Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen som tenker på barnet i forbindelse med navnet?

barn er grymme og etter å ha arbeidet i skolen ser en hvilken innvirkning et navn kan ha på en person. Jeg støtter ikke mobbing, ikke missforstå meg, men det er mange som blir mobbet på grunn av navnet, og det bør en ta med i betraktingen når en velger navn. En kan ikke bare velge et navn på grunn av at det vil foreldrene ha, men en må tenke på barnet som skal vokse opp med dette navnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Et lite tips - mange av disse navnene kjenner jeg igjen fra Sagaen om Isfolket. Kaller du guttene Viljar og Tengel...ja' date=' da er det mange som vil kjenne igjen den serien. Hvis du liker de navnene, kan du jo spore opp hele "slektstreet" til Isfolket :wink:[/quote']

personlig ville jeg ikke kallt opp mine fremtidige sønner etter en kiosklitteratur..

syntes Birk, Ravn, Theodor, Orlando, Sander, Miguel, Kevin, Niklas,

Nikolai,Aksel, Ferdinand er morsomme navn.

men syntes egentlig det virker rart å kalle opp et barn etter et navn bare fordi navnet er sjeldent. Da virker det som om foreldrene bare vil kalle barnet noe kult fordi det er kult. tror mer på at en kaller barnet noe etter at man har sett barnet og kan føle at det ser ut som en Ravn eller en Sander osv. Eller at en kaller barnet noe som en har noe personlig tilknytning til. dvs familienavn, noen en har kjent, noen som har betydd mye eller feks etter en karakter i en bok som en virkelig betydde mye.

Skrevet

Cedrick ville jeg i hvert fall ha vært forsiktig med og årsaken bør være helt åpenbar...

Skrevet

Forstår heller ikke at man kan bestemme seg for at en vil ha et sjeldent navn. Trodde stort sett at man valgte et navn fordi man likte det, ikke fordi det er sjeldent.

Ellers tror jeg nok dette hva som er sjeldent og hva som er vanlig er geografisk. Her hvor jeg bor er mange av navna dere har nevt slett ikke uvanlige her. F.eks Brage, Olve, Gorm osv.

Gjest Scarlet
Skrevet

Jeg nevnte ikke navnet Brage fordi det nødvendigvis er så sjeldent, men fordi jeg synes det er et flott mannsnavn!

Skrevet
Forstår heller ikke at man kan bestemme seg for at en vil ha et sjeldent navn. Trodde stort sett at man valgte et navn fordi man likte det, ikke fordi det er sjeldent.

Ellers tror jeg nok dette hva som er sjeldent og hva som er vanlig er geografisk. Her hvor jeg bor er mange av navna dere har nevt slett ikke uvanlige her. F.eks Brage, Olve, Gorm osv.

Selvfølgelig skal vi ha et navn vi liker.

Men vi vil finne et NYDELIG navn, som resten av ungene

i barnehagen/skolen ikke heter..

Jeg ville kalt dem David og Mikael, men sambo er ikke enig.

Ikke fordi de ikke er spesielle nok, men fordi han ikke liker dem..

Her heter omtrent de fleste guttebarn Sander, Alexander, Emil og

Oliver..

Hadde vi bare villet ha et sjeldent navn så kunne vi

jo kalt dem Godtfred og Gandalf å vært fornøyd med det.

Men vi vil ha navn vi begge liker, og som barna kan leve med..

Brage, Olve og Gorm hadde blitt svært uvanlig her :wink:

Er det noen som tenker på barnet i forbindelse med navnet?

barn er grymme og etter å ha arbeidet i skolen ser en hvilken innvirkning et navn kan ha på en person. Jeg støtter ikke mobbing, ikke missforstå meg, men det er mange som blir mobbet på grunn av navnet, og det bør en ta med i betraktingen når en velger navn. En kan ikke bare velge et navn på grunn av at det vil foreldrene ha, men en må tenke på barnet som skal vokse opp med dette navnet.

JA klart det !!

