Gjest ferie 2009 Skrevet 12. april 2009 #21 Skrevet 12. april 2009 Blir egentlig litt forvirret over de sprikende svarene her Er det slik å forstå at vi: 1. Kan kjøre fly til DK uten pass? 2. Enkelte hoteller krever pass. Ergo: Jerg bør kanskje ringe og sjekke dette på forhånd? Lurer også på en siste sak: Dere skjønner det at jeg har egentlig et pass, men det er rotet vekk. Ble trolig kastet ved en feil da jeg kastet papirer under flytting. Passet går ut om et år,så vidt jeg minnes. Kan jeg i en slik situasjon få et nødpass? Har de som ordner pass opplysninger om meg, slik at de vet at jeg egentlig har et pass? Eller må jeg ordne og betale for et flunkende nytt pass?
Gjest ferie 2009 Skrevet 12. april 2009 #22 Skrevet 12. april 2009 Nei, det er ikke bombesikkert. Les det som står på www.norge.no - om legitimasjon utenfor norden. Takk Tøfler avgårde for å sjekke, nå.
sofie777 Skrevet 12. april 2009 #23 Skrevet 12. april 2009 Bor i Trondheim, så fant ut jeg skulle gi dere en link i tilfelle dere kommer hit. http://www.barnastrondelag.no/kultur/Museum/
aline Skrevet 12. april 2009 #24 Skrevet 12. april 2009 det tar ikke nødvendigvis mange dagene å få pass, når jeg skaffet meg nytt for noen år siden, tok det ca 3 dager fra jeg var på politistasjonen til jeg fikk passet i posten. Det ser også ut som prisen har gått ned iflg noen her, det er jo bra, og ville nok valgt nytt pass fremfor nødpass dersom prisen ikke er så forskjellig. Det du selvsagt kan gjøre, er å sjekke både med flyselskapet du ønsker å reise med, hotellet du ønsker å bo på, og båten du ønsker å kjøre med. Siden det ikke er krav med pass til danmark, så er det bare de forskjellige operatørene som kan ha krav til dette. Det finner du fort ut ved å ta en telefon til de du ønsker å bruke. Da slipper du å bli stående å "krangle" dersom det viser seg at du kommer over en flyoperatør som faktisk krever pass selv om det ikke er pålagt for å reise til danmark.
Gjest Gjest Skrevet 12. april 2009 #25 Skrevet 12. april 2009 Kan jeg i en slik situasjon få et nødpass? Har de som ordner pass opplysninger om meg, slik at de vet at jeg egentlig har et pass? Eller må jeg ordne og betale for et flunkende nytt pass? Et nødpass koster like mye som et nytt pass, og gjelder kun for den ene reisen. Så det er KUN et poeng hvis du må ha pass på dagen.
Torine Skrevet 12. april 2009 #26 Skrevet 12. april 2009 Måtte vise pass innenlands!!! Jeg og min sønn på åtte skulle fly i fjor fra Trondheim til Oslo og da måtte jeg vise pass for han, men ikke for meg selv. Aner ikke hvorfor jeg ble spurt om det, men jeg var sjokkert. Er norsk statsborger med nordisk utseende (ikke at det skulle ha betydning) Jeg hadde det med helt tilfeldig. Da jeg spurte hvorfor svarte de at det sto på billetten at alle reisende måtte ha gyldig legitimasjon. Vi måtte ikke vise pass på hjemturen. Dette var reise med Norwegian.
Mermaid Blues Skrevet 13. april 2009 #27 Skrevet 13. april 2009 Trondheim er mye mer enn Nidarosdomen! Ta en spasertur på Bakklandet, drikk utsøkt kaffe/kakao på Dromedar Kaffebar, og se verdens eneste sykkelheis. Gamle Bybro med Lykkens Portal er også en släger for barn flest. Er det finvær kan dere satse på grilling på Marinen rett nedenfor Nidarosdomen eller ved festningen. Ta turen ut til Munkholmen, og kjøp ferske reker eller en fiskeburger i Ravnkloa når dere kommer tilbake. Vitensenteret er et must. Ladestien er også perfekt om dere vil ha en rusletur, og en tur innom grottene i Østmarka kan være veldig spennende for både liten og stor. Dersom dere reiser før slutten av juni er også Trøndelag Teater åpent, så mulig det er forestillinger der som kunne passe? (Ser de spiller Karius og Baktus for tida, vet ikke om det blir for barnslig for en tiåring?) Og selvsagt - middag på Egon i Tyholttårnet. Restauranten har roterende gulv, så dere får stadig skiftende panoramautsikt over hele Trondheim
Gjest Gjest_bettina_* Skrevet 13. april 2009 #28 Skrevet 13. april 2009 Du har ikke vurdert å ta tog/expressbuss til Gøteborg, da? Der er det jo masse å finne på både for voksne og barn, og iallfall hvis du bor i Østlandsområdet så koster expressbussen så og si "ingenting" på enkelte avganger.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #29 Skrevet 13. april 2009 Måtte vise pass innenlands!!! Jeg og min sønn på åtte skulle fly i fjor fra Trondheim til Oslo og da måtte jeg vise pass for han, men ikke for meg selv. Aner ikke hvorfor jeg ble spurt om det, men jeg var sjokkert. Er norsk statsborger med nordisk utseende (ikke at det skulle ha betydning) Jeg hadde det med helt tilfeldig. Da jeg spurte hvorfor svarte de at det sto på billetten at alle reisende måtte ha gyldig legitimasjon. Vi måtte ikke vise pass på hjemturen. Dette var reise med Norwegian. Dette står klart på Norwegians sider, så det er ingen grunn til å bli sjokkert. Alle reisende må ha legitimasjon, og jeg går ut fra at sønnen din ikke har bankkort.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #30 Skrevet 13. april 2009 Du har ikke vurdert å ta tog/expressbuss til Gøteborg, da? Der er det jo masse å finne på både for voksne og barn, og iallfall hvis du bor i Østlandsområdet så koster expressbussen så og si "ingenting" på enkelte avganger. Det er en god ide. Nå var riktignok litt av TS sitt poeng å dra på flytur, men de kan jo "fly" gjennom karusellene på Liseberg også. Som barn (og forsåvidt som voksen) ville jeg satt mer pris på en tur til Göteborg enn til Trondheim.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #31 Skrevet 13. april 2009 Man må ikke ha pass når man reiser innen Schengen-landene, MEN når man skal fly så er det flyselskapene som setter reglene for hva slags ID de godtar. Og der er det nesten bare pass som flyselskapene godtar som godkjent ID .
Monarabb Skrevet 13. april 2009 #32 Skrevet 13. april 2009 Du trenger ikke pass for å reise til danmark eller sverige med fly! Det stemmer og at i de fleste schengen land kan man reise uten, men da anbefaller vi at folk har med seg pass siden det er eneste gyldige legitimasjon! Jeg reiser ALDRI uten passet mitt, ikke en gang til Danmark! Tryggest å ha det med! Men vil dere spare de 1000 kronene så er det ingenting i veien for å reise til danmark og kose dere!
Gjest ferie 2009 Skrevet 13. april 2009 #33 Skrevet 13. april 2009 Det er en god ide. Nå var riktignok litt av TS sitt poeng å dra på flytur, men de kan jo "fly" gjennom karusellene på Liseberg også. Som barn (og forsåvidt som voksen) ville jeg satt mer pris på en tur til Göteborg enn til Trondheim. Tror nok Trondheim blir eleminert... De hadde veldig rå priser på overnatting osv... Litt kjedelige avstander for å komme hit og dit også. Norge er helt klart et dyrt ferieland. Kommer selv fra en stor turistby, så det blir nesten mer interessant å være her hjemme (sett fra et barns perspektiv). Her har vi Hunderfossen,Maihaugen, Lekeland, badeland og slike ting rett i nærheten. Trondheim kan bli svært aktuelt når poden blir større. Funderer også på boligbytte med noen, men det får bli til neste år. Tror vi er litt sent ute med ting, nå. Skal sjekke ut Gøteborg. Takk for tipset Som sagt er vi ikke kravstore. Det eneste kravet er en flytur. Helst med et ordentlig fly... Et rimelig alternativ er faktisk København. Blir på en måte ferie i seg selv å kjøre båten over til Norge igjen. Var ikke så dyrt heller (400 kroner for begge to), siden jeg kom over et tilbud. Blir til at vi uansett fikser pass. Sjekket priser med politiet i dag. Prisene var overkommelige.
