Tintin Skrevet 14. april 2009 #1 Skrevet 14. april 2009 Jeg fikk påvist kyssesyken i begynnelsen av februar, siden har jeg ca. annenhver uke vært hos legen. Ved sist besøk viste blodprøvene at leververdiene mine nærmet seg normale. Men jeg følte meg fremdeles slapp og fikk sykemelding t.o.m. 24april. Jeg hadde håpet på å bli bra i løpet av denne perioden, men jeg sliter fortsatt med konstant hodepine, er alltids sliten og det blir ofte også noen powernaps på sofaen. Merker ekstra godt at jeg ikke er frisk om jeg er en tur på butikken, sentret eller lignende. Kan bli såpass sliten av det at jeg kan ta meg en lang lur når jeg kommer hjem. I påsken var jeg i middag på torsdag og i fam.selskap på fredag. Det resulterte i at jeg var helt utslitt, og i ordentlig dårlig form på lørdagen. Var svimmel og hadde også behov for å sove mye. Samtidig gruer jeg meg litt til å besøke legen igjen neste uke. Hun har vært veldig snill og forståelsesfull, men føler meg på et vis litt teit som kommer tilbake igjen og fortsatt ikke er frisk. Føler meg ikke i stand til å begynne og jobbe igjen, og sykdommen har også ødelagt for dette semesteret på skolen. Tror jeg må få utsatt eksamene. Synes dette er innmari kjipt, og har lest en del rundt på nettet om kyssesyken. Der står det at varigheten på sykdommen er ca. 2-4uker, men at man kan føle seg slapp i lengre tid. Begynner med andre ord å bli litt utålmodig på å bli frisk. Er det noen andre som har erfart å ha sykdommen i lengre tid, og ikke kunnet verken jobbe eller gå på skolen? Hvor lenge hadde du kyssesyken i så fall?
Gjest Sativa Skrevet 14. april 2009 #3 Skrevet 14. april 2009 Det har vært en del snakk om sammenheng mellom ME og kyssesyke i det siste. Ellers synes jeg du skal si til legen hvordan det ligger an med formen din, du er ikke den første jeg har hørt om som har vært syke og slitne lenge etterpå. Du bør absolutt ta dette på alvor, du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å presse deg selv. Da jeg hadde det så ble den akutte sykdommen ganske raskt bra, tre uker kanskje. Men etter flere måneder så begynte jeg å miste håret og bli slapp igjen, og da viste leverprøvene at det hadde forverret seg. Så det er forskjell fra person til person.
Gjest Gjest_Signe_* Skrevet 15. april 2009 #4 Skrevet 15. april 2009 Jeg har sykdommen ME. IKKE friskmeld deg før du er frisk, helt frisk... kyssesyken er skummel og starter du opp med vanlig aktivitet for fort risikerer du får andre plager.. deriblant har mange fått ME etter kyssesyka. Gi kroppen ro og hvile til den er klar til å bli aktiv igjen, si til din lege hvordan du har det og hvordan du føler deg og si du er redd det vil forverre seg om du går tilbake i jobb for fort... Jeg har vært syk i 8 år, 8 år stort sett lenket til sofa eller seng hjemme.... så pass deg og ta vare på kroppen din... Dagens skrekk advarsel... Men legger også til at alle som har kysse syka får ikke ME, jeg fikk ikke ME av kyssesyka... men har lest masse info om temaet, og snakka med mange som har fårr ME etter kyssesyka...
Vera Vinge Skrevet 15. april 2009 #5 Skrevet 15. april 2009 Jeg hadde kyssesyken da jeg gikk på videregående, og jeg husker at det tok lang tid før jeg følte meg ordentlig i form igjen. Etter en periode hvor jeg følte meg ganske så dårlig, var det en lang periode hvor jeg fortsatt følte meg veldig slapp. Som en middels til mild influensa. Men jeg tvang meg selv til å gå på skolen stort sett, og jeg begynte å også å trene igjen alt for raskt. Noe som førte til at jeg fikk tilbakefall. Så totalt sett holdt jeg vel på med kyssesyken i nesten hele det første året på videregående. Det tok hvertfall lang tid før leververdiene var normale. Jeg syns kyssesyken var ganske fælt, fordi jeg måtte holde meg så mye i ro. Så jeg trosset legens råd, og friskmeldte meg for fort. Så mitt råd er å ta det ordentlig med ro helt til legen sier at det er ok. Ellers så kan det dra enda lengre ut. Noe annet som var ganske irriterende med kyssesyken, var at jeg var så mye syk i ettertid også. Jeg som knapt hadde vært syk tidligere i livet, var plutselig plaget av mye forkjølelse og flere influensaer. Men etter et par år normaliserte dette seg heldigvis igjen, og jeg har ikke hatt noen plager i ettertid.
