Gå til innhold

noen som er som har ungdom i huset eller er ungdom selv her?


Gjest Gjest_kristina_*

Anbefalte innlegg

Jeg er 163 høy og veier 60 kg. er på vei nedover da ;)

på en vanlig dag spiser jeg:

2 skiver til frokost, gjerne med brunost, leverpostei eller ost og skinke

1-2 skiver til lunsj, eventuelt solruta knekkebrød og yoghurt

1 skive rundt en time før jeg skal på trening.

så gjerne en yoghurt, banan eller noe lignende som mellommåltid etter jeg har trent og før middag

middag er gjerne 200 g kjøtt av noe slag, pasta, potet, ris, og masse grønnsaker. er veldig glad i grønnsaker og pøser på med det så mye jeg kan. spiser mye forskjellig mat, og lager alt fra bunnen av.

som regel så spiser vi middag i 8-9 tiden, pga studier og jobb osv. så dermed er det sjelden at det blir noe kvelds. om vi spiser middag tidligere, sånn 6 tiden så blir det ofte en skive eller litt rester til kvelds i 10 tiden :)

dette er hverdagen for meg, dager hvor jeg har fri osv spiser jeg gjerne annerledes, liker å lage større lunsjer, salater osv. og gode frokoster med rundstykker og egg og bacon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voksen (27) men spiser omtrent det samme nå som før.

Frokost: 1eller 2 skiver brød, alt etter hva jeg har tid til og lyst på.

Lunsj: 3 skiver eller rester fra middagen

Middag: f.eks ca 3 poteter og 4 fiskekaker + saus, halv kylling med loff til, to kyllingfilleter og en sånn pose med ris (boil in bag), to osteznitsel med en sånn rispose. En halv indrefillet med en hel pakke fløtegretinerte poteter (vi er to voksne og lager to sånne pakker, spiser ca halve)

Kvelds blir det sjelden....

169 høy og 55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kristina_*
Jeg prøvde å sende deg en pm, men jeg fikk bare opp feilmelding om at du har deaktivert personlige meldinger så fikk ikke sendt noe....

hm, da får du legge meg til på msn kansje eller mail.

e-postadresse fjernet iht reglene

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kristina_*

synes alle spiser så lite.

hørte med noen jenter i klassen her er hva de sa de spiste til vanlig:

frokost: 2-3skiver med pålegg og melk

mellom: frukt

lunch: 3 skiver eller 1 stor baguette med kylling og dressing + juice/melk

mellom: når de kom hjem fra skolen, god morgen yoghurt, noe snop, frukt, nøtter, iskrem osv.

middag: 2 porsjoner med det de hadde. f.eks. 3 poteter, 3 kjøttkaker, saus og grønsaker eller 2 porsjoner spagetti med kjøtt og saus

kvelden: 3 skiver med banan eller popcorn ,eller yoghurt med musli

+ av og til noe kaker, boller, sjokolade osv.

er dette unormalt for en 18 åring eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
synes alle spiser så lite.

hørte med noen jenter i klassen her er hva de sa de spiste til vanlig:

frokost: 2-3skiver med pålegg og melk

mellom: frukt

lunch: 3 skiver eller 1 stor baguette med kylling og dressing + juice/melk

mellom: når de kom hjem fra skolen, god morgen yoghurt, noe snop, frukt, nøtter, iskrem osv.

middag: 2 porsjoner med det de hadde. f.eks. 3 poteter, 3 kjøttkaker, saus og grønsaker eller 2 porsjoner spagetti med kjøtt og saus

kvelden: 3 skiver med banan eller popcorn ,eller yoghurt med musli

+ av og til noe kaker, boller, sjokolade osv.

er dette unormalt for en 18 åring eller?

Hvorfor er du så besatt? Du er jo innom alle forum og spør om mat og kalorier? Det du beskriver over er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Du sier at du har slitt med spiseforstyrrelser. Jeg syns du skal få time hos fastlegen din og få ham/henne til å lage en oversikt til deg over hva du skal spise.

Du blir bare forvirret av å lese her inne, her er det masse damer som er på slankern, som teller kalorier, og det skal ikke du, iallefall ikke telle nedover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke ta kontakt med fastlegen din og få hjelp til å sette opp en diett som passer til deg? Gjerne med oppfølging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kristina_*

ok, så det jeg skrev over er normalt? ikke mye?

vet jeg spør litt mye, men det er viktig for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
ok, så det jeg skrev over er normalt? ikke mye?

vet jeg spør litt mye, men det er viktig for meg!

Sliter du med anoreksi, MÅ du søke hjelp. Det du skriver over er helt normalt for jenter i 18-årsalderen. Men over sier du gjennomgående at du synes det er for lite og nå spør du om det er for mye? Det er ikke sunt dette du driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vil hjelpe

Jeg er 20 år og sliter med sp. Men er ganske så frisk nå :)

(det tar 2 år før man blir erklært frisk)

Jeg har vært lagt inn på modum bad avdelig sp, for en stund siden. Der satt de opp en kostplan spesialisert for folk med sp, slik at man får i seg de næringstoffene man må ha med tanke på sykdommen:)

Har fulgt planen i 5 mnd hjemme nå og synes den er en god veileder:)

frokost: 1,5dl kornblanding, 1 ss syltetøy eller rosiner,med melk på(ca et glass)

1 knekkebrød med litt smør og valgfritt pålegg+ grønt på toppen

1 glass juice

+ multivitamin og tran kapsler

Lunsj: 1 skål med grønnsaker med 6 ss proteinholdig matvare( F.eks 2 ss skinke, ett egg, 2 ss bønner eller linser). 2 ss dressing

1 rundstykke med smør eller 2 brødskiver med smør og valgfritt pålegg.

middag: standar

( F.eks 2-3 kjøttkaker

2-3 mellomstore poteter

grønsaker

saus)

mellom: frukt

kveld: 1 god morgen yoghurt

1 knekkebrød med smør og valgfritt pålegg

et glass juice eller melk

Dette tilsvare ca 2000 kcal omdagen. Som er et MINIMUM.

Hvis jeg var deg ville jeg ha fulgt en plan og bli trygg på den. Ikke eksprimentere så mye i starten. Da er det lett å falle ut. Etter hvert kan man bruke det som en slags "mal" og huske den sånn ca. For da trenger man kanskje ikke å spise så likt hver dag.

Må også tilføye at hvis du trener må du spise mer!

2000kcal er et minimum hvis man vil stabilisere vekten, og dette er ekstremt viktigt for folk med sp. Har man sp kan man ikke tenke på hva som er normalt for vanlige mennesker!!! De har ikke det problemet, og de klarer å få i seg det de skal på en naturlig måte:)

Lykke til :klemmer:

( er bruker her, men vil være annonym)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Frokost: Havegrøt

Lunsj: Yoghurt og havregryn, eller brødmat med ost, skinke, paprika, agurk.

Middag: Kjøtt, fisk eller kylling, én potet, grønnsaker

Kvelds: En skive med pålegg, f.eks. leverpostei, rekeost, ost, skinke o.l.

Mellommåltid, eple, banan, appelsin.

Drikker som regel kun vann til alle måltider, men som regel et glass juice til frokost.

Har vel et innatk av rundt 2000 kcal pr dag, kanskje mer.

Blir det virkelig 2000 kcal av dette? Synes det virker som det er mindre jeg. Det du beskrev at jentene i klassen spiser tror jeg er mer normalt og sunt. Tror ellers det er lurt å søke hjelp for anoreksien, for selv om man føler man er friskere og på en måte klar for forandring er det veldig lett å bare gå inn i et annet kontrollerende mønster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_kristina_*
Sliter du med anoreksi, MÅ du søke hjelp. Det du skriver over er helt normalt for jenter i 18-årsalderen. Men over sier du gjennomgående at du synes det er for lite og nå spør du om det er for mye? Det er ikke sunt dette du driver med.

