Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #1 Skrevet 13. april 2009 1) Jeg vet ikke prisen! Vi har mange tusen forskjellige varer. 2) Det er IKKE min skyld at produkt X er utsolgt. Jeg jobber bare i kassa, på DELTID. Ring administrasjonen og klag. 3) Om du synes det blir for ille å stå to minutter i kø, finn deg en annen butikk eller heng deg. Vi selge varer for nærmere 50 millioner i året. Vi trenger ikke dine penger. 4) Du trenger ikke være blid, men ikke vær nedlatende heller. Kassafolk er også mennsker, og de aller fleste av oss tar høyere utdanning. Om ti år kan det hende jeg er nettopp din lege. 5) Du er ikke Gud. Ikke forvent eksepsjonelt god service. Ikke forvent at vi skal ta dritt fra deg. Ikke tro at jeg er redd deg. Fornærmer du meg, fornærmer jeg deg ti ganger tilbake. Jeg får ikke sparken. Du kan ikke bare sparke folk uten videre i Norge, og det er ikke lett å finne en erstatter for noen som er dyktige på jobben. Så fuck deg bitch!
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Kanskje på tide å finne seg en ny jobb? Insinuerer du at jeg må godta unødvendig dårlig behandling på jobben av frekke kunder eller slutte? Kanskje du skal slutte å handle mat? Hvem tror du lider mest nød om alle kassemedarbeidere streiker? Vi som jobber på butikk og har tilgang på maten i tillegg til studielån/streikekasse, eller dere som bare handler mat for et par dager av gangen? Bitch.
Piper Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Og ellers har vi det bra. Håper virkelig ikke du blir lege, for vi har virkelig ikke behov for leger med slike holdninger. Kanskje du burde jobbet i en gruve langt under bakken, der du ikke møtte mennesker i hele tatt. Finn deg en ny jobb, for da blir alt så mye bedre. Både for deg og de som handler i din butikk. Og det er faktisk lov å gi noen sparken, når de ikke klarer å oppføre seg mot kundene. Skulle bare mangle
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Insinuerer du at jeg må godta unødvendig dårlig behandling på jobben av frekke kunder eller slutte? Kanskje du skal slutte å handle mat? Hvem tror du lider mest nød om alle kassemedarbeidere streiker? Vi som jobber på butikk og har tilgang på maten i tillegg til studielån/streikekasse, eller dere som bare handler mat for et par dager av gangen? Bitch. Jeg ga deg sympati, og du kaller meg "Bitch"... flott! Jeg har jobbet i matvarebutikker i mange år, så den tiraden du kommer med her preller av som vann på gåsa!
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 13. april 2009 #6 Skrevet 13. april 2009 1) Jeg vet ikke prisen! Vi har mange tusen forskjellige varer. Men du kan vel slå det opp vel? Hvis hyllen ikke er merket med prisen må det være lov å spørre vel? 2) Det er IKKE min skyld at produkt X er utsolgt. Jeg jobber bare i kassa, på DELTID. Ring administrasjonen og klag. Jeg kjefter ikke på deg fordi noe er utsolgt. Men det må være lov å spørre når hyllen er tom? Det hender jo i blandt at dere har ting på lager og glemt å fylle på? 3) Om du synes det blir for ille å stå to minutter i kø, finn deg en annen butikk eller heng deg. Vi selge varer for nærmere 50 millioner i året. Vi trenger ikke dine penger. Jeg ville ikke hatt problem med å stå 10 minutter i kø hvis det ikke var for det enkle faktum at to av dine kolleger står og prater om festen de var på i går i stedenfor å åpne en kasse til. Opplever jeg dette flere ganger kan du banne på at jeg bruker pengene mine en annen plass istedet. 