Gå til innhold

Ruby og Rubymannen har fått sitt lille nurk

Ruby

Anbefalte innlegg

Grattis med leilighet, så bra!!

Jeg har sniklest gjennom hele svangerskapet ditt, virker som alt har gått greit med deg. Har dere tenkt på noen navn, forresten?

Lykke til med fødselen - plutselig så er dere 3!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen, Ruby!

Gratulerer med ny leilighet - så deilig at dere får flyttet inn før babyen kommer! Husk bare å ta det litt med ro, og la Rubymannen ta de tyngste løftene når dere flytter :-)

Du er forresten ikke den eneste som sorterer klær! Det er så koselig å vaske, brette og legge på plass de små plaggene i skapet. Har vært heldig - vi arver masse klær (og veldig mye av det går rett i søpla - det er mulig jeg er sær, men jeg synes det er unødvendig å bruke klær som helt tydelig er slitt.. Skjønner ikke helt at det har blitt tatt vare på!). Har også fått låne endel nå av en gutt på 6 uker som har vokst fra det første tøyet sitt. Veldig greit, synes jeg - så kan vi bruke pengene på andre ting enn basisplaggene.

Nå har jeg satt innkjøpsstopp på klær og sånn - trenger ikke mere kjønnsnøytralt.. Siste kjøp var et par fullstendig unyttige (men gud så søte!) ranglesko :-)

Lykke til videre - kos deg med magen, nå er vi snart ferdige med ventinga!!

klem, ragnhils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselige hilsner, Imari og Ragnhils! Ja, det er utrolig deilig å ha fått ny leilighet, og at vi rekker å komme i orden til det lille nurket kommer ut. En stor fordel! Navn har vi tenkt på, men vet jo ennå ikke om det blir gutt eller jente. Så det forblir nok en liten hemmelighet fram til vi vet mer.... :wink:

Vi holder på for fullt med pakking og flytter inn i den nye leiligheten vår på mandag. Spør om vi gleder oss. Vi kunne komme i morgen og begynne sånn litt i det små, så da ska vi henge opp gardiner og sånn, så det er klart. Det skal bli deilig å bli ferdig, men det har ikke vært så veldig stress nå, fordi leiligheten vi har hatt frem til nå er jo ganske liten. Vi skal leie inn flyttefolk også, så vi slipper å bære og kjøre selv, jeg orker jo ikke så mye. Så for meg blir det helt sikkert mest organisering... :danse:

I dag er jeg 37+5, kan ikke fatte hvor fort tiden går. Litt om denne uken:

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 35 uker gammelt. Nå gjøres bare finpussen mens fosteret fortsetter å legge på seg, og fosteret er snart klart til å bli født. Barnet vil ikke regnes som prematurt (for tidlig) om det fødes etter inngangen av denne uken. De siste ukene vokser fosteret saktere, men gutter vokser vanligvis fortere enn jenter.

Laget av vernix er i ferd med å forsvinne, men noe vil sannsynligvis være til stede og kan faktisk hjelpe under fødselen. Det oljete kremlaget kan gjøre det enklere for fosteret å passere gjennom fødselskanalen

Føler du deg uvel, kvalm og svimmel ved å ligger flatt på ryggen er dette normalt. Den tunge livmoren trykker på en stor blodåre og gjør at blodet strømmer langsommere tilbake til hjertet ditt.

På denne tiden motiveres de fleste kvinner til å avslutte svangerskapet. Noen fordi de får en del plager,andre fordi både de og kroppene deres lengter etter å bli som før. Er ikke det viselig det hele? De som for noen måneder siden trivdes så godt med "mageputten" og hadde ønske om å fortsette i evig tid,føler nå plutselig et behov for å avslutte. Og de som ikke ville eller våget å tenke helt frem til fødselen, endrer ofte innstilling på denne tiden.

Ta deg god tid til en prat med barnet ditt mens hun er våken. Det går godt an å fortelle henne om hvilke tanker du har for fødselen. Dere er et viktig team, sammen er dere nærmest uslåelige!

Kontrollen hos jordmor på mandagen gikk bra, og hjertet til nurket slår nå 140 slag pr. min. Alt annet var også fint, og nå er det kontroll hver uke fram til fødselen. Vi snakket mye om fødselen, forventinger o.l. og det er en utrolig god støtte å ha en hyggelig jordmor å snakke med. Jeg er jo spent fremfor det som skal skje, og jeg er nok også utrolig heldig som har så god støtte i mannen min. Det er så mye lettere da.

Bagen har jeg pakket så den er klar, mangler bare noen bra cd'er som jeg skal ha med, men det skal jeg nok få ordnet bare flyttingen er i boks. Ellers har vi også alt vi trenger til babyen nå, det siste vi kjøpte var bleiebøtte, for det virker veldig praktisk og hygienisk. Rubymannen hadde kjøpt inn noen ekstra klær også her om dagen, han klarte bare ikke å dy seg, han måtte liksom... :hjerter:

Vel, det er ikke sikkert ADSL'en blir koblet så fort opp i den nye leiligheten, så jeg får vel stikke innom biblioteket for å sjekke innom her og for å holde dere oppdatert. Vi høres snart igjen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ruby, og takk for hyggelig hilsen!

Jeg er så glad for at du også er i fin form, og at det går bra. Lykke til med flytting - håper dere rekker å komme noenlunde i orden før babyen bestemmer seg for å komme!! Selv om du er nysgjerring på hva som skjer med de andre jentene her - så ikke stress for mye med internettet :-) Vi klarer oss vi, skjønner du!! (men det er fint om du ber Rubymannen poste et innlegg når nurket melder sin ankomst!!)

Vi har så mye å glede oss til - og er kjempeheldige begge to, for vi har hatt svangerskap "etter boka" - uten de store plagene, men med noen av de mange "småvondtene" som gravide må leve med. Og ikke minst har vi partnere som passer på oss, og som gleder seg til disse små nurkene skal komme! Livet er herlig, ikke sant?

ta vare på deg selv, og lykke til!

klem, Ragnhils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen og tusen takk for hyggelig hilsen Ragnhils!

Her sitter jeg på biblioteket, måtte liksom innom her og titte litt, får jo ikke internett eller telefon før 18. mars hjemme, så da må det nok bli denne løsningen... Vi har i alle fall kommet i orden i den nye leiligheten nå, og det er utrolig deilig å ha litt bedre plass. Barnerommet ble klart i går, og det ble så fint der. Nå mangler det bare det lille nurket i sengen sin, så nå kan babyen komme når den har lyst.

Var hos jordmor på tirsdagen og alt sto bra til. Hodet til babyen har festet seg helt nå, og hjertet slår 140 slag pr. min. Blodprosenten min er litt lav nå, men jeg fortsetter å ta jern, så får vi håpe at det endrer seg. Formen er bra i alle fall, og jordmor var imponert over at jeg hadde orket med flyttingen så nære fødselen. Vi hadde jo god hjelp til bæring, så det var jo mest å organisere og få ting på plass. Sånt synes jeg er bare koselig, og spesielt når det er en fin leilighet.

Nå er jeg i uke 38+4og her er litt om denne uken:

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 36 uker gammelt. Håndgrepet blir fastere, og fosteret reagerer tydeligere på lys og lyd. Kroppen er rund og lubben. I tarmen finnes det nå en betydelig mengde mekonium, også kalt barnebek, som vil utgjøre barnets første avføring og fylle den første bleien kort tid etter fødselen.

Hodet ligger som regel ned og er gjerne festet i bekkenet. Det er så trangt i livmoren nå at armer og bein er trukket nært opp til kroppen.

Skjelettet blir stadig hardere, men ikke alle beina i kroppen vil være solide ved fødselen. I hodeskallen er det små åpninger for at hodet skal kunne tilpasse seg fødselskanalen. Hodet kan kanskje se litt merkelig ut like etter fødselen, men vil få tilbake sin vanlige, avrundede form etter kort tid.

La ikke termindatoen trollbinde deg!

Du har sikkert hørt uttrykket: "Pluss minus 14 dager." Det brukes ofte når det snakkes om når man kan forvente at fødselen starter. Pluss minus 14 dager i forhold til termindato vil si at det meste kan skje mellom uke 38-42. Det kan med andre ord være en hel måned igjen å vente!

Hvis du kan klare det, sparer du mye verdifull energi på å ikke la termindatoen være den som skal fortelle deg når din fødsel vil starte. Du har antageligvis oppdaget at det er lite du har kontroll over i svangerskapet. Akkurat slik er det nå også. Det er ingen sammenhegn mellom hvor mye du venter og hvor nær termindato du føder.

Det nærmer seg veldig, og det kjenner jeg på hele kroppen. Jeg har blitt litt oppblåst, men hva gjør vel det? Ellers er det også litt tungt å komme seg ut av senga, men jeg har jo Rubymannen til å hjelpe meg... :ler:

Det er deilig at alt er klart nå, nå er det bare ventingen igjen..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ruby!

Så godt å høre at flyttingen har gått greit, og at alt er som det skal være med barnet ditt :-)

For hver dag som går nå er vi en dag nærmere målet begge to. Vi som var redde for at ukene skulle gå for fort på slutten, det har jo vært så herlig å bære på disse nurkene! Du verden, det skal bli herlig å få hilse på disse søte små, og bli orntlig godt kjent med dem også!! Jeg merker i hvertfall at nå er jeg klar, nå kan babyen bare komme :-)

Du får kose deg masse i sola - lykke til videre, forresten!

klem, ragnhils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Endelig har vi fått koblet til internett i den nye leiligheten, det har jammen tatt lang tid, men i går ble den koblet på. I går hadde jeg termin, så nå er jeg temmelig spent på om det skjer noe snart. Jeg gleder meg så utrolig mye til å få hilse på den lille som vi har ventet så lenge på. Alikevel har denne tiden vært helt utrolig, jeg har hatt et perfekt svangerskap. Jeg hadde nok aldri trodd at det skulle være så fint å gå gravid, men det har det virkelig vært. Jordmor sa på tirsdag at det var rett rundt hjørnet, så jeg har gode følelser på at det kanskje skjer noe i løpet av helgen.

Vi var på Svinesund i går og kjøpte babycall og babygym, så nå er absolutt alt i hus. Den lille skal ikke mangle noe når den kommer hjem, og barnerommet har jo blitt så fint her i de nye leiligheten. Det skal bli så deilig når vi kommer hjem fra sykehuset. Det er nå det begynner.

40+4 i dag, forhåpentligvis siste uken....

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 38 uker gammelt, og vi er nå ved den gjennomsnittlige fødselsterminen. Fosteret er ferdig utviklet og modent, men det kan velge å bli der inne noen dager eller uker fremdeles. Navlestrengen kan være over en meter lang nå. Fosterets store lever gir magen den velkjente, runde formen. Huden er blekere og mindre rynkete nå.

I hodeskallen finnes det steder hvor beinplatene ikke har vokst helt sammen. Disse kalles fontaneller, og gjør at hodets omkrets kan krympes noe under fødselen uten at det skader hjernen. Hodet får sin avrundede fasong tilbake kort tid etter fødselen, og fontanellene vil lukkes etter hvert.

Tårekanalene er ikke ferdig utviklet, så barnet vil ikke ha tårer når det gråter de første ukene. Brystkassen er mer tydelig, og lungene lager fortsatt surfaktant for å forberede seg på å puste luft uten at lungesekkene kollapser og kleber seg sammen

Helt utrolig! Den lange reisen er snart tilbakelagt, og du er så nær reisemålet som du kan komme. Likevel er det slik at du ennå ikke vet hvilken dato eller tid på døgnet du vil nå reisens mål. For noen kan disse siste dagene bli en tålmodighetsprøve. Vær igjen klar over, og innstill deg på, at det går hele 42 uker før noen i det hele tatt snakker om "overtid". Gled deg heller over at dere snart skal møtes. Du skal få se med dine egne øyne, lukte og føle det lille barnet som du kjenner så godt, men som det likevel har vært så vanskelig å forestille seg der inne i din egen kropp.

Hvem er hun eller han, hvordan ser hun eller han ut? Vil hun trives, vil hun like denne nye verden utenfor den trygge livmoren? Hvordan vil vi tre klare dette? Fødselen. Tiden etterpå med våkenetter uten søvn....

All denne spenningen som de siste ukene representerer kan gjøre deg både trett og irritabel. Noen føler det som en belastning at alle rundt deg kommer med kommentarer. Hvilken rett har de til mitt svangerskap! Og hvilken interesse tror de at deres svangerskap og fødsel har for meg! Klarer du å ta det som en slags omsorg kan det være til hjelp. Ta de gode historiene med deg, og la de dårlige fare. Husk at dette er deg. Din kropp. Dine rier. Den er unik! Og du vil prege din fødsel med nettopp deg selv.

Hva som setter fødselen i gang, vet ennå ingen. Det er fortsatt en av livets store, uløste mysterier. Tenk at du står foran ditt eget mysterium. En gåte som bare du og barnet ditt kan løse! Hvilket utgangspunkt for en fødsel!

Jeg gleder meg til fødselen jeg. Det blir utrolig spennende. Det er jo dette kroppen har bygd seg opp til i løpet av ni lange, men herlige måneder. Det blir spennende å se hvordan kroppen virkelig fungerer. Det jeg er mest spent på er å se hvor lang tid det kommer til å ta fra første ve og til babyen er ute. Det varierer jo så veldig. Tror vi kommer til å satse på å være hjemme lengst mulig, det er liksom lettere å slappe av der.

Som sagt så er jeg spent nå, så dere får krysse fingrene for meg, og håpe at det skjer noe så snart som mulig.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelige lykkeønskninger Kaktus, Gleder meg og Saeria!

Fødselen er nå i gang, dvs. vannet mitt gikk i morges kl. 07, og da jeg ringte sykehuset fikk jeg beskjed om å komme inn for å sjekke at alt var bra. Jeg ringte så til Rubymannen, som nettopp hadde dratt på jobb for å si ifra at han måtte komme hjem. Han var her på 5 min... :)

Da vi kom inn til sykehuset, så ble vi mottatt av ei kjempehyggelig jordmor, og ble vist inn på et undersøkelsesrom. Der målte vi puls og hjertelyd + sammentrekninger i livmoren. Mens jeg lå der, begynte jeg å få noen kraftige tak akkurat som menssmerter, bare litt sterkere. Det har jeg nå hatt med jevne mellomrom (5-10 min.). Så det har jeg hatt siden 09:50 og nå er kl. 15:15. Fikk beskjed om at vi godt kunne reise hjem en tur, helt frivillig, så det gjorde vi. Jeg er jo skrevet inn da.

Så hvis det ikke skjer noe innen kl. 08:00 i morgen, så setter de i gang fødselen. Så nurket får vi hilse på veldig snart og det gleder vi oss utrolig mye til! Hvis jeg rekker det, skriver jeg et innlegg før vi reiser tilbake til sykehuset! Ønsk oss lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tirsdag 23. mars kl. 13:58 fikk vi en liten gutt som heter Ørjan. Det har oppstått en del ting som vi vil oppdatere om senere, men jeg kan fortelle at vi alle tre nå er på Rikshospitalet og at Ørjan har blitt operert. Han kom til verden etter 25 timer med sterke veer, og ble forløst til slutt ved keisersnitt. Mamma har det bra, og Ørjan har det også bra etter omstendighetene. Har ikke noe godt inntrykk av SØF, da vi ikke fikk noen god behandling der, bortsett fra en turnusjordmor som virkelig gjorde jobben sin, og gjorde vårt opphold i alle fall litt bedre. Men her inne er de helt fantastiske, og vi får skikkelig bra oppfølging. Vi skriver mer senere, når Ruby selv orker å sette seg foran maskinen!

PS: Jeg skal ta godt vare på Ruby og gutten vår, og har fått beskjed om å hilse til alle dere KG'ere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Først og fremst vil jeg gratulere dere som nybakte foreldre, til en gutt som dere sikkert mener er verdens herligste sønn. :blomst_opp:

Det er også utrolig fint av deg, Rubymannen, at du tar deg tid til å spre det glade budskap på vegne av deg selv og Ruby (som sikkert ikke har muligheten til det selv nå. :D )

Det var litt trist å høre at Ørjan fikk en tøff start på livet sitt og at intrykket av sykehuset er dårlig, men det viktigste er uansett at han har det bra nå. Hils så masse til Ruby, og nyt gleden over å ha fått en liten gutt. Igjen...gratulerer så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med Ørjan! :velkommen:

Håper at alt går bra med dere alle tre til tross for en tøff start! Alle de beste ønsker fra oss her på KG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Gratulerer med Ørjan... :hjerte:

Bestevenninnen min har en gutt som heter det - nydelig navn... :hjerter2:

Gleder meg til oppdatering.

Krysser fingrene for at alt står bra til med gullgutten...

Klem fra Mayamor :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en flott sønn :)

Synd å høre at ørjan fikk en tøff start på livet, men jeg håper at alt vil gå i oppoverbakke for han nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...