Gå til innhold

kontakt med eksen?


Gjest gninnot

Anbefalte innlegg

Gjest gninnot

Det ble slutt mellom meg og eksen min for to år siden, da hadde vi vært sammen i 8 mnd. Han tok bruddet ganske hardt, men har i ettertid fått flere kjærester og sier han ikke har følelser for meg lengre. Jeg har hatt en kjæreste nå i halvannet år, og flere år skal det bli.

Hittil har eksen og jeg bare holdt overfladisk kontakt på msn og via sms osv. Men nå ønsker han å møte meg for å være venner. Vi bor i forskjellige byer og møtes dermed ikke på gata. Jeg prøver å formidle at det kanskje blir litt feil å ha nær kontakt med eksen når jeg nå har en ny kjæreste.

Hva mener dere? Hvor mye kontakt skal man ha med en eks når man har en ny kjæreste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg tror det varierer på hvordan bruddet ble, om det er følelser i bildet (alt fra vonde følelser til varmere følelser) osv.

Jeg har kontakt med min ex som det ble slutt med for 3 år siden. Han har hatt kjæreste i 2 år nå, har møtt henne en gang. Det er ingen følelser mellom han og meg i det hele tatt, så jeg møter han i ny og ne, men vi har et dypere vennskap. Vi snakker mye på msn og er egentlig sånn som før, uten følelsene og det fysiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MissBella

Jeg er beste venner med en av eksene mine. Vi var sammen i nesten 1 år og flere år siden det ble slutt. Det fungerer helt fint. Fordi vi passer nok bedre som venner enn kjærester. Jeg har hatt kjærester etter forholdet med han og nå har han kjæreste. Det går helt bra.

Men som forrige mann sier her, så kommer det helt ann på bruddet. Kanskje snakke litt sammen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tatt hensyn til hva kjæresten din synes. Han er jo den viktigste av de to for deg. Det er sikkert greit, men han setter nok pris på å bli spurt. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tatt hensyn til hva kjæresten din synes. Han er jo den viktigste av de to for deg. Det er sikkert greit, men han setter nok pris på å bli spurt. :jepp:

Signerer denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gninnot

Jeg vet at min nåværende kjæreste ikke ville hatt noen problemer med å la meg være god venn med eksen min, men hvis jeg er god venn med min gir jo det kjæresten min "lov" til å være god venn med sin. Det hadde nok jeg hatt problemer med.

Bruddet var hardt og brutalt for han, kom som lyn fra klar himmel. Han fikk nok aldri en helt ordentlig forklaring på hvorfor det ble slutt, fordi jeg tror at det er bedre for han å ikke vite enn at jeg ramser opp alle de tingene ved han og hans personlighet som jeg rett og slett ikke ønsket ved en kjæreste. Han er en sånn person som tar alt i verste mening, så hvis jeg sier noe som kan tolkes negativt mot han (passer på å lese nøye gjennom alt jeg skriver til han før jeg sender det) så blir det tolket negativt selv om det ikke var ment sånn i det hele tatt.

F eks skrev han at det var greit for han at jeg hadde nye kjæreste. Jeg skrev tilbake at jeg bryr meg ikke om det er greit for andre at jeg har ny kjæreste eller ikke, jeg er sammen med kjæresten min fordi han gjør meg lykkelig. Dette tolket eksen min som at jeg da ikke brydde meg om eksen min i det hele tatt. Prøvde å forklare at jeg heller ikke brydde meg om at faren min ikke likte det nye forholdet mitt i starten heller, men at jeg likevel bryr meg om kjæresten min. Dette overså han og fortsatte å "sutre" om at jeg ikke brydde meg om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksen min kunne jeg aldri tenkt meg å være venn med, men det er av andre grunner enn at det er en eks.

