Martine Kamilla Skrevet 21. mars 2009 #21 Skrevet 21. mars 2009 Vi er to, og vasker 2 vask per uke, og en ekstra med sengetøy/håndkler annen hver uke.
Malum Skrevet 21. mars 2009 #22 Skrevet 21. mars 2009 Jeg skjønner ikke helt hva du fniser av. Mine klær hopper i hvertfall ikke inn i vaskemaskinen, opp på tørkesnora, bretter seg sammen og legger seg pent inn i skapet av seg selv. Jeg har mer enn nok med å ha ansvar for å lage mat til meg selv, rydde opp etterpå, sørge for å ha rene klær på jobb hver dag, å holde leiligheten ryddig til en hver tid og vaske gulvet jevnlig er ting jeg bare kan glemme. Jeg har virkelig problemer med å forstå hvor dere får all energien fra, og skjønner egentlig ikke hva som er så morsomt med det. Bare det å sette på en vaskemaskin med undertøy kan ta meg en uke. Og jeg skjønner ikke helt hva du blir så hårsår for. Kommentaren og fniset var ingenting annet enn en fleip til spørsmålet til oss som vasker 8-10 maskiner i uka om hvordan vi har tid til annet enn husarbeid - som om man sitter og følger med på maskinen mens den gjør jobben. Men, ærlig talt: har man fornuftige sorteringssystemer og er flink til å legge skittentøyet på plass der det skal med en gang er det ingen stor og krevende greie å vaske klær. Jeg bruker ikke mye tid på hverken vask, oppheng, bretting eller legging i skap, så lenge jeg gjør det jevnlig.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #23 Skrevet 21. mars 2009 Jeg skjønner ikke at dere klarer. Jammen glad jeg ikke har familie. Har dere tid til andre ting enn husarbeid? Folk her bruker da vaskemaskin, og ingen sitter vel på en stol foran maskinen og venter på at den skal bli ferdig? Så mens tøyet blir vasket i maskinen, kan man gjøre noe helt annet. Nå skal jeg forresten sette på en maskin med tøy.
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 21. mars 2009 #24 Skrevet 21. mars 2009 2 voksne 8 vask inkl sengetøy pr uke.
Gjest Stjernedryss Skrevet 21. mars 2009 #25 Skrevet 21. mars 2009 Og jeg skjønner ikke helt hva du blir så hårsår for. Kommentaren og fniset var ingenting annet enn en fleip til spørsmålet til oss som vasker 8-10 maskiner i uka om hvordan vi har tid til annet enn husarbeid - som om man sitter og følger med på maskinen mens den gjør jobben. Men, ærlig talt: har man fornuftige sorteringssystemer og er flink til å legge skittentøyet på plass der det skal med en gang er det ingen stor og krevende greie å vaske klær. Jeg bruker ikke mye tid på hverken vask, oppheng, bretting eller legging i skap, så lenge jeg gjør det jevnlig. Jeg er hårsår fordi jeg vet at jeg aldri i verden noen gang kommer til å klare det samme selv. Når jeg må samle jeg skikkelig for å klare å få satt på en maskin i uka, så er det vel ikke så rart at jeg sliter med å forestille meg at folk klare å sette på 10 maskiner i uka?
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #26 Skrevet 21. mars 2009 Jeg er hårsår fordi jeg vet at jeg aldri i verden noen gang kommer til å klare det samme selv. Når jeg må samle jeg skikkelig for å klare å få satt på en maskin i uka, så er det vel ikke så rart at jeg sliter med å forestille meg at folk klare å sette på 10 maskiner i uka? Dette høres jo helt merkelig ut. Hva ved klesvasken er det du synes er så krevende? Legge i klær, fylle såpe og skyllmiddel og sette på maskinen tar under 1 minutt. Å henge opp klær kan du umulig ta mer enn 2-3 minutter. Å brette sammen går vel også på 2-3 minutter max. Og legge i skap og skuffer må da også kunne gå fort. Hva er det som er så slitsomt med å vaske klær, kan du fortelle meg det?
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #27 Skrevet 21. mars 2009 Klærne dine krabber opp og ned på snora og inn i skapet av seg selv også eller? Det tar iallefall ikke ei uke å få dem fra snora og inn i skapet.
