Gå til innhold

Den dagen alt gikk galt på kjøkkenet!


Moon Light

Anbefalte innlegg

Nå føler jeg bare for å få ut litt frustrasjon. Og hvor er det bedre å gjøre det enn i matforumet på KG. For dette handler nettopp om mat. Mat som skulle ha blitt helt nydelig, men som av ymse grunner ikke ble det. Her er dagens historie fra meg. Kom gjerne med din. (Moderator - dette handler om mat, så jeg setter pris på om tråden ikke flyttes til snikk snakk eller lignende).

Dagens middag skulle bli lammestek. Gjestene var ventet, og tidlig i morgest benet jeg ut steken. Bena ble brunet i ovnen sammen med grønnsaker for jeg skulle koke kraft til sausen. Da jeg tok ut en gulrot fra kjøleskapet lå det en halv sitron der. Sitron til lam er jo godt, tenkte jeg. Den ble delt opp i biter og blandet med grønnsakene. Da det var brunet, ble det overført til en gryte, pannen ble kokt ut, og helt over i gryten. Mer kokende vann ble spedd i. Jeg elsker kraftkoking. Helt til jeg skulle smake på denne. Jeg vet jo at det hvite på sitrusfrukter gir en besksmak, men så beskt. Hvorfor tenkte jeg ikke på det? Kanskje det blir bedre når sausen blir ferdig, og spedd med fløte... tenkte jeg. Vel, det ble det ikke. :sukk:

Så var det lammesteken. Av en eller annen grunn tenkte jeg at 68 grader er passe temperatur for å få den rosa. Det må være lenge siden jeg har laget lammestek, for da jeg tok den ut var den helt gjennomstekt og grå. Jeg liker at lam er rosa. Tørr og hard var den blitt. :snurt: Kanskje tørrheten også kan ha noe med at jeg kjøpte lammelår på tilbud til 59,90. Hvem vet...

Vel, de fløtegratinerte potetene måtte da bli gode. En god ost ble strødd på toppen. Svensk Vesterbotn faktisk. Hvorfor virket det som om fløten skilte seg da? Den var jo ikke sur! Kanskje det hadde med osten å gjøre. Hvem vet? Potetgratengen fikk i alle fall en merkelig konsistens.

Toppen på det hele var at gjestene meldte forfall på grunn av sykdom. Så her sitter jeg med et tørt lammelår, besk saus og potetgrateng som har skilt seg. Kanskje det er flaks i uflaksen at gjestene uteblir... Neste gang skal det jo bli vellykket.

Til min trøst - rødvinen er god, og den får jeg ha helt for meg selv. :ler:

(Hvis noen tenker at dette er nybegynneruflaks må jeg nok skuffe. Jeg er ellers en habil kokk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, noen dager bare er sånn... Morsomt lesning for oss andre var det i hvertfall :)

Godt du har rødvin :vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, noen ganger går alt galt. En ting skjærer seg og så bare baller det på seg. :sjenert:

Bra du har rødvin! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho, gjett om jeg kjente meg igjen i dette. Typisk at det går galt når en venter gjester, og at matlaging til vanlig går lett som bare det. Min uheldige kjøkkendag skjedde da jeg var bedt om å bake en kake til 30-årslag. Jeg elsker å kokkelere og bake, så sa med glede ja. Min første ide var å bake en god eplekake (passet til årstid og oppskriften jeg bruker er "alltid" en slager". Unntatt denne gangen selvsagt. Kaka bare falt sammen under steking og det ble et stort krater midt i. Jeg gråt en skvett og tok fatt på eplekake nr. 2. Den ble hakket bedre, men ikke luftig og stor som den vanlig blir. Så da var det på butikken og kjøpe ingredienser til kake nr. 3. Denne ble heldigvis bra (og helt spist opp under selskapet). Hele prosessen tok helle dagen og jeg rakk såvidt å pynte meg til festen..men tenker tilbake med et smil nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...