4) Du trenger ikke være blid, men ikke vær nedlatende heller. Kassafolk er også mennsker, og de aller fleste av oss tar høyere utdanning. Om ti år kan det hende jeg er nettopp din lege. Det kan godt være at jeg hadde vært mindre nedlatende dersom jeg ikke allerede hadde stått i kø i 10 minutter pga de mindre begavede kollegaene dine. Når det er sagt: jeg er ikke nedlatenede mot noen i kassen i butikker. Men jeg blir ofte i godt humør når jeg blir møtt med et hyggelig hei. 5) Du er ikke Gud. Ikke forvent eksepsjonelt god service. Ikke forvent at vi skal ta dritt fra deg. Ikke tro at jeg er redd deg. Fornærmer du meg, fornærmer jeg deg ti ganger tilbake. Jeg får ikke sparken. Du kan ikke bare sparke folk uten videre i Norge, og det er ikke lett å finne en erstatter for noen som er dyktige på jobben. Så fuck deg bitch! Jeg er ikke Gud. Det er helt rett. Det er ikke du heller. Men jeg forventer eksepsjonelt god service, uansett hvor jeg handler. Med eksepsjonelt god service mener jeg høflighet, imøtekommenhet og serviceinnstilling. Det betyr ikke at du skal løpe fra hylle til hylle for å fylle korgen min. Det betyr bare at du - hvis det ikke er 10 minutters kø - kan svare/skaffe svaret på om dere har varen på lager og hva den koster. Hvis du sitter i kassen med en holdning at du kan fornærme kunden 10 ganger verre enn kunden kan fornærme deg så er du i feil jobb. Det kan godt være at jeg kjenner sjefen din og i så fall ville jeg ikke nølt med å si fra. Det kan godt være at du er legen min om 10 år. Det er i så fall en feil som rettes opp etter første besøk.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #7 Skrevet 13. april 2009 Opplever jeg dette flere ganger kan du banne på at jeg bruker pengene mine en annen plass istedet. Nei, vær så snill, ikke gjør det! Jeg er sikker på at en hvilken som helst butikk med mange millioner i omsetning vilel savnet dine 2-300 kroner i uka. Det kan godt være at jeg hadde vært mindre nedlatende dersom jeg ikke allerede hadde stått i kø i 10 minutter pga de mindre begavede kollegaene dine. For noe tull. Ingen har noensinne stått 10 minutter i kø fordi noen står og preiker. Når kassamannen plinger er de gjerne på plass innen 30 sekunder. Når det er sagt: jeg er ikke nedlatenede mot noen i kassen i butikker. Men jeg blir ofte i godt humør når jeg blir møtt med et hyggelig hei. Jeg er ikke Gud. Det er helt rett. Det er ikke du heller. Hvis du sitter i kassen med en holdning at du kan fornærme kunden 10 ganger verre enn kunden kan fornærme deg så er du i feil jobb. Det kan godt være at jeg kjenner sjefen din og i så fall ville jeg ikke nølt med å si fra. Det er min fulle rett å forsvare meg. Når noen uprovosert begynner å fornærme meg tar jeg igjen til jeg er sikker på at vedkommende aldri er frekk igjen. Basta. Det kan godt være at du er legen min om 10 år. Det er i så fall en feil som rettes opp etter første besøk. Å nei. Nå får jeg ikke gleden av å fortelle deg at en paracet er mer enn nok til å drepe "influensaen" din....
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #8 Skrevet 13. april 2009 Nei, vær så snill, ikke gjør det! Jeg er sikker på at en hvilken som helst butikk med mange millioner i omsetning vilel savnet dine 2-300 kroner i uka. Multipliser 2-300 kr. med de kanskje 100 personene som slutter å handle hos dere pga. elendig service, så skal du nok se at butikksjefen begynner å skjelve.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #9 Skrevet 13. april 2009 Multipliser 2-300 kr. med de kanskje 100 personene som slutter å handle hos dere pga. elendig service, så skal du nok se at butikksjefen begynner å skjelve. Haha, den dagen da 100 kunder slutter pga. meg skjer aldri. Mange er uansett fryktelig avhengige av nærbutikkene så de kommer uansett. Om du synes det er elendig service at jeg svarer tilbake når du er frekk så kan du bare vente deg til du blir syk en dag. Skal bli artig å sette sånne som deg på venteliste i to uker.
