Gå til innhold

Bør jeg gå i begravelsen?


Gjest hyggelig

Anbefalte innlegg

Gjest hyggelig

Hva er vanlig?

Jeg har en venn/bekjent som jeg har kjent siden barneskolen, men vi har aldri hatt nær kontakt. I voksen alder prater jeg med vedkommende ca 1 gang i måneden. Av og til inviterer jeg personen på fest, av og til møtes vi tilfeldig, og av og til kommer personen på besøk til meg.

Nå har personens mor (som var relativt ung) nettopp avgått med døden.

Bør jeg gå i begravelsen?

På en måte tenker jeg at det er en fin gest i forhold til vennen/bekjenten min.

På en annen vil jeg jo ikke at vennen min skal tro at jeg er der kun for å se h*n gråte, eller at jeg er der kun for nyskjerrighetens skyld. Dette er jo selvfølgelig ikke tilfellet.

Hva ville du gjort?

Edit: Jeg villle bare legge til at jeg visste hvem mora var, og at jeg nok ville ha hilst på henne hvis jeg så henne i byen. Jeg har riktignok ikke truffet på henne på ca 10 år, så noe nært forhold til henne hadde jeg ikke.

Endret av hyggelig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

De pårørende setter normalt pris på alle som kommer til begravelsen.

Gå du, hvis du har anledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått, men satt meg et stykke bak i kirken. Vennen din ville jeg ha kondolert til, men ikke forventet at h*n ville snakke noe særlig med meg.

Det er en fin gest, og blir nok satt pris på.

Jeg ville likt det, om jeg hadde mistet en jeg var glad i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gå du. Jeg ble veldig rørt over å se venninner jeg ikke hadde hatt kontakt med på noen år i begravelsen til en av mine nærmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også gått. Sett deg litt bak i kirken. Hun setter nok pris på at du kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lintin
Jeg ville også gått. Sett deg litt bak i kirken. Hun setter nok pris på at du kommer.

Jeg ble både rørt og glad når venninner og naboer kom i begravelsen til faren min selv om de kanskje ikke kjente ham så veldig godt. Satte utrolig stor pris på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hyggelig

Takk for svar! Var ganske så usikker omkring dette, så fint med litt innspill.

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å gå i begravelsen nå. Skal sette meg litt bak, slik det ble foreslått overfor.

Men bør jeg bli med til kirkegården også? Tror man må kjøre bil for å komme til kirkegården fra kirka, og jeg har ikke bil. Vet ikke om jeg har så lyst til å "igle meg innpå" noen andre for å få sitte på til kirkegården i en sådann stund.

Er det ok hvis jeg bare drar hjem etter prekenen er ferdig, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lintin
Takk for svar! Var ganske så usikker omkring dette, så fint med litt innspill.

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å gå i begravelsen nå. Skal sette meg litt bak, slik det ble foreslått overfor.

Men bør jeg bli med til kirkegården også? Tror man må kjøre bil for å komme til kirkegården fra kirka, og jeg har ikke bil. Vet ikke om jeg har så lyst til å "igle meg innpå" noen andre for å få sitte på til kirkegården i en sådann stund.

Er det ok hvis jeg bare drar hjem etter prekenen er ferdig, tro?

Min mening er at det er greit å dra hjem etter prekenen, kan kanskje være godt å bare være nærmeste på kirkegården. Du har møtt opp og vist omtanke, det er det viktigste, tror ikke noen vil reagere på at du går hjem etter seremonien i kirken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Takk for svar! Var ganske så usikker omkring dette, så fint med litt innspill.

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å gå i begravelsen nå. Skal sette meg litt bak, slik det ble foreslått overfor.

Men bør jeg bli med til kirkegården også? Tror man må kjøre bil for å komme til kirkegården fra kirka, og jeg har ikke bil. Vet ikke om jeg har så lyst til å "igle meg innpå" noen andre for å få sitte på til kirkegården i en sådann stund.

Er det ok hvis

jeg bare drar hjem etter prekenen er ferdig, tro?

Det aller beste er om du blir med til kirkegården også (for de pårørende altså).

Det er så trist når det blir så glissent på kirkegården.

Har du tid, så vil det nok settes utrolig stor pris på av de pårørende at du blir med dit.

Og det er gjerne ikke før på kirkegården man får hilst på og uttrykket sin sympati.

Vi har selv kirke og kirkegård avskilt her jeg bor, og man må faktisk kjøre nesten to mil for å komme til kirkegården, derfor dropper mange ut etter kirken. Jeg vet mange pårørende har opplevd dette som sårt, at det er mange i kirken, men på kirkegården er de nesten alene.

Hvis man av tidshensyn må velge, så vil ejg helelr anbefale at folk stiller opp på kirkegården fremfor i kirken. Det er gjerne for de pårørendes skyld man går i begravelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...