Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å gå ned i vekt


Gjest Ostegal

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i ost, sjokolade og rødvin, og en god middag i helgene. Spiser stort sett sjokolade daglig, men er fortsatt bare 55 kilo på 170 cm. Årsaken er at jeg beveger meg hver dag. Går 1,5 time (til-fra jobb), løper en time tre ganger i uka, går en fjelltur i helgene og trener på sats et par ganger i uka. Med ette aktivitetsnivået kan jeg spise akkurat det jeg vil når jeg vil.

Selv om man holder seg slank ved trening så betyr det ikke at kroppen har godt av sjokolade hver dag, tvert i mot (vel, med mindre man kun spiser 1 rute mørk sjokolade).

Sjokolade, potetgull; snacks med mye sukker og mettet fett generellt, har ugunstig effekt på hjerte etc selv om man er aldri så slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Amelie_*
Selv om man holder seg slank ved trening så betyr det ikke at kroppen har godt av sjokolade hver dag, tvert i mot (vel, med mindre man kun spiser 1 rute mørk sjokolade).

Sjokolade, potetgull; snacks med mye sukker og mettet fett generellt, har ugunstig effekt på hjerte etc selv om man er aldri så slank.

Det stemmer nok ikke helt. Så lenge man trener kan man stort sett spise det man vil. Så lenge man spiser variert riktignok. Ensidig kosthold er like skummelt for de som trener som for de som ikke gjør det.

Det viktigste for å unngå hjerte- og karsykdommer er trening, og ikke kosthold. Altså; om man trener mye og spiser mye usunnt fett og sjokolade, er man fortsatt sunnere enn en som ikke trener og ikke spiser mye usunnt fett og sjokolade. Trening er også det viktigste midlet for å redusere risikoen for diabetes type 2 (livsstildiabetes).

Folk som trener mye spiser faktisk store mengder raske karbohydrater (sukker) og mettet fett, nettopp for å kunne opprettholde den kraftige treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke helt. Så lenge man trener kan man stort sett spise det man vil. Så lenge man spiser variert riktignok. Ensidig kosthold er like skummelt for de som trener som for de som ikke gjør det.

Det viktigste for å unngå hjerte- og karsykdommer er trening, og ikke kosthold. Altså; om man trener mye og spiser mye usunnt fett og sjokolade, er man fortsatt sunnere enn en som ikke trener og ikke spiser mye usunnt fett og sjokolade. Trening er også det viktigste midlet for å redusere risikoen for diabetes type 2 (livsstildiabetes).

Folk som trener mye spiser faktisk store mengder raske karbohydrater (sukker) og mettet fett, nettopp for å kunne opprettholde den kraftige treningen.

okey ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmmm.. Ikke helt overbevist her Pjusket..??.. :fnise: Hehe

Jeg bruker energien min på viktigere ting :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også veldig glad i ost og kunne ikke drømme om å kutte den ut! Samboeren min er enda mer glad i ost kunne vel enda mindre ha tenkt seg å la være å spise den!

Til sammen har vi gått ned god over 10 kg. på en måned bare gjennom å justere vårt vanlige kosthold litt. Det vi bl.a. har fokusert på er å spise mer grønnsaker, men fordi vi bl.a. er veldig glad i ost må den også med! Løsningen er å velge lette varianter til hverdagsbruk (Karveost er godt og dessuten kan man både lage og smakssette sin egen ost ved å kjøpe en mager kremost og blande med f.eks. urter). Forresten skal man ikke slanke seg så fort at det ikke er plass til f.eks. et par skiver brie fra tid til annen. Vi spiser f.eks. bl.a. bacon til søndagsfrokosten! F.eks. er Brie eller Chevre på en skive knekkebrød utrolig godt med følge av en god kopp te!

For øvrig stemmer det at kroppen kan håndtere mye fett og sukker hvis man er i nok fysisk aktivitet at næringen forbrennes og ikke blir lagret i kroppen som fett.

De som hevder at et tradisjonelt, nordisk kosthold, er usunt, tar dessuten feil! Der hvor det typiske "Middelhavskostholdet" fremdeles praktiseres, som f.eks. i Portugal, Hellas og, ikke minst, på Malta, lever folk av en eller annen grunn vesentlig kortere enn i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...