Gå til innhold

er jeg rar som blir litt fornærmet over venninne som krydrer maten når jeg lager noe spesielt?


Gjest rara

Anbefalte innlegg

Mitt hovedproblem i første innlegg var grillkrydder... Hva bruker man det til? Er det det samme som piffi? En styggedom spør du meg.

Når det er sagt, jeg setter ofte fram krydder på bordet når jeg har laget mat. Fersk koriander, eller ander ferske urter, finhakket løk og hvitløk, sauser med chili eller lignende, det er da tilbehør som passer til maten jeg har laget, og folk kan smake til etter hva de liker.

Spør folk da etter ketchup eller piffi, så har jeg dessverre ikke det.

For meg er alminnelig høflighet å smake på maten før man krydrer, men vi er forskjellige. Jeg ville aldri blitt fornærmet, men muligens en smule overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn rent bortsett fra at forfatteren av det siterte innlegget ser ut til å gå glipp av hele poenget med trådens problemstilling, som ikke gjelder mangel på ros fra gjesten over maten, men at maten faktisk ødelegges av gjesten med overdreven krydring.

Hvorvidt maten ødelegges av krydderet er en ren subjektiv vurdering som bare understreker det siterte innleggets poeng. Mangel på høflighet er ikke det samme som mangel på omtanke, da høflighet er et tillært kulturprodukt. At en venn krydrer maten betyr ikke det samme som at vennen ikke har omtanke for sin venn kokken. At kokkvennen henger seg opp i dette, og blir irritert, sier mer negativt om kokkevennen enn kryddervennen. Det er tross alt ganske navlebeskuende å henge seg opp noe som ikke er vondt ment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt maten ødelegges av krydderet er en ren subjektiv vurdering som bare understreker det siterte innleggets poeng. Mangel på høflighet er ikke det samme som mangel på omtanke, da høflighet er et tillært kulturprodukt. At en venn krydrer maten betyr ikke det samme som at vennen ikke har omtanke for sin venn kokken. At kokkvennen henger seg opp i dette, og blir irritert, sier mer negativt om kokkevennen enn kryddervennen. Det er tross alt ganske navlebeskuende å henge seg opp noe som ikke er vondt ment.

Nei - det er liksom blant annet dette som diskuteres her, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kommer til en venn for middag, og hun sier uttrykkelig at hun bare har smæla noe sammen, så smaker jeg fremdeles på det før jeg eventuelt krydrer det. Men kan ikke si at jeg måtte krydre, og ville nok ikke gjort det.

Er jeg invitert på middag til noen jeg vet har brukt tid og flid på å lage maten, så skal det myyye til før jeg hiver på noe krydder. Rett og slett for å vise kokken respekt. Ville da holdt meg til salt og/eller pepper, hvis jeg måtte, men skal vanskelig tenkes. Ingenting annet.

Det kan da ikke bli så jævlig å spise maten uansett. Og ja, jeg liker mat med mye chili og pepper. Så kunne nok funnet på å hatt på bitte litt ekstra, dersom det var en veldig god venninne som kjenner meg godt, i en uformell setting.

Så synes faktisk ikke at det er å være vanskelig fra TS. Har man brukt mye tid på å lage en middag til noen, så får gjesten spise det. Jeg har spist både krabbeben med skall i tempura og rå skjoldbruskkjertel fra ku for å vise vertsskapet respekt. Og det var folk jeg ikke kjente engang, samt at jeg er ekstremt kresen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei - det er liksom blant annet dette som diskuteres her, da.

Hvis det diskuteres om det er en subjektiv eller objektiv vurdering hvorvidt maten ødelegges av ekstra krydder. Dette er per definisjon en subjektiv vurdering.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden.....: Grillkrydder er harry osv, osv!?! Jeg syns det er harry å heve seg over noen!

Når jeg inviterer folk på mat er det for at vi skal kose oss sammen, I hvilke grad de velger å sette spiss på maten med krydder de liker gir jeg blaffen i, det viktigste er at de skal kose seg i mitt hjem.Jeg inviterer de ikke for at de skal hylle meg som kokk. Er det sistnevnte jeg er ute etter ville jeg iallefall ha sagt noe om det forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det diskuteres om det er en subjektiv eller objektiv vurdering hvorvidt maten ødelegges av ekstra krydder. Dette er per definisjon en subjektiv vurdering.

Det blir ikke rettere selv om du gjentar det mange ganger, vet du.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ikke rettere selv om du gjentar det mange ganger, vet du.

Et hvert forsøk på objektive smakskritterier faller på sin egen urimelighet, fordi det forutsetter at det ikke finnes individuelle motforestillinger. Med andre ord forutsetter objektivitet et fravær av subjektivitet. Noe som umuliggjør smaksobjektivitet, da smak uløselig er knyttet til subjektet som smaker. Ergo har jeg rett fordi jeg faktisk har rett. Smak er per definisjon en subjektiv størrelse.

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uhøflig og tegn på både dårlig folkeskikk og dårlig oppdragelse å krydre maten før en i det hele tatt har smakt på den.

Ikke irriter deg over det. Det er tross alt venninnen din som har et problem, ikke du.

Hvis du likevel vil "oppdra" henne har du to måter å gjøre det på:

1. Du gjemmer vekk alt annet enn pepper, salt og andre eventuelle "riktige" krydre til den aktuelle retten før du serverer henne. Da får hun krydre ekstra med ting som i det minste passer til maten du har laget.

2. Denne er litt slem og veldig barnslig: Du lager ekstra godt krydret mat, og sier ingen ting om det. I tillegg skifter du ut grillkrydderet med ekstra sterkt chilipulver. Deretter lar du henne pøse på med alskens krydder som vanlig, og ser om det kan være en lærepenge for henne.

Morsomme råd, spesielt det siste :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går Gastromat også under fyfykrydder som grillkrydder og ketchup? Det er jo så godt....
Gastromat inneholder store mengder MSG, og er derfor noe jeg holder meg langt unna (se linken jeg la ut over). Jeg hadde heller ikke blitt særlig glad om noen helte det over mat jeg hadde lagt mye arbeid i. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Nei, jeg synes ikke du er rar.

Lurer på om denne tråden blir like kul som ketchup-tråden. :ler:

Det går ikke an å lage tråder som er kulere enn ketchup-tråden, hvis du tenker på den jeg tror du tenker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då må du velge kven du lagar så grundig mat til. Det er vekkasta på slike som venninna di tydelegvis. Så i staden for å bli skuffa, så legg du ikkje så mykje jobb i det neste gong. Beste måten å ha eit enkelt liv på, er å unngå slik trøbbel :)

Så enig, så enig.

Men vil tilføye at jeg er enig i at man kan smake på maten før man krydrer ekstra. Det går for meg i kategorien "sunn fornuft".

Men,ja, jeg synes du er litt rar som blir fornærmet. Vil du ikke at venninnen din skal kose seg med maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elastica
Det går ikke an å lage tråder som er kulere enn ketchup-tråden, hvis du tenker på den jeg tror du tenker på.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er utrolig overrasket over svarene her inne. Dersom man smaker på maten og deretter krydrer - ja da er det en stor fornærmelse mot kokken. Det er jo det samme som å si at maten ikke er god nok. Da er det bedre å krydre først. Er jo en selvfølge. Man må akseptere at folk har ulik smak. Noen forbinder pasta med ketsjup, slik er det bare. Vil enkelt og greit si at man har få problemer i livet dersom man blir fornærmet av slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...