Gå til innhold

Hva ser arbeidsgivere på kulturvitere/samfunnsvitere?


Gjest help

Anbefalte innlegg

Jeg er usikker på master valg med den grunn i hvordan arbeidsgivere ansetter folk. Vil de se på tittel?Fagene?Karakterene?Arbeidserfaring?

Jeg står mellom master i sosialantropologi eller master i global studies

Jeg sier at ja jeg velger dette for jeg er virkelig intressert i kultur og samfunns spørsmål.

Ok de fleste har en peiling på hva sosialantropologi går ut på, studie av struktur, kultur, sosiale, økonomiske prosesser da hele verden kan studeres og det blir valgt ett område man kan spesialisere seg på i masteren. Feltarbeid går ut på å bo flere måneder i ett område/samfunn og analysere dette. Denne utdannelsen er mest teoretisk.

Global Studies er ganske nytt, man analyserer også kultur men det er en blanding av psykologi, sosiologi, sosialantropologi og religion. Studiet er på engelsk og man får mulighet til internship (kan jobbe i en internasjonal bedrift) og skrive master oppg etter dette. Studiet handler mye om globalisering altså de økonomiske, politiske, sosiale, kulturelle påvirkninger dette har medført.

Nå lurer jeg på hva en arbeidsgiver ser etter!Vil de velge å intervjue en sosialantropolog fordi den utdanningen har vært lengst og er mest kjent? Dvs når de får søknaden og leser CV. Eller vil de forstå seg på globale studier også? Selv om tittelen kanskje ikke sier så mye i forhold til sosialantropologi?Men nå er det slik at disse utdanningene skrikes det heller ei av men jeg håper at noen kan gi meg noen hint. Det viktigste er at jeg kan få jobb.. Jeg vil jobbe i en internasjonal handels bedrift og ja jeg har allerede litt økonomi i bachelorgraden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke trolig at en arbeidsgiver ser på (og vet om) hva som har relevans for stillingen, dernest konkret praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ung kvinne

Tror det kan ta lang tid og mye krefter og bekymringer å få jobb med begge de utdannelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enkeltstående vil det nok bli litt pes å finne seg stillinger innen begge, utenom forskning og undervisning, men som et tillegg til økonomi eller logistikk åpner det seg et helt annet sett muligheter.

Vil anta at som et tillegg vil global studies ha størst generell apell. Men dette ligger utenfor mittt felt, så jeg vil egentlig råde deg til å kontakte potensielle arbeidsgivere, og høre med dem direkte. Da kan du kanskje tidlig så et frø av interesse, og kan bli husket igjen seinere i prossessen. Du vil også få vite konkret hvilke behov de skal dekke, og skreddersy deretter.

Ser for meg at de største mulighetene ligger innen statsforvaltning (bistandsarbeid, UD), FN- og kanskje EU-systemet, og i markedsavd i globale selskaper, særlig de som innvolverer seg i tung infrastruktur.

Alternativt kan du lese stillingsannonser, og se hvilke krav og preferanser som oppgis i spesifikasjonene? UN blant andre har ganske klare og tydelige "kvalifikasjons-ønskelister".

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Velg Global Studies, det er best i norsk næringsliv. Arbeidsgivere ser på om tittelen høres bra ut, innholdet, hva du har lært og at du har fullført. Du må vite hva du kan, hva du kan lære deg og hva du vil og hva du kan bidra med. Vet du ikke det kommer du ikke til intervju.

Du kommer fra universitetet, så rot deg ikke bort i offentlig sektor, kom deg rett inn i private selskaper. Du lærer begrepene etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...