Gå til innhold

Piratene utenfor Somalia


mysan

Anbefalte innlegg

Siden veldig få her i denne tråden har vist noen tegn til refleksjon så stiller jeg dette spørsmålet: Hva tror dere får de Somalierene langs kysten til å begå sjørøveri?

De ser at det lar seg gjøre, med god profitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Okay... jeg er enig i at det kan virke litt upresist å bruke ordet konflikt.

Må også få si at jeg på ingen måte støtter piratvirksometen..

Men et spørsmål som bør stilles er om å bekjempe piratvirksomheten militært

bare hjelper på symptomene og ikke årsaken.....

Det er Somalia som burde tatt hånd om pirat trafikken. men det spørs om myndighetene er i stand og ønsker å gjøre noe med det...

Kansje det er der det burde rettes in ressurser

Regjeringen i Somalia kan ikke ta hånd om noe som helst. Skulle vi gi dem penger for å stanse dette? Det tror jeg er helt bortkastet. Kapringene er ikke noe problem for Somalia. Kapringene er et problem for dem som blir kapret, og for dem som må kjøpe mannskap og last fri. Den som eier problemet, er også den nærmeste til å løse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden veldig få her i denne tråden har vist noen tegn til refleksjon så stiller jeg dette spørsmålet: Hva tror dere får de Somalierene langs kysten til å begå sjørøveri?

Regjeringen i Somalia kan ikke ta hånd om noe som helst. Skulle vi gi dem penger for å stanse dette? Det tror jeg er helt bortkastet. Kapringene er ikke noe problem for Somalia. Kapringene er et problem for dem som blir kapret, og for dem som må kjøpe mannskap og last fri. Den som eier problemet, er også den nærmeste til å løse det.

Somalia har pr i dag en ikke fungerende regjering, en ikke eksisterende politistyrke\rettsvesen og en økonomi som er veldig dårlig. Der må det settes in tiltak fra verdenssamfunnet

Tror ikke løsningen er å gi penger...

Er av den mening at kapringene er et problem for Somalia da det ødlegger både rykte og økonomien til landet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden veldig få her i denne tråden har vist noen tegn til refleksjon så stiller jeg dette spørsmålet: Hva tror dere får de Somalierene langs kysten til å begå sjørøveri?

Luksus.

Ifølge flere rapporter lever de mest vellykkede kidnapperne komfortabelt i luksuriøse hjem med fortjenesten fra sjørøveriet. Utbetalte løsepenger hittil i år er anslått til mellom 125 og 200 millioner kroner.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2782017.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adan Gjest på forumet

Dere som skriver skjønner ikke dette. Jeg tror dere er ferdige med på være i forsvaret alle sammen og sitter og mimrer om hvordan deres befal anbefalte å løse situasjoner den gangen. For dere har ikke noen insikt. Alt dere forslår blir gjort i praksis. Og det er absolutt at man dør av å være pirat. Det vet alle sammen fra krigsherre-kartellene som blir rekruttert til slik virksomhet. Men pirater fra Somalia er fattige, desperate mennesker som bruker en måte å skaffe fram større pengesummer på som kan hjelpe hele slekten, klanen, finansiere våpen i krig og gir et overskudd. Dette er så viktig at det vil de aldri slutte med, selv hvor farlig der er. Der er ikke for at private personer skal ha luksus. Du som skriver det vet ikke noe om samfunnstruktur i Somalia, men tror alt er som i Europa- at folkene er grådige. Men folkene som reiser ut på havet er desperate og veldig farlige,og har en indre stolthet og et større mål enn bare seg selv. De er villige til å dø for det større mål, og er veldig overbeviste. Ellers kunne de aldri ha kapret tankskip fra en pram med påhengsmotor.

Dere vet ikke noe om dette.

Hilsen Somalier i Norge.

PS Jeg vet dere kommer å skrive "pakk deg hjem","snylter på vårt samfunn dø", "avskum" og flere sånne ting. Men jeg ville bare fortelle det som dere ignoramuser i denne tråden ikke har innsikt i, slik at dere kan få litt mer viten når dere skriver i tråden.Det andre vil jeg ikke ta opp eller kommer jeg ikke til å svare på for det er off-topic. Men jeg vet dere hater, så bare spar den plassen og hold dere på topic."DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver skjønner ikke dette. Jeg tror dere er ferdige med på være i forsvaret alle sammen og sitter og mimrer om hvordan deres befal anbefalte å løse situasjoner den gangen. For dere har ikke noen insikt. Alt dere forslår blir gjort i praksis. Og det er absolutt at man dør av å være pirat. Det vet alle sammen fra krigsherre-kartellene som blir rekruttert til slik virksomhet. Men pirater fra Somalia er fattige, desperate mennesker som bruker en måte å skaffe fram større pengesummer på som kan hjelpe hele slekten, klanen, finansiere våpen i krig og gir et overskudd. Dette er så viktig at det vil de aldri slutte med, selv hvor farlig der er. Der er ikke for at private personer skal ha luksus. Du som skriver det vet ikke noe om samfunnstruktur i Somalia, men tror alt er som i Europa- at folkene er grådige. Men folkene som reiser ut på havet er desperate og veldig farlige,og har en indre stolthet og et større mål enn bare seg selv. De er villige til å dø for det større mål, og er veldig overbeviste. Ellers kunne de aldri ha kapret tankskip fra en pram med påhengsmotor.

Dere vet ikke noe om dette.

Hilsen Somalier i Norge.

PS Jeg vet dere kommer å skrive "pakk deg hjem","snylter på vårt samfunn dø", "avskum" og flere sånne ting. Men jeg ville bare fortelle det som dere ignoramuser i denne tråden ikke har innsikt i, slik at dere kan få litt mer viten når dere skriver i tråden.Det andre vil jeg ikke ta opp eller kommer jeg ikke til å svare på for det er off-topic. Men jeg vet dere hater, så bare spar den plassen og hold dere på topic."DS

Hei Adan

Takk for innsiktsfult og første håndskunskaps innlegg.

Kan du beskrive dette nærmere som du kaller et større mål en bare seg selv?

Du forstår at verdenssammfunnet ikke kan tollerere kapring og ikke minst gisseltaking? Eller er det et middel som målet helliger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adan, du mener at vi bare skal godta denne måten og skaffe penger på, eller? EN ting er å skjønne at fattigdom kanskje ligger til grunn for kapringene, noe annet er å godta dette som måte å kare til seg penger på. Les den artikkelen jeg postet link til lenger oppe, hvor det står at de mest vellykkede kaprerne nå lever i luksusboliger. De har ikke sluttet med kapringene av den grunn, og det gjør de nok aldri heller så lenge de ser at de kommer unna med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adan Gjest på forumet
Hei Adan

Takk for innsiktsfult og første håndskunskaps innlegg.

Kan du beskrive dette nærmere som du kaller et større mål en bare seg selv?

Du forstår at verdenssammfunnet ikke kan tollerere kapring og ikke minst gisseltaking? Eller er det et middel som målet helliger?

Jeg kan ikke forsvare hva de gjør, bare prøve å oppklare at det blir brukt alle virkemidler pluss at mange gjør som det blir skrevet over i tråden også. De skyter piratene uten å vente. Og ingen får vite om det, for de holder det for seg selv og ingen spør etter de mennene som dro langt ut på åpne havet i en pram og aldri kom tilbake.

De som lever i luksus som dere skriver om var allerede rike og hadde innflytelse fra før også, men de har tenkt på alle båtene lastet med verdier som gikk forbi utenfor kysten. Så rekrutterer de unge, farlige menn (fra borgerkrigen) som kan tåle de høye bølgene på havet i en åpen båt. De som er rike drar aldri selv dit ut. Mange klarer seg ikke tilbake, men båten velter i bølgene på havet. Noen blir rent i senk også, noen skutt også.

Veldig ofte er piratene så farlige for skipet og lasten at man kan ikke besvare beskytning fra dem.Demed lykkes kapringen.

Alle kjenner til problemet og arbeider for å løse dette. Og ders inspilll har man allerde tenkt ut- og enten skjønt at det bare er tull å prøve det, eller så blir det gjort.

Jeg syns situasjonen er forferdelig og kan ikke forsvare den.

Men jeg vet også hvordan det er å være en ung foreldreløs gutt som ikke har spist på åtte dager.Så kommer noen og tilbyr et sted og sove og kjekser og varm te. Og du er så sulten at du føler det er det beste du har spist, selv om det bare er tørre kjekser.Etter en stund føler du deg trygg hos dem selv om de er kriminelle- men det er bedre å bli der enn å sulte. Og hvis du vokser opp der og avanserer i gradene, og noen vil sende deg ut på havet i båt for det som de kjemper for- da er del ofte at du sier ja, og drar ut for å plyndre. For du har blitt lært opp til at det er rett og bra å være lojal mot din beskytter, og mot din slekt/landsby/klan.

Det vet folk som er opptatt av sikkerheten i de havområdene, så de skyter ikke bare uten videre ut av hevn. De tar på alvor menneskeverdet og internasjonal rett.

Situsjonen er kompleks og behøver internasjonalt samarbeid.

Jeg håper de finner en løsning.

Til mer opplysning så er situasjonen i andre land helst at man smugler store mengder narkotiske stoffer for å finansiere krigføring o.lign. Det er også noe som tar mange liv, og er like ødeleggende. Men utenfor kysten her er det altså en mulighet å ta verdier fra store skip, som er for fristende til at de kriminelle kommer til å gi det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte nettopp at det var tre nye skip som er kapret, og at mannskapene begynner å forlage bevæpnet militære eller våpenopplæring selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et godt inntrykk av de Somalierne jeg har møtt i Norge. Det dreier seg om skikkelig og hyggelige mennesker. Vi tar ikke så godt i mot dem som vi burde. De flykter fra en krig som vi har støttet og som våre allierte har ført mot landet deres.

Selv om folk som Mysan er fryktelig høyrøstete representerer de et lite mindretall i befolkningen.

Som norsk er jeg flau over at Mysan & co har samme nasjonalitet som meg. Derfor er det viktig å benytte en hver anledning til å ta avstand fra den usmakelige og selvgode rasismen disse menneskene står for.

Jeg håper Aden og andre somaliere som kommer til Norge finner seg til rette i landet. Ikke vær redd for å ta kontakt med oss nordmenn. De fleste av oss er ikke så ille som denne tråden gir inntrykk av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...