Gå til innhold

Har ikke snakket engelsk på 3 år


hilde1

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke snakket skikkelig engelsk på 3 år, og har delvis glemt det ut. før gikk det glatt å sette sammen setninger osv, men nå er det utrolig vanskelig, og jeg får panikk når jeg må snakke engelsk, og pleier å vri meg unna.

Men nå har det kommet en kjekk utenlandsk fotballspiller :sjenert: til byen,han skal bo her noen år og har lyst å bli kjent med meg. Så jeg tenkte jeg skulle øve meg på å snakke engelsk, slik at vi kan ha en normal samtale nestegang vi treffes, og at jeg ikke bare står der og føler meg dum.

skal også begynne på videreutdanning til høsten så trenger litt engelsk til det også.

Noe som har noen gode råd eller noe som kan hjelpe meg litt her? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Leser og skriver du det brukbart?

Jeg hadde knapt snakket engelsk før, og det er vel nærmere 10 år siden. Men havnet i en 3 timers telefonsamtale med en engelsktalende og det gikk overraskende bra. Tror det hjalp endel at han skrev og jeg snakket, men alikevel, jeg ble ganske paff over at han forstod meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Les engelsk litteratur. Da får du frisket opp setningsbygning og ordforråd. Les høyt for deg selv, så får du øvd på uttale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med deg selv. Du kommer til å føle deg SKIKKELIG teit til å begynne med, men det hjelper! Jeg fikk meg engelsk kjæreste for noen år siden, og hadde samme problem som deg; det var vanskelig å sette sammen setninger som ikke hørtes helt tilbakestående ut. Så øv på å snakke om hverdagslige ting - om dagen din, planer for helgen, hva du gjør akkurat nå osv. Poenget er å bli vant til å uttrykke seg på engelsk. Det trengs en liten "omvending" i hodet, men etter det går det mye bedre :)

Tipset om å lese engelsk litteratur var heller ikke dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se engelske filmer med engelsk tekst er også en god hjelp, i tillegg til det andre som nevnes her. Meld deg inn i et engelskspråklig nettforum og begynn og skrive innlegg på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopp i det! Mange gode forslag her. De fleste føler seg litt flau i starten, men den følelsen blir snart borte. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se engelske filmer med engelsk tekst er også en god hjelp, i tillegg til det andre som nevnes her. Meld deg inn i et engelskspråklig nettforum og begynn og skrive innlegg på engelsk.

Enig i alt dette og det andre som er blitt foreslått.

Når jeg ser filmer med engelsk tale, så sitter jeg ofte og gjentar gode formuleringer for meg selv - høyt. Det blir fort en vane. Og føles ikke merkelig når man har gjort det en stund. :ler:

Lese engelskspråklige bøker blir også en vane etterhvert. Og jeg tror du kommer fort inn i dagligtalen når du har et visst grunnlag i bånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange kjempegode råd! må bare hoppe i det og øve meg nå,sånn at jeg ikke står som en idiot neste gang han snakker til meg.hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...