Tintin Skrevet 15. april 2009 Forfatter #6 Skrevet 15. april 2009 Takk for kjempe fine svar!! Setter innmari pris på at dere gidder å skrive om erfaringene deres. I dag våknet jeg på morgenen, og var svimmel og hadde skikkelig hodepine. Var oppe ett par timer, og siden sovnet jeg på sofaen i 3 timer. Er vel det at humøret går litt opp og ned når man er syk, vil jo helst være frisk og proppfull av energi, og da blir man litt utålmodig innimellom. Men innså vel egentlig når jeg leste svarene deres at jeg bare må være flink til å slappe slik at jeg blir frisk fortest mulig Nok en gang tusen tusen takk for svar!! Bare å komme med flere erfaringer, dere som har.
Tintin Skrevet 22. april 2009 Forfatter #7 Skrevet 22. april 2009 I dag skal jeg til legen igjen. Merker jeg har litt sommerfugler i magen.
Norbertine Skrevet 22. april 2009 #8 Skrevet 22. april 2009 Jeg sier meg enig med de som skriver at du bare må ta det med ro til du er helt frisk, det er kjempeviktig når man har kyssesyken. Jeg fikk den andre året jeg studerte, rett før eksamenstiden. Var syk hele november, og rimelig slapp ut i januar (fikk lest lite til eksamen det året). Det største problemet var imidlertid at immunforsvaret mitt var helt ødelagt etterpå, fikk forkjølelser, hoste og halsbetennelser konstant. Dette gikk ikke over før jeg fikk fjernet mandlene tre-fire år senere.
Pjukset Skrevet 22. april 2009 #9 Skrevet 22. april 2009 Jeg må også råde deg til å ta det med ro en stund etter du er friskmeldt også, særlig i forhold til fysisk aktivitet.
Tintin Skrevet 22. april 2009 Forfatter #10 Skrevet 22. april 2009 Tusen takk for enda flere fine svar!! Godt flere av dere har vært syk over lengre perioder, og at det ikke bare er meg. Selv om jeg selvfølgelig ikke unner noen å være syk lenge. Fikk ny sykemelding og legeattester, slik at jeg kan søke om utsatt eksamen. Så da håper jeg dette går i boks. Og selvfølgelig at jeg snart er i topp form Og takk for råd om å være litt forsiktig når jeg blir frisk også, Pjukset!!!
Hermula Skrevet 22. april 2009 #11 Skrevet 22. april 2009 I dag skal jeg til legen igjen. Merker jeg har litt sommerfugler i magen. Ja er vi ikke rare! Vi synes at vi har strekt tålmodigheten vel langt når vi ber om ny sykemelding! Selv om man hører om mange som er syke lang tid etterpå, gjelder det jo ikke oss! Vi skal være friske og raske etter 1-4 uker, og er vi det ikke, er det fordi vi er late!!! Vi er redde for å være late, lengter etter å gi noe, hoppe danse, delta .... Ja sånn kjennes det i alle fall for meg. Jeg må be om nok en sykemelding. Greier ikke jobbe så mye, ... blir bare så utrolig utmattet, og kjenner ikke framgang i forhold til sykdommen disse dagene jeg har vært på jobb. Men gud så deilig det er, denne lille timen man føler at man bidrar, at man er noe!!! VI FÅR KRYSSE MANGE FINGRE!!
