Gå til innhold

Føler meg ubrukelig og verdiløs


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet (bachelor) innen en vanskelig bransje som er kjent for å være både vanskelig å få jobb i, samt ha dårlige lønninger og være kompetansefiendtlig. Jeg angrer på at jeg valgte denne utdannelsen, ser i ettertid at den er nærmest null verdt, men har hatt fag jeg finner interessante og som jeg har bygget videre på for å ha flere muligheter når det gjelder master.

Problemet er at jeg ikke får jobb. Ikke en gang sommerjobb. Jeg tok et bevisst valg under studietiden at jeg ønsket å konsentrere meg om skole og utenlandsopphold, og har derfor bare hatt èn kort deltidsjobb (som ikke er særlig relevant) samt sommerjobber som har vært langt fra relevante. Jeg har søkt på relevante sommerjobber hvert eneste år, men fått avslag gang på gang fordi jeg ikke har erfaring nok, og har derfor måttet ta til takke med jobber som er så lavt ansett at ingen andre vil ha de. Nå er jeg ferdig utdannet i tillegg til at jeg har et årsstudium bak meg og sliter altså med å i det hele tatt få meg sommerjobb. Har som vanlig søkt på mange jobber som i det minste har litt relevans til utdanningen, men enten hører jeg ingenting eller så blir jeg bortprioritet pga manglende erfaring. Slik har det altså vært i 4 år nå, og dette begynner å tære på selvtilliten. Jeg ser i ettertid at jeg seølvfølgelig skulle ha forsøkt alt for å få en relevant deltidsjobb under studietiden, men dette kan jeg ikke gjøre noe med nå.