Gå til innhold

Heit - sier dere det?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har, etter å ha sett på paradise hotel, begynt å irritere meg veldig over noen av deltakerne som bruker ordet heit. De bruker det der det ville passet å si hot på engelsk virker det som. Synes bare det høres helt utrolig latterlig ut på norsk! Senere har jeg også sett oen her inne bruke samme ordet (hadde aldri hørt noen si det før jeg så ph). Sier dere heit? Er det kun i Oslo at det brukes i så fall? Ugh, det er så stygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wacmoc
Har, etter å ha sett på paradise hotel, begynt å irritere meg veldig over noen av deltakerne som bruker ordet heit. De bruker det der det ville passet å si hot på engelsk virker det som. Synes bare det høres helt utrolig latterlig ut på norsk! Senere har jeg også sett oen her inne bruke samme ordet (hadde aldri hørt noen si det før jeg så ph). Sier dere heit? Er det kun i Oslo at det brukes i så fall? Ugh, det er så stygt!

Jeg kan finne på å si det ja. Kjæresten min er heit!

Er ikke et utrykk jeg bruker hver dag for å si det sånn, men det hender. :)

Bor ikke i Oslo, kommer heller ikke derrifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke ordet heit. Har heller ikke hørt noen bruke det til vanlig før jeg begynte å se på PH. Jeg bor i Oslo, men kommer ikke derfra.

Jeg synes ikke det er teit å bruke ordet. Det er ikke det ordet jeg har reagert på når de på PH snakker for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt det ordet før. Jeg ville nok heller sagt hot enn heit. Tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt ordet heit bli brukt mange ganger... reagerer mer på kleint, hvorfor begynte folk å bruke det igjen helt plutselig? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_jorun_*
Har, etter å ha sett på paradise hotel, begynt å irritere meg veldig over noen av deltakerne som bruker ordet heit. De bruker det der det ville passet å si hot på engelsk virker det som. Synes bare det høres helt utrolig latterlig ut på norsk! Senere har jeg også sett oen her inne bruke samme ordet (hadde aldri hørt noen si det før jeg så ph). Sier dere heit? Er det kun i Oslo at det brukes i så fall? Ugh, det er så stygt!

Sier heit, skriver het. Ikke så ofte da.

Her er forresten bokmålsordbokens definisjon:

het a1 el. *heit he(i)tt, -e (norr heitr)

1 svært varm vannet var kokende h-t / en h- sommerdag / bli h- i toppen sint, harm / gutten må ha feber, han er så h- / i eder: hva i h-este (helvete) er det du finner på? / de kommer til å få det h-t svært vanskelig / et h-t navn høyaktuelt

2 intens, heftig, inderlig en h- strid, diskusjon / h- kjærlighet / det er svært så h-t det er mellom dem / det gikk h-t for seg / hans blod var h-t han var heftig, lidenskapelig / en h- kvinne (erotisk) lidenskapelig

Jeg bruker det nok mest i betydning 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Het/heit er eldre ord enn varm, de er fra norrønt av. Jeg, som svært språkinteressert, synes bare det er positivt at heit kan brukes i stedet for det engelske hot :tommelopp: Hot kommer av nettopp heit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier det ikke.. syns det er litt "fjortis språk" er fjorten selv, men liker ikke fjortis språk sånn veldig :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kine_*
Jeg sier det ikke.. syns det er litt "fjortis språk" er fjorten selv, men liker ikke fjortis språk sånn veldig :sjenert:

"fjortis språk" er enda mer fjortisspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker heit kun i forbindelse med hester som kan være vanskelige å hanskes med, litt ville eller med høyt energinivå. "Blesen var skikkelig heit på tur i dag". Så det blir veldig rart å bruke heit om mennesker for meg.

Kleint bruker jeg endel, det har sneket seg umerkelig inn i språket mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...