overse det. Frekke lyder og kommentarer får enten høylydt kjeft (så de skjemmes ut) eller et kaldt "Fuck off".

En jente ble tatt på rompa da hun jobbet som servitør av en hvit mann, og hun lekset høylydt opp for ham at han har ingenting med å grafse på henne, slikt skal han aldri mer prøve seg på og krevde unnskyldning på flekken. Han ble spak..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...