Gjest amu Skrevet 14. april 2009 #21 Skrevet 14. april 2009 1) Jeg vet ikke prisen! Vi har mange tusen forskjellige varer. Jeg vet heller ikke prisen på varen siden den ikke er priset. Hvis jeg ikke kan spørre deg som jobber der, hvem skal jeg da spørre? 2) Det er IKKE min skyld at produkt X er utsolgt. Jeg jobber bare i kassa, på DELTID. Ring administrasjonen og klag. Ofte har dere varen på lager. Det må da være lov å spørre dere om ting. 3) Om du synes det blir for ille å stå to minutter i kø, finn deg en annen butikk eller heng deg. Vi selge varer for nærmere 50 millioner i året. Vi trenger ikke dine penger. Henger meg, det gjør jeg ikke. Men det er faktisk noen butikker jeg ikke handler i på grunn av de ansatte ja. 4) Du trenger ikke være blid, men ikke vær nedlatende heller. Kassafolk er også mennsker, og de aller fleste av oss tar høyere utdanning. Om ti år kan det hende jeg er nettopp din lege. Det er lov å hilse på kundene også. Og er du ikke så ivrig på å snakke med venninna di i den andre kassa, kan det hende jeg slipper å være krass og avbryte for å be om å få kjøpe meg sigaretter. Om ti år kan det hende jeg er din lege, og husker den frekke jenta som jobbet på butikken. 5) Du er ikke Gud. Ikke forvent eksepsjonelt god service. Ikke forvent at vi skal ta dritt fra deg. Ikke tro at jeg er redd deg. Fornærmer du meg, fornærmer jeg deg ti ganger tilbake. Jeg får ikke sparken. Du kan ikke bare sparke folk uten videre i Norge, og det er ikke lett å finne en erstatter for noen som er dyktige på jobben. Så fuck deg bitch! Heller ikke forvent at kundene skal ta dritt fra deg med et smil. Det er ikke lett å sparke noen. Men er det mange nok som klager på deg, kan det gå ut over din referanse fra butikken.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #22 Skrevet 15. april 2009 1) Det er en del av jobben din å opplyse kunden om prisen. Om du ikke husker den, så slå det opp, eller scan inn varen. Kunden har rett til å få vite prisen på varene. 2) Det er ikke kundene som skal ringe til administrasjonen for å opplyse om at det er tomt for en vare. Det er det du som skal gjøre. Om det er tomt for en vare, er det deg kundene skal henvende seg til, og du som skal handle deretter. 3) Butikken lever helt og holdent av kundene. Om dere mister mange nok kunder fordi dere ikke klarer å håndtere mange folk på en gang, så vil butikken gjerne måtte skjære ned. Da er det gjerne de som ikke takler jobben sin særlig bra som får fyken først. Du vil da ligge tynt an. Om de ansatte somler så inn i helvetes mye, så er det ikke rart at kundene blir irriterte. 4) At "de fleste" tar høyere utdanning, er en overdrivelse. Hyggelighet skal gå begge veier. 5) Fornærmer du en kunde, kan du få sparken. Ettersom butikken lever av kundene, og kundene ikke gidder handle i butikker hvor de ansatte ikke kan oppføre seg blant folk. Hva med å finne deg en annen jobb? Siden du tydeligvis ikke er kompetent nok til å gjøre den jobben du allerede har? Er du virkelig så tafatt at du bare sier "vet ikke" når kunden spør om prisen på noe? 1)De aller fleste om ikke alle varene har prislapper hos oss. ER jævlig irriterende at kunder kommer og spør om prisen på noe jeg VET har en prislapp. Late kunder som skal handle for 30 kunder er det verste jeg vet. 2)Hvilken verden lever du i? Det er ikke en kassamanns ansvar å henvende seg til administrasjonen for å fylle på varer. Spesielt ikke tilbudsvarer som er utsolgt, noe kundene elsker å klage over. 3) Kundene lever helt og holdent av mat butikkene selger. Om de ikke kan oppføre seg får de begynne å jage maten sin i skogen eller plukke rester på gatene. Jeg er ikke din slave bare fordi du handler mat. Dette er et symbiotisk forhold, du er ikke viktigere enn matbutikken. Og kundene er ofte irriterte for ingenting. Det er sjeldent at kndene har en reell grunn for å sutre. Det er alltid de stygge, middelaldrende og eldre menneskene som klager mest. Mon tro hvorfor? 4) Det er det ikke. De aller fleste gjør det. På min arbeidsplass gjør alle det utenom sjefen. DEt er som oftest høyskolestudenter som får disse jobbene. 5) Det er sant, men om jeg forsvarer meg får jeg ikke sparken. Og butikksjefene vet hvor idiotisk usaklige mange av kundene er etter flere år i bransjen så de tar fryktelig sjeldent side med kundene. Hadde dere oppført dere derimot, ville dere hatt en god sak når dere klaget. Har forøvrig rettmessig fornærmet flere kunder etter å ha blitt behandlet urettferdig, og sett dem komme krypende tilbake. Ikke alle liker å bruke 20-30 minutter ekstra på å handle i en annen butikk bare for å forsvare sin motbydelige oppførsel.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #23 Skrevet 15. april 2009 Kassepersonell er forferdelig uhøfligel mange steder! Det er ikke min feil at dere mistrives!
