Gå til innhold

må vi ha pass?


Gjest ferie 2009

Anbefalte innlegg

Gjest ferie 2009

Kanskje et dumt spørsmål dette her, men jeg lurer på om man under alle omstendigheter må ha pass for å reise med fly? Eller beror dette på hvor man skal i verden?

Til sommeren har jeg veldig lyst til å glede min sønn (og meg) med en flytur. Vi er giret på å ta turen til København (Ta fly frem og båt tilbake), men vi har ikke pass. Så da vet jeg ikke helt om dette går. En helgetur til Trondheim (med fly begge veier) er også et annet alternativ.

Blir glad for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cupcakes
Kanskje et dumt spørsmål dette her, men jeg lurer på om man under alle omstendigheter må ha pass for å reise med fly? Eller beror dette på hvor man skal i verden?

Til sommeren har jeg veldig lyst til å glede min sønn (og meg) med en flytur. Vi er giret på å ta turen til København (Ta fly frem og båt tilbake), men vi har ikke pass. Så da vet jeg ikke helt om dette går. En helgetur til Trondheim (med fly begge veier) er også et annet alternativ.

Blir glad for svar.

du skal ikke behøve pass når du skal til danmark, båt eller bil. fly litt usikker på, men du kan lese mer om pass og info her: http://www.norge.no/oss/#a1034 og her http://www.norge.no/temaside/tema.asp?id=1004

det burde gå fint å ta turen til sommeren :Nikke:

Endret av Cupcakes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål dette her, men jeg lurer på om man under alle omstendigheter må ha pass for å reise med fly? Eller beror dette på hvor man skal i verden?

Til sommeren har jeg veldig lyst til å glede min sønn (og meg) med en flytur. Vi er giret på å ta turen til København (Ta fly frem og båt tilbake), men vi har ikke pass. Så da vet jeg ikke helt om dette går. En helgetur til Trondheim (med fly begge veier) er også et annet alternativ.

Blir glad for svar.

Når du skal ta fly må dere ha pass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er teknisk sett passfrihet mellom de nordiske landene, men det hjelper lite, for man må ha legitimasjon, og eneste gyldige legitimasjon for norske statsborgere i utlandet er nettopp passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Jeg har et "helt på trynet" spørsmål tilbake: er det ikke bare å skaffe seg og barnet et pass da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke pass for å fly innenlands. Da holder det lenge med et bankkort med bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger ikke pass for å fly innenlands. Da holder det lenge med et bankkort med bilde.

Her var det snakk om København, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et "helt på trynet" spørsmål tilbake: er det ikke bare å skaffe seg og barnet et pass da?

Godt poeng. Nå er det blitt billigere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er teknisk sett passfrihet mellom de nordiske landene, men det hjelper lite, for man må ha legitimasjon, og eneste gyldige legitimasjon for norske statsborgere i utlandet er nettopp passet.

Man får reist uten utenlands, selv om det kan bli litt kranglete hjem igjen. Innen schengen skal man egentlig få reist uten pass.

Men som sagt over her er pass eneste gyldig legitimasjon!

Jeg var nettopp i utlandet, uten pass og fikk klar beskjed om at jeg MÅ ha pass. Men hva kan de gjøre? Beholde meg... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lurer også på hvorfor du ikke bare skaffer dere pass, hadde vel vært kjekt å ha uansett, kan jo hende dere vil reise mere senere, da har dere. :)

ellers skal det i teorien ikke være nødvendig med pass, men endel flyselskaper og endel hotell i utlandet, aksepterer kun pass som gyldig legitimasjon. Noen flyselskaper godtar bankkort med bilde, andre ikke.

vil dermed være greiest å ha, bare så dere slipper å tenke på det.

i norge skal dere ikke trenge det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt spørsmål dette her, men jeg lurer på om man under alle omstendigheter må ha pass for å reise med fly? Eller beror dette på hvor man skal i verden?

Til sommeren har jeg veldig lyst til å glede min sønn (og meg) med en flytur. Vi er giret på å ta turen til København (Ta fly frem og båt tilbake), men vi har ikke pass. Så da vet jeg ikke helt om dette går. En helgetur til Trondheim (med fly begge veier) er også et annet alternativ.

Blir glad for svar.

Hvor gammel er sønnen din? Kan han få bankkort med bilde på (må være over 13 år da)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ferie 2009
Jeg har et "helt på trynet" spørsmål tilbake: er det ikke bare å skaffe seg og barnet et pass da?

1. Innbiller meg at det er lang behandlingsstid for å få pass. Stemmer dette, tro?

2. Må ta fri fra jobb og skole, bare for å ta bilder og fikse pass. Har egentlig ingen mulighet til det med det første.

3. To pass blir 1000 kroner ekstra (tror jeg) Budsjettet til vår lille ferie blir da oppspist med 1000 kroner. Jeg har regnet ut at vi trygt kan ta en bursdagstur til København. Men vil mer enn gjerne slippe en ekstra utgift på 1000 kroner.

3. Vi har aldri vært på ferie i utlandet. Og kommer nok ikke til å dra på en ny tur på flere år. Når vi aldri er ute på reise, så føles det bortkastet med pass.

Men det er klart at hvis pass blir billigere enn 1000 kroner (barn på ti år kommer kanskje inn under morens pass?) og det ikke tar en hel eeeeeevighet å få seg et pass. Så kan jeg vurdere det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ferie 2009
Hvor gammel er sønnen din? Kan han få bankkort med bilde på (må være over 13 år da)?

Han blir ti år gammel når vi eventuelt tar turen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ferie 2009
Jeg var nettopp i utlandet, uten pass og fikk klar beskjed om at jeg MÅ ha pass. Men hva kan de gjøre? Beholde meg... hehe

:ler: morsomt poeng. Men hvor dro du, da? Og slapp du unna mye trøbbel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er teknisk sett passfrihet mellom de nordiske landene, men det hjelper lite, for man må ha legitimasjon, og eneste gyldige legitimasjon for norske statsborgere i utlandet er nettopp passet.

Feil. I Sverige og Danmark er det helt unødvendig med pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest ferie 2009
... og Trondheim!!

Stemmer, det :) For å forklare litt nærmere, så vurderer vi Trondheim hvis det er slik at vi trenger pass til København. Vi har begge lyst til å se Nidarosdomen. Det kjedelige er at jeg ikke helt vet om det er noe gøy å finne på for barn i Trondheim (tips mottas med takk). Litt kjedelig å dra så langt, bare for å se på Nidarosdomen.

Når det gjelder Danmark har jeg lagt opp en fin og spennende plan som ikke koster alt for mye penger. Slik som å besøke et planetarium og et flott sted jeg fant der man kan få lov til å leke seg med all verdens eksperimenter. Vi vil også ta oss en strandtur. Og selvfølgelig besøke et slott (sønnen min har dilla på slott og gamle bygninger). En båtreise tilbake blir en opplevelse i seg selv.

Vi er ikke noe spesilet kravstore til ferie. Noe av den barnslige gleden for oss med å dra på ferie er egentlig det med å for første gang kjøre fly :sjenert: Så det er nesten ett fett hvor vi drar. Bare vi kommer oss litt vekk hjemmenfra - og også har litt å finne på mens vi er på farten. Ferietips tas også gjerne imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65

Det tar ikke "en evighet" å søke om pass.

www.politi.no

På grunn av stor pågang ved passkontorene i sommersesongen, er leveringstiden for pass i en del tilfeller lenger enn garantitiden på 10 arbeidsdager. Derfor er det viktig at du søker om pass i god tid før du skal reise, helst så lenge som tre uker i forveien.

Dersom du ikke har mottatt passet innen 10 dager, må du melde fra til politiet. Du kan da få utstedt gebyrfritt nødpass. Dette kan imidlertid ikke benyttes for innreise til USA.

www.norge.no

Pass for voksne over 16 år koster 450 kr. Pass for barn under 16 år koster 270 kr. Prisene er de samme for eventuelle nødpass og gjelder fra 1. januar 2008 (ingen justering i januar 2009).

Norsk pass er eneste gyldige legitimasjon for norske borgere. For å reise utenfor Norden må du ha med gyldig norsk pass, også på reiser til land som er med i Schengen-samarbeidet. Du trenger passet som legitimasjon ved overnatting, banktjenester og lignende. Flyselskap vil kreve gyldig pass på utenlandsflygninger, noen også på reiser innenfor Norden. I Schengen-området må passet som hovedregel være gyldig 3 måneder etter hjemkomst.

Barnet og du må møte opp på passkontoret for å motta passet, men passet blir sendt hjem til deg hvis du ønsker det.

Gyldigheten er 10 år - tror du ikke at det blir en tur i løpet av de 10 neste årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjeste Blondie65
Jippi!!! :) Du er bombesikker på dette? :lur:

Nei, det er ikke bombesikkert. Les det som står på www.norge.no - om legitimasjon utenfor norden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...