k1kk1 Skrevet 21. april 2009 Forfatter #21 Skrevet 21. april 2009 Det er ikke lov. Det er makssum på 1000,- for enkeltoppdrag. Overstiger salæret denne makssummen skal du betale skatt.. Ikke når det gjøres privat og bildene ikke skal selges eller noe. Og det er ikke for et firma, men en hobbyfotograf..
Gjest CookieMonster Skrevet 21. april 2009 #22 Skrevet 21. april 2009 Jeg spurte ikke om jeg egnet meg som modell eller ikke. Jeg var ute etter erfaringer. Og dessuten er det ikke utseende det kommer an på, men hva som er "in" og se ut. Og dessuten så tjener eg opp i mot 800kr timen på å stå modell, og det er normalt å stå modell 6timer i strekk medregnet pause som jeg får betaling for og. Så vanligvis tjener jeg ca 4800kr pr gang. Og dette trekkes ikke skatt fra siden dette gjøres privat. Om jeg ville vite om jeg hadde passet til modell hadde jeg spurt om det, og det gjorde jeg ikke. Alle som vil kan faktisk bli modell, men alle som vil blir ikke nødvendigvis kjent for det, og jeg tror det var det dere mente med om jeg passet til å være modell. Ok, beklager, mente ikke å fornærme deg ts. Lykke til:)
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #23 Skrevet 21. april 2009 Ikke når det gjøres privat og bildene ikke skal selges eller noe. Og det er ikke for et firma, men en hobbyfotograf.. Jo, det gjelder t.o.m. om du klipper gresset til naboen..bare sjekk skatteloven
k1kk1 Skrevet 21. april 2009 Forfatter #24 Skrevet 21. april 2009 Jo, det gjelder t.o.m. om du klipper gresset til naboen..bare sjekk skatteloven Er inne og sjekker nå faktisk, og finner ingenting annet enn dem som får lønn gjennom staten eller et firma, og det gjør jeg jo ikke.
Fortunatus Skrevet 21. april 2009 #25 Skrevet 21. april 2009 Nå er ikke jeg modell, men vil tro hvis jeg skulle promotere meg på nett slik det virker som du gjør, ville jeg ha fått ordnet meg en mer stilren og mer overskikkelig hjemmeside.. Kanskje få deg en blog hvor du forteller litt mer om din hverdag så folk på nett lettere kan oppdage deg? Ellers er det vel å kontakte FHM eller Vi menn, har hørt det er slik jenter havner på forsiden der.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #26 Skrevet 21. april 2009 Er inne og sjekker nå faktisk, og finner ingenting annet enn dem som får lønn gjennom staten eller et firma, og det gjør jeg jo ikke. Beklager, min feil, grensa er økt til 4000,- per arbeidsgiver/oppdragsgiver per år i følge kemnerkontoret. Alt over dette skal det betales skatt for. Og så kommer jo spørsmål om frikort inn i bildet.
Gjest Gjest_marie_* Skrevet 21. april 2009 #27 Skrevet 21. april 2009 Nå er ikke jeg modell, men vil tro hvis jeg skulle promotere meg på nett slik det virker som du gjør, ville jeg ha fått ordnet meg en mer stilren og mer overskikkelig hjemmeside.. Kanskje få deg en blog hvor du forteller litt mer om din hverdag så folk på nett lettere kan oppdage deg? Ellers er det vel å kontakte FHM eller Vi menn, har hørt det er slik jenter havner på forsiden der. Hadde de ikke noen slike konkurranser også, forsidekonkurranser eller noe? :klø:
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #28 Skrevet 21. april 2009 Må bare si som flere andre her, at den hjemmesiden er noe av det mest latterlige jeg har sett. Ikke meningen å være frekk, men seriøst, man bruker ikke piczo til å skaffe seg kontakter, det hele ser bare veldig fjortis ut. Og de "reglene" var ikke særlig mye bedre. Det ser veldig useriøst ut, alt det der med at "typen" skal være med og forskjellige priser fra gang til gang. Og ærlig talt: "Første gangen tar jeg 300kr timen. Dette er siden typen er med og at det alltid blir lite effektivt den første gangen" "Andre gangen tar jeg 4-500kr, avhengig om typen er med, hva slags bilder det er snakk om, og hva de skal brukes til. Dette er heller ikke full pris siden det alltid vil bli lite effektivitet denne gangen også." Et par spørsmål, bare: 1. Hvorfor er det forskjellige priser når typen er med og ikke? 2. HVOR LITE EFFEKTIV ER DET EGENTLIG MULIG Å BLI??
k1kk1 Skrevet 21. april 2009 Forfatter #29 Skrevet 21. april 2009 Nå er ikke jeg modell, men vil tro hvis jeg skulle promotere meg på nett slik det virker som du gjør, ville jeg ha fått ordnet meg en mer stilren og mer overskikkelig hjemmeside.. Kanskje få deg en blog hvor du forteller litt mer om din hverdag så folk på nett lettere kan oppdage deg? Ellers er det vel å kontakte FHM eller Vi menn, har hørt det er slik jenter havner på forsiden der. Jeg bruker ikke den siden som hjemmeside, men en portfolio fordi internetten min går så tregt. Må ha internetten gjennom det mobile nettverket som er dårlig fordi vi bor litt ute på landet, linjekapasiteten gjennom tlf nettverket er fullt, og derfor var dette eneste måten vi kunne ha internett på. Så dette er egentlig bare en portfolio fordi det tar ca 10min å få sendt et bilde. Om fotografen trenger en nærmere titt på bildet er det jo bare å spørre, men dt tar som sagt 10min å sende et bilde, og fotografer trenger helst et par bilder å se på når de vurderer modellen..=) Ps, har blogg og sånt og da=) Har tenkt å ta kontakt med FHM, men jeg føler meg ikke helt klart for det enda, vil ta litt flere bilder for å få øvd meg først. E tross alt ikke så flink enda, og dt kan gå mange år før en er det..=)
k1kk1 Skrevet 21. april 2009 Forfatter #30 Skrevet 21. april 2009 Må bare si som flere andre her, at den hjemmesiden er noe av det mest latterlige jeg har sett. Ikke meningen å være frekk, men seriøst, man bruker ikke piczo til å skaffe seg kontakter, det hele ser bare veldig fjortis ut. Og de "reglene" var ikke særlig mye bedre. Det ser veldig useriøst ut, alt det der med at "typen" skal være med og forskjellige priser fra gang til gang. Og ærlig talt: "Første gangen tar jeg 300kr timen. Dette er siden typen er med og at det alltid blir lite effektivt den første gangen" "Andre gangen tar jeg 4-500kr, avhengig om typen er med, hva slags bilder det er snakk om, og hva de skal brukes til. Dette er heller ikke full pris siden det alltid vil bli lite effektivitet denne gangen også." Et par spørsmål, bare: 1. Hvorfor er det forskjellige priser når typen er med og ikke? 2. HVOR LITE EFFEKTIV ER DET EGENTLIG MULIG Å BLI?? Lett å høre at du aldri har tatt nakenbilder før. Har med typen i hvert fall første gangen for å være sikker på at det er en seris fotograf og ikke en som har tenkt å voldta meg. Syns egentlig det sier seg selv. Og mange fotografer syns i det hele tatt det er distraherende å ha med seg noen, men mange anbefaler å ha med seg noen. I hvert fall kan det bli ganske merkelig å ta nakenbilder med noen du aldri har truffet før. Bare kle deg naken foran en helt fremmed person, så skal vi se kor effektive bilder du klarer å ta. For å gjøre det rettferdig har jeg latt prisen gå ned litt første gangen siden det blir første gangen og at det kan være litt merkelig for fotografen at det er en annen person der som ser på ham. Og dessuten kan da fotografen lettere bestemme seg for om han vil ta flere bilder med meg, for han merker jo om han klarer å samarbeide med meg eller ikke. Er litt dumt å måtte betale 800kr timen for bilder du egentlig ikke liker. Om jeg føler meg helt trygg på fotografen etter første gangen trenger jeg ikke ham med flere ganger. Men det kan fremdeles være litt merkelig å stå naken foran en som skal ta bilder av deg. Så jeg har merket det ikke blir full effektivitet fra begge parter før etter andre gangen. Og dette er ikke hjemmesiden min, det er en portfolio der jeg har lagret bildene mine for fotografer til å kunne se raskt gjennom. Vil ikke betale for å få laget i stand en dyr nettside når jeg bare trenger et sted å ha bildene mine pga den dårlige internetten min.
donna julianna Skrevet 21. april 2009 #31 Skrevet 21. april 2009 Ps, har blogg og sånt og da=) Har tenkt å ta kontakt med FHM, men jeg føler meg ikke helt klart for det enda, vil ta litt flere bilder for å få øvd meg først. E tross alt ikke så flink enda, og dt kan gå mange år før en er det..=) Ja,om du vil være modell i de bladene så må du nok ta kontakt. "Smugleser" bladene til hunken på do, og ser at de ønsker kontakt med jenter som ønsker å posere for dem Og ikke for å spore av tråden, men jeg har alltid vært litt nysjerrig på hva som driver jenter til å bli modeller, da spesielt i blader ala FMH og vin menn? For man kan ikke tjene mer penger på det enn en litt vanlig godt betalt jobb? Iallefall ikke om man legger inn alle timene man bruker på selvpromotering? Og gjør det deg ingenting at menn, da gjerne frastøtende og ekle, sitter og runker til bilder av deg? Og ikke misforstå meg, jeg er ikke kritisk, har bare veldig lenge vært nysjerrig på hva drivkraften er?
