Gå til innhold

Å rydde av bordet når man er på besøk


Marikke

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er om dere forventer at gjestene skal hjelpe til med å rydde av bordet eller andre ting når dere har middagsbesøk. Hva hjelper dere til med når dere er borte?

Selv spør jeg alltid om det er noe jeg kan hjelpe til med, men hvis jeg får beskjed om at at alt er under kontroll og at jeg bare skal gå og sette meg, så gjør jeg det, og da forventer jeg at jeg får beskjed hvis jeg skal hjelpe til med noe senere på kvelden. Hvis vertinnen holder på på kjøkkenet, hender det jeg holder henne med selskap, men prøver å ikke være i veien.

Jeg forventer ikke at noen skal hjelpe til med noe som helst når jeg har gjester selv. De er jo gjestene mine, og jeg vil at de skal slappe av og kose seg. Og jeg kan faktisk bli irritert over folk som hjelper til med å bære av bordet uten å spørre først, for da blir det kaos på kjøkkenet der jeg i utgangspunktet har et visst system i rotet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65

Vel ...

Jeg er nok veldig vant med "spleise" ideen. Dvs. at den som er vert allerede har stilt opp med god mat og drikke, og da er det minste man kan gjøre som gjest å bidra til å rydde av. Jeg forstår selvsagt at det kan bli "kaos" på kjøkkenet, men det betyr ikke at man ikke kan rydde bordet ved å samle tallerkene sammen i stabler og legge bestikket øverst.

Jeg spør ikke, for da får man nei - i 95 % av tilfellene. Jeg bare rydder - men blir jeg "utestengt" fra kjøkkenet respekterer jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest hjelper jeg aldri vertskapet med å rydde opp.

Jeg synes det er uhøflig og dårlig etikette å hjelpe vertskapet med opprydning. Min rolle er å være gjest, og deres rolle er å være vertskap. Vi blander ikke de rollene.

Når jeg er vertskap liker jeg ikke at gjester (gjerne de norske) spør om de skal hjelpe til å rydde. Det blir bare mas, og jeg føler de begår litt "overtramp", selv om de selvsagt med sin dugnadsånd bare mener det "godt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife

Jeg foretrekker å rydde av bordet, og rydde brukt servise selv. Jeg har mitt eget system på kjøkkenet, og blir forstyrret hvis det ikke blir slik jeg vil ha det :ler:

Mannen er flink til å rydde etter mitt system, så vi pleier å dele litt på det.

Jeg sørger gjerne for å kokt kaffe, slik at gjesten kan nyte en kopp mens jeg rydder.

Vi har ofte gjester og alle er nå vant til at jeg vil ta ryddinga selv.

Når jeg selv er gjest spør jeg om de ønsker hjelp til rydding, og forholder meg til svaret jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tokidoki

Jeg liker å rydde selv, ikke for at jeg har noe annet system enn det oppvaskmaskinen er lagt opp til, men gjester er tross alt gjester. Spør de om de skal hjelpe takker jeg nei. En av oss rydder mens den andre serverer kaffe.

Dersom jeg er på besøk hos andre spør jeg om de ønsker hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg kommer det helt an på hvor jeg er. Hos venner og noen i familien hjelper jeg alltid til. Hos noen spør jeg først, mens hos andre hjelper jeg bare til. Det kommer veldig an på hvor mange vi er, hva slags tilstelning vi har hatt osv.

Noen i familien vet jeg ikke vil at vi skal rydde, så da spør jeg heller ikke. De liker å ha det på sin måte og føler bare at vi er i veien hvis vi hjelper til.

Når jeg har besøk forventer jeg ikke at gjestene hjelper til med å rydde vekk. Jeg gjør det gjerne selv og føler at gjestene ikke skal være med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper til med å skrape av tallerkenene i en tom bolle eller ruskefat, stable dem og samle bestikk. Bære det jeg klarer ut på kjøkkenet. Går flere runder til bordet er tømt, eller til vertskapet "jager" meg ned i sofaen :)

Forventer ingenting selv når jeg har gjester, men synes det er hyggelig med hjelp.

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke at gjestene mine begynner å rydde av bordet. Selv spiser jeg veldig sakte, og enkelte gjester begynner nesten å rydde av bordet før jeg er ferdig. Det hender jeg må be om å la det være.

Noen her nevner at de stabler tallerkener, og det må liksom være greit, men at folk gjør det er noe med det verste jeg vet. Å skylle av dem med saus under, sånn at jeg får masse av deres saus på fingrene, er motbydelig. Jeg foretrekker å bære tallerkenene på kjøkkenet uten at de er stablet sammen. Så kan jeg ta på undersiden uten å bli helt grisete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dinnerguest
Som gjest hjelper jeg aldri vertskapet med å rydde opp.

Jeg synes det er uhøflig og dårlig etikette å hjelpe vertskapet med opprydning. Min rolle er å være gjest, og deres rolle er å være vertskap. Vi blander ikke de rollene.

Når jeg er vertskap liker jeg ikke at gjester (gjerne de norske) spør om de skal hjelpe til å rydde. Det blir bare mas, og jeg føler de begår litt "overtramp", selv om de selvsagt med sin dugnadsånd bare mener det "godt".

Enig, som gjest spør jeg aldri om å hjelpe til å rydde, det er vertens oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg pleier å tilby meg å hjelpe. Liker ikke å ha folk svinsende innpå kjøkkenet mitt selv så jeg takker alltid nei til hjelp, men syns likevel det er høflig å tilby meg.

Hjemme hos mamma og pappa rydder jeg alltid av bordet, men det blir jo litt annerledes. Er liksom ikke gjest der i like stor grad som andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lotte_*

Hos foreldrene mine og svigerforeldrene hjelper jeg alltid til uten å spørre - synes ikke det er riktig at eldre mennesker skal måtte varte opp ungdommen :ler:

Når de er hos meg så hjelper de til hvis det er større selskaper - hvis det kun er kaffe og kaker så fikser mannen og jeg det veldig fint selv - vi er et veldig fint team når vi har gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissBella

Når jeg er på besøk hos familie, så hjelper jeg alltid til uten å spørre. Men når jeg er hos venner eller folk jeg ikke kjenner så godt, så spør jeg om de trenger hjelp.

Når det gjelder hjemme hos meg, så setter jeg pris på om man hjelper til med å rydde av bordet men ikke noe must å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos foreldrene mine og svigerforeldrene hjelper jeg alltid til uten å spørre - synes ikke det er riktig at eldre mennesker skal måtte varte opp ungdommen.

Så frekt! Det er ikke anstendig at gjesten hjelper til. Gjest er gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør som regel om jeg kan hjelpe til, men hos kjente folk så hjelper jeg til uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_pusla_*
Hjelper til med å skrape av tallerkenene i en tom bolle eller ruskefat, stable dem og samle bestikk. Bære det jeg klarer ut på kjøkkenet. Går flere runder til bordet er tømt, eller til vertskapet "jager" meg ned i sofaen :)

Forventer ingenting selv når jeg har gjester, men synes det er hyggelig med hjelp.

Samme her :)

Synes det er greit med litt hjelp til å bære av bordet, men jeg liker ikke hjelp før vi skal spise. Da vil jeg ordne til maten selv og pusle meg ferdig på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det kommer helt an på hvem jeg er hos. Hos familie og de nærmeste vennene hjelper jeg til uten å spørre. Ser an situasjonen ellers, noen ganger spør jeg og andre ganger ikke.

Synes ikke det er frekt at gjester hjelper til, hvis det resulterer til at vertinnen/verten får vært mer med i selskapet. Selv forventer jeg ikke at gjester hjelper til hjemme hos meg, men synes det er hyggelig at folk tilbyr seg, selv om jeg så og si alltid gir beskjed om at jeg ikke trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å ta min egen tallerken ut på kjøkkenet eller være med på å samle sammen noen tallerkner og bestikk... Sjelden jeg er i formelle selskap hjemme hos folk (det var riktignok stivt hos besteforeldrene mine, og der pleide jeg vel også å hjelpe til såvidt jeg husker), er jeg i middag ute eller i bryllup eller noe sånt pleier jeg jo aldri å løfte en finger :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er om dere forventer at gjestene skal hjelpe til med å rydde av bordet eller andre ting når dere har middagsbesøk.

Nei, jeg vil at alle enten sitter på plassene sine, strekker på beina eller går inn i stua. Synes det er greit å koke i vei på kjøkkenet selv - rydde vekk og dra i gang ei maskin med oppvask.

Hva hjelper dere til med når dere er borte?

Har brukt å bære inn både min og noen ganger andres tallerken, glass m.m. på kjøkkenet. Men nå etter å ha forstått at jeg selv ikke liker at noen gjør det hjemme hos meg, så skal jeg slutte med det. Dvs. jeg skal ta til meg et av rådene her, og spørre om det er noe jeg skal hjelpe til med og rette meg etter det svaret jeg får.

Hvis vertinnen holder på på kjøkkenet, hender det jeg holder henne med selskap, men prøver å ikke være i veien.

Det der er helt mareritt for meg. Folk som ikke kalrer å holde seg unna kjøkkenet er ALLTID i veien.

Og jeg kan faktisk bli irritert over folk som hjelper til med å bære av bordet uten å spørre først, for da blir det kaos på kjøkkenet der jeg i utgangspunktet har et visst system i rotet.

Jeg blir ikke irritert, men er enig i at det bare fører til kaos - og forsinkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...