Gå til innhold

Ubruklig hund

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_tatiana_*
Skrevet

Nei, du kan ikke avlive hunden uten hennes tillatelse.

Be broren din om å flytte til moren din sitt hus for å ta seg av hunden. Hvis han ikke vil det, så må du rett og slett snakke med moren din og forklare problemet. Hun har jo hatt små barn selv og forstår sikkert at du ikke tør å ha hunden hos deg pga. barna.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener dere i første omgang bør vurdere ideen om å sette munnkurv på hunden . Det er jo mulig å gardere seg litt når den skal settes på, ved at du setter på deg et par solide skinnhansker, og eventuellt at du tar på deg en tykk jakke, slik at muligheten for bittskader minimeres.

Skrevet
Hei

Ser at det er mange råd her.

Jeg og mannen har snakket om det og kommet frem til at vi ikke kan ha hunden her.

Men hva skal vi gjøre med den da? Mamma blir borte i flere uker og noen må ta vare på hunden. Ringte en annen kennel her i nærheten, er bare to her. Den ene ahr hatt hunden før og nekter å ha den, så jeg ringte den andre kennelen. De hadde tydelig snakket med de som har hatt hunden før, for med en gang jeg oppgav min mor som eier så ble svare NEI. De kunne ikke ha agresive hunder der, med tanke på de som jobbet der og de andre hundene.

Skjønner de godt.

Mannen min foreslo at vi rett og slett skal avlive hunden uten å snakke med mamma. Hun kommer til å nekte oss vis vi spørr. Føles ikke helt riktig å gjøre det, men vet ikke hva vi skal gjøre. Noen må ta seg av hunden og det må bli oss, ingen andre kan.

Kan vi ta liv av han og si til mamma at vi måtte grunnet en ulykke eller noe sånnt. Vet at dette er helt moralskt forkastelig, men vi har ikke penger til å leie inne en rådyr terapaut som skal trene hunden. Pluss at vi må passe han alt fra neste uke.

HJELP

Det er ikke hunden som er ubrukelig, det er det du og mannen din som er!!! Dere burde skamme dere!

Måten du skriver på, både om hunden og menneskene rundt deg, er forkastelig. Jeg blir kvalm! Det er greit at du ikke kan ha hunden hjemme hos deg selv, men da får du bo hjemme hos din mor i denne perioden, mens mannen din tar seg av barna. Det er det minste du kan gjøre for din mor, selv om hun har mislykkes totalt både i oppdagelsen av deg og hunden.

Gjest heidrun
Skrevet

Nei, du kan ikke avlive hunden uten henne samtykke. Hvordan skal forholdet da bli mellom dere senere? Hun kommer kanskje til å skaffe seg en ny hund, og da har dere akkurat samme problemet, i tillegg til at dere har brutt tilliten hennes.

Løsningen er at hun selv må ta konsekvensene av sine egne handlinger. Hun må selv skaffe hundevakt, og mislykkes det, får hun prioritere hofta si eller hunden.

Enkelt og brutalt.

Skrevet

Nei du kan ikke avlive den. Hva med å avtale en delings mellom deg og bror din der dere bor hos hunden litt tid hver, kanskje annenhver natt.

Du må passe på den noen uker, det blir slitsomt, men det må gjøres. Avliver du den forringer du livet til mammaen din, hva slags insentiv har man for å komme seg på beina dersom bestevennen er borte.

Prat også med henne om å bruke penger på adferdsspesialist, slik at du og broren din lærer dere å takle bikkja. Kan hende den blir ok etter ett par uker og kan taes med hjem til familien dersom dere jobber målrettet med den.

Skrevet

Ærlig talt...Man tar ikke livet av en hund man skal passe! Det er forkastelig.

Og det er ikke hunden som er et beist, det er heller eierne som ikke har klart å bruke tid på å oppdra han, og bare har skjemt han bort.

Jeg synes ikke dere skal ha hunden hos dere med tanke på at dere har barn, og jeg synes heller ikke det er noe lurt med tanke på at dere tydeligvis er redde for han og helst bare vil avlive han.

Jeg tror du må ta en runde med deg selv og tenke på hvor trist og lei seg moren din vil bli hvis du plutselig bare avliver hunden hennes, uansett hvor jævlig han er.

Utover det, et lite råd: For det første, snakk med moren din om trening av hunden når hun blir frisk. Det finnes mange flinke adferdseksperter.

Det finnes også mange kenneler som også tillater aggressive hunder og som i tillegg kan gi trening til hunden mens han er der.

Nå vet jeg ikke hvor dere bor, men jeg kan kanskje være behjelpelig med å finne et passende sted for han i mellomtiden, mens moren din opereres, så du og din familie ikke blir skadet. Jeg synes ikke dere skal ta ansvar for en hund som rett og slett ikke er vant til å være lydig. Det kan ikke læres på en uke heller. Og mange hunder som er ulydige blir ekstra "aggressive" mot barn fordi barn er mer høyt og lavt enn mange voksne.

Uansett, send meg gjerne en PM med bostedsområde så kan jeg muligens få hjulpet dere :)

Skrevet
Det er ikke hunden som er ubrukelig, det er det du og mannen din som er!!! Dere burde skamme dere!

Måten du skriver på, både om hunden og menneskene rundt deg, er forkastelig. Jeg blir kvalm! Det er greit at du ikke kan ha hunden hjemme hos deg selv, men da får du bo hjemme hos din mor i denne perioden, mens mannen din tar seg av barna. Det er det minste du kan gjøre for din mor, selv om hun har mislykkes totalt både i oppdagelsen av deg og hunden.

Ok så du mener at jeg skal bo borte fra mine barn i over uker for å passe på en hund jeg ikke kan gi mat uten at den biter etter meg.

Så det er min plikt å passe på denen farligen hunden fordi jeg er hennes datter?

Hva med hvis jeg bare lar være å gjøre noe som helst, da blir hunden tatt fra henne og garantert avlivet. Ingen kan ta inne en sånn hund som biter etter frammede og folk den kjenner.

Jeg har ikke tenkt å ta på meg hansker og gå i kamp med en hund som veier nærmere 30 kg. Er du gal.

Uansett så har jeg ikke sagt at vi skal avlive den. Men siden ingen kennel vil ha den, broren min nekter, og jeg tørr ikke + at mannen min nekter --- hva gjør vi da. Leverer den til en omplasserings plass, de kommer til å avlive hunden på flekken.

Så hvilke muligheter har jeg???????????????????

Skrevet
Ok så du mener at jeg skal bo borte fra mine barn i over uker for å passe på en hund jeg ikke kan gi mat uten at den biter etter meg.

Så det er min plikt å passe på denen farligen hunden fordi jeg er hennes datter?

Hva med hvis jeg bare lar være å gjøre noe som helst, da blir hunden tatt fra henne og garantert avlivet. Ingen kan ta inne en sånn hund som biter etter frammede og folk den kjenner.

Jeg har ikke tenkt å ta på meg hansker og gå i kamp med en hund som veier nærmere 30 kg. Er du gal.

Uansett så har jeg ikke sagt at vi skal avlive den. Men siden ingen kennel vil ha den, broren min nekter, og jeg tørr ikke + at mannen min nekter --- hva gjør vi da. Leverer den til en omplasserings plass, de kommer til å avlive hunden på flekken.

Det er du som har sagt at du skal passe hunden... Men nå virker det som om du angrer deg og vil bli kvitt hele bikkja. Først sier du det ene, så det andre. Ikke lett å forstå hvor du bil hen egentlig.

Hva med å fraskrive deg alt ansvar? Si til din mor at du ikke vil passe hunden. Da får din mor finne alternativer. Dermed er det ikke ditt problem lengre. Ingen andre enn din mor vil ha den bikkja. Så la din mor få alle problemene. Er jo hennes skyld at bikkja er blitt som den er blitt...

Skrevet

Det er ikke sikkert at det er morens feil at bikkja er slik. Det kan være at den stammer fra et kull fra en nervøs tispe og hadde en dårlig start.

Til dens fordel har den jo aldri bitt noen. Ts. Du kan google og finne en kennel som kan ha hunden. Det koster litt, men man får rabatt om det er over lengre tid og kan lage spesialavtaler.

Si fra til din mor at pga barna vil du ikke passe den, men at du kan hjelpe henne med å finne en kennel.

Hvis en hund VIL bite, da biter den, men jeg forstår din engstelse overfor barna. Barn og bikkjer må overvåkes pga at barn er høyt og lavt, som en her sa, men personlig ville jeg ikke vært redd, om det var bare voksne tilstede.

Hunden bør følges opp. Du kan forsøke å ringe en klinikk for dyr på Skedsmokorset, jeg tror ikke de driver kennel, men de kan henvise deg videre. Evt kan du ringe nærmeste veterinær og høre ang kennel eller søke en fôrvert i avisa eller på finn.no. Men en som er erfaren med hunder.

Du kan ikke avlive den. En hundevant vil kunne forholde seg fint til den. Og den tjenesten kan du gi din mor som er glad i bikkja, at du prøver å finne alternativer. Ring FOD. (foreningen for omplassering av dyr). Ikke fordi du har rett til å omplassere en annens hund, men du kan få gode råd.

Skrevet

Er moren din så dårlig til å oppdra hunden sin kan hun vel ta ansvaret for å finne en kennel til den selv.