Devana Skrevet 22. april 2009 #12 Skrevet 22. april 2009 Har hatt kyssesyken selv og var dårlig og slapp lenge etter den verste fasen. Sørg for å ta det med ro så lenge som mulig og ikke overanstreng deg selv. Håper du blir frisk snart God bedring
Tintin Skrevet 23. april 2009 Forfatter #13 Skrevet 23. april 2009 Ja er vi ikke rare! Vi synes at vi har strekt tålmodigheten vel langt når vi ber om ny sykemelding! Selv om man hører om mange som er syke lang tid etterpå, gjelder det jo ikke oss! Vi skal være friske og raske etter 1-4 uker, og er vi det ikke, er det fordi vi er late!!! Vi er redde for å være late, lengter etter å gi noe, hoppe danse, delta .... Ja sånn kjennes det i alle fall for meg. Jeg må be om nok en sykemelding. Greier ikke jobbe så mye, ... blir bare så utrolig utmattet, og kjenner ikke framgang i forhold til sykdommen disse dagene jeg har vært på jobb. Men gud så deilig det er, denne lille timen man føler at man bidrar, at man er noe!!! VI FÅR KRYSSE MANGE FINGRE!! Ja, det er akkurat sånn det føles. Man vet at man ikke er frisk, men liker ikke å be om en ny sykemelding. Gleder meg til å gå på skolen og jobben igjen Og krysser både fingre og tær!! Har hatt kyssesyken selv og var dårlig og slapp lenge etter den verste fasen. Sørg for å ta det med ro så lenge som mulig og ikke overanstreng deg selv. Håper du blir frisk snart God bedring Tusen takk, det håper jeg også. Nå som det begynner å bli så fint vær. Må jo være frisk når sommeren kommer.
Gjest Gjest_Tuppelure_* Skrevet 23. april 2009 #14 Skrevet 23. april 2009 Da jeg hadde kyssesyken var jeg skikkelig dårlig i to-tre uker, hvorav en uke var helt forferdelig. Deretter tok det vel cirka en måned før verdiene var normale, og så enda et par måneder før jeg begynte å føle meg som vanlig. Ting tar tid!!!
Tintin Skrevet 25. april 2009 Forfatter #15 Skrevet 25. april 2009 Godt å høre. Man blir skikkelig lei innimellom, og ønsker at det skal gå over. Våknet i dag tidlig en stund før kjæresten min, og da blir man ofte liggende og tenke litt. Så det går litt opp og ned, men prøver å være tålmodig
Hermula Skrevet 26. april 2009 #16 Skrevet 26. april 2009 Godt å høre. Man blir skikkelig lei innimellom, og ønsker at det skal gå over. Våknet i dag tidlig en stund før kjæresten min, og da blir man ofte liggende og tenke litt. Så det går litt opp og ned, men prøver å være tålmodig Tvi tvi Godt å høre om andre som er i samme situasjon i alle fall. Det kjennes litt enklere å akseptere at man faktisk er syk og ikke bare lat!
Tintin Skrevet 26. april 2009 Forfatter #17 Skrevet 26. april 2009 Jepp, tror det er det viktigste å få høre innimellom!! Man er jo faktisk ikke lat. Det bare føles veldig sånn til tider!! blæh!!
Hermula Skrevet 5. mai 2009 #18 Skrevet 5. mai 2009 Hjelp! I dag er jeg skikkelig deprimert. Begynte å føle meg på høyden sist uke. Hadde plutselig litt overskudd og arbeidslyst, og jeg begynte å lure på at jeg begynte å bli friskt!! I dag, holdt jeg nesten på å besvime på jobb. Kjente ikke at jeg greide å stå på beina. Men ... greide til slutt å komme meg hjem ved hjelp av egen maskin. Hvor lenge skal dette vare?? Hvordan går det med dere andre som sliter? ER det opp og ned og opp og ned for dere også????
Gjest LanaLane Skrevet 5. mai 2009 #19 Skrevet 5. mai 2009 Opp og ned her ja... Full av energi en dag, utslitt den neste. Er kjempetrøtt nå, til tross for at jeg stod opp sent. Vil nesten sovne på jobb, orker ikke skole og iallefall ikke husarbeid. Men plutselig vil jeg ut og gå, vaske, styre, danse....og så kommer nedturen. Føles nesten som den nedturen man har etter et sukkerkick.
FantasDick Skrevet 5. mai 2009 #20 Skrevet 5. mai 2009 Jeg fikk kyssesyken (mononukleose) siste året på ungdomskolen. Var helt kjørt i 3-4 uker, såpass kjørt at jeg sov hele tiden, fikk ikke i meg mat og husker nesten ingenting fra den perioden. Så ble jeg bra nok til å kunne gå på skolen et par timer, men jeg klarte ikke hele dager, selv om jeg ville. Var borte fra skolen i ca. 2 mnd. Jeg red aktivt på den tiden og begynte å ri igjen altfor tidlig, selv etter streng beskjed av legen (og mamma) om å la være. Fikk tilbakefall og så var det på'an igjen et par uker. Alt i alt tok det litt over ett år før jeg var helt frisk igjen. Organer som milt og lever var så oppsvulmet at jeg fikk små indre blødninger, så jeg måtte avstå fra sprangridning o.l i en lang periode etterpå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå