Gå til innhold

Ubruklig hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff av meg. For 5 år siden da pappa gikk bort skaffet mamma seg en hund. En blanding av buehund og sjefer. For et beist.

Den eier ikke oppdragelse, men mamma forguder den. Hun skjemmer den bort og lar den styre hele huset. Den må stå ute når barna er der for den glefser etter de.

Nå har det seg sånn at mamma skal inn for en hofte opperasjon og kommer til å bli sengeliggende i flere uker. Vi blir de som må passe hunden. Broren min og dama bor i leie leilighet og har ikke lov til å ha dyr der (heldige drittsekker)

Hvorfor kan den ikke settes på kennel lurer dere sikkert på, vel fordi den biter fremmede (og folk den kjenner) Hun hadde den pa kennelen her i byen for ett par år siden, da måttenaboen hennes opp å henten den for de turte ikke ha den der.

Hvordan skal jeg klare dette. Vi har tre barn som springer rundt. Føler at dette ikke er trygt. Han biter etter hendene mine når jeg skal sette på han bånd, han hyler og hopper vildt når han får mat. Har passet han en gang før, og det var bare for ett par timer. Torte ikke han han i samme rom som ungene, så jeg stengte han inne på vaskerommet med mat og vann der. Han hylte konstant i to timer, det var helt grusomt. Mulig slemt mot hunden også, men hva gjør jeg.

Hjelp

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet
Huff av meg. For 5 år siden da pappa gikk bort skaffet mamma seg en hund. En blanding av buehund og sjefer. For et beist.

Den eier ikke oppdragelse, men mamma forguder den. Hun skjemmer den bort og lar den styre hele huset. Den må stå ute når barna er der for den glefser etter de.

Nå har det seg sånn at mamma skal inn for en hofte opperasjon og kommer til å bli sengeliggende i flere uker. Vi blir de som må passe hunden. Broren min og dama bor i leie leilighet og har ikke lov til å ha dyr der (heldige drittsekker)

Hvorfor kan den ikke settes på kennel lurer dere sikkert på, vel fordi den biter fremmede (og folk den kjenner) Hun hadde den pa kennelen her i byen for ett par år siden, da måttenaboen hennes opp å henten den for de turte ikke ha den der.

Hvordan skal jeg klare dette. Vi har tre barn som springer rundt. Føler at dette ikke er trygt. Han biter etter hendene mine når jeg skal sette på han bånd, han hyler og hopper vildt når han får mat. Har passet han en gang før, og det var bare for ett par timer. Torte ikke han han i samme rom som ungene, så jeg stengte han inne på vaskerommet med mat og vann der. Han hylte konstant i to timer, det var helt grusomt. Mulig slemt mot hunden også, men hva gjør jeg.

Hjelp

her må det trening til- helst med hjelp fra kyndige atferdseksperter og hundefolk. Men siden det ikke er din hund så har jeg forslag til quick fix: Munnkurv. Kjøp en av metall (type kurv) slik at hunden kan drikke og pese med kurven på. Det blir nok ikke populært fra hundens side, men den venner seg til det etterhvert.

Skrevet
her må det trening til- helst med hjelp fra kyndige atferdseksperter og hundefolk. Men siden det ikke er din hund så har jeg forslag til quick fix: Munnkurv. Kjøp en av metall (type kurv) slik at hunden kan drikke og pese med kurven på. Det blir nok ikke populært fra hundens side, men den venner seg til det etterhvert.

Det var lurt :) har de det på dyrebutikker tro?

Bare ett problem, hvordan skal vi få den på? Mannen min tør ikke å klappe han en gang. Er redd for at det kan bli en stygg situasjon når vi prøver å sette den på. Noen tipps om hvordan vi får den på???

Gjest Wacmoc
Skrevet

Er han kastrert?

Det kan hjelpe å kastrere han :)

Skrevet

Jeg hadde nekta å ta vare på en slik hund! Er du virkelig villig til å ha en hund du VET kommer til å bite ungene dine dersom sjansen byr seg?

Nei, sett den på kennel uansett. Da får nok din mor i klartekst hva som er feilen med hunden.

Skrevet

Enig med Troyamin her... Skjønner du vil passe siden di mor er glad i bikkja, men syns du burde tenke på ungene i første omgang.

Det er en middelsstor hund du beskriver og det kan gå galt hvis han biter i sinne,frykt,redsel osv.

Og hvis ikke kennelen eigang vil se etter den, burde det gå opp ett lys for mora di. Hunder har ikke godt av å være sjef hjemme, de vil ha en leder. Mange som ser på hunder med menneskefølelser og det er heilt feil. Så prøv å forklare ho på en ordentlig måte at ho må ta tak i det nå FØR han biter så alvorlig at han skader noen for livet og må avlives.

Gjest utlogget
Skrevet

Du kan strimle opp et laken eller noe som ikke er slitt slik at du på den måten har en avstand til hunden, men knyttet må heller ikke stramme, og få det rundt snuten og knytte det bak ørene, litt lenger ned på halsen og etter dette ta på en munnkurv, men om hunden er smart vil den oppdage at du forsøker å narre den. Husk å ikke knytte for stramt. Vitsen er at hunden ikke kan bite men ikke skal kveles heller.

Det er vel bedre å spørre en kennel der det er hundevante som jobber om de kan ta på seg oppgaven, men jeg vet ikke om det er flere kenneler der du bor. Noen er bedre med hunder enn andre. Jeg ville valgt kennel og kjøpt munnkurv men nevnt det med tøyremsen til de som jobber der.

Hvis din mor har god økonomi, finnes det dyktige hundefolk som kan hjelpe bikkja slik at den kan få bedre tillit til fremmede mennesker.

Gjest antigartner
Skrevet

Denne hunden høres ut som en avlivingskandidat på meg hvis den ikke får atferdstrening.

Gjest Villrosa
Skrevet (endret)

.

Endret av Villrosa
Gjest Mea Culpa
Skrevet

Si nei. Det er ikke ditt ansvar aa passe paa en hund som potensielt sett er farlig. Det er din mors problem at hun ikke har trent hunden skikkelig!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Denne hunden høres ut som en avlivingskandidat på meg hvis den ikke får atferdstrening.

Og vet du hvem sin feil det er ? Eieren. Det er aldri hundens feil, om eier hadde dressert hunden hadde ikke hunden vært som den er.

Gjest Wacmoc
Skrevet
Og vet du hvem sin feil det er ? Eieren. Det er aldri hundens feil, om eier hadde dressert hunden hadde ikke hunden vært som den er.

Hvem har sagt det er bikkjas feil?

Skrevet

Ville aldri i verden tatt den hunden inn hos meg dersom jeg hadde hatt barn. Tviler for at jeg ville tatt den inn i det store og det hele. Det er ikke ditt ansvar å passe på bikkja, så om moren din trenger pass, så får hun sette den på kennel eller hos noen som ikke har barn, og som i tillegg er vant med å takle vanskelige bikkjer. Det er hva jeg ville gjort ihvertfall.

Gjest antigartner
Skrevet
Hvem har sagt det er bikkjas feil?

Jeg sa i alle fall ikke det.

Det er jo eieren som har ødelagt hunden.

Gjest Wacmoc
Skrevet
Jeg sa i alle fall ikke det.

Det er jo eieren som har ødelagt hunden.

Selvfølgelig er det det. 99.9% av alle tilfeller er det eierne..

Uansett så hadde jeg aldri tatt imot en sånn hun. Hvertfall ikke om jeg hadde barn..

Skrevet

Du skjønner vel at du ikke kan ha en slik hund i samme hus som barna dine? Barnas sikkerhet kommer foran hundens behov for pass. Og hundepass er ikke ditt problem men moren din sitt.

Det er forresten derfor det er kjekt å oppdra hundene sine, så de kan fungere på besøk hos andre familier også. Gjør man ikke den jobben kan man ikke forvente at noen vil passe hunden heller.

Skrevet

Er enig med de andre at du ikke kan ha en sånn hund inn i huset med deres barn. Kan ikke broren din bo i hennes hus for et par uker? Eller prøv å finne noen ander in hennes vennekrets som kan hjelpe dere kanskje.

Jeg skulle ikke ta en sånn hund inn i huset med mine barn, og hvis det skulle bli krangling mellom moren min og meg da er det sånn, det mest viktigste er at barna mine er trygg.

Skrevet

Jeg ville aldri passet en hund som glefset etter barna! DU vil aldri tilgi deg selv om noe skulle skje med de. Si nei, det burde moren din forstå!

Gjest Gamlegode10na
Skrevet
Er han kastrert?

Det kan hjelpe å kastrere han :)

Sjansen for at det vil hjelpe å kastrere ham er liten. Det som KAN skje er at den uønskede adferden forsterkes ved kastrering. Ta kontakt med en adferdsspesialist du, de kan hjelpe.

Skrevet

Hei

Ser at det er mange råd her.

Jeg og mannen har snakket om det og kommet frem til at vi ikke kan ha hunden her.

Men hva skal vi gjøre med den da? Mamma blir borte i flere uker og noen må ta vare på hunden. Ringte en annen kennel her i nærheten, er bare to her. Den ene ahr hatt hunden før og nekter å ha den, så jeg ringte den andre kennelen. De hadde tydelig snakket med de som har hatt hunden før, for med en gang jeg oppgav min mor som eier så ble svare NEI. De kunne ikke ha agresive hunder der, med tanke på de som jobbet der og de andre hundene.

Skjønner de godt.

Mannen min foreslo at vi rett og slett skal avlive hunden uten å snakke med mamma. Hun kommer til å nekte oss vis vi spørr. Føles ikke helt riktig å gjøre det, men vet ikke hva vi skal gjøre. Noen må ta seg av hunden og det må bli oss, ingen andre kan.

Kan vi ta liv av han og si til mamma at vi måtte grunnet en ulykke eller noe sånnt. Vet at dette er helt moralskt forkastelig, men vi har ikke penger til å leie inne en rådyr terapaut som skal trene hunden. Pluss at vi må passe han alt fra neste uke.

HJELP

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...