Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hjelp!

I dag er jeg skikkelig deprimert.

Begynte å føle meg på høyden sist uke. Hadde plutselig litt overskudd og arbeidslyst, og jeg begynte å lure på at jeg begynte å bli friskt!!

I dag, holdt jeg nesten på å besvime på jobb. Kjente ikke at jeg greide å stå på beina. Men ... greide til slutt å komme meg hjem ved hjelp av egen maskin.

Hvor lenge skal dette vare??

Hvordan går det med dere andre som sliter? ER det opp og ned og opp og ned for dere også????

Huff og huff, ikke bra når du er så dårlig at du holder på å svime av på jobben.

Har du blitt noe bedre nå da? Eller er det fortsatt like opp og ned?

Ønsker deg masse god bedring hvertfall!!

Lurer også på hvor lenge denne sykdommen skal vare.

Jeg er fortsatt sykmeldt og er derfor bare hjemme. Våkner stort sett opp med skikkelig trykk i hodet og er svimmel. I dag prøvde jeg meg forøvrig på noen få og korte yogaøvelser. Noe jeg aldri skulle ha gjort!! Har vært enda dårligere resten av dagen. Også har jeg smerter der hvor leveren sitter.

Har også begynt å miste veldig mye hår i det siste!! *grøss* :sjokkert:

Men håper at det skal snu snart, så prøver etter beste evne og være optimist :)

Opp og ned her ja...

Full av energi en dag, utslitt den neste.

Er kjempetrøtt nå, til tross for at jeg stod opp sent. Vil nesten sovne på jobb, orker ikke skole og iallefall ikke husarbeid.

Men plutselig vil jeg ut og gå, vaske, styre, danse....og så kommer nedturen.

Føles nesten som den nedturen man har etter et sukkerkick.

Skriver under på denne. Det er akkurat sånn det føles. Man føler seg bittelitt bedre, eller ok nok til å være med på en liten middag med noen få kjente f.eks. Og vips er man helt utslitt igjen, og går skikkelig på veggen, som igjen ender i at man tilbringer neste dag på sofaen.

Jeg fikk kyssesyken (mononukleose) siste året på ungdomskolen. Var helt kjørt i 3-4 uker, såpass kjørt at jeg sov hele tiden, fikk ikke i meg mat og husker nesten ingenting fra den perioden. Så ble jeg bra nok til å kunne gå på skolen et par timer, men jeg klarte ikke hele dager, selv om jeg ville. Var borte fra skolen i ca. 2 mnd. Jeg red aktivt på den tiden og begynte å ri igjen altfor tidlig, selv etter streng beskjed av legen (og mamma) om å la være. Fikk tilbakefall og så var det på'an igjen et par uker. :P

Alt i alt tok det litt over ett år før jeg var helt frisk igjen. Organer som milt og lever var så oppsvulmet at jeg fikk små indre blødninger, så jeg måtte avstå fra sprangridning o.l i en lang periode etterpå.

Er ålreit å høre om noen flere erfaringer her. Selv om det er skikkelig kjipt og høre at du var dårlig såpass lenge som et år. Det er ikke akkurat noe man unner noen.

Hvordan følte du deg sånn når den verste sykdommen var over? Var du sliten og hadde vondt i hodet? Eller hva slags symptomer hadde du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke det er mange som skjønner hvordan vi har det nå. Vi ser jo helt friske ut i det ene øyeblikket. I det neste, når vi forhåpentligvis er hjemme i nærheten av sofaen, er vi helt utkjørte.

Er det noen som har erfaringer med vitaminer, eller medisiner som kan hjelpe?

Gikk på penicilinkur pga en halsinfeksjon her, og da føltes jeg faktisk friskere i forhold til kyssesyken også.

God bedring til alle dere som også sliter!

Skrevet
Er ålreit å høre om noen flere erfaringer her. Selv om det er skikkelig kjipt og høre at du var dårlig såpass lenge som et år. Det er ikke akkurat noe man unner noen.

Hvordan følte du deg sånn når den verste sykdommen var over? Var du sliten og hadde vondt i hodet? Eller hva slags symptomer hadde du?

Når det verste var over følte jeg meg .. litt influensalignende egentlig. Var mye opp og ned på meg også - føler seg frisk og fin på morgenen, hoppe i dusjen og gjøre seg klar til en ny dag på skole/jobb, for så å nesten ikke klare å holde seg på beina en stund etterpå. Måtte ofte bli hentet på skolen fordi jeg ikke klarte mer. Hadde ektremt mye hodepine, og det var også under kyssesyken at jeg fikk mine første migreneanfall. Klarte ikke gå opp trapper pga "trykket" i hodet. Hadde vondt i hele kroppen, var øm og "stiv" i musklene. Hadde ikke særlig matlyst og gikk raskt ned 10 kg i vekt. Vondt i halsen. Generelt slapp og "svak".

Ja, det var et kjipt år, men jeg er bare glad det er ferdig. Var skikkelig pyton! :P

Skrevet
Jeg tror ikke det er mange som skjønner hvordan vi har det nå. Vi ser jo helt friske ut i det ene øyeblikket. I det neste, når vi forhåpentligvis er hjemme i nærheten av sofaen, er vi helt utkjørte.

Er det noen som har erfaringer med vitaminer, eller medisiner som kan hjelpe?

Gikk på penicilinkur pga en halsinfeksjon her, og da føltes jeg faktisk friskere i forhold til kyssesyken også.

God bedring til alle dere som også sliter!

Jeg vet ikke om noe spesiellt som kan raske på bedringen, men jeg tror du med fordel kan ta tran og multivitaminer for å styrke immunforsvaret. Hvis du ikke fikk beskjed om det av legen, så råder jeg deg til å ta probiotika etter avsluttet penicillin/antibiotikakur. Det gjennoppretter en god tarmflora, og det er helt avgjørende for et godt immunforsvar.

Masse god bedring!

Skrevet

Takk, for tips om vitaminer!! Jeg har prøvd å ta litt diverse, men det har ikke hjulpet hittil hvertfall. Men tenkte jeg skulle prøve meg på Omega-3, også må man vel kanskje holde på en stund før man merker forskjell :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Om en uke i dag, så går sykmeldingen min ut. :(

Jeg er fortsatt ikke frisk (les: ikke noe som helst bedre), og er redd for at jeg må gå til legen igjen og be om ny sykemelding. Har til og med bedt kjæresten min pent om han kan bli med i så fall, så jeg ikke skal føle meg som en hypokonder og alt det andre kjipe man føler. Man blir jo fort på den at man burde ha vært frisk, men så enkelt er det jo ikke.

Jeg merker det spesielt godt når jeg prøver å lese til de utsatte eksamene jeg skal ha i august. Klarer å lese ca. 7 sider, før jeg er helt kaputt i hodet, og kan sove en lang stund. Det er innmari kjedelig, og jeg føler meg helt ubrukelig. Dessuten er det kjipt å vite at eksamene skal henge over meg i hele sommer. Blæh!! :(

Når skal jeg bli frisk??????

Skrevet

Kjedelig å høre at du ikke merker bedring, Tintin! Det kan dessverre som du merker, ta tid, så det gjelder å smøre seg med tålmodighet. Alt du kan gjøre som styrker immunforsvaret, vil lønne seg i lengden. Jeg trenger ekstra piff på immunforsvaret, så jeg tar tran, multivitaminer og ekstra dose med c-vitaminer hver dag. I tillegg er jeg nøye på kosthold og spiser mye grønt/lite sukker o.l

Jeg går til noe som heter bioresonans-behandling (pga ME), og merker enorm forskjell etter bare 3 behandlinger. Kanskje dette er noe som kunne hjulpet deg?

Skrevet (endret)

Jeg syns du skal be om ny sykemelding hvis du er så dårlig - 

Har du spurt legen om å ta en ny blodprøve? Sjekke ut alle verdier, jern etc. 

Det er kjempekjedelig - men prøv å finne noe du liker å holde på med, som ikke krever for mye energi. Jeg tror man blir veldig sliten av å se på tv og sitte ved pcen hele dagen. Liker du å løse Sudoko, kryssord, lese blader etc? Vet det er utrolig slitsomt å lese, men det gir nå noe glede å bla litt gjennom et blad og se på bilder. Gi kroppen tid, den kommer til å bli frisk helt av seg selv; det er det beste rådet det er å få fra meg!

Og når du føler deg litt bedre, ikke start på jobb 100%. Bli aktiv sykemeldt, jobb kun 20% og gå oppover. 

Endret av ninuska_
Skrevet
Om en uke i dag, så går sykmeldingen min ut. :(

Jeg er fortsatt ikke frisk (les: ikke noe som helst bedre), og er redd for at jeg må gå til legen igjen og be om ny sykemelding. Har til og med bedt kjæresten min pent om han kan bli med i så fall, så jeg ikke skal føle meg som en hypokonder og alt det andre kjipe man føler. Man blir jo fort på den at man burde ha vært frisk, men så enkelt er det jo ikke.

Jeg merker det spesielt godt når jeg prøver å lese til de utsatte eksamene jeg skal ha i august. Klarer å lese ca. 7 sider, før jeg er helt kaputt i hodet, og kan sove en lang stund. Det er innmari kjedelig, og jeg føler meg helt ubrukelig. Dessuten er det kjipt å vite at eksamene skal henge over meg i hele sommer. Blæh!! :(

Når skal jeg bli frisk??????

Huff! Sånn har jeg det også!

MEn ... føler kanskje litt framgang. Da blir jeg inspirert og gjør litt for mye (men selvsagt lite!), og detter i bakken igjen.

Du får som de andre sier, smøre deg med tålmodighet! Det er ikke lett dette!

Husk, du skal ikke ha dårlig samvittighet overfor legen. Det er jo faktisk jobben hans!!! (Det er lett å si, jeg vet det ... for jeg kjenner det på nøyaktig samme måte!!).

Gjest LanaLane
Skrevet (endret)

Jeg trodde jeg var frisk, men i det siste blir jeg så innmari sliten for ingenting så nå skremmer jeg meg selv med ME-tanker og blir mer stressa av det.

Jeg sover som regel til 10 om morgenen(da er det kjempevanskelig for meg å stå opp,regelrett vondt) og kan maks holde ut til 23.00 (da sover jeg mens jeg pusser tenna i så fall). Fester kan jeg bare glemme, må dra midt i vorset fordi jeg holder på å sovne.

Går tur hver dag, prøver å trene litt, men jeg orker ikke. Legen min huffet seg av oppgitthet over meg da jeg ba om den siste sykmeldingsuka(for ca 1 mnd siden) så dit har jeg ikke lyst til å gå for å spørre om råd.

Klarer å jobbe mine 4 timers skift, men da ligger jeg flatt ut på sofaen både før og etter for å ha nok energi.

Ikke likt meg i det hele tatt :(

Endret av LanaLane
Skrevet

Når hadde du kyssesyken, Lana?

Skrevet
Jeg trodde jeg var frisk, men i det siste blir jeg så innmari sliten for ingenting så nå skremmer jeg meg selv med ME-tanker og blir mer stressa av det.

Jeg sover som regel til 10 om morgenen(da er det kjempevanskelig for meg å stå opp,regelrett vondt) og kan maks holde ut til 23.00 (da sover jeg mens jeg pusser tenna i så fall). Fester kan jeg bare glemme, må dra midt i vorset fordi jeg holder på å sovne.

Går tur hver dag, prøver å trene litt, men jeg orker ikke. Legen min huffet seg av oppgitthet over meg da jeg ba om den siste sykmeldingsuka(for ca 1 mnd siden) så dit har jeg ikke lyst til å gå for å spørre om råd.

Klarer å jobbe mine 4 timers skift, men da ligger jeg flatt ut på sofaen både før og etter for å ha nok energi.

Ikke likt meg i det hele tatt :(

Skift lege!

Det tar enda lengre tid å bli frisk dersom man hele tiden presser seg!

Gjest LanaLane
Skrevet
Når hadde du kyssesyken, Lana?

Fikk diagnosen i begynnelsen av april, men det var veldig svakt utslag. Var sykmeldt i 3 uker.

Går på studenthelsetjenesten, så det er ikke bare bare å skifte lege, har allerede byttet i år :(

Skrevet

Uff, ikke bra. Legen har jo ikke noe grunn til å huffe seg. Man vet jo at kyssesyken kan føre til veldig slapphet over lengre tid, og man skal jo ikke presse seg. Det er jo ikke så veldig lenge siden du fikk påvist sykdommen heller.

Jeg fikk påvist den i slutten av februar, og jeg må fortsatt be om sykemelding.

Skal faktisk til legen i dag, og jeg gleder meg ikke. Synes det er litt ekkelt å komme tilbake så ofte.

Men så har jeg fått tips om å gå til alternativ behandling, en som driver med kopping og akupunktur her i byen. :) En jeg som kjenner som hadde kyssesyken og gikk dit ble frisk på to uker. Så jeg skal også dit i dag, og håper det kommer til å hjelpe :)

Håper du føler deg litt bedre snart LanaLane. :)

Skrevet
Fikk diagnosen i begynnelsen av april, men det var veldig svakt utslag. Var sykmeldt i 3 uker.

Går på studenthelsetjenesten, så det er ikke bare bare å skifte lege, har allerede byttet i år :(

Okey, med andre ord du har ikke hatt diagnosen så lenge. Det er helt normalt at du føler deg så sliten fortsatt, og mitt råd til deg er at du hører på kroppen og gir den tid til å komme seg. Legen din har ikke lov til å ikke gi deg sykemelding, hvis han huffer seg så får du bare vende det døve øret til.