Kjæresten min derimot har fler ekser han er venn med. Og jeg synes det er helt greit. Selvfølgelig skal ikke jeg komme inn i livet hans og ødelegge hans vennskap. Det handler da om tillit, jeg stoler på at alt er over og han kan møte venninnene/eksene sine når han vil :)

Gjør det som føles best for deg, om du vil være venn med eksen så er du det. Om du føler at dere ikke har noe vennskap, så lar du vær. Ikke tenk på at du åpner for at kjæresten din også da kan være venn med eksen. Kjæresten din må jo få lov å ha hvilke venner han vil, samme som at du burde få ha hvilke venner du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest plingplong

Har du lyst til å møte eksen din da? Det virker nemlig ikke heeelt sånn...

Du må jo ikke..

Det høres ut som han er sår enda og med ikke så god selvtillitt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F eks skrev han at det var greit for han at jeg hadde nye kjæreste. Jeg skrev tilbake at jeg bryr meg ikke om det er greit for andre at jeg har ny kjæreste eller ikke, jeg er sammen med kjæresten min fordi han gjør meg lykkelig.

Akkurat det... synes jeg da ikke var så veldig hyggelig meldig å skrive da, om jeg skal være ærlig!! Det er litt sånn ædda bædda..

Forøvrig synes jeg godt at du kan si på en konstruktiv måte noen av de tingene du synes han kan jobbe med. Det er jo ikke sikkert selvinnsikten er så stor på de tingene, og når du gjorde det slutt kan det være enda mere inhumant å gjøre det brått slutt uten forklaring. Det er ingenting som er vondere enn å bli dumpet uten å forstå hvorfor. DET kan bryte ned enhvers selvtillit. Tipper han vil prøve vennskap fordi han ikke ønsker å føle seg som failure!!!

Gi han en closure, så han kan gå videre i allefall!

Endret av Pokahonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bestevenn med eksen min. :) Det er ikke noen fasit. Du må bare følge hjertet ditt, det er ikke noe negativt med å være god venn med eksen hvis man vil det. Derimot er det bare positivt, eksen er jo en av de som kjenner deg best og det er godt å ha noen sånne venner også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestefisk
Akkurat det... synes jeg da ikke var så veldig hyggelig meldig å skrive da, om jeg skal være ærlig!! Det er litt sånn ædda bædda..

Forøvrig synes jeg godt at du kan si på en konstruktiv måte noen av de tingene du synes han kan jobbe med. Det er jo ikke sikkert selvinnsikten er så stor på de tingene, og når du gjorde det slutt kan det være enda mere inhumant å gjøre det brått slutt uten forklaring. Det er ingenting som er vondere enn å bli dumpet uten å forstå hvorfor. DET kan bryte ned enhvers selvtillit. Tipper han vil prøve vennskap fordi han ikke ønsker å føle seg som failure!!!

Gi han en closure, så han kan gå videre i allefall!

:enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg ville også tatt hensyn til hva kjæresten din synes. Han er jo den viktigste av de to for deg. Det er sikkert greit, men han setter nok pris på å bli spurt. :jepp:

Enig :jepp:

Jeg f.eks er ikke overbegeistra for at min kjæreste har endel kontakt med eksen sin, men det er det spesielle grunner til. Hadde det ikke vært for de grunnene, så hadde det selvfølgelig vært helt greit. Skulle bare ønske han respekterte mitt syn på saken :kjefte:

Så det er ofte lurt å ta hensyn til den man er sammen med, for den personen er vel viktigere enn den man *var* sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gninnot
Akkurat det... synes jeg da ikke var så veldig hyggelig meldig å skrive da, om jeg skal være ærlig!! Det er litt sånn ædda bædda..

Forøvrig synes jeg godt at du kan si på en konstruktiv måte noen av de tingene du synes han kan jobbe med. Det er jo ikke sikkert selvinnsikten er så stor på de tingene, og når du gjorde det slutt kan det være enda mere inhumant å gjøre det brått slutt uten forklaring. Det er ingenting som er vondere enn å bli dumpet uten å forstå hvorfor. DET kan bryte ned enhvers selvtillit. Tipper han vil prøve vennskap fordi han ikke ønsker å føle seg som failure!!!