Hun er vel voksen nok til å ta ansvar for seg selv og hunden sin.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare sagt nei og bedt henne ordne opp selv. Klarer hun ikke dette er det kanskje på sin plass at dyrebeskyttelsen henter hunden iom at den har adferdsproblemer som antagelig eier er skyld i selv.

Hennes problem og ikke ditt!!!!!!

Skrevet
Er moren din så dårlig til å oppdra hunden sin kan hun vel ta ansvaret for å finne en kennel til den selv.

Hun er vel voksen nok til å ta ansvar for seg selv og hunden sin.

Hadde jeg vært deg hadde jeg bare sagt nei og bedt henne ordne opp selv. Klarer hun ikke dette er det kanskje på sin plass at dyrebeskyttelsen henter hunden iom at den har adferdsproblemer som antagelig eier er skyld i selv.

Hennes problem og ikke ditt!!!!!!

Hennes problem og ikke ts sitt problem, men ts kan jo bidra til å finne kennel f.eks.? Om ikke hennes mor er en hacker innen databransjen, satt på spissen...

Jeg ville sagt nei, om jeg var ts, men jeg ville forsøkt å finne en annen ordning. Og bikkja kan ha hatt problemene med seg fra "barndomshjemmet", jeg har sett lign. tilfeller før. Tisper som aldri skulle vært avlet på og eiere som aldri skulle hatt bikkje.

En tispe som er nervøs eller aggresiv og knurrer hver gang noen fremmede nærmer seg (de forholder seg gjerne kun til en eller par personer), skal aldri ha valper. Tispa overfører sine holdniger til valpene, har sett et helt kull med valper blitt avlivet, fordi moren deres lærte de at man "må knurre". Eieren hadde rett, men den dumme dama han var sammen med da, mente at valpene ville bli fine.

Ja de ble fine, men aggresive, kullet var ikke stort og ikke mange valper, men samtlige valgte dessverre å avlive de da de kom i ni mnd. alder.

Jeg er ikke enig i at avlivning var det rette, men de mente det og gikk til veterinæren før noen fikk et sukk for seg.

De bet aldri noen, men hadde en sosial arv fra tispa, så det blir feil å skylde på ts sin mor, uten å vite mer.

Skrevet
Hennes problem og ikke ts sitt problem, men ts kan jo bidra til å finne kennel f.eks.? Om ikke hennes mor er en hacker innen databransjen, satt på spissen...

Jeg ville sagt nei, om jeg var ts, men jeg ville forsøkt å finne en annen ordning. Og bikkja kan ha hatt problemene med seg fra "barndomshjemmet", jeg har sett lign. tilfeller før. Tisper som aldri skulle vært avlet på og eiere som aldri skulle hatt bikkje.

En tispe som er nervøs eller aggresiv og knurrer hver gang noen fremmede nærmer seg (de forholder seg gjerne kun til en eller par personer), skal aldri ha valper. Tispa overfører sine holdniger til valpene, har sett et helt kull med valper blitt avlivet, fordi moren deres lærte de at man "må knurre". Eieren hadde rett, men den dumme dama han var sammen med da, mente at valpene ville bli fine.

Ja de ble fine, men aggresive, kullet var ikke stort og ikke mange valper, men samtlige valgte dessverre å avlive de da de kom i ni mnd. alder.

Jeg er ikke enig i at avlivning var det rette, men de mente det og gikk til veterinæren før noen fikk et sukk for seg.

De bet aldri noen, men hadde en sosial arv fra tispa, så det blir feil å skylde på ts sin mor, uten å vite mer.

Nei, du har rett med tanke på hundens adferd, innlegget mitt ble kanskje litt krast. Fikk bare følelsen av at ts gjerne vil men ikke tør si nei til moren sin og det synes jeg er feil!

Det er jo moren som har skaffet seg hunden.

Skrevet
Den må stå ute når barna er der for den glefser etter de.

Hvorfor kan den ikke settes på kennel lurer dere sikkert på, vel fordi den biter fremmede (og folk den kjenner)

Han biter etter hendene mine når jeg skal sette på han bånd.Torte ikke han han i samme rom som ungene, så jeg stengte han inne på vaskerommet med mat og vann der.

Det er ikke sikkert at det er morens feil at bikkja er slik. Det kan være at den stammer fra et kull fra en nervøs tispe og hadde en dårlig start.

Til dens fordel har den jo aldri bitt noen. .

T.S. sier jo at bikkja biter. Og 99 prosent av alle hunder med adferdsproblemer har dette fordi eierne ikke har tatt tak i problemene når de fikk valpen. Siste 1 prosent skyldes genene. (satt litt på spissen) I de aller fleste tilfellene med dårlig adferd, så kan dette trenes bort! Men en hund som ikke har bitehemming, og som biter uprovosert, har ikke livets rett!

Skrevet
T.S. sier jo at bikkja biter. Og 99 prosent av alle hunder med adferdsproblemer har dette fordi eierne ikke har tatt tak i problemene når de fikk valpen. Siste 1 prosent skyldes genene. (satt litt på spissen) I de aller fleste tilfellene med dårlig adferd, så kan dette trenes bort! Men en hund som ikke har bitehemming, og som biter uprovosert, har ikke livets rett!

Den glefser men ts har vel aldri skrevet at den har bitt? Men denne bikkja har ingenting med å omgå barn så ts du må si nei denne gangen og forklare hvorfor.

Husker ikke om du er gjest eller fast bruker. Avlive annens hund, evt passe den og vente til den biter for så å avlive den, burleske meg da, men enda verre, selge den til forskning.

Fan, skyt bikkja først som sist hvis mor og datter ikke kan forholde seg til sine egne områder og på egne primisser.!

Skrevet

Enkelte skulle aldri ha hatt hund dessverre.

Håper du finner en løsning uten om avliving. For hundens skyld først og fremst.

Trist hele greia.

Skrevet

Genetisk arv er en ting, men også sosial arv fra tispa og fra tispens eier. Har sett bikkjer bite eierne sine, men de biter ikke meg. Jeg er ingen ekspert og er egentlig livredd bikkjer som ser farlige ut, men jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til de.

Bikkja jeg hadde ble premiert i en rekke klasser (fin), men også i andre genre (oppførsel) og han som drev oss fram, gjennom alle oppgavene spurte meg om jeg hadde gått på mange kurs.

Kurs? Nei, jeg har lest. Og har verdens beste bikkje.

Men jeg har lest mye, bikkja ble dessverre så sjuk at jeg måtte til veterinær og følge den til det siste...Jeg gråter nå, bare jeg tenker på det.

Jeg har ikke fått noen ny hund etter dette, men har passet flere, og hunder er svært tilpasningsdyktige. Bikkja mi var veteran og ble premiert, kunne søke spor, og jeg hadde aldri tatt et kurs, pga at jeg valgte å bo på et øde sted, men jeg leste alt jeg kom over og heldigvis finnes det folk som er glad i bikkjer overalt.

Bikkja mi likte ikke barn, men trakk seg tilbake. Pga i valpestadiet, ble naboens barn litt sånn "lugge-greier

Nei ts. Fordøm aldri din mor eller bikkja, men forsøk å finne andre løsninger.

Skrevet
Genetisk arv er en ting, men også sosial arv fra tispa og fra tispens eier. Har sett bikkjer bite eierne sine, men de biter ikke meg. Jeg er ingen ekspert og er egentlig livredd bikkjer som ser farlige ut, men jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til de.

Bikkja jeg hadde ble premiert i en rekke klasser (fin), men også i andre genre (oppførsel) og han som drev oss fram, gjennom alle oppgavene spurte meg om jeg hadde gått på mange kurs.

Kurs? Nei, jeg har lest. Og har verdens beste bikkje.

Men jeg har lest mye, bikkja ble dessverre så sjuk at jeg måtte til veterinær og følge den til det siste...Jeg gråter nå, bare jeg tenker på det.

Jeg har ikke fått noen ny hund etter dette, men har passet flere, og hunder er svært tilpasningsdyktige. Bikkja mi var veteran og ble premiert, kunne søke spor, og jeg hadde aldri tatt et kurs, pga at jeg valgte å bo på et øde sted, men jeg leste alt jeg kom over og heldigvis finnes det folk som er glad i bikkjer overalt.

Bikkja mi likte ikke barn, men trakk seg tilbake. Pga i valpestadiet, ble naboens barn litt sånn "lugge-greier

Nei ts. Fordøm aldri din mor eller bikkja, men forsøk å finne andre løsninger.

Nå var det vel ikke deg og din hund denne tråden handler om..

Skrevet

Kjære deg. Det er ikke din hund, ikke ditt problem! Ta kontakt med moren din med én gang og gi beskjed om at du ikke påtar deg ansvaret for hunden. Så får hun selv avgjøre hva hun vil gjøre med hunden sin. Det er hennes hund, som i tillegg er uhåndterbar. Hun kan ikke bare dumpe han på deg må du skjønne!

Skrevet
Den glefser men ts har vel aldri skrevet at den har bitt?

T.S. skriver: "Hvorfor kan den ikke settes på kennel lurer dere sikkert på, vel fordi den biter fremmede (og folk den kjenner)"

Skrevet

Men ikke finn på å si at du kan passe den for så senere å avlive den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...