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #24 Skrevet 15. april 2009 Hvis du mistrives så forferdelig så må du bytte jobb! Sjefen din burde vel ha sparket deg for lenge siden, hvis ikke du er en veldig god skuespiller på jobben da og sitter der med verdens beste påsklistrete smil.
Pingting Skrevet 15. april 2009 #25 Skrevet 15. april 2009 1)De aller fleste om ikke alle varene har prislapper hos oss. ER jævlig irriterende at kunder kommer og spør om prisen på noe jeg VET har en prislapp. Late kunder som skal handle for 30 kunder er det verste jeg vet. Hvor er sammenhengen mellom å være lat og å handle for 30 kroner? :klø: 2)Hvilken verden lever du i? Det er ikke en kassamanns ansvar å henvende seg til administrasjonen for å fylle på varer. Spesielt ikke tilbudsvarer som er utsolgt, noe kundene elsker å klage over. Jeg vet ikke hvilken verden gjest lever i, men jeg lever i en verden hvor man gjør jobben sin. Som kassapersonal er man en representant for butikken, og skal gjøre det du kan for at den butikken drives så bra som mulig. Det er ikke noen vits i å ringe administrasjonen, men du skal si fra til den som er ansvarlig for bestillinger i din butikk. 3) Kundene lever helt og holdent av mat butikkene selger. Om de ikke kan oppføre seg får de begynne å jage maten sin i skogen eller plukke rester på gatene. Jeg er ikke din slave bare fordi du handler mat. Dette er et symbiotisk forhold, du er ikke viktigere enn matbutikken. Og kundene er ofte irriterte for ingenting. Det er sjeldent at kndene har en reell grunn for å sutre. Det er alltid de stygge, middelaldrende og eldre menneskene som klager mest. Mon tro hvorfor? ...så fordi kundene trenger mat kan du oppføre deg slik du vil mot dem? Imponerende menneskesyn! Det er ingen som har sagt noe om å være "slave", men som ansatt i en butikk har du et visst ansvar som bl.a. innebærer å legge fra seg fjortisfaktene hjemme. De fleste har i dag også mulighet til å handle i flere butikker, enten det er hvor de bor, på vei til/fra jobb eller lignende. Det er konkurranse mellom butikkene, og service har definitivt noe å si for hvem som overlever. Jeg er enig i at mange kunder går langt over streken hva dårlig oppførsel angår, og det skal ikke godtas. Men det er en forskjell på å si fra om dette, og å være like barnslig tilbake. Om kunden har en rettmessig klage skal du notere den. Annen sutring kan du bare ignorere, de fleste gir seg når de skjønner at de ikke kommer noe sted. 4) Det er det ikke. De aller fleste gjør det. På min arbeidsplass gjør alle det utenom sjefen. DEt er som oftest høyskolestudenter som får disse jobbene. ...hva så? 5) Det er sant, men om jeg forsvarer meg får jeg ikke sparken. Og butikksjefene vet hvor idiotisk usaklige mange av kundene er etter flere år i bransjen så de tar fryktelig sjeldent side med kundene. Hadde dere oppført dere derimot, ville dere hatt en god sak når dere klaget. Jeg skjønner ikke hvorfor du skal "forsvare deg", det er fryktelig uprofesjonelt. Si fra at den slags oppførsel ikke er akseptabel og be dem om å gå. Vanskeligere er det ikke.