Jeg tenker ikke på stort annet enn at barnet skal bære navnet gjennom

hele oppveksten. Det er derfor jeg er så uenig med sambos forslag,

nettopp pga mobbing...

De to døttrene våre har veldig fine navn pga kombinasjonen

mellom fornavn og mellomnavn..

Det klinger så bra.. Å det er ingen andre som heter det, og

det går ikke an å mobbe dem pga navnet ihverfall :wink:

Gjest Dolphina
Skrevet

Torje er jo fint da. Ikke gammelt eller rart, men ikke så vanlig.

Flere navn jeg kommer på som ikke er så veldig oppbrukt som er litt vanlige:

Anstein

Asgeir

Sigbjørn

Uno

Yngve

Lennart

Herbert

Hagbarth

Edvard

Sigvald

Are

Gjermund

Iver

Karsten

Leon

Robert

Harald

-Silje

Gjest Scarlet
Skrevet

I følge Statistisk Sentralbyrå så er det 769 menn som har Brage som eneste fornavn. Synes det er få jeg med tanke på at det er 4 558 000 innbyggere i Norge :)

Skrevet

Enig med deg i det, Brage er et veldig flott navn, men det er et navn på opptur, hører at det er ganske mange babyer som får dette navnet for tiden.

Jeg vet jeg har nevnt dette før Jinx, men jeg vil nå skrive mine yndlingsnavn en gang til jeg:

Tage, Heine, Trym, Troy,er favorittene liker også navn som Birk, Brage, Alv, Ask, Svale, Storm, Imre, Gard

Jinx, hvilke type navn liker mannen din??

Blir disse som foreslås her for spesielle for ham kanskje??

Skrevet

I følge Statistisk Sentralbyrå så er det 769 menn som har Brage som eneste fornavn. Synes det er få jeg med tanke på at det er 4 558 000 innbyggere i Norge :)

Joda, enig i det Scarlet, men hvis 100 av disse bor på samme sted er det likevel ikke et sjeldent navn. Jeg personlig kjenner 4 personer (en voksen, resten barn) som heter Olve, og enda flere som heter Brage.

Jinx: Jeg forstår hva du mener, men er litt overrasket over alle rare navn som kommer frem, har ofte inntrykk av at det ikke spiller så stor rolle at en liker navnet, bare det er sjeldent.

Gjest Scarlet
Skrevet

Stemmer nok det SiBa, men hvis man tenker på navnet sånn helt generelt så er det sjeldent :blunke: Bare det jeg ville frem til.

Skrevet

Noen "litt uvanlige" navn jeg liker..

Birk

Brage

Jonah

Tinius

Emrik

Albin

Elliot

Nathaniel

Hadrian

Linus

Love

Didrik

Trym

Aslak

Julian

Caspian

Mattis

Skrevet

Pearl : Sambo liker også Imre og Gabriel som meg, men de tar oss ikke

akkurat med storm for å si det sånn... :ler:

Jeg vil ha David

Han vil ha noe helt annet, som jeg ikke tør

å skrive engang... :ler:

Jeg leser opp alle forslag her for han, og han sier bare

nei nei nei, og får latter utbrudd av enkelt navn..

Gjest Madley
Skrevet

Oliver, Sander og August heter annen hver gutt i min barnehage.

Det er kjempepopulært men "uvanlige" navn, så de mest uvanlige i dag vil være Jan, Ola, Kåre, Svein, Eilert osv.

Sånne navn som pappane våre og bestefedrene våre heter....

Skrevet

Men det er vel forskjell på å ønske seg et sjeldent navn fordi det er sjeldent, og det å ønske seg et navn som ikke alle andre har....

Mine barn har navn som ikke alle andre har og det passer meg glimrende....

Men du finner dem trygt og godt plassert i alle navnebøker.... :wink:

Skrevet

Hva med Endre?

Ingen som har foreslåttt overtfall..

uttales rett fram som det skrives.

Skrevet

Jeg liker ikke navn som har betydning som ord også, jeg....

Ex

Siv, Liv, Dag, Storm, Live, Endre, Bjørn, August, Kai, Ulv, osv....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...