Gå til innhold

Dans: forskjellen på ballet og jazz


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hva er egentlig forskjellen på ballet og jazz? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg er helt grønn på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er egentlig forskjellen på ballet og jazz? Kanskje et dumt spørsmål, men jeg er helt grønn på dette...

Kommer litt an på... men vanligvis betyr ballett "klassisk ballett" og jazz betyr "jazzdans/jazzballett".

Begge danseformer er i dag svært varierte både mht. musikkvalg, bevegelser og "stemning", så det er ikke nødvendigvis slik at klassisk ballett bare er vakkert og yndig, mens jazzdans er funky, rått og heftig. Jeg vil påstå at du finner det meste i begge danseformer, om enn på et litt forskjellig vis ;o)

Se f.eks.:

http://no.wikipedia.org/wiki/Ballett

http://no.wikipedia.org/wiki/Jazzdans

For øvrig veldig moro begge deler! :-)

Endret av testfrid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

ballett er veldig mye teknikk. bena skal alltid være vridd utover, i pointe, osv. og hendene slik og slik..

jazzdans er friere. ikke så mye teknikk og mer dans.. synes absolutt jazzdans er gøyere enn ballett. musikken er stiligere, dansen er råere osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Klassisk ballett og jazzballett har endel likheter. Jeg vil si at ulikhetene er at i klassisk danser man høyt oppe med strake, spisse lemmer, mens i jazz danser man lavere nede, nærmere gulvet og med mer bøyde ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Gine_*

Jazz er en moderne utvikling av klassisk ballett og bygger faktisk på ballett. I jazz finner man flere forskjellige stiler så å si at jazz er jazz kan man ikke. Det finnes flere jazz typer som ligger så nærme en moderne ballett at det kan være vanskelig å skille. Det grunntekniske er det samme i ballett og jazz, men i jazz kan man i tillegg finne andre teknikker som skal kombineres med det grunnleggende, men turnout, strekte føtter og senter går uansett igjen. Å si at jazz er morsommere enn ballett blir litt feil for det er ikke sånn at ballett er sakte og jazz fort, du må bare prøve å se hva som passer for deg. En jazz klasse kan nok føle mer varierende og derfor bli sett på som litt mer morsomt. Er det noen spesielle stiler innen jazz du har tenkt på? Kan forklare meg om jeg visste det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...