Lille Karine Skrevet 15. april 2009 #26 Skrevet 15. april 2009 Ok, hvis du er så lei av jobben din og virkelig ikke klarer å klistre på deg et smil selv på din aller verste dag så bør du som de flest her sier, skaffe deg en annen jobb. Helst uten kunder. Jeg har jobbet på bensinstasjon som kassaarbeider og det er minst like jævelig. Etter åtte timer er du selvfølgelig sliten og lei men man skal behandle kunden rett uansett! Hvis du noen gang har fått et kundebehandlings kurs så får du vite om og om igjen at kunden har rett! Dette er ikke fordi kunden nødvendigvis har slående rett i det de sier, men fordi som enkelte har nevnt at rykter sprer seg fort og derfor skal du være nikkedukke for kunden. Kunde skal kunne føle seg velkommen i din butikk. Hodningene dine holder overhodet ikke til å jobbe i en butikk... Beklager å måtte si det. Men hvis du virkelig ikke klarer å late som for en gammel dame som ikke har ett prislappen eller ikke skjønner hvordan prissystemet fungerer og spør og du frekt svarer at du ikke vet, nei da bør du få deg en jobb uten kunder.
Titti72 Skrevet 15. april 2009 #27 Skrevet 15. april 2009 Hadde du TS jobbet for meg, så hadde du fått sparken med en gang. Jeg (dette har jeg/vi gjort før!) betaler mer en gjerne en advokat 100.000 for å kvitte seg av med deg, en å betale deg en krone mer en en oppsigelsestiden varer/krever. Hos meg hadde du ikke engang blitt vurdert til jobben. Og en annen ting.... Tar leger selv imot timebestilliner nå? Det må ihvertfall være en med FÅ pasienter...
*Numi* Skrevet 15. april 2009 #28 Skrevet 15. april 2009 Jeg ser at flere sier at "det kan da ikke være å vanskelig å finne prisen om jeg spør". Jeg har selv jobbet i butikk, så - jo, det kan det! Vi hadde strekkodescanner på lageret, men det var flere ganger at disse varene uten pris ikke ville la seg scanne/prisen kom ikke opp. På en lørdag, der mange av våre overordnede ikke alltid var tilgjengelige, så hendte det dessverre at jeg måtte si til kunden at: "Beklager, jeg finner ikke ut hva prisen er. Men, du kan selvfølgelig vente 5 min-15 min til kolonialansvarlig kommer tilbake, så kan han finne det ut for deg." Jeg kunne ofte funnet det ut selv, hadde jeg fått god nok opplæring, men det er det ofte mangelvare på. Så bær litt over med oss deltidsansatte! Nå satt ikke jeg i kassa da, men sto i ferskvaren.