Jeg skrev jeg synes det dere skrev var lite, og lurte på om det jeg skrev vennene mine spiste var mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_kristina_*
Kan du ikke ta kontakt med fastlegen din og få hjelp til å sette opp en diett som passer til deg? Gjerne med oppfølging?

joda, kan det. men vil ha det naturlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes alle spiser så lite.

hørte med noen jenter i klassen her er hva de sa de spiste til vanlig:

frokost: 2-3skiver med pålegg og melk

mellom: frukt

lunch: 3 skiver eller 1 stor baguette med kylling og dressing + juice/melk

mellom: når de kom hjem fra skolen, god morgen yoghurt, noe snop, frukt, nøtter, iskrem osv.

middag: 2 porsjoner med det de hadde. f.eks. 3 poteter, 3 kjøttkaker, saus og grønsaker eller 2 porsjoner spagetti med kjøtt og saus

kvelden: 3 skiver med banan eller popcorn ,eller yoghurt med musli

+ av og til noe kaker, boller, sjokolade osv.

er dette unormalt for en 18 åring eller?

Synes ikke dette er mye i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er vel i alle fall den fjerde tråden du lager om akkurat dette emnet. Du klarer helt klart ikke å finne en riktig balanse selv, så snakk med legen din! Det er ingen her inne som kan forklare deg hvordan du skal spise fordi: 1) Ingen spiser likt, så det finnes ingen fasit, 2) vi er ikke leger og vet ingenting om kost i forhold til en slik sykdom (bortsett fra varierende personlige erfaringer), 3) det er ingen av oss som aner noe om deg og din kropp.

Legen din har taushetsplikt, så det er ingen av dine nærmeste som trenger å få vite noe mer om din spiseforstyrrelse enn det de allerede vet. H*n vet mye om både spiseforstyrrelser og kosthold, og kan hjelpe deg å sette opp en kostholdsplan som både er "normal" og som sørger for at du får i deg de næringsstoffene, vitaminene og mineralene du trenger. Du må tenke på at kroppen din ikke har samme utgangspunktet for et normalt kosthold som andres kropper (Nå antar jeg at du er undervektig og har hatt anoreksi over en betydelig tidsperiode.) Dessuten kan du følges opp over tid for å sørge for at alt går etter planen, slik at du hverken legger på deg for mye for fort, eller ikke får i deg nok næring.

Vær så snill, søk hjelp fra fagfolk, for slik som du driver på nå kommer ting bare til å bli verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er ikke ungdom lengre, men husker godt hva jeg spiste på ungdomsskolen / videregående.

Jeg var naturlig radmager (168cm 40-45 kg) og spiste mye mer enn jeg gjør i dag.

Frokost: 1 grovbrødskive

Skolemat: 5-6 brødskiver

Middag: 1-2 store porsjoner alt etter hva som ble servert (feks ved taco 6-8 skjell med fyll i)

Kveldsmat: 3-9 brødskiver

Av og til frukt/yougurt som mellom måltid.

På vgs var det kiosk på skolen så der gikk det med en del sjokolade i tillegg.

Oppfordrer deg også som flere har gjort å ta kontakt med lege som kan hjelpe deg med en skikkelig plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du!

Jeg er 22 år, 165 cm høy, 52 kg. Ganske høyt aktivitetsnivå.

En gjennomsnittlig dag spiser jeg:

Frokost: 2 brødskiver

Lunsj 1: Yoghurt

Lusnj 2: 2 brødskiver (blir sulten lenge før lunsj på skolen ;) og så spiser jeg etter lunsj).

Etter skolen: 1 brødskive

Middag: 1-2 porsjoner, normal størrelse. Bare litt mindre enn samboer.

Kveld: sjeldent. kanskje litt nøtter, popcorn, sjokolade.

Går en del i brødskiver, men prøver å variere av og til med en salat, havregryn o.l., men føler ikke jeg blir mett nok av det (hvertfall ikke der og da..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...