Gå til innhold

Søker må beherske begge målføre


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har funnet en jobb jeg har svært lyst på. Men i utlysningsteksten står det at "søker må beherske begge målføre". Hva legger de egentlig i det? Jeg var god i nynorsk på videregående (5 både i standpunkt og eksamen), men har ikke akkurat brukt det etterpå - og jeg var russ i 1993... Er det tilstrekkelig tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må beherske begge målføre NÅ. Det hjelper ikke at du hadde 5 på videregående om du har glemt ut igjen alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet en jobb jeg har svært lyst på. Men i utlysningsteksten står det at "søker må beherske begge målføre". Hva legger de egentlig i det? Jeg var god i nynorsk på videregående (5 både i standpunkt og eksamen), men har ikke akkurat brukt det etterpå - og jeg var russ i 1993... Er det tilstrekkelig tro?

Ikke mere irriterende enn folk som skal kunne nynorsk, som skriver brev som ikke heng i hop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesielt å måtte kunne begge målføre.. siden vi har veldig mange målføre i Norge.

Målformer har vi derimot bare to av, bokmål og nynorsk, og disse bør alle beherske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Kan bety så mangt det.

Jeg foreslår at du ringer til de som skal ansette og spør. På den måten virker du som en skikkelig person som tar utlysningen seriøst og det kan jo komme deg til fordel senere i prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kommer veldig an på hva slags jobb du søker på. Hvis stillingen er som nynorsk-journalist eller norsklærer bør man nok kunne mer nynorsk enn hvis kunnskapene kun kreves for den standard "svare på brev skrevet på nynorsk". Hvis det siste er tilfelle har du jo tydeligvis et godt grunnlag fra før, og det vil nok ikke ta deg lang tid å arbeide deg opp på det gamle nivået - det er bare å legge inn litt ekstra innsats. Og så lenge du er usikker er det vel mulig å skrive så godt du kan, og be en kollega om en rask korrekturlesing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel sjelden man oppfyller absolutt alle "kravene" som stilles i en jobbannonse. Hvis du føler at du er en god kandidat, er det bare å søke og så være ærlig på at nynorsk ikke er din sterke side - så får du heller friske opp ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har da ikke akkurat opplevd at det har blitt tillagt vekt at man har jobbet i en "nynorskkommune". Det er bare noe de er forpliktet til å skrive, likedan som alle de andre kriteriene de "må" nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt spesielt å måtte kunne begge målføre.. siden vi har veldig mange målføre i Norge.

Målformer har vi derimot bare to av, bokmål og nynorsk, og disse bør alle beherske.

Og dumme meg som trodde målføre og målformer var to sidestilte ord, dog bare på hver sin målform:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er at om man skriver til en offentlig etat på nynorsk, har man rett til svar på nynorsk. Du må altså kunne svare like godt og fornuftig på begge former.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Jeg har funnet en jobb jeg har svært lyst på. Men i utlysningsteksten står det at "søker må beherske begge målføre". Hva legger de egentlig i det? Jeg var god i nynorsk på videregående (5 både i standpunkt og eksamen), men har ikke akkurat brukt det etterpå - og jeg var russ i 1993... Er det tilstrekkelig tro?

He he, ironisk at den som har laget utlysningen ikke er helt stø i norsk selv :) Som nevnt tidligere: målføre = dialekt, målform = bokmål eller nynorsk

Det jeg ville gjort i denne sammenhengen er å skrive en søknad som vanlig, og legge ved vitnemålet fra videregående skole som dokumentasjon uten å legge spesiell vekt på evner og kunnskap i nynorsk. Dersom jeg hadde blitt innkalt til intervju og spørsmålet kom opp ville jeg svart som som sant er, at jeg ikke har benyttet nynorsk mye de senere årene, men at jeg hadde gode resultater i sidemål på videregående skole og at jeg med litt trening vil kunne beherske det godt igjen.

Jeg var ute for samme situasjon for noen år siden, da jeg var på jobbintervju i en bokmålskommune som ligger i et nynorskfylke. Der var det m.a.o. sannsynlig at jeg ville ha behov for å besvare korrespondanse på nynorsk. De syntes tydeligvis svaret var tilfredsstillende for jeg fikk jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...