Gå til innhold

Din beste oppskrift på Reinsdyrgryte/ Viltgryte?


April07/Des09

Anbefalte innlegg

Nå har vi invitert foreldrene mine på middag til lørdag. Og siden det ligger noe reinsdyrkjøtt i frysen tenkte jeg å prøve meg på dette..

Men trenger din beste oppskrift????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne er god:

Viltgryte med snøfrisk

Ingredienser:

500 g reinsdyrskav eller finnbiff

2 ss meierismør

150 g sjalottløk

200 g frisk sjampinjong, eller annen skogsopp

ca. 3 dl vann

125 g snøfrisk Naturell, einebær eller Skogsopp

2 dl crème fraîche

1 dl tyttebær

smak til med salt og pepper

Fremgangsmåte:

Rens løken, skjær soppen i to eller fire og brun den i smøret sammen med reinsdyrskavet. Hell over vann og rør inn osten. La gryten koke i ca. 15 minutter. Tilsett crème fraîche og smak til med salt og pepper.

Dryss over tyttebær og server gjerne med ris og lettkokt brokkoli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er god:

Viltgryte med snøfrisk

Ingredienser:

500 g reinsdyrskav eller finnbiff

2 ss meierismør

150 g sjalottløk

200 g frisk sjampinjong, eller annen skogsopp

ca. 3 dl vann

125 g snøfrisk Naturell, einebær eller Skogsopp

2 dl crème fraîche

1 dl tyttebær

smak til med salt og pepper

Fremgangsmåte:

Rens løken, skjær soppen i to eller fire og brun den i smøret sammen med reinsdyrskavet. Hell over vann og rør inn osten. La gryten koke i ca. 15 minutter. Tilsett crème fraîche og smak til med salt og pepper.

Dryss over tyttebær og server gjerne med ris og lettkokt brokkoli.

Takk, den hørtes god ut.. Noen fler???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nam! Hørtes godt ut!

Litt juks- men jeg syns Rondane viltgyte fra Toro er et supert utgangspunkt. Den har en deilig smak - og med litt ekstra krydder, sopp, løk, rømme og en klump brunost blir det riktig så godt! Gjerne med hjemmelaget potetstappe til.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å ha noen skiver av brunost i sausen + avkok av einerbær i tilegg til det førstemann her skrev! Nå får du også kjøpt viltkrydder fra Santa Maria også :)

Forøvrg serverer jeg ofte viltgryte med rosenkål og gulrøtter til - ja gjerne brokoli/blomkål også altså........men rosenkål er et must!

Endret av Silmarill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes gryta blir for tyntflytende hvis jeg har i så mye vann som angitt her (eller på posen), så jeg pleier å kutte ned på mengden. Også pleier jeg å bruke rømme. "Viltsaussmak" får du ved å knuse 5 einerbær og tilsette disse og timian i gryta (gjerne relativt tidlig, kanskje sammen med løken?), i tillegg til å ha i et par ksiver brunost. Jeg har også pleid å ha i 1-2 ts solbærgele. Serverer med mandelpoteter eller god mandelpotetmos, nyrørte tyttebær og rosenkål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nam! Hørtes godt ut!

Litt juks- men jeg syns Rondane viltgyte fra Toro er et supert utgangspunkt. Den har en deilig smak - og med litt ekstra krydder, sopp, løk, rømme og en klump brunost blir det riktig så godt! Gjerne med hjemmelaget potetstappe til.

Lykke til! :)

Signerer den. Masse sopp som er stekt med salt og pepper på forhånd :spise:

Gjerne litt bacon også

Bruker alltid sæter rømme. Hjemmelaget potetstappe er et must, nesten litt skam å servere poteter eller ris til, potetstappe gjør susen.

(Tyttebærsyltetøy og evt rosenkål er supert på siden. For å gjøre det litt stiligere kan du servere halve pærer med tyttebærsyltetøy på, nydelig)

Endret av Megana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...