I mellomtiden, vær tålmodig, ikke skap mentalt stress om alt du "må" gjøre mens du er syk. Styrk immunforsvaret ditt ved å spise sunn mat og ta tran/multivitaminer e.l. Kroppen trenger all den hjelpen den kan få :)

Skrevet
Men så har jeg fått tips om å gå til alternativ behandling, en som driver med kopping og akupunktur her i byen. :) En jeg som kjenner som hadde kyssesyken og gikk dit ble frisk på to uker. Så jeg skal også dit i dag, og håper det kommer til å hjelpe :)

Håper du føler deg litt bedre snart LanaLane. :)

Man skal ikke kimse av alternativ behandling. Jeg kan som tidligere fortalt anbefale noe som heter bioresonans. Det er det beste som har hendt kroppen min ihvertfall :)

God bedring!

Skrevet

Tusen takk! :)

Kan jo fortelle litt om den alternative behandlingen jeg var på i går, for det er virkelig noe jeg anbefaler. Først tok jeg en test for å se hvordan det lå an med antioksidanter og andre viktige stoffer i kroppen. Jeg var nederst på skalaen, noe som ikke kom som noe sjokk. Hadde vel forventet at kroppen var ganske ødelagt av kyssesyken nå. Investerte i noe som het Lifepak, en sammensetning av masse forskjellige vitaminer og antioksidanter. Samt at jeg klinte til med Marineomega som inneholder Omega-3 og krill og aloe vera juice, som renser tarmene, og gjør at kroppen klarer å ta opp enda mere næringsstoffer.

Siden fikk jeg behandling med kopping og akupunktur. Disse to behandlingene setter jo kroppen litt i gang igjen. Jeg fikk merker over milten og leveren med en gang, altså er det mye slagstoffer som henger igjen.

Man kan ellers bli ganske søvnig av kopping. Men allerede i går kveld følte jeg meg lettere i kropp og hode, selv om jeg var litt småsøvnig. Har den samme følelsen i dag, og det er innmari deilig. Det er første gang siden jeg ble syk at jeg føler noe forbedring. Så det er virkelig verdt å prøve noe behandling, istedenfor og bare gå sykmeldt og vente på å bli bedre. Jeg ventet jo ganske lenge selv, men skulle ønske nå at jeg hadde prøvd noe tidligere.

Har også lest at homeopati kan hjelpe ;)

Skrevet

Så spennende, Tintin! Jeg prøvde kopping en gang, hvor pulsen min på magen ble dratt rundt, og dit den skulle være. Det var ikke særlig behagelig, men dæven det gjorde nytten sin :)

Håper du blir fort frisk :klem:

Skrevet
Tusen takk! :)

Kan jo fortelle litt om den alternative behandlingen jeg var på i går, for det er virkelig noe jeg anbefaler. Først tok jeg en test for å se hvordan det lå an med antioksidanter og andre viktige stoffer i kroppen. Jeg var nederst på skalaen, noe som ikke kom som noe sjokk. Hadde vel forventet at kroppen var ganske ødelagt av kyssesyken nå. Investerte i noe som het Lifepak, en sammensetning av masse forskjellige vitaminer og antioksidanter. Samt at jeg klinte til med Marineomega som inneholder Omega-3 og krill og aloe vera juice, som renser tarmene, og gjør at kroppen klarer å ta opp enda mere næringsstoffer.

Siden fikk jeg behandling med kopping og akupunktur. Disse to behandlingene setter jo kroppen litt i gang igjen. Jeg fikk merker over milten og leveren med en gang, altså er det mye slagstoffer som henger igjen.

Man kan ellers bli ganske søvnig av kopping. Men allerede i går kveld følte jeg meg lettere i kropp og hode, selv om jeg var litt småsøvnig. Har den samme følelsen i dag, og det er innmari deilig. Det er første gang siden jeg ble syk at jeg føler noe forbedring. Så det er virkelig verdt å prøve noe behandling, istedenfor og bare gå sykmeldt og vente på å bli bedre. Jeg ventet jo ganske lenge selv, men skulle ønske nå at jeg hadde prøvd noe tidligere.

Har også lest at homeopati kan hjelpe ;)

Spennde! Krysser fingrene for at det hjelper :)

Skrevet

Tusen takk, Pjukset og Hermula!!! :)

Jeg synes det er innmari gøy at jeg føler meg litt bedre.

Det gjør noe med humøret også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...