Gjest MåneSkygge Skrevet 13. april 2009 #10 Skrevet 13. april 2009 Når man velger å jobbe i ett serviceyrke så må man regne med de sure kundene også. Har selv sittet i kassa og vet hvor vanskelige enkelte kan være men jeg fornærmet ikke kundene av den grunn.
Gjest Miley Skrevet 13. april 2009 #11 Skrevet 13. april 2009 (endret) .. Endret 13. april 2009 av Miley
Lyra Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 Som tidligere ansatt i byens absolutt travleste butikk kan jeg si: 1. Kommer en kunde med en vare og lurer på hva den koster: det er bare til å scanne den inn på prisforespørslen og vips så er kunden fornøyd. 2. Nei, det er ikke min skyld at det er utsolgt, men på travle dager kan det være at man ikke har fått tid til å fylle på og det fins mer på lageret. 3. Det kan fort bli unødvendig kø hvis den i kassa ikke kaller på flere ansatte til å komme i andre kasser. Overraskende hvor mange som bare tar unna den laaaange køen selv selv om det går utover kundene. Og jo, butikkene trenger virkelig den ene kunden som går til konkurenten om de ikke er fornøyd: ryktet sprer seg!! 4. Enig, det er mange som opptrer nedlatende mot butikkansatte, men ofte vil den hjelpe å ha en positiv holdning, man kan faktisk snu de negative kundene. 5. Kunden er ikke Gud, men de skal ha den beste service du kan gi. Når du jobber innenfor servicenæringa skal du opptre høflig og ha respekt for kundene, og selv om man ikke skal godta hva som helst skal man ikke fornærme kunder. Man kan aldri vite hva som ligger bak kunders oppførsel, og det er snakk om 5 minutter av ditt liv du har med akkurat denne kunden å gjøre. Hvem vet, kanskje det er ditt smil og høflige holdning som gjør akkurat denne kundens dag bedre? Jag har tatt myyyye dritt iløpet av mine år som butikkansatt, men jeg er av den oppfatningen at man får det man gir... Jeg har aldri bevisst vært frekk mot en kunde, og de har alltid blitt møtt med et smil, uansett hvor påklistra det er onsdag før skjærtorsdag rett før stengetid....
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #13 Skrevet 14. april 2009 Du er klar over at dårlig service er slikt som får kunder til å forsvinne sant? Og at dårlig service i butikker er noe folk snakker om? Du vet kanskje også at for lite kunder får butikken til å gå nedenom og hjem? Faktisk er det det som skjedde med en Rema 1000 butikk i mitt nabolag. De ansatte hadde tydeligvis ikke fått opplæring i kundebehandling i det hele tatt. Ikke noe "hei", ikke noe "vil du ha pose/kvittering". Ikke kunne man få vite prisen på varer, og etterfylling var tydeligvis noe "de andre" skulle gjøre. Da sluttet jeg pent og pyntelig å handle der så snart det åpnet en kiwibutikk et par kilometer unna. Noe såpass mange andre gjorde også at Rema måtte legge ned den butikken. Det er kundene som indirekte betaler lønnen din. Du skal faktisk tåle mer fra kundene enn kundene skal tåle fra deg. Om du ikke liker jobben din, kan du alltids slutte. Noe du faktisk blir nødt til om såpass mange av kundene ikke liker å handle hos deg at de velger å gå i en annen butikk. Vet du ikke prisen, så slå den opp. Kundene har krav om å få vite prisen på en vare før de kjøper den. Om du er så tafatt at du ikke klarer å finne den ut for kunden, gjør du en dårlig jobb, og kunden har all rett til å bli irritert. Om det til stadighet er tomt for basisvarer som melk og brød, og ingen fyller på med disse varene, selv om det er tidlig på dagen, så er det også slett service.
Pingting Skrevet 14. april 2009 #14 Skrevet 14. april 2009 1) Jeg vet ikke prisen! Vi har mange tusen forskjellige varer. Vet du ikke prisen, så skal du ta prissjekk i kassa eller sjekke på intranett. Butikken plikter å oppgi pris på varene de selger. Du er butikkens representant, så du plikter å forsøke å finne den informasjonen kunden vil ha. 2) Det er IKKE min skyld at produkt X er utsolgt. Jeg jobber bare i kassa, på DELTID. Ring administrasjonen og klag. Jeg har jobbet i butikk selv, og at du kan reagere på den måten er litt merkelig synes jeg. Om du får kjeft for at noe er utsolgt (og det skjer jo...), er det selvfølgelig urettferdig. Men igjen: du er butikkens representant. Skriv ned at det er tomt for varen, og si fra til den som er ansvarlig for bestillinger. Fortell at du gjør dette til kunden. Foreslå alternative varer (om det finnes). Si pent "beklager", ideelt sett skal man jo ikke gå tom for noe (selv om det er umulig å unngå). Og som andre har nevnt: det kan stå ting på lager eller på topphylla. Få noen til å sjekke at det ikke er tilfellet. 3) Om du synes det blir for ille å stå to minutter i kø, finn deg en annen butikk eller heng deg. Vi selge varer for nærmere 50 millioner i året. Vi trenger ikke dine penger. ...hvor tror du de 50 millionene kommer fra? Riktig: de kommer fra kundene. Dette har heller ikke noe med "å trenge pengene" å gjøre - du som ansatt i butikken skal gjøre det du kan for å gjøre så mange kunder som mulig fornøyd. Det handler om service. 4) Du trenger ikke være blid, men ikke vær nedlatende heller. Kassafolk er også mennsker, og de aller fleste av oss tar høyere utdanning. Om ti år kan det hende jeg er nettopp din lege. Enig. Selv om høyere utdanning ikke har noen ting med saken å gjøre, man skal vise respekt for folk uansett. Selv om jeg virkelig ikke håper du har tenkt å bli lege med den innstillingen du viser til folk? 5) Du er ikke Gud. Ikke forvent eksepsjonelt god service. Ikke forvent at vi skal ta dritt fra deg. Ikke tro at jeg er redd deg. Fornærmer du meg, fornærmer jeg deg ti ganger tilbake. Jeg får ikke sparken. Du kan ikke bare sparke folk uten videre i Norge, og det er ikke lett å finne en erstatter for noen som er dyktige på jobben. Så fuck deg bitch! Kunden skal forvente god service, og om de ansatte gjør jobben sin så får h*n det. Nei, du skal ikke ta i mot dritt fra kunder, men det er ikke riktig å ta igjen med samme mynt. Jeg har vært borti flere grove hendelser, men tro meg: det stiller deg i et langt bedre lys om du sier "denne typen adferd finner jeg meg ikke i, om du ikke oppfører deg må du forlate butikken" enn om du oppfører deg som en sint fjortis som ikke har fått viljen sin. Jeg kan også garantere deg at den typen oppførsel er mer enn nok til å få sparken. Liten oppsummering: dette er jobben din. Når du tar deg en jobb, tar du også på deg de arbeidsoppgaver og det ansvaret som følger med den jobben. Da burde du oppføre deg deretter. Det er mange kunder som ikke eier et snev av folkeskikk, men det finnes bedre måter å takle det på. Det vriker som du synes at de gjør livet ditt slitsomt ved å spørre om ting, men det er faktisk ditt ansvar å sørge for at kunden er fornøyd (eller så fornøyd som mulig - ut fra forholdene). Klarer du ikke ta det ansvaret er du ikke moden nok til å jobbe i et serviceyrke.