Malum Skrevet 21. mars 2009 #28 Skrevet 21. mars 2009 Jeg er hårsår fordi jeg vet at jeg aldri i verden noen gang kommer til å klare det samme selv. Når jeg må samle jeg skikkelig for å klare å få satt på en maskin i uka, så er det vel ikke så rart at jeg sliter med å forestille meg at folk klare å sette på 10 maskiner i uka? Okay. Da regner jeg med at det helt sikkert også er grunner for det, selv om det ikke er sagt noe om det her. Det er jo i og for seg heller ikke relevant i denne tråden.
Gjest Stjernedryss Skrevet 21. mars 2009 #29 Skrevet 21. mars 2009 Okay. Da regner jeg med at det helt sikkert også er grunner for det, selv om det ikke er sagt noe om det her. Det er jo i og for seg heller ikke relevant i denne tråden. Nei, det var absolutt en stor avsporing. Jeg blir bare så sjokkert og imponert over hvor effektive enkelte ser ut til å være.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. mars 2009 #30 Skrevet 21. mars 2009 Dette høres jo helt merkelig ut. Hva ved klesvasken er det du synes er så krevende? Legge i klær, fylle såpe og skyllmiddel og sette på maskinen tar under 1 minutt. Å henge opp klær kan du umulig ta mer enn 2-3 minutter. Å brette sammen går vel også på 2-3 minutter max. Og legge i skap og skuffer må da også kunne gå fort. Hva er det som er så slitsomt med å vaske klær, kan du fortelle meg det? Jeg er også en av de som synes at det å vaske klær er noe av det aller, aller mest kjedelige som finnes. Å sette på er greit. Det er jo bare å hive klærene inne og sette på. Men hverken å henge opp eller å brette sammen er gjort på 2-3 minutter. Det tar meg mange minutter hvertfall. Oppvasken tar vel omtrent like lang tid, og jeg tar heller oppvasken 10 ganger enn å vaske klær.. Når det er sagt så er vi to voksne og vasker 3-5 maskiner i uken.
Aurela Skrevet 21. mars 2009 #31 Skrevet 21. mars 2009 1 voksen, vasker 2 vasker i uken. Prøver å drøye litt mellom hver gang siden det koster 12 kroner per vask og 10 per tørketrommel (har ikke plas til å tørke hjemme). Vasker da to vasker samtidig og slenger nesten alt inn i trommelen etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #32 Skrevet 21. mars 2009 Jeg er også en av de som synes at det å vaske klær er noe av det aller, aller mest kjedelige som finnes. Å sette på er greit. Det er jo bare å hive klærene inne og sette på. Men hverken å henge opp eller å brette sammen er gjort på 2-3 minutter. Det tar meg mange minutter hvertfall. Oppvasken tar vel omtrent like lang tid, og jeg tar heller oppvasken 10 ganger enn å vaske klær.. Når det er sagt så er vi to voksne og vasker 3-5 maskiner i uken. Javel, jeg kan ikke forstå at dere bruker så lang tid på dette. Kanskje dere har for lite trening?
ellemeller Skrevet 21. mars 2009 #33 Skrevet 21. mars 2009 Vi er to voksne, to barn (som trener fotball) og en hund, og jeg vasker i gjennomsnitt 5 vasker i uka. Det meste blir hengt opp på det nye tørkestativet mitt å vaskerommet. Vi bruker tørketrommelen ca en gang i mnd. Man prøver da å være miljøbevisst.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 21. mars 2009 #34 Skrevet 21. mars 2009 Javel, jeg kan ikke forstå at dere bruker så lang tid på dette. Kanskje dere har for lite trening? Hehe, kanskje det. Men jeg skulle ærlig talt tro at flere maskiner i uken i x antall år burde være nok. Buksevask er jo raskt å både henge opp og å brette, men f.eks. undertøy og sokker og slikt. Kan du ærlig si at det tar deg 2-3 min å henge opp en slik vask? Og å brette den sammen etterpå? Jeg klarer rett og slett ikke parre sokker så raskt. Og skal jeg hente ting opp ordentlig og ikke bare hvie det opp på snoren i en stor, våt krøll så tar det tid. Kanskje jeg skal ta tiden nå etter og se hvor lang tid jeg bruker. Kanskje jeg egentlig ikke bruker så lang tid, det bare føles som en evighet?
Fortunatus Skrevet 21. mars 2009 #35 Skrevet 21. mars 2009 En "voksen" (sukk, blitt så gammel) og vasker som regel 2-3 vasker annenhver uke. Da tar jeg alt over 2-3 dager. Mamma brukte i allefall 30-60 min på klesvask om dagen da vi var 4 barn + 2 voksne hjemme..
Crow Jane Skrevet 21. mars 2009 #36 Skrevet 21. mars 2009 Og skal jeg hente ting opp ordentlig og ikke bare hvie det opp på snoren i en stor, våt krøll så tar det tid. Sånn tenker jeg også. Jeg er nøye på å henge opp sånn at jeg slipper å stryke. Det synes nemlig jeg er den verste husholdningsjobben - stryking. Prøver derfor å begrense det til penskjorter og duker. Dermed tar klesvasken litt tid å få hengt opp, jeg. Og til Stjernedryss: Det blir på en måte større terskel å sette på en vask i uka enn 10. Man blir liksom mer effektiv av å holde på nonstop. Vanskelig å forklare, men jeg var mindre flink til husarbeid da jeg bodde alene. Nå må jeg liksom også går det stolthet i arbeidet. Slipper billig unna med klesvask, da. Vi er 2 voksen og 1 bonusbarn som ikke bor fast her. Det gjør at jeg vasker tøy hver søndag - 2 eller 3 maskiner.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #37 Skrevet 21. mars 2009 Hehe, kanskje det. Men jeg skulle ærlig talt tro at flere maskiner i uken i x antall år burde være nok. Buksevask er jo raskt å både henge opp og å brette, men f.eks. undertøy og sokker og slikt. Kan du ærlig si at det tar deg 2-3 min å henge opp en slik vask? Og å brette den sammen etterpå? Jeg klarer rett og slett ikke parre sokker så raskt. Og skal jeg hente ting opp ordentlig og ikke bare hvie det opp på snoren i en stor, våt krøll så tar det tid. Kanskje jeg skal ta tiden nå etter og se hvor lang tid jeg bruker. Kanskje jeg egentlig ikke bruker så lang tid, det bare føles som en evighet? Nå er maskinen her ferdig om få minutter, så da skal jeg svare deg etter å ha hengt opp - hvis ikke Klassefesten begynner først, for da skal jeg se på den.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2009 #38 Skrevet 21. mars 2009 Nå er maskinen her ferdig om få minutter, så da skal jeg svare deg etter å ha hengt opp - hvis ikke Klassefesten begynner først, for da skal jeg se på den. Hadde vasket en stappfull maskin, og det betyr ca 7 kilo med tøy. Det var mye kluter. Jeg brukte i underkant av 4 min å henge opp alt. Men som nevnt, mye kluter betyr mange enheter som er vasket og derfor tar det lenger tid. Når jeg henger opp kluter og håndkler, så henger jeg det opp på midten, sånn at det er lett å brette når jeg skal legge sammen - fordi den første bretten er gitt. Gensere, bukser og ellers alt som kan henges på en henger, henges nettopp på en henger. Hengerne henger klare på tørkesnora. Jeg synes ikke klesvasken er noe pes, og vasker vel rundt syv maksiner i uka - vi er to voksne.
Gjest softline Skrevet 21. mars 2009 #39 Skrevet 21. mars 2009 2 voksne og 2 barn. Vasker ca 3 maskiner om dagen. Noen av klærne vaskes jo alene også ( fineklær) og vi skifter på sengene hver uke. Sorterer i korger for hvitt,farget og handklær/truser..........går så det suser.....))
Vera Vinge Skrevet 21. mars 2009 #40 Skrevet 21. mars 2009 Vi er to voksne, og her samles det opp sånn at det kanskje vaskes 2-3 vask annen hver uke. Jeg ser at vi vasker mindre enn en del andre, og jeg lurer egentlig litt på hvorfor. Vi produserer begge en del treningstøy, vi skifter sengetøy annen hver uke, og skifter selvsagt håndklær jevnlig. Men vi vasker f.eks. ikke bukse/skjørt og genser etter hver eneste bruk, og vi bruker håndklær flere ganger. Kanskje det er det som gjør det? Jeg forstår selvsagt at barnefamilier kan ha spesielt mye vasking. Jeg har virkelig problemer med å forstå hvor dere får all energien fra, og skjønner egentlig ikke hva som er så morsomt med det. Bare det å sette på en vaskemaskin med undertøy kan ta meg en uke. Jeg skjønner ikke hva som er så provoserende med at andre får til ting når de absolutt må (hvis ikke, vil jo ikke familien ha rene klær). Jeg tror dessuten mange får et ekstra gir når de får barn, og rett og slett må være mer effektive, hvis hverdagen skal gå rundt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå