Gå til innhold

Føler meg ubrukelig og verdiløs


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet (bachelor) innen en vanskelig bransje som er kjent for å være både vanskelig å få jobb i, samt ha dårlige lønninger og være kompetansefiendtlig. Jeg angrer på at jeg valgte denne utdannelsen, ser i ettertid at den er nærmest null verdt, men har hatt fag jeg finner interessante og som jeg har bygget videre på for å ha flere muligheter når det gjelder master.

Problemet er at jeg ikke får jobb. Ikke en gang sommerjobb. Jeg tok et bevisst valg under studietiden at jeg ønsket å konsentrere meg om skole og utenlandsopphold, og har derfor bare hatt èn kort deltidsjobb (som ikke er særlig relevant) samt sommerjobber som har vært langt fra relevante. Jeg har søkt på relevante sommerjobber hvert eneste år, men fått avslag gang på gang fordi jeg ikke har erfaring nok, og har derfor måttet ta til takke med jobber som er så lavt ansett at ingen andre vil ha de. Nå er jeg ferdig utdannet i tillegg til at jeg har et årsstudium bak meg og sliter altså med å i det hele tatt få meg sommerjobb. Har som vanlig søkt på mange jobber som i det minste har litt relevans til utdanningen, men enten hører jeg ingenting eller så blir jeg bortprioritet pga manglende erfaring. Slik har det altså vært i 4 år nå, og dette begynner å tære på selvtilliten. Jeg ser i ettertid at jeg seølvfølgelig skulle ha forsøkt alt for å få en relevant deltidsjobb under studietiden, men dette kan jeg ikke gjøre noe med nå.

Jeg er egentlig ambisiøs og har nå funnet ut hva jeg vil bli (ta master i), men frykter at mangelen på erfaring under studietiden kommer til å ødelegge alle mine muligheter for fremtiden. :tristbla: Møter en arrogant holdning fra arbeidsgivere som blir vantro når de hører at jeg ikke har relevant erfaring og føler meg som den mest ubrukelige og verdiløse personen i verden, selv om jeg egentlig er smart og ressurssterk og har gode karakterer. Jeg begynner å få direkte avsmak på arbeidsgivere og vurderer nå å satse på å starte min egen bedrift, så jeg i det minste får meg en OK jobb. Er det noen der ute som har hatt samme følelsen av å være verdiløs i jobbsammenheng eller som har noen trøstende ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det noe frivillig/gratisarbeid du kan ta på deg, som vil være relevant?

Jeg har tenkt tanken på å jobbe som frivillig i utlandet (gjennom organisasjoner som explore og atlantis), for å få en jobb som kan nærme seg noe relevant. Problemet er bare at får å få råd til det må jeg spare penger gjennom en jobb i Norge på forkant. Jeg driver ellers med frivillig arbeid ved siden av studiene, men dette er ikke noe som er relevant for utdannelsen jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_birgitte_*

Kan jeg få spørre hvilken bransje dette gjelder? Blir helt redd jeg nå. Har selv bachelor innen media snart..

Føler utrolig med deg, og kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få spørre hvilken bransje dette gjelder? Blir helt redd jeg nå. Har selv bachelor innen media snart..

Føler utrolig med deg, og kjenner meg igjen i mye av det du skriver.

Jeg kan berolige deg med at det ikke gjelder mediebransjen :) Det er likevel en liten trøst i at det er andre som har det på samme måte. :klemmer: til deg, og lykke til med jobbsøkingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke si hvilken bransje dette gjelder? Er det så farlig da?

Blir jo nysgjerrig her, når du dømmer hele bransjen opp & ned i mente.

Vær så snill ... siii det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold ut! Den ubrukeligheten du beskriver er det nok mange som kan kjenne seg igjen i. Det er kanskje lett å si "prøv å ha selvtillit" men det er faktisk alfa og omega - selv om alle rundt det kan virke "slemme og vellykkede" så har de sine problemer de også - og kjipe HR-damer på intervju er som regel bare misunnelige eller bare fæle i utgangspunktet ;)

Det er ikke lett å finne jobb som nyutdannet, og mange må gjøre noe annet enn det de er utdannet til i utgangspunktet. Bare prøv å se for deg at det ordner seg, du FORTJENER at det ordner seg for deg. Det er vanskelig å gi noen tips om hva du bør gjøre når jeg ikke vet hvilken bransje det er snakk om her, men ofte hjelper det med å skaffe seg erfaring (om det så er på gratismåten) eller å utvide nettverket sitt.

Du er en like bra ressurs som en annen nyutdannet person, prøv å se for deg det! Opp med motet, det ordner seg nok jeg hadde MANGE nedfor-tanker men det ordnet seg til slutt for meg, og da kan det gjøre det for deg også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utdannet (bachelor) innen en vanskelig bransje som er kjent for å være både vanskelig å få jobb i, samt ha dårlige lønninger og være kompetansefiendtlig. Jeg angrer på at jeg valgte denne utdannelsen, ser i ettertid at den er nærmest null verdt, men har hatt fag jeg finner interessante og som jeg har bygget videre på for å ha flere muligheter når det gjelder master.

Problemet er at jeg ikke får jobb. Ikke en gang sommerjobb. Jeg tok et bevisst valg under studietiden at jeg ønsket å konsentrere meg om skole og utenlandsopphold, og har derfor bare hatt èn kort deltidsjobb (som ikke er særlig relevant) samt sommerjobber som har vært langt fra relevante. Jeg har søkt på relevante sommerjobber hvert eneste år, men fått avslag gang på gang fordi jeg ikke har erfaring nok, og har derfor måttet ta til takke med jobber som er så lavt ansett at ingen andre vil ha de. Nå er jeg ferdig utdannet i tillegg til at jeg har et årsstudium bak meg og sliter altså med å i det hele tatt få meg sommerjobb. Har som vanlig søkt på mange jobber som i det minste har litt relevans til utdanningen, men enten hører jeg ingenting eller så blir jeg bortprioritet pga manglende erfaring. Slik har det altså vært i 4 år nå, og dette begynner å tære på selvtilliten. Jeg ser i ettertid at jeg seølvfølgelig skulle ha forsøkt alt for å få en relevant deltidsjobb under studietiden, men dette kan jeg ikke gjøre noe med nå.

Jeg er egentlig ambisiøs og har nå funnet ut hva jeg vil bli (ta master i), men frykter at mangelen på erfaring under studietiden kommer til å ødelegge alle mine muligheter for fremtiden. :tristbla: Møter en arrogant holdning fra arbeidsgivere som blir vantro når de hører at jeg ikke har relevant erfaring og føler meg som den mest ubrukelige og verdiløse personen i verden, selv om jeg egentlig er smart og ressurssterk og har gode karakterer. Jeg begynner å få direkte avsmak på arbeidsgivere og vurderer nå å satse på å starte min egen bedrift, så jeg i det minste får meg en OK jobb. Er det noen der ute som har hatt samme følelsen av å være verdiløs i jobbsammenheng eller som har noen trøstende ord?

Jeg føler meg ikke ubrukelig og verdiløs,men lurer på om rbgivere ser meg slik?

Blir f.....har det jeg trenger, og har lang erfaring,men får ike jobb. Ser de asetter 25 åringer uten erfaring....

tror det skyldes alder,jeg er voksen og vel så det.

jeg blir ikke borte fra jobben pga svangerskap og barn,men tydeligvis,så ser ikke arb.giver det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...