Gjest Grafica Skrevet 21. april 2009 #32 Skrevet 21. april 2009 Jeg skal ikke si noe om verken potensiale eller noe slikt... Det skal jeg holde meg god for. Men om du bare skal ha et sted å "vise frem" bilder så trenger du absolutt ikke betale det... Lag deg en myspace-profil. Det ser mye bedre ut enn en *grøss* Piczo-side. Der kan du også skaffe deg et nettverk, ved å få kontakt med fotografer...
k1kk1 Skrevet 21. april 2009 Forfatter #33 Skrevet 21. april 2009 Og det er heller ikke snakk om at jeg er lite effektiv, men for at fotografen ikke skal føle seg snytt eller noe. Jeg er faktisk god nok til å kunne ta betaling for bildene mine. Er mange som aldri har fått betaling for noen av bildene sine. Og uansett så spurte jeg ikke om hva folk syns om meg som modell og portfolioen min som jeg har lagt ut på nett. Jeg spurte om andre folks erfaringer. Jeg har tatt bilder i ca 1 1/2 år og jeg har tatt bilder med de fleste frilandsfotografene i Bergen, så jeg tror jeg vet litt mer enn de som ikke har tatt bilder med en utdannet fotograf i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #34 Skrevet 21. april 2009 Lett å høre at du aldri har tatt nakenbilder før. Har med typen i hvert fall første gangen for å være sikker på at det er en seris fotograf og ikke en som har tenkt å voldta meg. Syns egentlig det sier seg selv. Nå er ikke jeg gjesten du kommenterer her, men jeg reagerte på det samme. Det virker veldig uprofft å skulle ha med "typen". Hvorfor ikke ha med "ledsager" i stedet for? Ellers er jeg enig i dine vurderinger om hvorfor du velger å gjøre det slik. Og høyere priser når typen ikke er med, får meg til å undre hva du gjør da.. Og ikke bruk ord som "lite effektivt" hvis du vil at folk skal ønske å bruke deg som modell.
Gjest strykebrett Skrevet 21. april 2009 #35 Skrevet 21. april 2009 Skjønner at du vil ha med deg noen på fotoshooten hvis du føler deg usikker på seriøsiteten, men kanskje du kan presentere det på en annen måte? Du trenger ikke å skrive "typen er med" , det får deg til å virke veldig uprofesjonell. Regner med du snakker på telefon eller i det minste på mail med oppdragsgiverne i forkant. Det hadde kanskje vært bedre å nevne det da? Bare si det som det er at du vil ha med deg noen du kjenner om det er nakenfotografering for å føle deg tryggere. Tror også kommersielle fotografer vil bli uinteressert av at du snakker om første/andre/tredje gangen. Studiotid, stylister, assistenter osv koster penger så man kjører bare en runde.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #36 Skrevet 21. april 2009 Lett å høre at du aldri har tatt nakenbilder før. Har med typen i hvert fall første gangen for å være sikker på at det er en seris fotograf og ikke en som har tenkt å voldta meg. Syns egentlig det sier seg selv. Og mange fotografer syns i det hele tatt det er distraherende å ha med seg noen, men mange anbefaler å ha med seg noen. I hvert fall kan det bli ganske merkelig å ta nakenbilder med noen du aldri har truffet før. Bare kle deg naken foran en helt fremmed person, så skal vi se kor effektive bilder du klarer å ta. For å gjøre det rettferdig har jeg latt prisen gå ned litt første gangen siden det blir første gangen og at det kan være litt merkelig for fotografen at det er en annen person der som ser på ham. Og dessuten kan da fotografen lettere bestemme seg for om han vil ta flere bilder med meg, for han merker jo om han klarer å samarbeide med meg eller ikke. Er litt dumt å måtte betale 800kr timen for bilder du egentlig ikke liker. Om jeg føler meg helt trygg på fotografen etter første gangen trenger jeg ikke ham med flere ganger. Men det kan fremdeles være litt merkelig å stå naken foran en som skal ta bilder av deg. Så jeg har merket det ikke blir full effektivitet fra begge parter før etter andre gangen. Og dette er ikke hjemmesiden min, det er en portfolio der jeg har lagret bildene mine for fotografer til å kunne se raskt gjennom. Vil ikke betale for å få laget i stand en dyr nettside når jeg bare trenger et sted å ha bildene mine pga den dårlige internetten min. Haha! Nei, jeg har aldri tatt nakenbilder og har da absolutt ingen planer om noe sånt. Har ikke tenkt å drite meg helt ut heller.
k1kk1 Skrevet 21. april 2009 Forfatter #37 Skrevet 21. april 2009 Ja,om du vil være modell i de bladene så må du nok ta kontakt. "Smugleser" bladene til hunken på do, og ser at de ønsker kontakt med jenter som ønsker å posere for dem Og ikke for å spore av tråden, men jeg har alltid vært litt nysjerrig på hva som driver jenter til å bli modeller, da spesielt i blader ala FMH og vin menn? For man kan ikke tjene mer penger på det enn en litt vanlig godt betalt jobb? Iallefall ikke om man legger inn alle timene man bruker på selvpromotering? Og gjør det deg ingenting at menn, da gjerne frastøtende og ekle, sitter og runker til bilder av deg? Og ikke misforstå meg, jeg er ikke kritisk, har bare veldig lenge vært nysjerrig på hva drivkraften er? Jeg begynte egentlig bare ved å registrere meg på en side. Trodde aldri at noen kom til å ta kontakt, men de gjorde det! De par gangene var ganske nifse egentlig, og bildene ble ganske stive. Men det var veldig gøy, og etterhvert gikk det litt bedre. Nå elsker jeg å stå foran kamera, og jeg gleder meg hver gang jeg skal gjøre det på nytt. Jeg klarer å bli en helt annen person bak kamera (Det betyr ikke at jeg er flink), men jeg elsker å stå foran kamera og være hvem jeg vil. Og det beste er jo resultatet da, etter bildene er redigert og sånn, se hva man har fått til å gjøre og sånn. Og den tanken at ekle menn skal runke til bildene mine, eg tenker ikke på det. Eg liker meg rett og slett for godt foran kameraet. Men jeg vil få vekk noe av vinterfleset av å ha sittet mye inne fordi eg hater kulde, også vil jeg føle at poseringene mine blir mer vellykket før jeg satser på noe sånt. Om hele verden skal se meg, vil eg se så bra som mulig ut=)
Lilly-L Skrevet 21. april 2009 #38 Skrevet 21. april 2009 Bildet er pent og du har et pent ansikt men jeg tror du sitter veldig feil så overarmene klemmes utover og brystene "henger" for mye frem. Det er ikke et "modellbilde". Jeg tror ikke du har tatt bilder siden du ikke visste at det ikker er et fast svar på modellbilde, bare ulik smak, så tror ikke jeg har så stor interesse av bemerkningene dine. Helt enig med Antoinette. At overarmene blir klemt utover har ingenting med ulik smak å gjøre. Man skal aldri klemme overarmen mot kroppen ved fotografering av denne kroppsdelen. Får armene til å se tykkere ut enn de er. I tillegg har holdningen og poseringen din mye å si på hvordan fysikken din blir fremstilt. Enhver modell ønsker jo ikke å se tykkere ut enn man er - det gjelder jo uansett Sånn er modellverdnen. Du har mye igjen å lære. Virker også som om du burde fått litt hjelp ang. det å kommunisere inn mot oppdragsgivere. Litt uproft mye av det du skriver, som andre kommenterer her. Og hvorfor legge ut et gammelt bilde her forresten? Hvorfor ikke ett du er mer fornøyd med?
k1kk1 Skrevet 21. april 2009 Forfatter #39 Skrevet 21. april 2009 Skjønner at du vil ha med deg noen på fotoshooten hvis du føler deg usikker på seriøsiteten, men kanskje du kan presentere det på en annen måte? Du trenger ikke å skrive "typen er med" , det får deg til å virke veldig uprofesjonell. Regner med du snakker på telefon eller i det minste på mail med oppdragsgiverne i forkant. Det hadde kanskje vært bedre å nevne det da? Bare si det som det er at du vil ha med deg noen du kjenner om det er nakenfotografering for å føle deg tryggere. Tror også kommersielle fotografer vil bli uinteressert av at du snakker om første/andre/tredje gangen. Studiotid, stylister, assistenter osv koster penger så man kjører bare en runde. Snakker med seff med personen i forkant. I begynnelsen hadde jeg ikke noen med, og da skulle jeg til en fotograf som virket veldig proffesjonell og slik med side og sånn. Det gikk nesten gale, og i ettertid så forsvant både siden og personen, siden var blitt slettet og det var ikke registrert en eneste person med et sånt nr eller et sånt navn. Så derfor er jeg veldig sta om å ha en person med.. Og forresten mye enklere å vite hva jeg gjør feil på siden min når du ikke bare skriver at det er kjipeste siden du noen gang har sett og sånn. Er ikke lenge siden jeg laget den, og jeg er ikke flink å formulere setningene mine hele tiden. Og når jeg tenker meg om så har du et poeng når det gjelder antall ganger. Tror jeg skal heller ha: Ta kontakt for priser og annen informasjon kanskje.
Gjest strykebrett Skrevet 21. april 2009 #40 Skrevet 21. april 2009 Tror jeg skal heller ha: Ta kontakt for priser og annen informasjon kanskje. Det syns jeg var en god idè
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå