Gå til innhold

Jeg vil bli kjent med kristendommen!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan noen anbefale meg noen filmer som omfatter bibelen? Jeg har funnet denne: http://www.platekompaniet.no/Film.aspx/DVD...elen/?id=539504 hittil. Men denne omhandler ikke "alt". Det er sikkert ingen filmer som omhandler alt, men jeg vil gjerne se så mye som mulig.

Her er en oversikt over en rekke storfilmer over Bibelske temaer. Flere av disse er også sendt på NRK.

Jeg har selv flere av disse, og synes de er ganske bra, og de er laget som spenning og actionsfilmer.

http://www.vlbutikken.no/kategori/50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmer om kristendommen kan både omfatte direkte gjenfortellinger av bibelstoff og historisk materiale, mens sentrale kristne temata som offer, forsoning, frelse, synd og nåde går igjen i et utall filmer uten at det nødvendigvis sies eksplisitt.

Noen bibelske og historiske klassikere:

Luther-filmen

Veien til Betlehem

Jesus fra Nasaret

Prinsen av Egypt

Josef, drømmenes konge.

Artikkel om filmer med kristen tematikk, mange spennede poenger.

Dansk artikkel - husk å klikke deg videre til de neste sidene.

Annen dansk artikkel - med liste over mange Jesusfilmer nederst.

Endret av eilan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil bli kjent me kristendommen, så for du svar på mange spørsmål, hvis du begynner å lese bibelen. Hvis du leser bøker om bibelen osv. så e det veldig lett for at de har blitt vinkla. De fleste tolke bibelen på sin måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen blir jo akkurat like mye vinklet når du selv leser den! Bibelen er en del av vår felles arv som vi leser både i et historisk, samtidig og personlig perspektiv, og vi kan ikke tenke alt dette bort. Men det er nyttig å være klar over hvilke vinkler vi selv og andre leser den utifra, selv om det er noe vi forsåvidt bare kan ha en stykkevis innsikt i. Men akkurat det er imidlertid noe annet enn det du, kilko, påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller kanske "time of respect" er der man starter først....

Folk som latterliggjør og skal være humrende morsom i egen øyne , bør tenke på sin egen innsikt. For når du har behov for å latterliggjøre, så ligger det noe bak det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg var litt usikker på om kristne tok spøken. Hva er galt med at kristne er åpne for andre sine synspunkter også da?

Jeg prøvde å se en kristen film en gang, passion of crist, det var jo bare motbydelig greier og tortur. Orka ikke å se mer enn 15 minutter ute i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker meg om så var det litt blasfemisk av meg å nevne life of brian. Beklager respektløsheten, men jeg klarte ikke å la være å more meg på andres bekostning. Må jobbe videre rettskaffheten og moralen min, man blir jo litt litt umoralsk når man ikke har noe videre å tro på!

Hvis jeg skulle sett bibelhistorie på film så hadde jeg konsentrert meg om de gamle klassikerne jeg, bare filmen 10 bud mosesfilmen var jo hele kvelden lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest VinglePetter

Før du begir deg ut med den kjetterske Kristendommen med sin åndelige fortapelse, bør du kunne litt om Church of the Flying Spaghetti Monster. Vi er her for å gi deg tillgang til hans hellige noodleness.

http://www.venganza.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirkurven

Matrix og Narnia har veldig sterke bibelske paraleller

Og noen flotte kristne filmer: Fireproof, facing the Giants, Left behind, Bruce and Evan Almighty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ateist1

Jeg har blitt godt kjent med kristendommen, ved å gå i kristen barnhage, bla i bibelen, og ikke minst, stifte bekjentskap med hyggelige kristne på vl.no og kvinneguiden. Så jeg håper de legger inn et godt ord for meg, skulle jeg ta feil og slite med dørvakta ved perleporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lyst til å lære litt mer om the curch of flying spagetti monster. Med tanke på at da vil jeg lettere forstå og skjønne hvordan jorda blei skapt og hva som skjer etter døden.

blir spagettimonster sint hvis man tror på andre enn han? Eller er han mer avslappa til andres tro fordi han veit han har rett lissom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen anbefale meg noen filmer som omfatter bibelen? Jeg har funnet denne: http://www.platekompaniet.no/Film.aspx/DVD...elen/?id=539504 hittil. Men denne omhandler ikke "alt". Det er sikkert ingen filmer som omhandler alt, men jeg vil gjerne se så mye som mulig.

Hei på deg! ville bare si at jeg synes det er fantastisk at du ønsker å bli bedre kjent med Jesus (og kristendommen). Det å bestemme seg for å følge Han er virkelig det viktigste og beste valget man kan ta i livet.

Guds fred~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FORSLAG!
Hei på deg! ville bare si at jeg synes det er fantastisk at du ønsker å bli bedre kjent med Jesus (og kristendommen). Det å bestemme seg for å følge Han er virkelig det viktigste og beste valget man kan ta i livet.

Guds fred~

Jeg har et forslag til alle de av oss som har et oppriktig ønske om å dele konstruktive synspunkter på religion.La oss slutte å svare alle de som bare er ute etter å krangle/"tagge" ned sidene/trakassere andres tro.IKKE SVAR DEM!Så får vi et interessant sted å utveksle vår synspunkter og erfaringer.Disse kranglefantene er bare ute etter å ødelegge,og har ingen interesse av religion i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lurven

hvis du bor i oslo eller i nærheten kan du ta de en tur innom filadelfia i st. olavs gate, der selger de filmer som tar for seg det meste av bibbelens historier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...