Gå til innhold

Vil at sambo skal slutte å røyke


Gjest frk.fin

Anbefalte innlegg

Gjest frk.fin

Når jeg møtte min samboer hadde han røykt i 10 år. Han fortalte meg at han ville veldig gjerne slutte, men hadde ikke lyktes med dette før.

Nå er jeg ikke for å presse folk til å slutte å røyke (selv om røyking er noe shiiiit). Men han ba om hjelp og det fikk han. 1.september 2007 sluttet han, "cold turkey".

Han var 97% røyk fri i et helt år... (med unntak av et trekk og to på fest, noe jeg ikke fikk med meg :kjefte: )

Men nå har han begynt i ny jobb og jobber 14-14 turnus. Når han er ute på tur så røyker han! hver dag! kjøper seg egen pakke... røyker alt fra 2-7 om dagen :nei:

Han sier det er fordi de har ørten kaffepauser der alle røyker.. og nå er det gjort.. vet ikke om han klarer å slutte med dette i det miljøet :(

han røyker ikke når han er hjemme.. men han er sur og grinete de første dagene, og det er nok pga. abstinensene.

Hva gjør jeg nå...?

Jeg vil gjerne ha en røykfri samboer, med friske lunger.

Jeg har sagt gang på gang at jeg ikke vil at han skal røyke. Han vil aldri love meg noe, fordi han vil ikke lyve, for det er vanskelig å motstå på tur.

Kan liksom ikke stille nå ultimatum eller bruke "sterk" hjelpemidler, da situasjonen er at han kommer sikkert til å lyve om røykingen for å slippe unna bråk i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis han ikke selv vil slutte, så hjelper det ikke om du vil det. Det er han som må gjøre det, motstå fristelsene osv. Men jeg skjønner deg godt. :klem:

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du ikke er for å presse folk til å slutte å røyke. Det er jo det du driver med!

Bra for samboeren din at han klarte å være såpass røykfri et helt år. Det er naturligvis uheldig at han har begynt å røyke igjen. Men "at alle andre gjør det" er bare en dårlig unnskyldning for å skjule at han vil røyke. Den unnskyldningen har ikke funka siden ungdomsskolen.

Du kan alltids stille han et ultimatum. Men han kommer ikke til å slutte å røyke før han selv vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syntes du skal se deg selv som forbaska heldig , hvis dette er det eneste problemet dere har!!!!

ærlig talt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dessverre ingen løsning, men vil få sagt at jeg forstår hvordan du har det. Min samboer hadde røkt i 5 år da jeg traff ham, og i starten syntes jeg det var helt greit at han røkte, helt til jeg oppdaget at jeg var virkelig glad i fyren... Og det er ikke noe gøy å tenke på at den man elsker mest her i verden driver og langsomt tar livet av seg. Særlig når mannfolka uansett dør før oss jenter. Jeg får kjeft for at jeg tenker altfor langsiktig, men jeg ønsker jo å tilbringe resten av livet med min elskede!

Min kjære kuttet gradvis kraftig ned på røyken etterhvert som han så at jeg reagerte på det, inntil han for et halvt års tid siden forsøkte å slutte helt. Det gikk noen måneder, så begynte han på'an igjen, for så å slutte på nytt. Om det holder denne gangen aner jeg ikke, men han prøver nå iallefall. Det siste halvannet året har han ikke røkt når han er sammen med meg, så det hjelper nok når vi er mye sammen.

Fortsett med å unngå de kraftige hjelpemidlene; jeg var nok litt for hard, noe som førte til at han løy for meg en periode, og tillitsbrudd er verre enn røyk. For min kjære virker det som det hjalp å ringe røyketelefonen et par ganger, det er jo verdt et forsøk.

Jeg skjønner at røyking kan virke som en filleting for de som sliter med vanskelige forhold, men noe må vi da ha å krangle om :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Særlig når mannfolka uansett dør før oss jenter.

Uansett er jo en voldsom generalisering da. Ikke alle lever akkurat til gjennomsnittsalder, enten de røyker eller ikke... Det er selvsagt ikke bra å røyke, og jeg vet selv at det er frustrerende sider ved å ha kjæreste/samboer/ektefelle som røyker, både med tanke på helse og pengene som blir brukt. Men det er ikke lett å få andre enn seg selv til å slutte å røyke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg skjønner godt at det ikke er lett å slutte å røyke i en 14-14 turnus og det er sikkert bare flaks (og pga snusen) at min kjære aldri har røykt. Det er jo nesten ingen som ikke røyker. Han jobber også en liknende turnus.

Han jeg er samboer med snuser. I perioder når han jobber lange nattskift så gikk det gjerne en pakke om dagen. Han er ikke supermotivert for å slutte, så jeg presser han ikke til det, men han vet at jeg har "peiling" (pga studiet mitt) og hører på meg når jeg forteller alle fordelene med bare å trappe ned.

Så nå har vi en grei ordning der han klarer seg med 2-3 bokser snus i uken. Da kontrollerer han hvor mye han snuser og tørker og bruker gjerne bleiene to ganger. Dette sparer han penger på og jeg bekymringer på. Han lover meg at en gang i fremtiden skal han slutte, jeg er ikke 100 % sikker på at det kommer til å skje - men jeg stiller kravet at han ikke gjør det slik at barna vi får vet om det. Tar han seg en pris på kvelden når vi ser på TV og ungene er lagt seg, så er det noe jeg kan leve med.

Snus er ikke sunt, men det har færre helserisikoer enn røyk. Det er ikke mulig å få han til å trappe kraftig ned på røykingen på sine 14 dager på, ved å venne seg til å snuse? Jeg kjenner mange som har sluttet å røyke ved å gå veien om snusen. De fleste droppet snusen til slutt også fordi de ikke likte det. Da kan han gjerne ta seg en pris eller to når han blir cranky pga abstinensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er jo en voldsom generalisering da. Ikke alle lever akkurat til gjennomsnittsalder, enten de røyker eller ikke... Det er selvsagt ikke bra å røyke, og jeg vet selv at det er frustrerende sider ved å ha kjæreste/samboer/ektefelle som røyker, både med tanke på helse og pengene som blir brukt. Men det er ikke lett å få andre enn seg selv til å slutte å røyke...

Nei, det er statistikk :)

Så lenge jeg ikke aner når akkurat jeg og kjæresten kommer til å dø, så støtter jeg meg på statistikken. Menn lever kortere enn kvinner, røyking er viktigste årsak til lungekreft, lungekreft er en av få kreftformer nesten ingen blir friske av.

OG - dette er fakta: Kvinner blir fortere og mer avhengig av røyk enn menn, så det er faktisk lettere for menn å slutte å røyke enn for kvinner.

I tillegg er det farligere for kvinner å røyke enn for menn, men det er jo ikke akkurat noe godt argument for å få gubben til å legge fra seg røyken...

Det er ikke lett å få andre enn seg selv til å slutte å røyke...dessverre er det jo vanskelig å få seg selv til å slutte å røyke også. Jævla tobakksindustrien! Det verste er at om de bare hadde latt tobakk være tobakk, så hadde nesten ingen klart å røyke det, ettersom det smaker helt jævlig. De må tilsette alskens smaksstoffer for at jævelskapen skal være mulig å få i seg.

Beklager bannskapen, vanligvis banner jeg ikke, men dette med røyking irriterer meg virkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg skjønner deg godt jeg. Nå får jeg sikkert kjeft, men jeg har faktisk sagt rett ut til mannen (før vi ble gift, og mens vi ble seriøse) at jeg ikke kan være sammen med en som røyker. Både fordi jeg har mistet besteforeldre til lungekreft, men også fordi jeg og flere i familien ikke tåler røyk (jeg ble født 3 mnd for tidlig). Mannen festrøkte da vi ble sammen, men har heldigvis sluttet med det. Han ble vel lei av masinga mi etterhvert ;)

Nå har vi samme diskusjon om snus. Han lovet meg å slutte for 2-3 år siden, men stadig vekk tar jeg ham i å snuse. Jeg hater det, og lager like helvete hver gang. Jeg vil ikke at våre barn skal vokse opp med å se det. Men så lenge han holder det på et minimum, ca 1 boks i mnd, er det litt husfred. Jeg mener fortsatt at han ikke må si at han skal slutte å snuse om han ikke mener det. Men det irriterer meg at han ikke vil slutte ordentlig, fordi han skulte det for meg i begynnelsen (visste at jeg ikke likte det) så jeg oppdaget ikke at han snuset før vi hadde vært lenge sammen.

For meg er snusing og røyking sinnsykt uattraktivt og ikke noe jeg ønsker at våre barn skal vokse opp med i hjemmet.

Hehe, jeg innser at jeg er vel prippen på dette, men vi har vel alle våre kjepphester. Tobakk/nikotin er en av mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Hei frk.fin.

Jeg er i allefall en av dem som skjønner din frustrasjon sååå godt!

Selv så måtte jeg bare gjøre det slutt med min daværende kjæreste pga at han klarte ikke slutte å snuse. Og han nektet og stoppe(etter mye lovnad om at han skulle slutte).

Kunne ikke vært sammen med en mann som snuser eller røyker,

men dobbeltmoralske meg kan godt rote med en :goodbye:

men han er ikke noe kjæresteemne for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frk.fin

Tusen takk for forståelsesfulle svar... :)

syntes du skal se deg selv som forbaska heldig , hvis dette er det eneste problemet dere har!!!!

ærlig talt..

kremt.. hvem sa noe om å ikke ha andre problemer da? Dette ser jeg på som en veldig unødvendig, og en smule sjalu kommentar?

Uansett, jeg er også en av disse som aldri kunne vært sammen med noen som røyker... Han sa jo ganske tidlig fra i starten at han ville slutte. Og derfor fungerte det såpass godt i mellom oss.

Jeg ser aldri han røyker og derfor er det kanskje litt lettere å "akseptere" det, selv om jeg synes veldig lite om det...

Snus... tja, har hatt et langvarig forhold med en som snuste fast, syntes det var veldig udelikat... (selv om jeg har snust selv i "ungdomstiden".) fysh.

nei, heller at han røyker vekke, enn å snuse fast... Men siden han holder seg røykfri i 16 dager strekk så tenker jeg at han klarer jo å holde seg vekke, hvorfor ikke slutte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neida.. jeg kan bare ikke skjønne hvorfor man henger seg opp i så små ting...

men deg om det.

jeg er ikke sjalu.. er veldig fornøyd med min røykende kjæreste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg kan si med sikkerhet at hvis du driver og maser på denne måten så blir han dritlei av deg og da slutter han IHVERTALL ikke! Jeg går ut fra at du aldri har røyket før? Ikke-røykere forstår ikke hvordan det er. Det kan sammenlignes med at man er tørst, bare i lungene. Hvor enkelt er det å IKKE drikke vann når du absolutt må? Hadde du blitt veldig blid dersom mannen din hadde vært såpass kjerring mot deg at du "IKKE FÅR LOV!"?

Husk det at lungene er veldig enkel, de absorberer det de får tilført.

Kroppen vet ikke bedre når lungene får tilført et stoff. For alt kroppen vet så har plutselig atmosfæren fått masse røyk/nikotin i seg. Hva skal kroppen da gjøre? Jo, tilpasse seg. Dette er evolusjon i praksis. Og dermed blir man avhengig fordi kroppen TROR at den må ha det. Veldig enkel logikk. Dette er samme grunn til at de fleste livsformer i dag er avhengig av oksygen. Trær utviklet seg tilfeldigvis og tilfeldigvis skilte de ut oksygen som et avfallsstoff. Dermed tilpasset andre livsformer seg og i dag er vi totalt avhengige av oksygen. Tror du det er LETT å ikke puste?

Uansett, point is. Ikke mas, det kommer du INGEN vei med. Da blir han bare sur og grinete og du fremstår som en idiot som han ikke ønsker å være sammen med. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frk.fin

hehe :fnise:

var det godt å få utløp for aggresjonen sin? bra. Godt jeg kunne være til hjelp :sarkasme:

Jeg har ikke maset :) Og ja, jeg har røykt, snust og vært avhengig av ting før jeg også. Vet hvordan det er, så ikke kom med enkel fysisk, jeg har erfart det på kroppen!

Og det har han også!

Han vil slutte, jeg vil at han skal slutte, men han får det jo ikke til.

Jeg maser som sagt ikke. Hva jeg ville med tråden var vel egentlig å motta noen tips fra andre som forstod situasjonen og kanskje har erfaring med dette, da dette er noget spesiell pga. jobb turnus. Han er som sagt røykfri i flere uker hjemme uten problemer, så spesielt avhengig er han nok ikke, bare at det har blitt en lei uvane de 14 dagene har er på jobb.

Jeg "henger" meg faktisk opp i disse "små" tingene, da hans helse er veldig viktig for meg, herregud, de fleste bryr jo seg om helsen til sine nærmeste!

Så lenger jeg ikke maser unødvendig, så må jeg jo ha lov til å uttrykke min bekymring.

det jeg frykter er at han skal bli så avhengig at han røyker hjemme og ikke kan slutte. Siden vi tenker på å bli gravid så sier det seg selv at da har man vertfall ikke lyst på en røykende kjæreste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...