Gå til innhold

krav på lønn på helligdager hvor man skulle jobbet


*snuppis*

Anbefalte innlegg

jeg er deltidsansatt, men nå har det vært en del røde dager hvor jeg ikke har fått vaktene mine pga det har vært stengt. Har jeg krav på lønn disse dagene ettersom det var jeg som egentlig skulle ha jobbet dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er deltidsansatt, men nå har det vært en del røde dager hvor jeg ikke har fått vaktene mine pga det har vært stengt. Har jeg krav på lønn disse dagene ettersom det var jeg som egentlig skulle ha jobbet dem?

Dersom det er dine faste dager: Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et relatert spørsmål. Skal jobbe første uken i mai (4.-8.)i nåværende jobb før jeg går over i en ny stilling. Vil de da gi meg lønn for fem dager, eller vil jeg også få for første mai?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha betalt. Finnes en egen lov for det (Lov om 1. og 17. mai som høgtidsdager)

Utdrag av den loven:

3. Arbeidsgiver skal betale full lønn for 1 og 17 mai som ikke faller på en søndag eller annen helgedag til arbeidstaker som har vært tilsatt hos ham i sammenheng de siste 30 dagene forut eller er tilsatt seinere når arbeidet er av minst 30 dagers varighet. Arbeidstaker som må arbeide nevnte dager skal ha samme lønnstillegg som han etter avtale eller regulativ måtte ha krav på for søndager. Er spørsmålet om slikt lønnstillegg ikke avgjort ved avtale eller regulativ skal han ha et tillegg på minst 50 pst. til sin vanlige lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...