Gå til innhold

må vi ha pass?


Gjest ferie 2009

Anbefalte innlegg

Viktig at man sjekker med de aktuelle flyselskap, og ikke hører på de som alltid kan fortelle om da de kom gjennom uten pass. Eks. fra Norwegian sine sider:

"Vi anbefaler at man ved innsjekking av barn under 2 år uoppfordret fremviser fødselssattest på reiser innenlands. På reiser til og fra Norge må barn fremvise eget pass. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ferie 2009
.. men kan ikkje dåke berre ta danskebåten? Ein sleppe jo å stresse med pass då:) Eller er det nåke eg ikkje har fått med meg?

Tja... sitatet som ligger under overskriften, kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ferie 2009
Vet du trådstarter, jeg hadde skaffet pass i år og sett om dere kunne funnet en rimelig måte å reise til København. Det er så mye å se der - selv om ikke dere får besøkt ALT pga penger, bare det å gå i Københavns gater ... F.eks. gjennom strøket med tilhørende sidegater. Båttur fra Nyhavn og så gå av slik at man går gjennom den parken som fører til den Lille Havfruen, tror også man passerer om ikke slott så i alle fall en mengde historiske bygninger.

Når du har skaffet pass i år så kan du jo også reise uten denne kostnaden neste år. Ta toget til København en gang, det går over den nye broen og man får sett Malmø og. En annen fin by å reise til er Stockholm. Masse å se og oppleve der også.

Ja ... mye fint i Nordens hovedsteder :)

Jepp :jepp: Tror nok at jeg følger det rådet. Skal innom politistasjonen til uken :) En annen gjest her snakket også varmt om Sverige og ting man får sett der,så jeg ble veldig fristet til å sjekke litt rundt det tipset også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slekt som gloemte passet hjemme i forbindelse med en reise fra Gardemoen till Reykjavik. Det gikk bra med foererkort som legitimasjon. Disse personene var voksne.

Jeg tror du må undersoeke med flyselskapene som mange allerede har sagt. Det kanskje holder med pass til barnet ditt og du kan bruke foererkortet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

Anbefaler at dere skaffer dere pass. Dette fordi pass faktisk er den eneste legitimasjonen som regnes som gyldig for norske statsborgere utenfor Norges grenser.

Ja da, man trenger vanligvis ikke pass i Sverige og Danmark, men dersom man skal fly/sjekke inn på hotell så kan man faktisk bli nektet å sjekke inn dersom man ikke kan fremvise gyldig legitimasjon, som i dette tilfellet egentlig kun er pass. Noen steder er de greie og godtar førerkort/bankkort, men andre steder gjør de faktisk ikke det og da er det kjipt å stå der uten.

Et pass koster per dags dato kr 450 for personer over 16 år, og har da en gyldighetstid på 10 år. Og kr 270 for personer under 16 år, med en gylighet på 2-5 år.

Husk at dersom du skal skaffe pass til dere så må du ha med gyldig legitimasjon på deg selv, og fødselsattest til barnet ditt. Hvis du ikke er aleneforelder må du i tillegg ha med fullmakt og legitimasjon fra faren til barne der han erklærer at det er greit at barnet får pass.

Informasjon om dette finner du her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...