Gå til innhold

hvorfor skal det være så vanskelig å steke kjøtt?!


Gjest Gjest_gjest_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*

Nå er jeg skikkelig oppgitt for jeg har klart å ødelegge kjøttet nok en gang. Skulle lage lapskaus for første gang og tenkte at denne gangen skulle jeg ikke ødelegge kjøttet ved steking. Jeg stekte derfor ved HØY temperatur og tok bare litt og litt i stekepannen. Og det fungerte! MEN SÅ... Da jeg la kjøttet over i en kasserolle mens jeg stekte resten begynte kjøttsaften å sive ut i kasserollen. Og når jeg skulle smake på maten etter at den var ferdig var kjøttet så seigt som et viskelær. Hva i huleste gjorde jeg galt denne gangen da?

Hjelp, jeg er oppgitt, hvorfor skal det være så sabla vanskelig å få til noe saftig kjøtt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_gjest_*
Hva slags kjøtt brukte du? Grytekjøtt o.l. bør koke en god stund.

Det var bog og rundstek av storfé, men ganske små biter. Står på pakken at den er idéell til lapskaus, gryte, sosekjøtt og suppe.

Har spist en porsjon nå. Det var ikke så ille som jeg trodde, men vil absolutt ikke definere kjøttet som saftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For eksempel er "forsegling av kjøttet" bare vås og en seiglivet myte.

Du er litt lite spesifikk i forhold til hva du du egentlig har gjort (hvilket kjøtt hvor lenge og hvor varmt og så videre), men svært mye avhengig av hvilken temperatur og tid.

Forskjellige typer kjøtt trenger også forskjellig tilberedningstid, og det er like viktig å varmebehandle enkelte typer grytekjøtt lenge som det er å ikke oversteke biff.

Tor Erik

Nå er jeg skikkelig oppgitt for jeg har klart å ødelegge kjøttet nok en gang. Skulle lage lapskaus for første gang og tenkte at denne gangen skulle jeg ikke ødelegge kjøttet ved steking. Jeg stekte derfor ved HØY temperatur og tok bare litt og litt i stekepannen. Og det fungerte! MEN SÅ... Da jeg la kjøttet over i en kasserolle mens jeg stekte resten begynte kjøttsaften å sive ut i kasserollen. Og når jeg skulle smake på maten etter at den var ferdig var kjøttet så seigt som et viskelær. Hva i huleste gjorde jeg galt denne gangen da?

Hjelp, jeg er oppgitt, hvorfor skal det være så sabla vanskelig å få til noe saftig kjøtt?

Innlegget er endret iht KGS regler

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grytekjøtt kan med fordel kokes i 2 timer ++ etter at bitene er brunet på pannen.

Jo lengre koketid, jo saftigere kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du lager lapskaus eller en gryte så skal du jo ikke bare steke kjøttet og blandet det med grønnsakene rett før servering.

Jeg steker kjøttet slik du har gjort - så lar jeg det småkoke/putre med kraft og grønnsaker til grønnsakene er møre.

Det er nok der du har gjort feil. Du har ikke latt kjøttet "være med" på hele prosessen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Guri_*

DET ER IKKE ALLTID NØDVENDIG Å STEKE KJØTTET NÅR DU LAGER LAPSKAUS HELLER:

Lapskaus

5-6 pers

1 kg oksekjøtt

vann og buljongterning

ca 11-12 poteter

3 store gulrøtter

1/2 middels kålrot

1/2 liten sellerirot

Litt bladselleri

1 purre

250 g hodekål

1 løk

salt, pepper og gressløk

Skjær kjøttet i små terninger og legg i en gryte med vann og buljong. Kok opp og la det trekke til det er mørt. Ca 20-30 minutter.

Rens poteter og grønnsaker. Skjær alt i terninger og legg i gryten. Kok opp og la det trekke til alt er mørt.

Smak til med salt, pepper og gressløk.

Istedenfor noe av kjøttet kan det brukes kjøttpølse eller røkt skinke. Pass på koketiden. Pølse tilsettes til slutt.

Server med flatbrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
DET ER IKKE ALLTID NØDVENDIG Å STEKE KJØTTET NÅR DU LAGER LAPSKAUS HELLER

Det spørs som nevnt på kvaliteten på kjøttet og hva slags kjøtt du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Som alle over her sier, har du nok ikke latt kjøttet koke lenge nok.

Det spørs som nevnt på kvaliteten på kjøttet og hva slags kjøtt du bruker.

Uenig. Det eneste man oppnår ved å steke kjøttet først, er at man får med den gode smaken fra stekeskorpen. Bortsett fra det, utgjør det ingen forskjell om man steker kjøttet først når man lager lapskaus, gryter osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Som alle over her sier, har du nok ikke latt kjøttet koke lenge nok.

Uenig. Det eneste man oppnår ved å steke kjøttet først, er at man får med den gode smaken fra stekeskorpen. Bortsett fra det, utgjør det ingen forskjell om man steker kjøttet først når man lager lapskaus, gryter osv.

Takk for alle svar. Nå tror jeg jeg har skjønt hva jeg gjorde feil. Kjøttet har sikkert ikke kokt lenge nok. Og jeg som trodde det skulle koke minst mulig for å være mest mulig saftig ! :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Når du lager lapskaus eller en gryte så skal du jo ikke bare steke kjøttet og blandet det med grønnsakene rett før servering.

Jeg steker kjøttet slik du har gjort - så lar jeg det småkoke/putre med kraft og grønnsaker til grønnsakene er møre.

Det er nok der du har gjort feil. Du har ikke latt kjøttet "være med" på hele prosessen!

Takk for oppskrift, skal prøve meg på bare koking neste gang. Det er jo enklere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Når du lager lapskaus eller en gryte så skal du jo ikke bare steke kjøttet og blandet det med grønnsakene rett før servering.

Jeg steker kjøttet slik du har gjort - så lar jeg det småkoke/putre med kraft og grønnsaker til grønnsakene er møre.

Det er nok der du har gjort feil. Du har ikke latt kjøttet "være med" på hele prosessen!

Jo jeg gjorde det. Puttet de over i gryten og kokte kjøttet sammen med grønnsakene til grønnsaken var møre. Kjøttet kokte kanskje 45 minutter-1 time sammen med grønnsakene. Var det kanskje for lite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Takk for alle svar. Nå tror jeg jeg har skjønt hva jeg gjorde feil. Kjøttet har sikkert ikke kokt lenge nok. Og jeg som trodde det skulle koke minst mulig for å være mest mulig saftig ! :flau:

Pøh. Det er da ikke flaut å ha trodd det. Enkelte typer kjøtt er jo dessuten slik. Indrefilet, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg skikkelig oppgitt for jeg har klart å ødelegge kjøttet nok en gang. Skulle lage lapskaus for første gang og tenkte at denne gangen skulle jeg ikke ødelegge kjøttet ved steking. Jeg stekte derfor ved HØY temperatur og tok bare litt og litt i stekepannen. Og det fungerte! MEN SÅ... Da jeg la kjøttet over i en kasserolle mens jeg stekte resten begynte kjøttsaften å sive ut i kasserollen. Og når jeg skulle smake på maten etter at den var ferdig var kjøttet så seigt som et viskelær. Hva i huleste gjorde jeg galt denne gangen da?

Hjelp, jeg er oppgitt, hvorfor skal det være så sabla vanskelig å få til noe saftig kjøtt?

ikke kjøp disse små pakkene med oppskjært lapskauskjøtt. det er ikke bra kjøtt. kjøp stykke med kjøtt og kok-trekk selv. Avkjøl og skjær opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...