Susan Sto Helit Skrevet 15. april 2009 #29 Skrevet 15. april 2009 1)De aller fleste om ikke alle varene har prislapper hos oss. ER jævlig irriterende at kunder kommer og spør om prisen på noe jeg VET har en prislapp. Late kunder som skal handle for 30 kunder er det verste jeg vet. 2)Hvilken verden lever du i? Det er ikke en kassamanns ansvar å henvende seg til administrasjonen for å fylle på varer. Spesielt ikke tilbudsvarer som er utsolgt, noe kundene elsker å klage over. 3) Kundene lever helt og holdent av mat butikkene selger. Om de ikke kan oppføre seg får de begynne å jage maten sin i skogen eller plukke rester på gatene. Jeg er ikke din slave bare fordi du handler mat. Dette er et symbiotisk forhold, du er ikke viktigere enn matbutikken. Og kundene er ofte irriterte for ingenting. Det er sjeldent at kndene har en reell grunn for å sutre. Det er alltid de stygge, middelaldrende og eldre menneskene som klager mest. Mon tro hvorfor? 4) Det er det ikke. De aller fleste gjør det. På min arbeidsplass gjør alle det utenom sjefen. DEt er som oftest høyskolestudenter som får disse jobbene. 5) Det er sant, men om jeg forsvarer meg får jeg ikke sparken. Og butikksjefene vet hvor idiotisk usaklige mange av kundene er etter flere år i bransjen så de tar fryktelig sjeldent side med kundene. Hadde dere oppført dere derimot, ville dere hatt en god sak når dere klaget. Har forøvrig rettmessig fornærmet flere kunder etter å ha blitt behandlet urettferdig, og sett dem komme krypende tilbake. Ikke alle liker å bruke 20-30 minutter ekstra på å handle i en annen butikk bare for å forsvare sin motbydelige oppførsel. Om jeg hadde vært kunde hos deg, så hadde jeg faktisk rapportert deg til hovedkontoret for kjeden du jobber i. Da hadde sannsynligvis hele butikken, inkludert sjefen din, fått skikkelig refs. Kunden har alltid rett, sånn er det bare. Du kan si ifra hvis de gjør ting du ikke finner deg i, men det bør være ganske grovt før du gjør det. Jeg har selv stått i kassa på bensinstasjon, og fått kjeft dag ut og dag inn for prisene på bensinen, som jeg selvfølgelig ikke hadde det minste innvirkning på. Ikke var vi dyrere enn andre heller, så det var bare generell missnøye som gikk ut over meg. Jeg fikk faktisk beskjed da jeg spurte, om at jeg bare skulle stå der og ta imot "dritten", for det var min jobb som representant for firmaet. Kunden ville mest sannsynlig føle seg bedre etter å ha fått denne utblåsningen, og være en fornøyd kunde etterpå. Og hvis du tror faste kunder i en matbutikk legger igjen bare 200-300 kroner i uka, så er du naiv. De aller fleste familier har et budsjett på 1000-1500 kr i uka, så det er ikke SÅ mange kunder du skal fornærme for at omsetningen i butikken din faller med en million eller to... Jeg unngår forøvrig nærbutikken vår, både på grunn av uinteressert betjening, men også på grunn av mye utsolgte varer og elendig service generelt. Handler heller ved jobben eller barnehagen, og tar med varene på kollektivtransporten hjem. Jeg orker nemlig ikke crap når jeg er sliten etter 8 timer på jobb, og i tillegg må handle og lage middag før jeg kan slappe av.
aline Skrevet 15. april 2009 #30 Skrevet 15. april 2009 Jeg ser at flere sier at "det kan da ikke være å vanskelig å finne prisen om jeg spør". Jeg har selv jobbet i butikk, så - jo, det kan det! Vi hadde strekkodescanner på lageret, men det var flere ganger at disse varene uten pris ikke ville la seg scanne/prisen kom ikke opp. På en lørdag, der mange av våre overordnede ikke alltid var tilgjengelige, så hendte det dessverre at jeg måtte si til kunden at: "Beklager, jeg finner ikke ut hva prisen er. Men, du kan selvfølgelig vente 5 min-15 min til kolonialansvarlig kommer tilbake, så kan han finne det ut for deg." Jeg kunne ofte funnet det ut selv, hadde jeg fått god nok opplæring, men det er det ofte mangelvare på. Så bær litt over med oss deltidsansatte! Nå satt ikke jeg i kassa da, men sto i ferskvaren. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å finne prisen også for butikkansatte, jeg er verken gammel eller blind, så jeg leter alltid godt etter prisen før jeg spør. Liker å vite ihvertfall ca hvor mye jeg handler for. Men når varer ikke er priset, noe jeg har kommet over i de aller fleste butikker, (kan godt hende det oftest er sesongvarer, jeg biter meg ikke merke i hvilke varer det er, men vet at jeg stadig kommer ut for det,) så er di IHVERTFALL ikke lett for kunden å finne pris. Og dersom verken kunden eller ansatte i butikken får vite prisen på varen, så er det vel egentlig rimelig unødvendig å i det hele tatt ha varen der? Jeg hadde ikke vært villig til å vente i 15 minutter for at en eller anenn KANSKJE fant pris til meg, da hadde jeg heller driti i varen. Og klart, det er jo revnende likegyldig for de ansatte i butikken om kundene ikke får kjøpt det dere har i butikke, som de ønsker seg.... har kommet ut for de som har tatt konsevensen av at varer ikke er priset dog, og som har gitt meg en pris de VET ihvertfall ikke er mer en hva varen koster. Stort sett priser de den da lavere, for at butikken ikke har klart å oppgi pris, skal faktisk ikke gå utover meg som kunde. Og, jeg tror den generelle kunden helt fint forstår at det kan være vanskelig å løse alle problemer, men om man blir møtt med TS' holdning, så mister man rett og slett kunder! Og jeg kan ikke skjønne at de fleste butikkledelser synes det er helt ok at butikken deres mister kunder pga ansatte som ikke lærer seg hva service faktisk betyr.
