Gå til innhold

Hvis/viss


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Skriver en hvis eller viss på nynorsk, f. eks en setning som begynner slik: HVIS DU VIL.......Nå ser jeg at det ofte skrives: VISS DU VIL.... Jeg er oppvokst med nynorsk, men har alltid skrevet HVIS! Hva er rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Skriver en hvis eller viss på nynorsk, f. eks en setning som begynner slik: HVIS DU VIL.......Nå ser jeg at det ofte skrives: VISS DU VIL.... Jeg er oppvokst med nynorsk, men har alltid skrevet HVIS! Hva er rett?

"Hvis" på bokmål heter "viss" på nynorsk. For å være på den helt sikre siden kan du skrive "dersom" :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis" på bokmål heter "viss" på nynorsk. For å være på den helt sikre siden kan du skrive "dersom" :-).

Takk for svar :) Det er lenge siden jeg gikk på skolen skjønner jeg..Men når jeg tenker etter så lærte vi at det skulle skrives VISS :/ Jeg har nå alltid blandet bokmål og nynorsk, både i skrift og tale :gjeiper: Men VISS synes eg ser rart ut, på trykk :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du vil være trygg på å skrive korrekt uansett skriftsspråk, bør du begynne å bare skrive viss. Viss er korrekt skrivemåte både på nynorsk og bokmål. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Viss du vil være trygg på å skrive korrekt uansett skriftsspråk, bør du begynne å bare skrive viss. Viss er korrekt skrivemåte både på nynorsk og bokmål. :)

Det er det verste jeg har hørt! For noe tull!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Viss du vil være trygg på å skrive korrekt uansett skriftsspråk, bør du begynne å bare skrive viss. Viss er korrekt skrivemåte både på nynorsk og bokmål. :)

Du kan ikke skrive viss på bokmål, kun nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ikke skrive viss på bokmål, kun nynorsk.

Som dere ser av denne linken kan man si både "hvis" og "viss" på bokmål. (eksempel II)

Som dere ser av denne linken kan man bare si "viss" og ikke "hvis" på nynorsk. (eksempel II)

Som bekreftelse er dette offisiell nynorsk- bokmålsordliste, samt at "hvis" gir ingen treff når søk på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det må være et meget radikalt bokmål, samnorsk med andre ord. Hvis en vil bli tatt seriøst, skriver en ikke "viss". Så hver sin lyst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uenig

Det finnes ingen radikalt bokmål-ordliste, så hvem som helst kan bruke ordformen! Det er heller ikke samnorsk, hvis skriftsspråk ikke eksisterer. Man har trolig ikke problemer med å bli tatt seriøst heller, skjønt bortsatt fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det må være et meget radikalt bokmål, samnorsk med andre ord. Hvis en vil bli tatt seriøst, skriver en ikke "viss". Så hver sin lyst!

Da har eg vore seriøs heile livet, for eg skriv HVIS! Og det har eg tenkt å fortsette med :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg vore seriøs heile livet, for eg skriv HVIS! Og det har eg tenkt å fortsette med :gjeiper:

Du blir ikkje teken på alvor om du skriv hvis på nynorsk... På nynorsk må du skrive viss. Det er på bokmål det er valfritt hvis/viss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Viss på bokmål betyr noe annet enn hvis.

Til h*n lenger oppi som mente man kunne velge selv hvilken av de man bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viss på bokmål betyr noe annet enn hvis.

Til h*n lenger oppi som mente man kunne velge selv hvilken av de man bruker.

Feil. Sjekket du ikke linken, kanskje? Her er en link til hva bokmålsordboken har å si om saken: ordboken.

Du kan bruke "viss" alle steder du kan bruke "hvis". (men ikke nødvendigvis omvendt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Idioter! (Sorry språkbruken!) :P

Det har vært lov å skrive "viss" på bokmål siden 1970-tallet...

Kun som sideform. Fra 2005 er hvis og viss likestilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På nynorsk høres og ser det iallefall best ut å bruke dersom.

Eg har skrive nynorsk i snart 20 år, og synest at dersom ser og høyrest mykje betre ut enn viss. Ved å bruke dersom unngår ein også slurvefeil der ein blandar hvis og viss, mykje enklare å bruke ord ein skjønar og er fortrulege med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tiril_*
På nynorsk høres og ser det iallefall best ut å bruke dersom.

Eg har skrive nynorsk i snart 20 år, og synest at dersom ser og høyrest mykje betre ut enn viss. Ved å bruke dersom unngår ein også slurvefeil der ein blandar hvis og viss, mykje enklare å bruke ord ein skjønar og er fortrulege med.

Seier dei som meiner nynorsk bør vere eit arkaisk og elitistisk skriftspråk. Eller som ikkje ser at dette blir konsekvensen av språksynet deira. Tanken bak nynorsk er at ein skal kunne skrive så likt ein sjølv taler som råd er for eit felles skriftspråk i eit langstrakt land.

Viss og dersom er like så gode. Nett som me og vi. Og meiner og tykkjer. Somme og nokre. Sola og soli. Viser og visor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver en hvis eller viss på nynorsk, f. eks en setning som begynner slik: HVIS DU VIL.......Nå ser jeg at det ofte skrives: VISS DU VIL.... Jeg er oppvokst med nynorsk, men har alltid skrevet HVIS! Hva er rett?

Viss er visst godkjent skrivemåte for begge målformer, har jeg forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...