aline Skrevet 14. april 2009 #15 Skrevet 14. april 2009 Gud jeg er glad jeg har en nærbutikk der betjeningen vet hva kundeservice betyr!! De gangene jeg blir møtt av betjening med TS' holdning, blir jeg bare irritert over at butikken ansetter folk som ikke eier anelse om hva verken god kundesevice er eller normal folkeskikk. Eller, ansetter folk som faktisk ikke forstår at det å jobbe i matvarebutikk, faktisk er ett serviceyrke, og at man velger å jobbe i serviceyrker selv. Jeg har vel hele 6 matvarebutikker i nærområdet der jeg bor + en på vei hjem fra jobb, så de er sånn sett avhengige av at betjeningen faktisk er hyggelig og hjelpsom. Hadde folk blitt møtt med sure oppstøt og dårlig hjelp, hadde MANGE fler en bare meg gått til neste butikk istedenfor, og mine 500 i uka ville fort blitt til manges 500 i uka... det hadde man etterhvert merket. Jeg er også veldig glad for at jeg har en lege som forstår nok til å vite at når jeg kommer til ham, så er det for mer en paracet til influensaen min... Han er blid, hyggelig og tar folk på alvor, ellers hadde han nok ikke hatt så mange pasienter som han har heller. TS, jeg håper du er ung og at din attitude kommer av uvitenhet og manglende erfaring med å jobbe, du kan nemlig ta så høy utdanning du bare vil, men så lenge du fortsetter å oppføre deg som du gjør i denne tråden, så vil du over tid mangle kunder/pasienter eller hva du nå kommer til å være avhengig av for å betale lønna di. Det er i de aller fleste yrker, de andre som betaler lønna di, og dermed må du faktisk oftest gjøre dem fornøyd. Det er IKKE slik at det er opp til andre å gjøre deg fornøyd, og spesiellt ikke om du velger ett yrke der du faktisk er avhengig av at andre mennesker betaler deg for en vare eller tjeneste.
Gjest Methuselah Skrevet 14. april 2009 #16 Skrevet 14. april 2009 Jeg tror jeg skal prøve og finne ut hvor du jobber. Så skal jeg plage livet av deg
Gjest kundelise Skrevet 14. april 2009 #17 Skrevet 14. april 2009 Gud jeg er glad jeg har en nærbutikk der betjeningen vet hva kundeservice betyr!! De gangene jeg blir møtt av betjening med TS' holdning, blir jeg bare irritert over at butikken ansetter folk som ikke eier anelse om hva verken god kundesevice er eller normal folkeskikk. Jeg sier det samme, er veldig takknemlig for det hyggelige butikkpersonalet i min lokalbutikk. De er unge de også, men har likevel forstått hva som gjør at de får lønn. Jeg har vel hele 6 matvarebutikker i nærområdet der jeg bor + en på vei hjem fra jobb, så de er sånn sett avhengige av at betjeningen faktisk er hyggelig og hjelpsom. Hadde folk blitt møtt med sure oppstøt og dårlig hjelp, hadde MANGE fler en bare meg gått til neste butikk istedenfor, og mine 500 i uka ville fort blitt til manges 500 i uka... det hadde man etterhvert merket. Det er stor konkurranse i mitt nærområde også. Det betyr at hvis folk ikke er fornøyd med servicen på en butikk så er ikke veien lang til neste.. og mange bekker små blir....
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #18 Skrevet 14. april 2009 1) Jeg vet ikke prisen! Vi har mange tusen forskjellige varer. 2) Det er IKKE min skyld at produkt X er utsolgt. Jeg jobber bare i kassa, på DELTID. Ring administrasjonen og klag. 3) Om du synes det blir for ille å stå to minutter i kø, finn deg en annen butikk eller heng deg. Vi selge varer for nærmere 50 millioner i året. Vi trenger ikke dine penger. 4) Du trenger ikke være blid, men ikke vær nedlatende heller. Kassafolk er også mennsker, og de aller fleste av oss tar høyere utdanning. Om ti år kan det hende jeg er nettopp din lege. 5) Du er ikke Gud. Ikke forvent eksepsjonelt god service. Ikke forvent at vi skal ta dritt fra deg. Ikke tro at jeg er redd deg. Fornærmer du meg, fornærmer jeg deg ti ganger tilbake. Jeg får ikke sparken. Du kan ikke bare sparke folk uten videre i Norge, og det er ikke lett å finne en erstatter for noen som er dyktige på jobben. Så fuck deg bitch! Jeg tror du hadde hatt det mer ålreit om du hadde fått noen kurs i hvordan håndtere mennesker som er ubehagelige mot deg, selv om du ikke har gjort deg fortjent til det. Det å jobbe i serviceyrker kan slite veldig på selvtilliten, så det er viktig å lære seg selvhevdende adferd, uten å måtte gå over grensen til å starte en krangel ved hver mulighet fordi det ikke fins en middelvei.