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #34 Skrevet 13. april 2009 Du trenger ikke pass for å reise til danmark eller sverige med fly! Det stemmer og at i de fleste schengen land kan man reise uten, men da anbefaller vi at folk har med seg pass siden det er eneste gyldige legitimasjon! Jeg reiser ALDRI uten passet mitt, ikke en gang til Danmark! Tryggest å ha det med! Men vil dere spare de 1000 kronene så er det ingenting i veien for å reise til danmark og kose dere! Bare husk at barna også må ha leg. som flyselskapene godtar. For barn vil dette gjerne si pass. Så sjekk for all del med det selskapet du flyr med, og ikke hør på enkeltpersoner som sier at akkurat de slapp gjennom. Det er mager trøst for deg når du står der og blir nektet adgang. TS, hva med Stockholm. Bestilte meg nylig t/r-fly dit for den nette sum av 498 kr. Der er det også mye å oppleve for barn, Gröna Lund, Skansen, Astrid Lindgren-land eller hva det heter, mm. Og gamla stan er flott
Gjest Gjest Skrevet 13. april 2009 #35 Skrevet 13. april 2009 Bare husk at barna også må ha leg. som flyselskapene godtar. For barn vil dette gjerne si pass. Så sjekk for all del med det selskapet du flyr med, og ikke hør på enkeltpersoner som sier at akkurat de slapp gjennom. Det er mager trøst for deg når du står der og blir nektet adgang. Reiser barn innenlands, kan ikke flyselskapene pålegge barn å skaffe seg pass. Jeg har selv reist flere ganger som voksen sammen med en gruppe barn (kor, idrett), og flyselskapene forlanger at vi voksne kan bekrefte at barna er de samme som det står på billetten. Men barn som er under 13 år, får heller ikke leg med bilde fra bank el. Hvis barn reiser alene, må de følges til gaten av en voksen som kan bekrefte identiteten på barnet. Til Danmark har jeg som voksen reist med sertifikat + bankkort som leg, barnet hadde med seg fødselsattest hvor det sto at jeg var forelder. Gikk fint det ! (med SAS)
Klematis Skrevet 13. april 2009 #36 Skrevet 13. april 2009 Tror nok Trondheim blir eleminert... De hadde veldig rå priser på overnatting osv... Litt kjedelige avstander for å komme hit og dit også. Norge er helt klart et dyrt ferieland. Kommer selv fra en stor turistby, så det blir nesten mer interessant å være her hjemme (sett fra et barns perspektiv). Her har vi Hunderfossen,Maihaugen, Lekeland, badeland og slike ting rett i nærheten. Trondheim kan bli svært aktuelt når poden blir større. Funderer også på boligbytte med noen, men det får bli til neste år. Tror vi er litt sent ute med ting, nå. Skal sjekke ut Gøteborg. Takk for tipset Som sagt er vi ikke kravstore. Det eneste kravet er en flytur. Helst med et ordentlig fly... Et rimelig alternativ er faktisk København. Blir på en måte ferie i seg selv å kjøre båten over til Norge igjen. Var ikke så dyrt heller (400 kroner for begge to), siden jeg kom over et tilbud. Blir til at vi uansett fikser pass. Sjekket priser med politiet i dag. Prisene var overkommelige. Lurer litt på hva du har sett på av mulige aktiviteter dersom du mener at det er 'kjedelige avstander' mellom ting i Trondheim? De fleste tingene jeg ville vurdert med barn er innen gåavstand. Vitensenteret, Kristiansten festning, Nidarosdomen, ta båten over til Munkholmen om været er fint osv. I det minste kan alt nås med buss, og en dagsbillett på buss vil ikke ruinere noen. Hotell i Trondheim er kanskje dyrere enn i København? Men husk at 100 DKK = 120 NOK, så du må legge til 20% på prisene i Danmark. Har du vurdert dette hotellet? Enkel standard, men flott beliggenhet. Gåavstand til Bakklandet, sentrum, Solsiden mm. Like ved Kristiansten festning (som vel må være spennende for gutten?). Klarer dere dere med et rom uten bad (dusj og toalett på gangen), så koster det ikke mer enn 660 kr for et dobbeltrom (inkl. frokost). Men ingen tvil om at København nok er mer 'eksotisk' for en nordmann! Trondheim er nok uansett min favorittsommerby, men så har ikke jeg barn foreløpig så har ikke satt meg SÅ godt inn i barnetilbudene i de ulike byene. Lykke til med planlegging!
Gjest ferie 2009 Skrevet 13. april 2009 #37 Skrevet 13. april 2009 Til Danmark har jeg som voksen reist med sertifikat + bankkort som leg, barnet hadde med seg fødselsattest hvor det sto at jeg var forelder. Gikk fint det ! (med SAS) Flotters med en historie der noen har erfart at det er mulig å fly til DK uten pass!
Gjest ferie 2009 Skrevet 13. april 2009 #38 Skrevet 13. april 2009 Lurer litt på hva du har sett på av mulige aktiviteter dersom du mener at det er 'kjedelige avstander' mellom ting i Trondheim? De fleste tingene jeg ville vurdert med barn er innen gåavstand. Vitensenteret, Kristiansten festning, Nidarosdomen, ta båten over til Munkholmen om været er fint osv. I det minste kan alt nås med buss, og en dagsbillett på buss vil ikke ruinere noen. Hotell i Trondheim er kanskje dyrere enn i København? Men husk at 100 DKK = 120 NOK, så du må legge til 20% på prisene i Danmark. Har du vurdert dette hotellet? Enkel standard, men flott beliggenhet. Gåavstand til Bakklandet, sentrum, Solsiden mm. Like ved Kristiansten festning (som vel må være spennende for gutten?). Klarer dere dere med et rom uten bad (dusj og toalett på gangen), så koster det ikke mer enn 660 kr for et dobbeltrom (inkl. frokost). Men ingen tvil om at København nok er mer 'eksotisk' for en nordmann! Trondheim er nok uansett min favorittsommerby, men så har ikke jeg barn foreløpig så har ikke satt meg SÅ godt inn i barnetilbudene i de ulike byene. Lykke til med planlegging! Tusen takk for svar. Tror som sagt at vi venter til poden blir litt eldre.... Eller kanskje jeg skal være ærlig? Jeg har innmari lyst til å se på det planetariumet som er i København... De har en Imax- kino der. Elsker å se filmer i Imax-format. Det nærmeste vi kommer i Norge på dette er enkelte fornøyelsesparker med 3D-visning, der de kun viser en film. I DK har de visning hele dagen på ulike filmer. Tenkte å gi poden en filmopplevelse han aldri kommer til å glemme. Det eksperiment-senteret (som jeg på stående fot ikke husker navnet på) virker også spennende. Ungene kan boltre seg med roboter, oppfinnelser og eksperimenter hele dagen. Også er København kjent for å ha en hel gate med loppemarked. Tenkte vi skulle gjøre noen funn - og gå på "skattejakt" der borte. Også må vi selvfølgelig besøke et vaskeekte slott Håper bare at vi får råd til det. Må se an hvordan det blir med jobbing for meg til sommeren... Vi har ønsket oss en ferie i mange år, men jeg har vært så uheldig med jobb de siste årene. Enten går jobben konk, eller så er det nedbemanning, eller så er det et skiftende og ustabilt vikariat jeg er inn under. Nå fikk jeg igjen en de på skatten, men må alikevel være fornuftig. Har heldigvis ikke LOVET poden ferie. Men det hadde vært hyggelig å kunnet hatt muligheten med å overraske han
Red headed girl Skrevet 13. april 2009 #39 Skrevet 13. april 2009 .. men kan ikkje dåke berre ta danskebåten? Ein sleppe jo å stresse med pass då Eller er det nåke eg ikkje har fått med meg?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 13. april 2009 #40 Skrevet 13. april 2009 Vet du trådstarter, jeg hadde skaffet pass i år og sett om dere kunne funnet en rimelig måte å reise til København. Det er så mye å se der - selv om ikke dere får besøkt ALT pga penger, bare det å gå i Københavns gater ... F.eks. gjennom strøket med tilhørende sidegater. Båttur fra Nyhavn og så gå av slik at man går gjennom den parken som fører til den Lille Havfruen, tror også man passerer om ikke slott så i alle fall en mengde historiske bygninger. Når du har skaffet pass i år så kan du jo også reise uten denne kostnaden neste år. Ta toget til København en gang, det går over den nye broen og man får sett Malmø og. En annen fin by å reise til er Stockholm. Masse å se og oppleve der også. Ja ... mye fint i Nordens hovedsteder
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå