Gå til innhold

Ville du tatt selvmord om det ville redde livet til 1 million mennesker

Gjest Methuselah

af  

111 stemmer

1. 1. ferw

• Ja
      23
    • Kanskje
      17
    • Nei
      71

Anbefalte innlegg

Gjest Methuselah

Spørsmålet er hypotetisk

Ville du tatt selvmord om det ville redde livet til 1 million mennesker ?

Jeg er faktisk ikke helt sikker om jeg ville gjort det. Om jeg hadde greid det så jeg sier kanskje

dette er også en test for å sjekke KG brukerenes egoisme

Endret av Methuselah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bastian

Er det 1 million fremmede mennesker? Er det de nærmeste 1 million menneskene? Er det tilfeldig eller kan jeg velge ut folk?

Hvis ingen jeg bryr meg om hadde dødd, så hadde jeg ikke gjort det. Hadde mennesker jeg er glad i dødd, så hadde jeg gjort det om jeg hadde fått det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gjort det. Kunne ikke ha hatt 1 million mennesker på samvittigheten.

Men problemstillingen i seg selv er ganske absurd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Anytime. Den dagen jeg ser ett liv, enten det er mitt eget eller eventuelt et framtidige eget barn, egne foreldre eller en venns liv som mer verdt enn en million menneskers liv, er det på tide å stikke finger'n i jorda. hadde likvidert hele familien min om det hadde berget en million menneskers liv. Det gjelder å mest mulig redusere summen av smerte påført andre mennnesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster

Hadde det vært mennesker jeg elsker, så hadde jeg nok gjort det, men ikke for fremmede som jeg ikke kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Charming

Jeg hadde nok ikke gjort det :\ Er for glad i livet mitt til det. Tenkte først at, ja så klart ville jeg det. Men når man tenker over hvor mange titusener av folk som dør hver bidige dag - er det ikke lenge før man er oppe i 1 million. :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pingler ass ... Jack Bauer gjør det stadig vekk han - senest mandag for et par uker siden;) Men så blir han ofte reddet i siste liten da, eller vekket opp fra de døde, slik at han kan gjøre det igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pingler ass ... Jack Bauer gjør det stadig vekk han - senest mandag for et par uker siden;) Men så blir han ofte reddet i siste liten da, eller vekket opp fra de døde, slik at han kan gjøre det igjen...

Han har jo også drept en million mennesker for å redde datteren, så det jevner seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det 1 million tilfeldige mennesker. Det kan være noen du kjenner og ikke kjenner.

Hvem er det som begår selvmord for en million tilfeldige mennesker? Ingen! Man må ha en eller annen relasjon til dem for at man skal være villig til å gjøre det. For eksempel ville jeg aldri begått selvmord for å redde en million negere. Aldri! Derimot liker jeg å tro, at jeg er en av dem som ville gjort det, dersom det er mitt eget folk jeg redder ved å begå selvmord.

Denne grupperelasjonen er faktisk ganske viktig i praksis. Det er faktisk ikke så uvanlig å begå selvmord for å redde en gruppe. Det trenger ikke en gang være så store grupper som en million. I krig er det slett ikke uvanlig at enkeltindivider begår selvmord for å redde gruppen. For eksempel ved at enn redder sine stridskamerater fra den sikre død, ved å bruke sin egen kropp som skjold mot en fiendtlig håndgranat. Eller at man ofrer seg selv, for å la en gruppe flyktende medsoldater unnslippe, mens man selv oppholder fienden ved å gi dekningsild. Men det er helt klart at det foreligger en relasjon til den gruppen som mennesker har begått selvmord for å redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Methuselah
Hvem er det som begår selvmord for en million tilfeldige mennesker? Ingen! Man må ha en eller annen relasjon til dem for at man skal være villig til å gjøre det. For eksempel ville jeg aldri begått selvmord for å redde en million negere. Aldri! Derimot liker jeg å tro, at jeg er en av dem som ville gjort det, dersom det er mitt eget folk jeg redder ved å begå selvmord.

Denne grupperelasjonen er faktisk ganske viktig i praksis. Det er faktisk ikke så uvanlig å begå selvmord for å redde en gruppe. Det trenger ikke en gang være så store grupper som en million. I krig er det slett ikke uvanlig at enkeltindivider begår selvmord for å redde gruppen. For eksempel ved at enn redder sine stridskamerater fra den sikre død, ved å bruke sin egen kropp som skjold mot en fiendtlig håndgranat. Eller at man ofrer seg selv, for å la en gruppe flyktende medsoldater unnslippe, mens man selv oppholder fienden ved å gi dekningsild. Men det er helt klart at det foreligger en relasjon til den gruppen som mennesker har begått selvmord for å redde.

Er du et av disse vesner som kalles for mennesker. Som ikke vet hvordan man svarer på et hypotetisk spørsmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...