Gjest Gjest Skrevet 14. april 2009 #19 Skrevet 14. april 2009 1) Jeg vet ikke prisen! Vi har mange tusen forskjellige varer. 2) Det er IKKE min skyld at produkt X er utsolgt. Jeg jobber bare i kassa, på DELTID. Ring administrasjonen og klag. 3) Om du synes det blir for ille å stå to minutter i kø, finn deg en annen butikk eller heng deg. Vi selge varer for nærmere 50 millioner i året. Vi trenger ikke dine penger. 4) Du trenger ikke være blid, men ikke vær nedlatende heller. Kassafolk er også mennsker, og de aller fleste av oss tar høyere utdanning. Om ti år kan det hende jeg er nettopp din lege. 5) Du er ikke Gud. Ikke forvent eksepsjonelt god service. Ikke forvent at vi skal ta dritt fra deg. Ikke tro at jeg er redd deg. Fornærmer du meg, fornærmer jeg deg ti ganger tilbake. Jeg får ikke sparken. Du kan ikke bare sparke folk uten videre i Norge, og det er ikke lett å finne en erstatter for noen som er dyktige på jobben. Så fuck deg bitch! 1) Det er en del av jobben din å opplyse kunden om prisen. Om du ikke husker den, så slå det opp, eller scan inn varen. Kunden har rett til å få vite prisen på varene. 2) Det er ikke kundene som skal ringe til administrasjonen for å opplyse om at det er tomt for en vare. Det er det du som skal gjøre. Om det er tomt for en vare, er det deg kundene skal henvende seg til, og du som skal handle deretter. 3) Butikken lever helt og holdent av kundene. Om dere mister mange nok kunder fordi dere ikke klarer å håndtere mange folk på en gang, så vil butikken gjerne måtte skjære ned. Da er det gjerne de som ikke takler jobben sin særlig bra som får fyken først. Du vil da ligge tynt an. Om de ansatte somler så inn i helvetes mye, så er det ikke rart at kundene blir irriterte. 4) At "de fleste" tar høyere utdanning, er en overdrivelse. Hyggelighet skal gå begge veier. 5) Fornærmer du en kunde, kan du få sparken. Ettersom butikken lever av kundene, og kundene ikke gidder handle i butikker hvor de ansatte ikke kan oppføre seg blant folk. Hva med å finne deg en annen jobb? Siden du tydeligvis ikke er kompetent nok til å gjøre den jobben du allerede har? Er du virkelig så tafatt at du bare sier "vet ikke" når kunden spør om prisen på noe?
aline Skrevet 14. april 2009 #20 Skrevet 14. april 2009 Er du virkelig så tafatt at du bare sier "vet ikke" når kunden spør om prisen på noe? Jeg må ærlig talt innrømme at jeg hadde blitt rimelig kvass i talen dersom jeg spurte om prisen og fått svar "vet ikke".... Dersom jeg spør, er det fordi butikken ikke har satt prisen på varen slik at jeg finner den selv, noe som faktisk skjer OFTE!!! Tror nok kjapt det hadde kommet ett "men du kan finne det ut for meg da!!!" tilbake om en eller annen småfrekk butikkansatt svarte som det der. unge jyplinger som tror at så lenge de ER der, så fortjener de lønna si, ber igrunnen om frekke kommentarer fra kundene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå