-hild Skrevet 25. november 2003 #61 Del Skrevet 25. november 2003 Heisann Ruby! Nurket ditt vokser og vokser - og er såvidt levedyktig nå, er ikke det rart å tenke på? Antar at du også får disse daglige bekreftelsene på at h*n har det bra inni magen din - har du forresten begynt å legge på deg nå? Du er forresten heldig som har en så omtenksom mann - jeg begynner nesten å tro at han er enda mer fantastisk enn min :brunette: dere får kose dere videre med svangerskapet og hverandre! klem, ragnhils Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 30. november 2003 Forfatter #62 Del Skrevet 30. november 2003 Hei igjen, og takk for atter en hilsen Ragnhils. Nei, jeg har ikke gått noe opp i vekt igjen, heller en kilo til ned, men jeg må vel innrømme at jeg ikke klarer å spise så veldig masse heller. Jeg skulle gjerne ha spist mer, men jeg orker liksom ikke.... Men, jeg vet jo at babyen tar det den trenger og det er det viktigste. Og kiloene kommer nok snart. Er jo i uke 25 på mandag. Tror dere ikke den dumme influensaen har kommet tilbake i dag da.... Det er så slitsomt, jeg var jo nettopp ferdig med det greiene der... Alikvel sitter jeg her med rennende nese og øyne, og føler meg helt forferdelig. Nesen er helt tett, og må ha munnen åpen for å kunne puste. Håper bare at ikke Rubymannen blir smittet nå. Han er jo så snill mot meg, varter meg opp med mat og drikke, te med honning og jeg vet ikke hva. Men på tross av forkjølelsen har dette vært en fantastisk dag. Vi har pyntet til advent i dag, hengt opp nye gardiner og satt opp adventstakene i vinduene, lagt på rød duk i stua og satt opp adventstaken på bordet med lilla lys. Det er så koselig her. Og på kvelden koste vi oss med Disney på video, gløgg og pepperkaker. Herlig, rett og slett. Og det beste av alt var når mannen min tok hånden min og fortalte meg hvor fint ha syntes at vi har det sammen. Jeg smeltet helt jeg, han er så fantastisk og jeg er så heldig som har funnet den mannen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 2. desember 2003 Forfatter #63 Del Skrevet 2. desember 2003 I dag er jeg 25+1. Alle organer barnet ditt trenger har modnet betraktelig etter at de var ferdig utviklet ved ca 12 uker. Men, modningen må fortsette i flere uker til før barnet er klart til å leve problemfritt utenfor livmoren. Barnet ditt ville få problemer med å puste hvis det ble tatt bort fra livmoren og født nå, ettersom lungene ikke er modne nok til å ta over pustefunksjonen enda. En stor del av reisen er unnagjort. Du har vært flink! Gled deg over den tilbakelagte strekningen, og nyt denne rolige etappen. For mange kan dette være den beste delen av svangerskapet. Prioriter derfor tiden godt. Kanskje er det på tide at du tar mest hensyn til deg selv, og gir slipp på alt du "skulle" ha gjort. Gi deg selv litt større frihet! Hvem kan ellers gi deg det? Er allerede bedre fra influensaen nå, så denne gangen varte den heldigvis ikke såååå lenge. Det er deilig, blir så redusert av hosting og harking, og har bare vært trøtt de siste dagene. Men nå er det altså bedre og bra er det. Glemte forresten å skrive at jeg har fått ny firsyre. Jeg har hatt langt hår i over 20 år, og tenkte at det var på tide med en forandring. Så jeg gikk like godt til frisøren forrige tirsdag, og ba henne klippe av alt det lange håret.... Veldig uvant for meg, men alle sier jo at jeg kler det, og Rubymannen er storfornøyd. Det er klippet av til over skuldrene, så er det fjørklippet, og jeg har litt lugg. Hun tok også i noen få lyse striper, og det hjalp veldig. Deilig med en forandring, og skal love dere at jeg merker det godt når jeg vasker det.... Og nurket er i full vigør inne i magen, og det finnes ikke deiligere følelse. Men vekten går ikke oppover den, og nå er jeg 10 kilo lettere enn før jeg ble gravid. Så jeg har ikke fått noen problemer med klær ennå, men magen har begynt å vokse, kan nesten ikke vente til jeg har fått ordentlig gravidmage... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaktus Skrevet 2. desember 2003 #64 Del Skrevet 2. desember 2003 Godt å høre at alt går bra med deg og nurket og at du er frisk igjen. Høres ut som dere koser dere ordentlig i adventstiden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 3. desember 2003 #65 Del Skrevet 3. desember 2003 Hei igjen, Ruby! Godt å høre at influensaen har sluppet taket. Får virkelig håpe at det var siste gangen i vinter for deg :-) Synes du har vært tøff som har klipt håret etter så lang tid med langt hår - men som du sier, det er kjempedeilig med en forandring. Min mann lever i "evig frykt" for at jeg skal få et innfall nå som jeg er gravid, og klippe håret helt kort.. Han skulle gjerne sett at det var lenger, og jeg har i 4 år hardnakket hevdet at jeg sparer.. (hehe han synes det vokser veeeldig sakte, jeg tror ikke at han går på den lenger.. ) ha en fin dag :-) klem, ragnhils Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 4. desember 2003 #66 Del Skrevet 4. desember 2003 Hei Ruby. Har sett at du liker Metallica, så jeg tenkte jeg bare skulle si at jeg var på konserten deres i går. Litt av en opplevelse, jeg er i ekstase! Lykke til videre med graviditeten! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 9. desember 2003 Forfatter #67 Del Skrevet 9. desember 2003 Tusen takk for hyggelige hilsner, Kaktus, Ragnhils og Tjorven. Det er alltid moro å se ta noen tar turen innom dagboken min, og spesielt hyggelig er det når det er skrevet noen hilsner også. Jeg kommer til å ta vare på denne dagboken når nurket har kommet ut, moro å ha som minne fra svangerskapet. I dag er jeg 26+1. Nå er barnet ca. 36 cm. langt når det måles helt utstrakt. Det er ganske stort! Noen barn blir bare 10-12 cm lengre når de er fullbårne. Barnet har utviklet evnen til å motta både psykiske og fysiske signaler fra deg, og vil nå tydelig reagere på lyder – stemmer, sang og musikk, samt rytme og bevegelser som dans og gymnastikk. Husk at sanger du synger mens du er gravid, vil barnet kjenne igjen etter fødselen, og det er en fin måte å roe barnet ned på senere. Det øverste av din livmor er nå mellom navlen og brystkassen din. Du kan få kramper, så la være med at peke tærene nedover. Ja, det med kramper ja, for to dager siden fikk jeg en forferdelig krampe i leggen, og det var så vondt. Nå er jeg nesten redd for å strekke ut beina, for det var en grusom følelse. Men det gikk heldigvis over etter et par minutter. Ellers så er formen helt fin, hoster litt bare, men det er ikke noe problem. Går sånn rundt og småpusler i huset, og i dag skal vi bake krumkaker. Jeg steker, og mannen ruller... Krumkaker må vi jo ha, for det er så godt. I morgen får vi besøk, og da skal vi ha pepperkaker og gløgg, det er jul det! Begynte å pynte med julenisser og juleting på kjøkkenet i går, det er utrolig hvor mye man faktisk har, og man merker det jo spesielt godt nå som vi har flyttet inn i en mindre leilighet. Tror neimen ikke vi kommer til å få plass til alt engang... Men koselig er det i alle fall. Nurket har fått egne rutiner også virker det som, når jeg slapper av er det full aktivitet inne i magen. Det er en herlig følelse, og jeg gleder meg til å holde nurket mitt i armene mine, det er liksom helt uvirkelig, jeg skal bli mamma.... Til mandagen har vi time hos jordmor igjen, det er like spennende som alltid det. Gleder meg til å høre hjerteslagene igjen, det er en fantastisk lyd, og både jeg og Rubymannen går rundt med store smil etterpå. Ååååå, som vi gleder oss til å bli foreldre!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 12. desember 2003 Forfatter #68 Del Skrevet 12. desember 2003 I dag skal jeg handle inn julegavene til Rubymannen. Han var i byen i går og gjorde ferdig sine innkjøp, så nå er det min tur. Vi pyntet ferdig her til jul i går, og nå gjenstår bare juletreet. Det er så koselig med masse nisser overalt. Skal prøve å finne en nøtteskål i byen i dag, har sett en fin en på Nille faktisk. Må bare sjekke størrelsen på den. Ellers så står alt bra til med oss og nurket. Det er ikke noe mangel på aktivitet der inne. Ååå, som jeg gleder meg til at det kommer ut og hilser på oss.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 14. desember 2003 #69 Del Skrevet 14. desember 2003 Hei på deg :-) Ser at det er flere enn meg som styrer litt til jul :-) Det er jo så koselig da! Dere skal kanskje ha litt besøk av jentungen til mannen din også? Neste jul har du en liten tulle eller en liten supermann på armen også! Tenk på det du! Jula blir bare enda bedre når du har noen å lage hyggelige tradisjoner for!! Du får kose deg videre med juleforberedelsene, det skal i hvertfall jeg! klem, Ragnhils Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 17. desember 2003 Forfatter #70 Del Skrevet 17. desember 2003 Tusen takk for hyggelig hilsen, Ragnhils. Ja, stedatteren min kommer den 27. desember, men neste år skal hun feire julen sammen med oss og nurket, og det gleder vi oss veldig til. Jeg er veldig trist og lei meg nå, for vi måtte til dyrlegen med hunden vår i dag, og vi måtte dessverre avlive henne. Hun var nesten 10 år gammel, og vi arvet henne etter min svigermor døde i fjor sommer. Hun var en del av familien, og vi kommer til å savne henne så mye. Det er veldig tomt her i leiligheten nå, men vi vet at hun har det bra nå, og vi tenker på den fine tiden vi hadde sammen med henne. Hun var verdens beste hund, det er det ingen tvil om. Hvil i fred, jenta vår!!! Jeg er 27+2 i dag, og her er litt info. om denne uken! Fosteret kan åpne øynene nå. Man vet ikke om fosteret kan se inni livmoren, men man vet at det reagerer på lys. Du har sikkert lagt på deg en del allerede, og fram til uke 36 vil du legge på deg regelmessig. Mange lurer på hva som er normal vektøkning. Dette varierer en god del, men det er vanlig å legge på seg mellom 7 og 17 kilo. Det viktigste er at du har en jevn økning, og ikke går plutselig mye opp eller mye ned i vekt. Huden til barnet ditt endrer seg nå, fra å være helt papirtynn og gjennomsiktig, til å bli mer ’tøff’ og ugjennomsiktig. Huden er fremdeles ganske rynkete, men den har god beskyttelse av den seige vernixen som dekker hele kroppen. Knoklene til barnet ditt har nå blitt sterkere. Jeg var hos jordmor på mandagen, og både jeg og nurket har det fortsatt veldig bra. Hjerteslagene slo med 144 slag i minuttet, blodtrykk og urin var helt topp, og nurket hadde vokst akkurat så mye som h*n skulle. Det er så fantastisk, nå er det jo en liten baby inne i magen, ikke et foster. Vi hadde med videokamera også denne gangen, og fikk tatt opp hjertelyden og litt av kontrollen. Det er jo veldig moro å ha til senere. Vi måtte kjøpe inn noen babyklær og litt utstyr etter timen hos jordmor, nå er neste time 13. januar, og nå blir det jo flittigere besøk hos jordmor, nå som det nærmer seg. Jeg fikk også tips om å søke meg inn på ABC-klinikken i stedet for å føde på SØF, og det skal jeg sjekke mulighetene for. Virker som et veldig bra sted, med et bra opplegg. Det er i alle fall verdt å sjekke ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 19. desember 2003 Forfatter #71 Del Skrevet 19. desember 2003 Nå nærmer det seg virkelig julaften, tiden bare raser avgårde. Lurer på om tiden går like fort når fødselen nærmer seg... Savner den lille hunden vår veldig mye, og blir litt trist når jeg tenker på henne, men vi vet jo at hun har det godt nå, og det er det viktigste. Alt er klart til julen, alle gaver, bakst, o.l. Bare juletreet gjenstår, og det tenkte vi at vi skulle ta i morgen. Litt tidlig men... Det er jo koselig også da. Har fått kjøpt meg kjole til jul også, trodde nesten ikke jeg skulle få tak i, men jeg fant den da til slutt, en svart, lang, helt enkel kjole, med plass til den store magen min. Nå gleder vi oss skikkelig til julaften! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 19. desember 2003 #72 Del Skrevet 19. desember 2003 Hei igjen :-) Det er så hyggelig å lese oppdateringene dine - og godt å se at det er flere enn meg som ser fram til noen late dager i jula :-) (og ikke minst er det godt å se at min lille "nedtelling" til termin ikke er helt fullstendig tullete - jeg begynner å bli litt redd for at 3. trimester skal gå for fort, og at jeg ikke skal få kose meg med magen min lenge nok...) Ser at du vurderer fødsel på ABC klinikken, har lest litt om den jeg også, men jeg kommer nok til å føde på SØF - tror ikke jeg tar sjansen på å skulle dra laaangt når fødselen først er igang.. ha en fin dag, Ruby og kos deg med sola som skinner :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 20. desember 2003 Forfatter #73 Del Skrevet 20. desember 2003 Tusen takk for hyggelig hilsen, Ragnhils. Koselig at du stadig kommer innom for å se hvordan det går med oss. Og det stemmer nok det, det er ikke bare deg som har nedtelling til termin.... He he! Måtte bare innom for å si ifra at vi nå har kjøpt oss kombivogn og vi fikk en helt ny for bare 2800,-. Bra kvalitet og den er i svart og hvit, og det passer jo både til gutt og jente. Bestilte oss også ny sofa for en tid tilbake, og trodde aldri den skulle komme før jul, men i går kom den! Så nå er det bra her i leiligheten vår, litt nytt gjør underverker. Vi pynter nok treet i dag også, så er det klart her. Siden vi ikke skal være hjemme på julaften, så er det jo koselig å få inn litt julestemning før, selv om vi ikke pleier å pynte treet før lille julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 27. desember 2003 Forfatter #74 Del Skrevet 27. desember 2003 Vel overstått julefeiring, og vi har hatt en herlig og avslappende jul i år. Masse god mat, kjempefine gaver og ikke minst godt selskap. Jeg kan trygt si at dette er en av de beste julefeiringene jeg har hatt noensinne, og det varmet godt å få dele den med de som jeg er mest glad i. Jeg fikk også alt jeg ønsket meg av gaver, føler meg så utrolig heldig som har en så fin familie og så gode venner. I dag er jeg 28+5og her er litt info. om denne uken; I de første månedene i svangerskapet vokste barnets hode fortere enn resten av kroppen. Nå jevnes forholdet ut. EEG-målinger har vist at områder i fosterets hjerne nå reagerer tydelig på stimuli som berøring og lyd. Nå kan sentralnervesystemet også regulere kroppstemperaturen til barnet ditt, og kroppen begynner å få et fettlag. Huden fortsetter å skille ut talg, vernix, som skal beskytte den mot fostervannet. Blir barnet født nå, så må det registreres i fødselsregisteret, ettersom barnet blir regnet som levedyktig på dette utviklingsstadiet. Barnet er nå ca. 38 cm langt og veier ca. 1 kg. Sjumåneders-seremonier! Ja, det grunn til å feire nå, for barnet ditt kan klare seg utenfor sin trygge hule. La det fylle deg med en god følelse av trygghet! I enkelte kulturer andre steder i verden, feires svangerskapets sjuende måned med spesielle seremonier for å feire det nye livet som vokser frem. Tross feiring, kan halsbrann og sure oppstøt bli ganske merkbare rundt denne tiden. Lukkemuskelen som sitter der spiserøret går ned i magesekken svekkes i svangerskapet. På den måte kan magesyre fra magen komme opp i spiserøret. Halsbrann er et svært beskrivende ord, for det føles som om det "brenner" i halsen. Gode råd kan være å spise langsomt og tygge maten grundig. Spis små måltider, ikke legg deg flatt ned etter et måltid eller bøy deg fremover fra midjen. Prøv å finn ut av hva slags mat som gir deg ubehag. Et glass melk kan hjelpe Jada, det med sure oppstøt kan jeg skrive under på, det har blitt en liten plage, men ikke noe jeg ikke holder ut... Jeg kan jo absolutt ikke klage, har til nå hatt et helt perfekt svangerskap, føler jeg selv i alle fall, ingen store plager, og da kan man ikke klage når man får noen småproblemer... På julaften var det full samba inne i magen, og det er det stadig vekk nå om dagen også, men julaften var litt spesielt, h*n hadde vel fått så mye god mat at h*n jublet og danset der inne, sånn føltes det ut i alle fall. Og for en fantastisk følelse, det kan altså ikke beskrives med ord. Jeg bare elsker det lille nurket vårt og kan nesten ikke vente til å få møte det, sånn på ordentlig. Fikk en herlig liten todelt joggedress til nurket på julaften av søstrene mine, med Snoopy på, den var så skjønn. Har blitt noen plagg nå, har bl.a. kjøpt startpakken fra Liberoklubben, og der var det mye kjekt å ta med seg på sykehuset. Må jo begynne å tenke på det, da slipper man i alle fall så mye stress når dagen først er der.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda84 Skrevet 29. desember 2003 #75 Del Skrevet 29. desember 2003 Hei hei, ville bare skrive en liten hilsen i dagboka de. Har lest litt i den. Så får du ha lykke til med babyen og alt Skulle ønsket jeg også hadde stor mage. -litt misunnelig- Klem fra Hedda84. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bippbipp Skrevet 29. desember 2003 #76 Del Skrevet 29. desember 2003 Natta Ruby.. Har ikke lest noe her ennå. må vente til jeg er mer våken. Ønsker deg og magen en god natt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 29. desember 2003 #77 Del Skrevet 29. desember 2003 Hei på deg, og fortsatt god jul, Ruby! Ser ut som om vi har hatt en hyggelig julefeiring begge to - det er koselig når familien samles! Også så spennende det er med den lille pakken vi har i magen, som skal bli enda større før den kommer ut og hilser på oss!! Jeg tror vi har hatt ganske greie og enkle svangerskap så langt begge to, med de normale småplagene nå og da (skjønt, hvis du leser innlegget i dagboka mi i dag, så klager jeg litt... ) - og jeg er så glad for at alt er som det skal være inni magene! Nå begynner jo magene for alvor å bli synlige for omverden (øøøhh jeg har faktisk innbilt meg at det ikke har vært så synlig, men jeg tok visst feil!!) og det er igrunnen koselig med alle blikkene, og alle hendene som bare "må" ta litt på magen :-) romjulsklem fra ragnhils Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bippbipp Skrevet 30. desember 2003 #78 Del Skrevet 30. desember 2003 God morgen Ruby :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruby Skrevet 31. desember 2003 Forfatter #79 Del Skrevet 31. desember 2003 Tusen takk for hyggelige hilsner, Hedda84, Ragnhils og Bippen! Alltid koselig å se at dere stikker innom her, blir så glad hver gang det er en ny liten hilsen fra noen her inne. I dag er vi 29+2, og jeg har funnet denne informasjonen om denne uken: Studier har vist at når mor slapper av ved å lytte til rolig musikk, blir også barnets bevegelser og hjerterytme roligere. Ettersom barnet blir vant til denne musikken, roer hjerteslag og -rytme seg raskere. Dette er en indikasjon på at barnet har utviklet hukommelse og kan kjenne musikken igjen. Barnets hode har nå omtrent riktig størrelse i forhold til kroppen. Det er flott om du føler deg sterk og levende. Har du dager hvor den følelsen ikke engang streifer deg, så bruk dem til å la kroppen fortelle deg hva den trenger. Du kan få spennende beskjeder tilbake! Kanskje vil barnet ditt også ha et ord med i laget. Det kan i hvert fall føles slik for mange som til stadighet får nattesøvnen forstyrret og kanskje ikke får sove igjen. Juniorsjefen er våken. Det er natt! Du er trøtt! Men hvem bryr seg om det? (I alle fall ikke partneren, for han sover.) Heller ikke det ellers så deilige lille barnet. Hun har kanskje ventet lenge på at mor skulle våkne. Det lille trollet er kjempeglad, og deler gjerne gleden sin! Jeg kjenner spark hele tiden jeg, denne uka har vært helt fantastisk når det gjelder spark og følelse inne i magen. Det lille nurket er veldig aktiv om kvelden, natten og morgenen. Rubymannen har også kjent det selvfølgelig, han pleier å holde et godt tak rundt magen når vi sover. Har skrevet brev til ABC-enheten, så vi får se om de har plass til oss der. Dere får krysse fingrene for oss, for det ønsker vi veldig. Det blir spennende å se etter nytttår hva som skjer. Ellers så har vi ny time hos jordmor den 13. januar, og det er like stas hver gang det. Hjertelyden er jo så fantastisk å høre på, og det gir en god følelse og en slags indre ro å vite at alt står bra til der inne. Magen vokser og vokser, men det er bare moro det. Har jo ingen plager jeg, så jeg har nok vært veldig heldig frem til nå. Håper at det holder seg sånn. Nå kan i alle fall folk se at jeg er gravid, og det er koselig. I kveld er det nyttårsaften, og vi skal feire sammen med den yngste stedatteren min som er her hos oss, hun blir 6 år, og gleder seg veldig til å være lenge oppe og se på raketter. Vi har fått tak i stjerneskudd med lyd også, og det er jo veldig spennende. På menyen har vi ribbe, julepølse, surkål, rosenkål og poteter. Helt greit og veldig lettvint. Skal nok bare bli kos i kveld, har kjøpt en stor flaske med alkoholfri cider, får i alle fall litt champisfølelse, selv om det ikke er "the real thing".... Ønsker dere alle et godt nytt år og må alle deres ønsker gå i oppfyllelse!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bippbipp Skrevet 31. desember 2003 #80 Del Skrevet 31. desember 2003 Godt nyttår Ruby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå