Gå til innhold

Innvandrere og såkalte sjekketriks...

Gjest Scarlet

Anbefalte innlegg

For det første er "utlendinger" en uhorvelig stor gruppe - alt fra amerikanere, spanjoler, pakistanere, kinesere til svensker. Så når man uttaler seg om deres holdninger til norske kvinner - så treffer man dem alle.

*inn med teskei*- jeg snakker ikke om geografi, men om holdninger!!

Så hevder du at disse "utlendingene" er blitt hjernevasket - hva legger du i det?

-Du kan jo lese boken og se filmen "Ikke uten min datter"........

Det er mulig at noen bringer med seg et kvinnesyn som ligger "bak oss", men jeg vil påstå at dette ikke gjelder for de aller fleste som har levd en tid i Norge.

-Det gjelder nok dessverre også for noen som er "barnefødt" her i landet- men har pater familias i ryggen, f.eks.fra Pakistan.(jeg sa f-o-r-e-k-s-e-m-p-e-l, ikke nødvendigvis!!)

Det er ingen som har sagt at vi skal godta et kvinnesyn som sier at alle norske kvinner er horer, men begynner vi å bevege oss over på generaliseringer som får dette til å gjelde alle - da er vi på villspor.

- På villspor er den som med vilje misforstår - og legger debatten på det nivå at "du generaliserer og norske kvinner har bare seg sjøl å takke".......

Skal en spanjol eller greker generalisere på samme måte om nordmenn - ville jeg tippe at de endte med følgende karakteristikk av oss: "Uhøflige og bråkete fyllebøter uten folkeskikk".

-At man ofte er flau over å være norsk i Syden, er jeg enig i, men det kan likvel ikke sidestilles med et samfunn som er gjennomsyret av kvinneforakt.- Og jeg generaliserer ikke!!

Passer denne karakteristikken på deg? HVis du synes det er greit med generaliseringer så du må bare akseptere å havne i denne kategorien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Scarlet

Nei, jeg sier ikke at det er greit, men med alkohol innabords har man av og til færre hemninger og hvis man skulle bli slengt kommentarer til av en beruset mann ser man kanskje litt "igjennom fingrene" på det, nettopp med tanke på fordi det er alkohol med inn i bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er det jeg ville frem til, det er så mye enklere å se flere sider av saken dersom man snur på sine "fakta" og ser dem fra en annen vinkel.

Ja, mange norske kvinner drar til syden for å feste og ha sex! Av den grunn skaper vi selv ett inntrykk av å være løsaktige og horete. mange av "oss" ER det!!

Ja, mange mennesker fra andre kulturer er oppdratt til at det er mannen som styrer familien, at kvinnen er underdannig! Av den grunn skaper de ett inntrykk av å være dominerende og kvinneundertrykkende. Mange av "dem" ER det!!

Men det er så innmari mange norske kvinner som IKKE drar til syden for å feste og ha sex, at det føles innmari ubehagelig å bli satt under kategorien "løsaktig og horete", og det er innmari mange mennesker fra andre kulturer som IKKE faller innunder kategorien "dominerende og kvinneundertrykkende", og det er ikke gøy for noen av oss å bli stemplet for noe vi ikke er.

At vi ikke skal akseptere å bli sett på som horer er jeg helt enig i, men vi blir ikke kvitt problemene ved å si at alle innvandrere(eller mørkhudede, siden vi vel ikke regner svensker og danser etc inn her?) er slik og sånn og det kan vi ikke akseptere!

Forståelse og åpenhet fra BEGGE kanter er ett must for at NOE skal bli bedre! Og det tror jeg ikke vi ser fra de rette kantene på skrekkelig lenge enda! Dessverre!

Endel av skylden for kulturforskjellene og missforståelsene bør vi vel også skylde på vår egen innvandingspolitikk? Vi krever ingenting omtrent, av de som kommer nye til landet vårt! Nå skal vi vel ihvertfall begynne å kreve at man lærer seg norsk, noe som burde vært ett krav for lenge siden. Hvordan skal vi kunne forstå hverandre og klare å sette oss inn i hverandres situasjoner dersom vi ikke engang kan prate sammen eller jobbe sammen?

Forståelse og åpenhet og lyst til å prøve er et must. Vi hvite nordmenn fra norge må bare innse at andre kulturer er kommet hit for å bli, og "vanskelige" kulturer (når de er i norge) må innse at de er nødt til å tilpasse seg. Men som sagt, dette tar laaaang tid, mest fordi det er for mange på begge sider som ikke er klare for å samarbeide enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For det første så ser jeg du ikke vet hva debattskikk er. Hvis man skal prøve å holde debatten på et saklig nivå så kommer man ikke med nedlatende utsagn som "inn-med-teskei".

Det er du som referer til "utlendinger" uten å differensiere. Dermed er det implisitt at du mener alle utlendinger. Jeg skjønner at skriver om holdninger, mitt spørsmål var: har alle utlendinger disse holdningene?

Jeg har sett filmen "Ikke uten min datter". Er det den du bygger din påstand om at alle utlendinger er hjernevasket på?

Den er et særdeles tynt grunnlag for å uttale seg om en kompleks problemstilling.

At det kanskje finnes enkelte som har en slik holdning selv om de er født her er nok sant. Problemet er at du generaliserer dette til å gjelde "utlendinger" generelt.

Hva med etniske nordmenn som "importerer" koner fra Russland eller Thailand som de så mishandler fysisk eller psykisk? Det finnes nok av disse kvinnene på norske krisesentre. Du må ikke tro at etniske nordmenn har et utelukende positivt kvinnesyn. For disse mennene er kvinnene bare "forbruksvarer".

Hvilket samfunn er det som er gjennomsyret av kvinneforakt? Du snakker om utlendinger, så jeg antar du vet at disse kommer fra mange ulike samfunn.

Kanskje hvis du er litt mer spesifikk så blir det litt enklere å forstå deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-At man ofte er flau over å være norsk i Syden' date=' er jeg enig i, men det kan likvel ikke sidestilles med et samfunn som er gjennomsyret av kvinneforakt.- Og jeg generaliserer ikke!![/quote']

hvilket samfunn snakker du om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmm..ser ut som det er noen innlegg jeg ikke får opp, eller at det går litt fort i svingene, men jeg finner ikke innlegget hvor Sisilie skriver "At man er flaut over å være turist i syden, osv..." :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cruella

For en generaliserende tråd.....!

Når det gjelder kvinnesyn i ulike kulturer og religioner, er det mer komplisert enn å adoptere tabloidpressens overskrifter.

Har til dags dato aldri opplevd ubehageligheter i forhold til seksuelle tilnærmelser fra menn med mørkere hudfarge enn meg selv her i Norge (for jeg skjønner jo at når man snakker om utlendinger her, er det snakk om mørkhudede!), jeg har opplevd å bli snakket til, forsøk på samtale eller flørt, men ingen truende/ekle tilnærmelser. Fra fulle nordmenn, f.eks, har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har følt det svært ubehagelig. Drosjekø utpå natta en fredag eller lørdag, direkte antastelser på utsteder, osv.

Til dere generalister som er så forbannet på utlendingers kvinnesyn, ta et oppgjør med deres eget menneskesyn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet
-

Norske menn har ikke blitt hjernevasket på samme måten!!

Mulig du har svart på dette tidligere da det virker som at det er noen innlegg jeg ikke får opp her, men jeg tillater meg allikevel å spørre, som jeg ser andre har gjort her også, om hva du legger i ordet hjernevasket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet
For en generaliserende tråd.....!

Når det gjelder kvinnesyn i ulike kulturer og religioner, er det mer komplisert enn å adoptere tabloidpressens overskrifter.

Har til dags dato aldri opplevd ubehageligheter i forhold til seksuelle tilnærmelser fra menn med mørkere hudfarge enn meg selv her i Norge (for jeg skjønner jo at når man snakker om utlendinger her, er det snakk om mørkhudede!), jeg har opplevd å bli snakket til, forsøk på samtale eller flørt, men ingen truende/ekle tilnærmelser. Fra fulle nordmenn, f.eks, har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har følt det svært ubehagelig. Drosjekø utpå natta en fredag eller lørdag, direkte antastelser på utsteder, osv.

Til dere generalister som er så forbannet på utlendingers kvinnesyn, ta et oppgjør med deres eget menneskesyn!

Adoptere tabloidpressens overskifter..? Har noen gjort det her? Dessuten, prøv å les alle innleggene før du svarer, da det ikke virker som du har gjort det, ettersom du gir innrtykk for at du mener at vi i denne tråden KUn har tatt opp eksempler fra hva utlendinger gjør/har gjort. Og ja, jeg kan med hånden på hjertet si at jeg synes at enkelte utlendinger, også nordmenn (for all del), har et merkelig syn på kvinner. Og det er jo klart det at vi har forskjellige oppfatninger på dette teamet utover hva vi selv har opplevd, det skulle da bare mangle.

Jeg synes ikke det er noe galt med menneskesynet til folk kun fordi man diskuterer enkelte menneskers syn på hva kvinner skal brukes til. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..ser ut som det er noen innlegg jeg ikke får opp' date=' eller at det går litt fort i svingene, men jeg finner ikke innlegget hvor Sisilie skriver "At man er flaut over å være turist i syden, osv..." :([/quote']

beklager, det var så mange quoter i den tråden at jeg kikket feil, det var anonym som hadde skrevet det, men så var det quotet to-tre ganger i tråden jeg tok det fra.

skal inn å rette!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella
Og en annen ting er at det _alltid_ er utlendinger som holder på sånn. Dette innlegget er ikke rasistisk ment på noen måte' date=' men det må da gå an å oppføre seg som folk! Har mest lyst til å anskaffe en klubbe jeg kan ha i veska og banke litt vett inn i hodet på de som gjør dette. quote']

Jeg mente selvfølgelig ikke at det var noen som siterte overskrifter her, men det er da vitterlig tabloidpreg over bl.a dine egne uttalelser!

Alltid utlendinger.......

Jeg synes virkelig du har noe å jobbe med mht. menneskesyn når du kan være såå generaliserende.

Hva er ditt forslag til problemløsning for ditt problem, bortsett fra å slå folk i hodet? Dødsstraff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg skulle bestille noe i en bar en gang, hadde på meg miniskjørt og stod i kø. Noen tok meg på rompa UNDER skjørtet. Jeg snudde emg. Der satt en guttegjeng med foreldre fra et ØstAsiatisk land (for å være politisk korrekt). De lo av meg og sa masse på et annet språk.

Jeg berstemte meg for å overse dem, og snudde meg. Da tok de og gjorde det en gang til, og selv om jeg tok vekk hånden og ble sur, fortsatte de. Så jeg flyttet meg.

Mulig slik oppførsel tenner andre norske jenter, men ikke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Scarlet

Vel, det med å banke vett i hodet på folk var fra min side satt på spissen og ikke alvorlig ment i den forstand at jeg faktisk er så dum at jeg kommer til å gjøre det. Kan være enig i at å bruke uttrykket "alltid" er dumt i denne sammenhengen (det er det også i de fleste andre sammenhenger), men husk på at dette er inntrykk dannet av meg personlig! JEG opplever at veldig mange utlendinger diskriminerer seksuellt nettopp fordi det har JEG opplevd så utroolig mange ganger. Les noen av de andre innleggene mine, så kan det hende du skjønner litt mer av hva jeg mener og at du i tillegg ser at jeg vet det er to sider av denne saken. Nok en gang; ikke meningen å bruke ordet alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet
Jeg skulle bestille noe i en bar en gang, hadde på meg miniskjørt og stod i kø. Noen tok meg på rompa UNDER skjørtet. Jeg snudde emg. Der satt en guttegjeng med foreldre fra et ØstAsiatisk land (for å være politisk korrekt). De lo av meg og sa masse på et annet språk.

Jeg berstemte meg for å overse dem, og snudde meg. Da tok de og gjorde det en gang til, og selv om jeg tok vekk hånden og ble sur, fortsatte de. Så jeg flyttet meg.

Mulig slik oppførsel tenner andre norske jenter, men ikke meg.

Herregud, er det mulig å vise så liten respekt! FY FAEN så sint jeg hadde blitt!! Kjenner jeg blir skikkelig provosert av å tenke på det :kjempesinna:

Jeg har også blitt tatt på rompa ufrivillig, men det skjedde ikke i en bar. Dette skjedde på t-banen på vei hjem. Jeg satt ved siden av en albaner og da jeg skulle reise meg opp for å gå av tok han et skikkelig tak i rompa mi og laget en høy stønnelyd. Det satt mange andre mennesker der også og var vitner til dette, og de så ganske sjokkerte ut for å si det mildt. Jeg snudde meg mot idioten og sa: "Sånn gjør du ikke!" og gikk. Han laget en lyd etter meg: "uuuuu" (skjønner dere hva jeg mener? Den type lyd enkelte bruker til å gjøre narr av mennesker hvis de sier noe i mot). :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Greit det.

Jeg har lest alle innleggene, men synes ikke det forandrer noe.

Tenkte litt på at de opplevelsene du har hatt (tviler ikke på at det stemmer) var såpass ekle for deg at du føler alle tilnærmelser som krenkende... Bare en tanke.

Jeg har ihvertfall ikke opplevd det, og hvis jeg har, har det vært på lik linje med det jeg har opplevd med innfødte nordmenn, slik at jeg ikke husker om vedkommende var lys eller mørk i huden.

Jeg blir så provosert av generaliserende innlegg, mye pga min bakgrunn, familie og omgangskrets. (Har far som har jobbet som lege i Norad i flere afrikanske land, jeg var mye på besøk), samt en bestevenn som har jobbet i Exit (org. for å hjelpe unge nynazister ut av miljøet).

Mener man må få lov til å stille kritiske spørsmål om innvandring, kriminalitet etc. men generalisering er farlig, fordi den er med på å fyre opp under hverdagsrasismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Scarlet

Jeg opplever å få tilslengt kommentarer hver eneste dag på vei til og fra jobb, og det er jeg rimelig lei..ikke rart man danner slike inntrykk.

Men nå logger jeg meg ut for sommeren, skal på ferie til Telemark. Så hvis det er noen som har kommentarer til noen av mine innlegg får jeg nok ikke svart på de før jeg kommer tilbake. Kan jo hende jeg får tatt en tur innom her en gang i løpet av de tre ukene jeg er borte, men vi får se.

HA EN FORTSATT GOD SOMMER ALLE SAMMEN 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hmmm.....

Lurer på hva de prøver å oppnå med dette!?

Tror de at jo slibrigere bermerkninger, jo større sjanse er det til å få dama med seg hjem til sengs??? :tunge1:

Ekkelt er det uansett nasjonalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- At det er en del menn- i alle land- som oppfører seg ufint,respektløst og dominerende overfor kvinner er et faktum. -Når man påpeker dette, blir det straks et hylekor om generalisering,fyre opp under rasisme osv.- og underforstått i Gjest sitt innlegg at "vi stakkars kvinner kan ikke diskutere en gang". -Nei, det kan jo hende at vi blir så engasjert og synes dette er så urettferdig at det faktisk går litt over stokk og stein iblant. Det er tross alt verre med likegyldighet!

Ser det heller ikke nødvendig å underbygge argumenter med å brette ut hva man opplever/har opplevd i sitt privatliv, men det er tydelig at noen krever nettopp det for at man skal ha en viss troverdighet!

- Kan si såpass at jeg har brukt 2 år av mitt liv for å få min datter tilbake fra et pakistansk forhold, der respekten for en kvinne var mindre enn for det minste kryp i en dam. - Det er slike "samfunn" jeg snakker om. -Må det absolutt være et geografisk avgrenset område.......?

Hver eneste dag går jeg også kanossa-gang forbi en gjeng menn som viser tydelig hva de synes om kvinner.- Og det er rett før jeg eksploderer, men har greidd å oppføre meg sivilisert hittil.-For jeg vet at hvis jeg hadde gått fra konseptene så hadde akkuratt det blitt brukt mot alle kvinner.!! -Hvem er det som generaliserer her.?

God sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...