Siiw Skrevet 15. april 2009 #31 Skrevet 15. april 2009 fysøren! er det mulig og være så grinete og sur som du er ?! ?! BYTT JOBB!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #32 Skrevet 15. april 2009 Du verden! Å du har fremdeles jobben? Du hadde ikke arbeidet lenge for meg med slik en holdning. Nei, jammen sa jeg smør, fot i ræva, og på hodet ut! PS. Vil også bare nevne at om fortsetter med en slik innstilling, så varer du ikke lenge i arbeidslivet, uansett bransje. Du høres jo ut som en kollea fra helvete!
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #33 Skrevet 15. april 2009 1)De aller fleste om ikke alle varene har prislapper hos oss. ER jævlig irriterende at kunder kommer og spør om prisen på noe jeg VET har en prislapp. Late kunder som skal handle for 30 kunder er det verste jeg vet. Prislapper kan dette av, og det er ikke alltid like enkelt og se for f. eks svaksynte. Om kunden gjør en liten feil her og overser prislappen så dreier god service seg om å faktisk fortelle kunden dette uten å virke irritert overfor kunde. Det er DET som faktisk innebærer å yte god service, å være noenlunde imøtekommende når det er ting som er usikkert for kunden. 2)Hvilken verden lever du i? Det er ikke en kassamanns ansvar å henvende seg til administrasjonen for å fylle på varer. Spesielt ikke tilbudsvarer som er utsolgt, noe kundene elsker å klage over. Nei, men man kan si fra til den på gulvet at de bør fylle på, eller si fra til sjefen at han/hun skal bestille mer hvis det er tomt. Kort sagt, si hvertfall ifra til den/de som faktisk har ansvaret. 3) Kundene lever helt og holdent av mat butikkene selger. Om de ikke kan oppføre seg får de begynne å jage maten sin i skogen eller plukke rester på gatene. Jeg er ikke din slave bare fordi du handler mat. Dette er et symbiotisk forhold, du er ikke viktigere enn matbutikken. Og kundene er ofte irriterte for ingenting. Det er sjeldent at kndene har en reell grunn for å sutre. Det er alltid de stygge, middelaldrende og eldre menneskene som klager mest. Mon tro hvorfor? Selvsagt bør folk oppføre seg noenlunde ordentlig, men det er dere som _ansatte_ som skal ta initiativ til høflighet og vennlighet i en servicesituasjon. Dessuten finnes det flere butikker, og på småsteder med kun en butikk kan jeg garantere at det vil være andre kjeder/franchisetakere som vil være interessert i å ta over driften hvis det er et ålreit marked. Og jo, kunden er faktisk viktigere enn butikken, fordi kunden kan som regel bytte butikk enklere enn butikken kan få en misfornøyd kunde tilbake. 4) Det er det ikke. De aller fleste gjør det. På min arbeidsplass gjør alle det utenom sjefen. DEt er som oftest høyskolestudenter som får disse jobbene. Kanskje på din arbeidsplass, men selv om det virker som at "alle" har høyere utdanning er det en 4/10 som har det i snitt. Omtrent. Det er vel dessuten uviktig i denne sammenheng hvem som har jobbene. Men jeg regner med tenker i retning av at høyt utdannede gjerne får mer relevante jobber etterhvert? Det stemmer, men jeg garanterer også at svært mange yrker som krever eller der det typisk jobber mennesker med høyere utdannelse også innebærer MYE kundekontakt som ingeniører, IT folk, konsulenter, selgere m.m, ofte med svært komplekse problemstillinger i tillegg. 5) Det er sant, men om jeg forsvarer meg får jeg ikke sparken. Og butikksjefene vet hvor idiotisk usaklige mange av kundene er etter flere år i bransjen så de tar fryktelig sjeldent side med kundene. Hadde dere oppført dere derimot, ville dere hatt en god sak når dere klaget. Jeg er enig i at man kan si pent i fra hvis kunden kommer med direkte personangrep/trusler, seriøse sjefer vil være på din side med det, men jeg kan love deg at mange sjefer vil sparke deg hvis du går over streken og slenger regelrett dritt tilbake. Har forøvrig rettmessig fornærmet flere kunder etter å ha blitt behandlet urettferdig, og sett dem komme krypende tilbake. Ikke alle liker å bruke 20-30 minutter ekstra på å handle i en annen butikk bare for å forsvare sin motbydelige oppførsel. Om du har sagt fra på en ordentlig måte på ting som virkelig dreier som om grove personangrep/trusler e.l. så er det jo bra folk sier unnskyld. Du har likevel ikke rett til å komme med usaklige/direkte frekke kommentarer utover å si til kunden at de ikke behøver å tiltale deg på en frekk måte.
Gjest Gjest_Silje_* Skrevet 15. april 2009 #34 Skrevet 15. april 2009 Er det mulig... Når man har en jobb i en butikk skal man alltid være serviceinnstilt.. Jeg studerer også og jobber i en butikk.. Jeg blir ofte møtt av sure kunder, men prøver å ikke påvirkes så mye av det som du tydeligvis gjør. Unødvendig sutter spør du meg. Så slutt i jobben din da vel. Alle mennesker er forskjellige og det vil alltid finnes mange kunder som oppfører seg akkurat som du beskriver. Det må man bare TAKLE og ferdig med det. Ikke dra hjem og skriev et sånt utskjellende innlegg på nettet når arbeidsdagen din er ferdig.
Kit Skrevet 15. april 2009 #35 Skrevet 15. april 2009 Som tidligere ansatt i byens absolutt travleste butikk kan jeg si: 1. Kommer en kunde med en vare og lurer på hva den koster: det er bare til å scanne den inn på prisforespørslen og vips så er kunden fornøyd. 2. Nei, det er ikke min skyld at det er utsolgt, men på travle dager kan det være at man ikke har fått tid til å fylle på og det fins mer på lageret. 3. Det kan fort bli unødvendig kø hvis den i kassa ikke kaller på flere ansatte til å komme i andre kasser. Overraskende hvor mange som bare tar unna den laaaange køen selv selv om det går utover kundene. Og jo, butikkene trenger virkelig den ene kunden som går til konkurenten om de ikke er fornøyd: ryktet sprer seg!! 4. Enig, det er mange som opptrer nedlatende mot butikkansatte, men ofte vil den hjelpe å ha en positiv holdning, man kan faktisk snu de negative kundene. 5. Kunden er ikke Gud, men de skal ha den beste service du kan gi. Når du jobber innenfor servicenæringa skal du opptre høflig og ha respekt for kundene, og selv om man ikke skal godta hva som helst skal man ikke fornærme kunder. Man kan aldri vite hva som ligger bak kunders oppførsel, og det er snakk om 5 minutter av ditt liv du har med akkurat denne kunden å gjøre. Hvem vet, kanskje det er ditt smil og høflige holdning som gjør akkurat denne kundens dag bedre? Jag har tatt myyyye dritt iløpet av mine år som butikkansatt, men jeg er av den oppfatningen at man får det man gir... Jeg har aldri bevisst vært frekk mot en kunde, og de har alltid blitt møtt med et smil, uansett hvor påklistra det er onsdag før skjærtorsdag rett før stengetid.... Signerer!!!
Inx Skrevet 15. april 2009 #36 Skrevet 15. april 2009 Jeg er enig med trådstarter med at dersom det er kø så bruker man ikke den som sitter i kassa til å finne frem varer for en. Da får man finne en annen butikkansatt som kan hjelpe. Ellers er jeg enig i at det nok finnes endel arrogante og kravstore kunder som egentlig trenger å bli fortalt at matbutikker stort sett er selvbetjente og at det faktisk er maange andre kunder også. Ellers så bør selvsagt ansatte i matbutikker i den utstrekning det er hensiktsmessig være både høflige og hjelpsomme, så lenge de er effektive. Uerfarene folk i servicenæringen godtar tror jeg, altfor ofte å bli behandlet dårlig. Noen av de tar seg kanskje aldri nær av det, men mange gjør det og jeg tror det ville gjort dem godt om de faktisk svarte tilbake selv om det kanskje koster butikken 50,- i omsetning eller noe sånt. Jeg ville i hvert fall ha byttet matbutikk hvis de ansatte der jobbet slik at hver kunde skulle få lov til å oppholde dem i mange minutter, mens du og andre står i kø foran kassa.
Gjest Gjest Skrevet 15. april 2009 #37 Skrevet 15. april 2009 Og jo, kunden er faktisk viktigere enn butikken, fordi kunden kan som regel bytte butikk enklere enn butikken kan få en misfornøyd kunde tilbake. Dummeste jeg har hørt. Det kommer nye kunder til oss hele tiden, så det går begge veier. Det er ikke bare kundene som kan gå triumferende ut av en krangel. Jeg selv besøker en butikk hvor de ansatte aldri hilser og det oftest er mye køer, rett og slett fordi jeg ikke gidder gå de 10-15 ekstra minuttene for å handle mat et annet sted.
aline Skrevet 16. april 2009 #38 Skrevet 16. april 2009 Dummeste jeg har hørt. Det kommer nye kunder til oss hele tiden, så det går begge veier. Det er ikke bare kundene som kan gå triumferende ut av en krangel. Jeg selv besøker en butikk hvor de ansatte aldri hilser og det oftest er mye køer, rett og slett fordi jeg ikke gidder gå de 10-15 ekstra minuttene for å handle mat et annet sted. Dersom du spør sjefen din om det er likegyldig for butikken om kunder slutter å handle der pga dårlig service, tror du sjefen også bare trekker på skuldrene og sier "det kommer så mange nye kunder, at det gjør ingenting!"? Dersom sjefen faktisk er enig med deg i at kunden ikke er viktig (for det er det du sier), så må jeg si jeg undres hvor langt det er til nærmeste butikk... må være ett stykke. Mange av oss trenger ikke gå lenger for å komme til en annen butikk, jeg kan handle på vei hjem fra jobb, da tar det meg antagelig kortere tid. Jeg kan gå like langt i motsatt retning hjemmefra, da har jeg faktisk to andre butikker jeg kan velge. Går jeg 3 min lenger, har jeg enda to. Må da kun være de butikkene som ligger alene som kan tenke slik du og ts tenker. Og, da driver dere ikke service, men lever på at kundene ikke GIDDER gå helt til neste butikk...
*Numi* Skrevet 16. april 2009 #39 Skrevet 16. april 2009 Det er nok ikke likegyldig om kunder slutter å handle i butikken nei.. Vi hadde flere slike møter da jeg jobbet i matvarebutikk, som gikk på at for hver tilfreds kunde vi hadde, fikk vi kanskje én eller to nye kunder, på grunn av at denne kunden ville fortelle om sin hyggelige opplevelse. Men - for hver utilfredse kunde, kunne vi miste i snitt 5-10 kunder, siden negativitet sprer seg lettere enn positivitet, og den utilfredse kunden ville fortalt om sin negative opplevelse til mange fler enn kunden med den positive opplevelsen ville fortalt om sin.
Michelin Skrevet 16. april 2009 #40 Skrevet 16. april 2009 Haha, den dagen da 100 kunder slutter pga. meg skjer aldri. Mange er uansett fryktelig avhengige av nærbutikkene så de kommer uansett. Om du synes det er elendig service at jeg svarer tilbake når du er frekk så kan du bare vente deg til du blir syk en dag. Skal bli artig å sette sånne som deg på venteliste i to uker. Du høres utrolig bitter ut. Glad jeg ikke møter på deg der jeg handler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå