Gjest Singel Skrevet 12. april 2009 #1 Skrevet 12. april 2009 Jeg kom over et ekstremt velskrevet innlegg om hvordan vi som bevisst har valgt å være single, straffes for det. Jeg visste faktisk ikke at det sto så ille til, men etter at jeg tenkte over innlegget, så forsto jeg hvor ufattelig urettferdig og hvor lite hensyn myndighetene tar til oss som ønsker å være single... Dyrt å være singel Vær så snill, single mennesker, les det, så kan vi skape en skikkelig debatt før valget. Det er jo helt hårreisende hvordan "systemet" er satt opp i mot singeltilværelsen.
alCaldazar Skrevet 13. april 2009 #2 Skrevet 13. april 2009 Jeg har tenkt litt over det der, og rent økonomisk har jeg faktisk ikke samvittighet til å kjempe for at single skal få større fordeler. Grunnen er rett og slett at single er tikkende snyltebomber som faktisk ikke har sørget for å få barn til verden som kan bære belastningen de selv kommer til å bli for samfunnet når alderen tynger. Er singel selv og merker godt at jeg ikke har så god råd som samboer-vennene mine på samme lønnsnivå, men de er iallfall på god vei til å sikre fremtidige inntekter til statskassen som kan hjelpe til med å dekke deres egen alderdom Så jeg er imot at ekteskap eller samboerskap skal ha noe å si skattemessig; vi burde heller belønnet barnefødsler direkte istedenfor partnerskap. Samfunnet har en plikt til å tilrettelegge for barnehager, skoler etc, og det er absolutt ikke noe man skal slippe unna bare fordi man ikke har barn selv. Å hevde det er å skyte seg selv i foten.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #3 Skrevet 13. april 2009 Jeg har tenkt litt over det der, og rent økonomisk har jeg faktisk ikke samvittighet til å kjempe for at single skal få større fordeler. Grunnen er rett og slett at single er tikkende snyltebomber som faktisk ikke har sørget for å få barn til verden som kan bære belastningen de selv kommer til å bli for samfunnet når alderen tynger. Haha! Vel, denne tikkende snyltebomba har jobbet vettet av seg siste ti år mens de andre på jobben i tur og orden har vært hjemme i perm og mottatt mengder av cash i permisjonstiden.
Zzyzx Skrevet 13. april 2009 #4 Skrevet 13. april 2009 Å bruke barnehagebygging som argument er jo fullstendig idioti. Hva er det "de single" vil ha? Hvor skal det tas fra? Hvordan rettferdiggjør man et slikt krav/behov (uten å argumentere med par/barnefamiliers fordeler)? Jeg tror det er mer naturlig at debatten starter der, istedenfor å klage på at livet er urettferdig og deretter bare kaste problemet i hendene på noen andre. Skjer ikke mye av sånt.
Gjest Single, 38 Skrevet 13. april 2009 #5 Skrevet 13. april 2009 Single er tikkende snyltebomber som faktisk ikke har sørget for å få barn til verden som kan bære belastningen de selv kommer til å bli for samfunnet når alderen tynger. Du tror at man sikrer sin alderdom ved å få barn? Jeg vet om mange tilfeller der barna og foreldrene ikke kommer så godt overens i voksen alder (ei heller i ung alder). Disse vil ikke stille opp for sine foreldre når de blir gamle. Mange voksne barn har ikke kontakt med sine eldre foreldre. Ditt syn på eldre er at de er en belastnign for samfunnet? Da er det flott at du ikke jobber som politiker. Politikerne plikter å tenke på de eldre som en ressurs. Men du har gitt de opp allerede ved idé. Interessant.
Gjest singel med barn Skrevet 13. april 2009 #6 Skrevet 13. april 2009 Jeg har Grunnen er rett og slett at single er tikkende snyltebomber som faktisk ikke har sørget for å få barn til verden som kan bære belastningen de selv kommer til å bli for samfunnet når alderen tynger. Kan ikke påstå at jeg er enig. Selv er jeg singel MED barn. Og det er minst like dyrt som å leve singel uten barn
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #7 Skrevet 13. april 2009 meget godt poeng fra gjest over meg Det er dessuten -altfor- mange mennesker på jorden, det er på høy tid å gjøre sitt for å få ned antallet. Dette må jo selvfølgelig gjøres sakte men sikekrt for å ikke velte alt av økonomi og næringsliv. vi barnløse single jobber ikke bare i utgangspunktet mer fordi vi aldri har sykt barn/barn som må fraktes hit og dit/andre grunner til å være borte fra jobben grunnet barn. Vi må jo også jobbe mer for å få personlig økonomi til å gå rundt, da alle regninger skal tas fra èn lønning. Jeg prøver å jobbe minimum 5 timer overtid hver måned (maks er 25 pr måned) men har som regel flere timer en dette, sier aldri nei til helgeovertid osv Det er -dyrt- å bo alene!
Saeria Skrevet 13. april 2009 #8 Skrevet 13. april 2009 Det er dyrt å bo alene, ja. Heldigvis trenger ikke single like mye plass som par med barn. Det er tross alt dyrere å leie en 3/4-roms, enn en studioleilighet eller 2-roms.
Gjest Ingeniøren Skrevet 13. april 2009 #9 Skrevet 13. april 2009 Sitat "De single må betale like mye skatt som alle andre, men får ingenting tilbake, hvorfor er det ingen som reagerer på denne enormt åpenbare urettferdigheten?" Punkt 1: Vi single får faktisk noe tilbake, som veier, sykehus, teatre osv. Og utdanningstilbudet er da også til glede for oss? Punkt 2: Hvorfor er dette en åpenbar urettferdighet? Det bloggeren ønsker er jo faktisk ett samfunn uten skatter og avgifter, men der man bare betaler for bruk. Er du ikke syk, vel da skal du ikke betale for sykehus. Og når huset ditt brenner bør du absolutt ha visakortet klart! Selv er jeg glad for at vi har noe vi kaller "samfunnsoppgaver" der vi bidrar etter evne. Å ha barn senker bidragsevnen. Det er jo også rimelig håpløst å skrive at det "utrolig nok" er dyrere å være singel. Det er vel heller en selvfølge? Kan du dele på bilen, badet osv så blir det selvsagt rimeligere. Men det er ingen økonomisk fordel å ha barn totalt sett. Derimot er det selvsagt en økonomisk fordel å ha flere inntekter og dele på bolig, bil, hytte, mat osv. Men tilbake til disse barna og hva som er viktig i samfunnet vårt. Jeg er en varm tilhenger av å legge til rette for barnefamilier. Både fordi det gir mening i livet til mange og barn som leker er for meg vel så viktig som mye annet vi bruker penger på (som Opera, museum, TV-produksjon osv). Så vet vi jo også at barn er en investering for samfunnet. For det stakkars barnet skal ikke bare være den som tørker deg i rompa når du blir gammel og senil, men barnet skal betale skatt i flere tiår. Blir vi single robbet for fordelen av å være singel? Overhodet ikke. Jeg aksepterer fullt ut at som singel nyter jeg ikke fordelen av å ha en samboer som også bidrar med penger.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #10 Skrevet 13. april 2009 Det er dyrt å bo alene, ja. Heldigvis trenger ikke single like mye plass som par med barn. Det er tross alt dyrere å leie en 3/4-roms, enn en studioleilighet eller 2-roms. Som regel koster en ettroms forholdsmessig mye mer enn en større leilighet.
Kattugla Skrevet 13. april 2009 #11 Skrevet 13. april 2009 Du tror at man sikrer sin alderdom ved å få barn? Jeg vet om mange tilfeller der barna og foreldrene ikke kommer så godt overens i voksen alder (ei heller i ung alder). Disse vil ikke stille opp for sine foreldre når de blir gamle. Mange voksne barn har ikke kontakt med sine eldre foreldre. Trodde poenget var at disse barna kommer til med å betale skatt, noe som på sikt vil betale aldershjem o.s.v for de som kommer til med å trenge det. Ikke at alle tar seg personlig av sin gamle mor eller far.. Ellers så er jeg enig i at det kunne vært noen tilsvarende ordninger for single, for eksempel når det gjelder å komme seg inn på boligmarkedet. Det er jo tilnærmet umulig for de som har hverken høy inntekt eller foreldre som kan hjelpe.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #12 Skrevet 13. april 2009 være den som tørker deg i rompa når du blir gammel og senil Hehe, den der "tørke deg i r****" dukker opp i absolutt alle diskusjoner om dette emnet! Alltid med den ordlyden. Ingen som skriver "stelle deg når du blir gammel", nei alltid "tørke deg i r****"
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #13 Skrevet 13. april 2009 Mener dere at det skal det lønne seg å ikke flytte sammen?
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #14 Skrevet 13. april 2009 Mener dere at det skal det lønne seg å ikke flytte sammen? Nei, bare at det skal gå an for enslige skattebetalere uten rike foreldre å etablere seg på boligmarkedet. Mange klarer seg fint, mange ikke. Sånn er det med barnefamilier også. Støndagsordninger burde vært behovsprøvd. Sånn at ikke alle enslige får støtte, men de som trenger det. Likeens med barnefamilier, velstående familier trenger ikke barnetrygd, isteden kunne de med dårligst råd fått mer støtte. Så kommer sikkert argumentet om at det er dyrt å administrere, men ikke hvis man gir prosentvis mindre etter inntekt, feks, eller trekker fra for formue.
attegløyma Skrevet 13. april 2009 #15 Skrevet 13. april 2009 Kva har ein evt brann i huset mitt med det å vere singel å gjere? Eller ikkje betale skatt? Eg betalar jo ei privat forsikring for huset mitt, det er ikkje staten som betalar for huset mitt?! Dersom du trur det, så har du eit problem dersom huset ditt brenn ned altså! Eg har ingen problem med å betale skatt osv, men at eg vert ei framtidig økonomisk belastning nektar eg på. Som barnlaus er det ingen fare for at eg får ungar som krev ei mengde ekstra hjelp på skulen, eller som fører til at eg får eit hav av sjukedagar frå jobb, ei heller ein dyr permisjon eller 3. Eg har null sjukefråvere på jobb, betalar myje skatt sidan eg kan arbeide meg opp, og har ingen problem med dette. Eg betalar skatt NO som går til barnehagar, skule og gratis helse for mindreårige som er andre sine ungar, heilt uten å klage. Det eg protesterer mot er at eg skal betale same kloakk- og søppelavgift som familiar som brukar desse tenestene langt meir enn meg. At eg skal betale same lisensen som ein familie, der det er minimum to som ser fjernsyn. Når desse utgiftene kjem oppå at det er mykje billigare å kjøpe familiepakkar av alt, så er det klart at vi einslege kjem økonomisk mykje dårlegare ut enn par. Og ein del av dette bør endrast på. Ikkje fordi det er synd på oss, men fordi det er rettferdig.
Kattugla Skrevet 13. april 2009 #16 Skrevet 13. april 2009 Nei, bare at det skal gå an for enslige skattebetalere uten rike foreldre å etablere seg på boligmarkedet. Mange klarer seg fint, mange ikke. Sånn er det med barnefamilier også. Støndagsordninger burde vært behovsprøvd. Sånn at ikke alle enslige får støtte, men de som trenger det. Likeens med barnefamilier, velstående familier trenger ikke barnetrygd, isteden kunne de med dårligst råd fått mer støtte. Så kommer sikkert argumentet om at det er dyrt å administrere, men ikke hvis man gir prosentvis mindre etter inntekt, feks, eller trekker fra for formue. Dette er jeg helt enig i, nå er jeg riktignok gift og min mann og jeg har kjøpt egen bolig, men jeg er godt klar over at hvis jeg var fremdeles singel så ville jeg ikke hatt sjans for å kjøpe noe eget. Jeg ville aldri klart å komme meg inn på markedet slik det har vært de siste årene og det synes jeg er i utgangspunktet håpløst! Jeg leste en artikkel/debatt om single og boligmarkedet for noen år siden, hvor en singel dame sa noe i den retningen at hun syntes det var ille hvis folk mente at hun var overdrevent kravstor når hun som voksen (singel) kvinne ønsket å ha råd til å ha eget soverom og ikke måtte sove i stuen.. Det synes jeg summerer single+boligkjøp situasjonen ganske godt opp!
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #17 Skrevet 13. april 2009 Jeg visste faktisk ikke at det sto så ille til, men etter at jeg tenkte over innlegget, så forsto jeg hvor ufattelig urettferdig og hvor lite hensyn myndighetene tar til oss som ønsker å være single... Myndighetene? Det er likt for alle, men hvis man velger å bo sammen med et annet menenske kan man redusere utgiftene. Du er singel, men du kan likevel dele bolig med et annet menneske for å redusere utgiftene. Det er ditt valg.
Gjest synd i oss alle Skrevet 13. april 2009 #18 Skrevet 13. april 2009 Hvem er det i grunn ikke synd i? Stakkars, stakkars oss alle sammen.
attegløyma Skrevet 13. april 2009 #19 Skrevet 13. april 2009 Det e ikkje synd i meg Så då er det ikkje synd i alle. Sjølv om ting kunne vore ansleis fordelt undervegs.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #20 Skrevet 13. april 2009 Trodde poenget var at disse barna kommer til med å betale skatt, noe som på sikt vil betale aldershjem o.s.v for de som kommer til med å trenge det. Ikke at alle tar seg personlig av sin gamle mor eller far.. Ellers så er jeg enig i at det kunne vært noen tilsvarende ordninger for single, for eksempel når det gjelder å komme seg inn på boligmarkedet. Det er jo tilnærmet umulig for de som har hverken høy inntekt eller foreldre som kan hjelpe. Vet du... Jeg hadde eid min egen lille toroms leilighet i dag dersom jeg hadde vært singel. Men så er jeg samboer, og han har barn som bor hos oss annenhver helg pluss ferier. Da kan vi ikke kjøpe en toroms, det blir altfor liten plass. Vi må ha en fireroms, og siden min samboer har gjeld fra før pga samlivsbruddet så har vi ikke sjangs om å få lån til å kjøpe en så stor leilighet som vi trenger. Økonomisk sett hadde jeg kommet bedre ut av det som singel. Verden er ikke alltid svart/hvit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå