Gå til innhold

Uttrykket "Å glimre med sitt fravær"


Donpedro

Anbefalte innlegg

Inspirert av en annen uttrykksdiskusjon, her kommer et nytt uttrykk.

Vi satt en gjeng og sikuterte uttrykket "Å glimre med sitt fravær".

To ulike betydninger fremkom.

1. At den personen som ikke er til stede får mest ros. Feks. at gamle bestemor stadig roser det barnet som aldri hjelper til (og gjerne har praktiske forklaringer på hvorfor dette barnet ikke kan ha tid til å hjelpe til) og helt overser det barnet som er innom med praktisk hjelp hver dag.

2. At alle legger merke til at den personen som mangler i en setting, ikke er tilstede. Feks at et selvsagt familiemedlem ikke møter i en begravelse.

Hva legger dere i uttrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65

At denne personen på tross av at de har sagt/er forventet i en setting nok en gang - mer eller mindre som vanlig - uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alternativ 2.

Fokuset ligger hos den som ikke er tilstede, i stedet for at foksuet ligger hos de som er tilstede.

Et eksempel:

Min bror hadde reist langt for feire en slektnings fødselsdag.

Onkel ble overrasket, men i stedet for å uttrykke glede over at min bror kom, var det han var opptatt av: "hvor er din mor?".

Det var forventet at hun kom, selv om hun hele tiden hadde gitt uttrykk for det motsatte.

Alt fokus ble da rettet mot at hun ikke kom, i stedet for å sette pris på at min bror faktisk var der.

Mamma "glimret da med sitt fravær" i den settingen, sett med deres øyne.

Endret av Lily1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydning nummer 2.

At noen som virkelig burde være der, ikke var der.

Eller at noen som alltid gjør stort vesen ut av seg, ikke er der.

I alle fall at det er noen som mangler, og at det er enkelt for alle å legge merke til at denne personen ikke er til stede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alternativ 2.

Fokuset ligger hos den som ikke er tilstede, i stedet for at foksuet ligger hos de som er tilstede.

Et eksempel:

Min bror hadde reist langt for feire en slektnings fødselsdag.

Onkel ble overrasket, men i stedet for å uttrykke glede over at min bror kom, var det han var opptatt av: "hvor er din mor?".

Det var forventet at hun kom, selv om hun hele tiden hadde gitt uttrykk for det motsatte.

Alt fokus ble da rettet mot at hun ikke kom, i stedet for å sette pris på at min bror faktisk var der.

Mamma "glimret da med sitt fravær" i den settingen, sett med deres øyne.

Du mener vel da alternativ 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å glimre med sitt fravær betyr at de andre som faktisk er der legger veldig merke til at en selvsagt person som burde ha vært der ikke er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å glimre med sitt fravær betyr at de andre som faktisk er der legger veldig merke til at en selvsagt person som burde ha vært der ikke er der.

Yep, enig der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel da alternativ 1?

Nei, jeg mener alternativ 2... at en person som var forventet å være tilstede et sted, er merkbart/tydelig fraværende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydning nummer 2, men i negativ retning. At vedkommende burde vært der, men glimrer med sitt fravær (som da ikke passer seg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å glimre med sitt fravær betyr at de andre som faktisk er der legger veldig merke til at en selvsagt person som burde ha vært der ikke er der.

Absolutt enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alternativ 3: At en person er fraværende, men glimrer med sitt fravær; altså er det positivt at vedkommende er borte (selv om det ikke er slik det vanligvis anvendes). :)

Endret av Rosalind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Betydning nummer 2, men i negativ retning. At vedkommende burde vært der, men glimrer med sitt fravær (som da ikke passer seg...)

Denne er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydning nummer 2, da ikke som noe positivt. "Ja, se der ja, Hans glimrer med sitt fravær, IGJEN".

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er alternativ 2. En person som burde vært tilstede er der ikke, og det legges kraftig merke til, på en negativ måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pest_*

Alternativ 2. "Alle legger merke til mennesket som ikke er der, med utgangpunkt i at de mener mennesket burde være der" -Glimrer med sitt fravær-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Betydning nummer 2, men i negativ retning. At vedkommende burde vært der, men glimrer med sitt fravær (som da ikke passer seg...)

Helt enig. Det betyr nettopp dette, og ikke noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydning nummer 2, men i negativ retning. At vedkommende burde vært der, men glimrer med sitt fravær (som da ikke passer seg...)

Dette legger jeg også i utrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...