Gå til innhold

Loff og reker - hva bør man ha i bakhånd til de som ikke liker?


Imax

Anbefalte innlegg

Jeg skal servere reker på venninnekveld til fredag, men er ikke sikker på om alle spiser det. Skal bake loff osv, og lurte på om hva som kan være greit å ha i bakhånd for de som ikke spiser reker? Har ikke tenkt å servere to retter, men bare dersom noen ikke vil ha, at de kan få noe annet snadder på skiva. Noen forslag (bortsett fra helt vanlig pålegg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis man ammer eller er gravid, er det mange som ikke spiser laks eller spekemat heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du kanskje endre tittelen på tråden til "hva kan man servere til ammende og gravide". Vi kan da ikke lukte at du har gravide på besøk.

Jeg aner ikke hva ammende og gravide må holde seg unna. Roastbeef?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med få unntak kan gravide og ammende spise det samme som alle andre. Inntak av reker forårsaker ikke allergi hos den ufødte, og heller sjelden til plager for de som måtte få overført minimale mengder via morsmelk. Det er ellers et tankekors at det idag fins flere allergikere osv enn noen gang, nå når vi er så opplyste og påpasselige på alle områder.....

Når det er sagt, ville jeg hatt kokte egg ved siden av (som jo også mange bruker sammen med rekene), og evt. litt tomat og agurk. Eller hva med å steke noen karbonader (uten løk, selvfølgelig :fnise: ) og ha til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha litt salat og grillet kylling i bakhånden, da kan de lage seg greie smørbrød. Hvis den ikke blir spist har du middag til dagen etterpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle unntatt gravide ville jeg nok sagt roastbeef. Men kanskje sånne patéer som de har i ferskvaredisken på f.eks. Ultra? De er for det meste bakt, så de burde gå fint for gravide, også. :) Og de ser relativt pene ut på bordet, de er gjerne pyntet med diverse lagt i aspic på toppen. Litt grønt ved siden av, så kan man mekke seg noen gode smørbrød. :)

Forøvrig må jeg si at det er utrolig allright av deg å ha et alternativ til reker - ta det fra en som ikke liker dem (ja, vi finnes!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med få unntak kan gravide og ammende spise det samme som alle andre. Inntak av reker forårsaker ikke allergi hos den ufødte, og heller sjelden til plager for de som måtte få overført minimale mengder via morsmelk. Det er ellers et tankekors at det idag fins flere allergikere osv enn noen gang, nå når vi er så opplyste og påpasselige på alle områder.....

Når det er sagt, ville jeg hatt kokte egg ved siden av (som jo også mange bruker sammen med rekene), og evt. litt tomat og agurk. Eller hva med å steke noen karbonader (uten løk, selvfølgelig :fnise: ) og ha til?

Men gravide kan da også være allergiske til, eller ikke tåle reker...

Jeg ville sannsynligvis kjøpt inn noe pålegg jeg likte godt selv jeg... Og så hatt det i bakhånd hvis noen ikke likte/tålte reker.

kanskje en god smøreost...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Flott å lese om en vert som tar slike hensyn!

Jeg er en av få i Norge som ikke LIKER reker, og jeg kan love deg at jeg har sittet gjennom mange festlige anledninger og gnaget på loff med smør... Føler meg alltid så dum. Ikke alltid vertskapet er klar over at jeg ikke spiser reker, det er helt greit, men like ofte ER de klar over det. Det er noe med hele holdningen... Litt sånn "så du påstår du ikke liker reker? Da kan du ha det så godt.". Usj.

Er enig i kylling-forslaget, kanskje med en salat med friske grønnsaker (type gresk salat) på siden. Da kan man enten spise kyllingen som den er, eller lage smørbrød med den nevnte loffen og grønnsakene i salaten.

Uansett hva du havner opp med, sats gjerne på en form for "pillemat", som gjør at ev. ikke-reke-spisende blir sittende like lenge til bords som andre. Kjedelig å sitte og se på at andre spiser mat i tre kvarter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Tror tipset om en salat uansett er greit, jeg synes ofte at bare reker er litt kjedelig...

Da kjøper jeg inn litt godt pålegg ved siden av, så er det mulig for de som evnt. ikke spiser å få noe annet. Og hvis alle spiser, så har vi godt pålegg til frokosten dagen etterpå! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...