Gå til innhold

Ville dere la 2. klassinger gå tur med hunden?


Gjest Gjest_Mia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mia_*

Jeg er tante til ei jente som går i 2. klasse. Jeg har vært forbeholden til å la henne gå tur med hunden (det er en Cocker Spaniel) på litt over 1 1/2 år. En dag her så sa jeg ja, og nå har jeg det gående. Nettopp var hun på døren med en jente jeg ikke har sett før og lurte på om de ikke kunne få gå tur med henne. Det er vanskelig for meg å si nei, jeg er jo tross alt tanta hennes, men jeg har lagt merke til at hun ikke holder det hun "lover". Om jeg f. eks. sier at "gå bare en liten tur med henne rundt kvartalet" så går hun en lang tur og tar hunden med seg på besøk rundt omkring til venner. Jeg tok det opp med henne da hun kom tilbake, men det sank ikke helt inn, hun er nok enda litt liten til både å stilles til ansvar og til å huske alt hun får beskjed om.

Jeg vet ikke helt hva jeg er redd for, men jeg føler at det ikke blir riktig å la så småe barn gå med hunden. Hunen er enda ganske vilter og kan jo f. eks. slite seg løs, ungene kan glemme seg av og det kan skje ting. Jeg har også sett at hun tanteungen min herser en del med dyr, ikke mye, men nok til at jeg er litt skeptisk, hun er jo liten og kan ikke vurdere helt som et større barn ville ha gjort.

Ja, hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så små barn skal IKKE ha ansvar for å gå tur med hunden! Hvordan kan en 2. klassing takle situasjoner som kan oppstå? Og når du selv sier at ungen ikke "tar til seg" det du sier, så ville jeg bare sagt nei neste gang ungen spør. Si at ungen får vente et par år til før den på ny kan ta hunden med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Mine barn fikk ikke lov til å være "hudepassere" da de var 2.klassinger.

De ville ikke vært i stand til å håndtere en vanskelig situasjon med hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke en alderesgrense på slikt? Jeg mener den er 12 år, for da kan man forvente litt mer av de.

Så lenge hun ikke gjør som du sier, kan du fint forklare henne at da kan hun heller ikke få lov til å passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville definitivt ikke latt et så lite barn gå tur med min hund. Når du vet at hun herser med dyr, og hun i tillegg ikke hører på det du sier, burde det da være åpenbart at du ikke bør la henne gå tur med hunden igjen.

Så små barn skjønner ikke nødvendigvis alvoret i situasjoner som kan oppstå. Hva om hun ikke følger godt nok med, og hunden sliter seg løs? En cocker spaniel kan tross alt dra ganske hardt i forhold til at det er en syv-åtteåring i andre enden av båndet? Hva om hunden blir angrepet av en annen hund, eller går til angrep på en annen hund? Passer hun godt nok på at hunden ikke kan løpe ut i veien? Er hun flink til å plukke opp etter hunden? Tør hun forsvare hunden om "de store guttene i klassen" møter henne på veien og begynner å terge hunden?

Og så videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marianne_*

Da jeg var liten og vi hadde en stor flat coated hannhund hadde foreldrene mine satt en grense på 11 år for at vi skulle få gå med hunden alene (det er ikke satt aldersgrense sånn nasjonalt, men det blir vel en aldersgrense på 16 år i den nye dyrevelferdsloven, men det er for å ha fullt ansvar for dyr)

Når vi da fikk gå med hunden alene hadde vi vært masse med å gått med foreldrene våre, og vi hadde holdt i båndet o.l. Vi hadde også fått lov til å "trene" litt med han og visste hva han var i stand til (han var en STOR hannhund, og ganske dominant ovenfor andre hannhunder). Vi var da oppvokst med han og kjente han ganske godt, og det mener jeg at det barn bør hvis den skal få lov å gå med hunden.

Som jeg husker det så funket det veldig greit med den "aldersgrensen", for da var det ikke noe spørsmål liksom. Vi visste at det var ikke noe vits å spørre før vi ble 11 år, men da visste vi til gjengjeld at da fikk vi heelt sikkert lov når vi ble så gamle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Marianne_*

Må også legge til at vi hadde veldig strenge regler for hva vi fikk lov til å gjøre (ikke ta med hunden på besøk til venner o.l) og at vi skulle si fra hvor vi gikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc

Hadde overhode ikke latt en 2.klassing gå tur med hunden min. Om det skal skje noe som at det kommer en katt og hunden stikker av, de møter på en annen hund, eller at en av de vennene hennes gjør noe med hunden så den biter så er ikke jenta gammel nok til å takle situasjonen riktig. Hvis hunden vil, så klarere den fint å komme seg ut av "grepet" hennes selv om hunden er såpass liten.

Har noen naboer som hele tiden kommer å spør om å gå tur med hunden min. En liten japansk spisshund. Snill som bare det, men disse jentene er 11, og jeg lar ikke så unge jenter gå tur med hunden min da han kan bli agresiv mot andre hunder om de er sinte mot han.

Når hun da i tillegg "herser" med hunden, og tar den med rundt til venner blir det enda værre for min del.. Jeg hadde venta en del år til før jeg lot henne gå tur igjen. Virket litt som at hun vil "vise" fram hunden, og ikke lære om hvordan man tar vare på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wacmoc

Og hvis du syntes det er vannskelig å si nei til barnet direkte, kan du jo si ifra til broren/søsteren din og høre om de kan si til henne at du ikke ønsker å at hun skal gå tur med hunden din før hun er litt eldre. De bør vel vite hvor hun skal når hun er såpass ung, og kan derfor si ifra at hun ikke kan dra til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Kommer helt an på situasjonen og forholdene rundt. Der jeg kommer fra går 4-åringen "tur" med en svær labrador, men selvfølgelig ville man ikke gjort det samme i områder med mer trafikk og flere vanskelige situasjoner.

Sånn jeg ser det er en unge/ungdom ikke ansvarlig nok til å gå tur med en hund så lenge man ikke greier å ta i mot enkle beskjeder som "du kan få lov til å ta med deg hunden rundt kvartalet". Jeg fikk lov til å ta med hunden til besteforeldrene mine med på tur allerede da jeg var 8-9, men da hadde jeg allerede vært med på mange turer og vist at jeg kunne ta ansvar i vanskelige situasjoner.

En mulighet er kanskje å si at dere kan gå tur med hunden sammen, sånn at du kan hjelpe til hvis det skulle skje noe, men hun holder hunden i båndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, ville ikke latt en 2.klassing gått tur med hunden min. Og når hun i tillegg ikke holder avtalen mellom dere, så bør det være grunn nok til å ikke la henne gå tur flere ganger. Ut fra det du skriver, så tolker jeg det slik at du ikke vil at hun skal gå tur med hunden, men du sier ja siden du er tanten hennes. Vil du ikke at hun skal gå tur med den, så vil du det ikke og du sier nei. Så enkelt er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Jeg hadde aldri i livet latt en 2. klassing gå tur med min hund. Tenk om hun kommer opp i en situasjon med andre hunder, katter eller hva som helst. Det kan ende med katastrofe, og traumer for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke jeg heller, jeg har en tante unge på 14 . hun får ikke lov å gå alene med hunden min, da blir jeg med, hun vet ikke hva hun skal gjøre, hvist hun kommer opp i noe, din hund kan være snill mot andre, men kansje ikke den andre er så snill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri i verden om jeg hadde latt små barn ha ansvar for hunden min. Men om du kan tenke deg at hun kanskje kan passe hunden og gå tur med den når hun er blitt større kan du jo sette av tid til å gå tur med hunden sammen med henne, la henne holde båndet litt og lære hvordan hunden oppfører seg og hva hun skal gjøre i gitte situasjoner, slik at hun kjenner hunden når hun eventuelt blir moden nok til å gå tur med den alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri latt en 2. klassing gå på tur med hunden min, spesielt ikke når ungen heller ikke holder det h*n lover.

Unger er flinke til å lære hunder rampestreker og uvaner, og vet lite om hund og om hva de skal gjøre om hunden skader seg eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NEI !!!!!!!!!

Pappa lot noen unger gå på tur med hunden hannes! hu jenta som tok hunden med på tur kjente pappa siden han jobbet med faren hennes!..

så det var greit

og så møtte hu vennina si (samma alder) som å hadde en hund!

og så fant dem ut at dem 2 hann hunda få hilse på hverandre!

og det endte med lille vofsen våres ble blind på ene øyet! og små skader..

har aldri tilgitt dem for dette! og faren til jenta som gikk med vofsen våres

sa ikke unskyld en gang! dreit i det...! og brydde seg ikke om bidra!

ikke at det var største problem!

ble veeldig rotete!!

mener dem var litt yngre enn 12 - kanskje 10/11 år ca!

og hu ene trodde vi var til og stole på!

som gikk med vofsen våres..

så ikke LA DEM gå med hunden din!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville aldri latt så små barn gå tur med hund alene.

Nå vil jeg helst ikke at andre skal gå tur med hundene mine med mindre det er (voksne) folk jeg kjenner og som jeg 'bruker' som hundepassere, men grensen min for å la barn gå tur med hund alene er i hvert fall tenåring. Nå er hundene min en del større enn en Cavalier og de kan potensielt stikke av gårde med ungen på slep, men likevel. En 2. klassing har ingenting alene på tur med en hund å gjøre.

Om hun har så veldig lyst å være med hunden, kan ikke dere gå noen små turer sammen da, så kan hun få holde i båndet mens du er med å passer på? Det er jo kjekt at hun er glad i dyr, og jeg mener at alle barn har godt av å tilbringe tid med dyr :) Da kan du også bruke tiden til å lære hun litt om hund, hva man gjør og ikke gjør, hvordan man behandler en hund, leser kroppspråket dens osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
NEI !!!!!!!!!

Pappa lot noen unger gå på tur med hunden hannes! hu jenta som tok hunden med på tur kjente pappa siden han jobbet med faren hennes!..

så det var greit

og så møtte hu vennina si (samma alder) som å hadde en hund!

og så fant dem ut at dem 2 hann hunda få hilse på hverandre!

og det endte med lille vofsen våres ble blind på ene øyet! og små skader..

har aldri tilgitt dem for dette! og faren til jenta som gikk med vofsen våres

sa ikke unskyld en gang! dreit i det...! og brydde seg ikke om bidra!

ikke at det var største problem!

ble veeldig rotete!!

mener dem var litt yngre enn 12 - kanskje 10/11 år ca!

og hu ene trodde vi var til og stole på!

som gikk med vofsen våres..

så ikke LA DEM gå med hunden din!!!!!

Hadde jenten fått beskjed om at hun ikke skulle la hunden hilse på andre hunder da?

Det er latterlig å skylde på barnet her. BARNET ja. Det var din far som lot henne få gå med hunden. Det var han som overlot ansvaret til et BARN. Man kan ikke forvente at barn skal skjønne av seg selv at det ikke alltid er en god idé å la hannhunder hilse.

Så her må faren din ta skylden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glør

Jeg ville ikke latt noen barn gå med min hund, spesielt siden hun er så sterk og vilter, men også fordi barn ikke nødvendigvis takler alle de situasjonene som kan oppstå, i møte med fremmede hunder osv. Og hvis du har erfaring med at ungene ikke er til å stole på, har du jo god grunn til å si nei.

Dersom jeg hadde egne barn ville de få gått med hunden, når jeg så at de mestret henne.

Endret av Glør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...