Gi han en closure, så han kan gå videre i allefall!

Skrev dette da vi hadde en litt intens diskusjon. Grunnen til at jeg skrev det er også fordi forholdet til kjæresten min har møtt svært mye motgang fra vennene mine (og litt som nevnt fra faren min), og når jeg har valgt å fortsette forholdet til tross for dem ser jeg ingen grunn til at eksen min som jeg ikke har møtt på to år skal ha et ord med her.

Skulle gjerne ymtet innpå og gitt han noe å jobbe med ved seg selv, men tror ikke jeg klarer dette uten å jobbe med gutten. Har selv levd med ganske dårlig selvbilde i mange år, men aldri har jeg vært såpass på tur som eksen min. For det første takler han ikke kritikk overhodet. For det andre tar han ikke hint. For det tredje ville han nok bare ment at jeg sa det for å såre han mest mulig.

Da jeg slo opp ga jeg jo han forsåvidt en liten forklaring. Jeg sa at følelsene mine rett og slett hadde forsvunnet (noe som var sant, null følelser de siste 4 mnd) og så sa jeg at det som fikk begeret til å renne over var da vi ikke hadde sett hverandre på 4-5 uker og han heller prioriterte å spise pizza med gutta fremfor å møte meg (da jeg tilfeldigvis var i byen, men kun for noen få ledige timer) ikke var akseptabelt ettersom jeg hadde minnet ham på at jeg kom denne datoen noen uker i forveien og han selv hadde avtalt pizza med gutta bare noen timer i forveien. Jeg vet hvor lenge han slet med bruddet i ettertid fordi han trodde vi hadde det så fint, tror det dermed hadde vært verre om jeg hadde nevnt at han ikke er sosial, kjedelig å være rundt, bli voksen, gjøre en innsats for forholdet (pratet faktisk med han om dette flere ganger i løpet av forholdet, til ingen nytte) og at han rett og slett var kjedelig i senga osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tatt hensyn til hva kjæresten din synes. Han er jo den viktigste av de to for deg. Det er sikkert greit, men han setter nok pris på å bli spurt. :jepp:

Signerer denne.

Selv har jeg kontakt med de fleste av mine ekser, med to små unntak. Min eks-mann, som jeg helst ikke vil se igjen, han var hobby-psykopat. Og han siste som jeg flørtet med noen uker. Hvorfor vet jeg ikke helt. Tror egentlig han lider av forfølgelsesvanvidd. Han har visst fått en forestilling om meg som jeg ikke skjønner noe av. Men det er ikke mitt problem. Tror egentlig han har større problemer med seg selv enn jeg skjønte i begynnelsen.

En ny kjæreste kan egentlig ikke bestemme hvem jeg skal ha kontakt med eller ikke. Nå har ikke jeg mye kontakt med mine ekser, men jeg ville ikke likt det om en ny kjæreste hadde mye kontakt med sine ekser igjen, så dette må nok gå begge veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
En ny kjæreste kan egentlig ikke bestemme hvem jeg skal ha kontakt med eller ikke. Nå har ikke jeg mye kontakt med mine ekser, men jeg ville ikke likt det om en ny kjæreste hadde mye kontakt med sine ekser igjen, så dette må nok gå begge veier.

Nei, en ny kjæreste kan ikke bestemme hvem du skal ha kontakt med, men det kan skade forholdet hvis du har kontakt med ekser som han ikke vil at du skal ha kontakt med. Den nye kjæresten kan også velge å avslutte forholdet hvis du ikke tar hensyn til at han ikke takler at du har kontakt med eksen.

Hvem er viktigst? Kjæresten eller eksen?

Som en annen nevnte her må det også gå begge veier. Hvis du velger å treffe ekser må du også godta at kjæresten din treffer ekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...