Gå til innhold

Rådgiver på skolen forteller alle om angsten min


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei, vet ikke hvor jeg skal sette denne posten, så den får bare bli flyttet;)

Jeg har nettopp avsluttet mitt siste år på vga pga angst/depresjoner. Året har vært vanskelig og jeg har så vidt vært på skolen det siste halve året. Jeg er veldig pliktoppfyllende, men de siste årene har vært tøffe og nå klarte jeg ikke mer... Jeg har nå skrevet meg ut av skolen, men de siste dagene har jeg fått vite at rådgier/lærer på skolen har stått å sagt til to forskjellige klasser at jeg har angs og sluttet. Dette er ikke noe jeg vil alle skal vite, men nå vet tydeligvis hele trinnet det. Så jeg lurer på om ikke rådgiver har noe slags form for taushetsplikt? Kan rådgiver virkelig stå å brette ut på den måten?

Håper noen har noen innspill å komme med:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Hei, vet ikke hvor jeg skal sette denne posten, så den får bare bli flyttet;)

Jeg har nettopp avsluttet mitt siste år på vga pga angst/depresjoner. Året har vært vanskelig og jeg har så vidt vært på skolen det siste halve året. Jeg er veldig pliktoppfyllende, men de siste årene har vært tøffe og nå klarte jeg ikke mer... Jeg har nå skrevet meg ut av skolen, men de siste dagene har jeg fått vite at rådgier/lærer på skolen har stått å sagt til to forskjellige klasser at jeg har angs og sluttet. Dette er ikke noe jeg vil alle skal vite, men nå vet tydeligvis hele trinnet det. Så jeg lurer på om ikke rådgiver har noe slags form for taushetsplikt? Kan rådgiver virkelig stå å brette ut på den måten?

Håper noen har noen innspill å komme med:)

Det synes jeg ikke noe om i det hele tatt. Jeg hadde klaget eller sagt noe om det. Det er jo ille nok fra før, at du har angst og depresjon, i tillegg til at du må hanskes med dette.

:klemmer: til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rådgiver

Jeg er selv rådgiver. Forvaltningsloven og personvernloven, bl.a., slår fast at vi ikke kan gi slik informasjon om deg uten ditt samtykke. Hvis du ikke orker å møte opp og snakke med vedkommende om det, kan du sende skriftlig klage til virksomhetsleder (rektor). Behold kopi av brevet selv. Du bør forvente en skriftlig tilbakemelding på en skriftlig klage.

OBS: Viktig at en eller flere som var i klassen hjelper deg å formulere så nøyaktig som mulig hva som faktisk ble sagt, og er villig til å bekrefte dette. Hold det på det saklige, dokumenterbare nivået, så kan man ikke avfeie det med at du/ dere er ute etter å "ta" rådgiveren/ læreren. Om ikke dette kan gjøres ugjort for din del, bør man erkjenne at det ikke skulle ha skjedd, og sørge for at man i ettertid er mer bevisst hva man faktisk sier.

Hvis du senere kommer i nye situasjoner som gjør at du må ta en pause fra det du holder på med, kan det være lurt å drøfte med veileder (eller den du får hjelp av) hva som evt. skal/ bør sies til "de andre".

Husk at nå er det viktig hvordan du ser på deg selv. Det er minst to varianter:

* Du er en person med angst og depresjoner som ikke engang klarte å fullføre det siste året på vg., selv om det bare er noen få mnd. igjen.

eller

* Du er faktisk en flott person, pliktoppfyllende og med stå-på-vilje (- det skjønner vi andre ut fra det du skriver!).

Kan du få sykemelding av legen din, som forklarer grunnen til at du har skrevet deg ut? Snakk med PPTvg/ OT (oppfølgingstjenesten). De kan hjelpe deg til f.eks. å sette skoleretten din på "vent til du er bedre og evt. vurderer å fullføre.

I mellomtiden håper jeg inderlig du har noen (Foresatte? Venner? Legen? Sos.lærer på skolen? En lærer du har tiltro til?) som kan hjelpe deg med å få den behandlingen og oppfølgingen som er riktig for deg!

Man kan alltid ønske at situasjonen var annerledes, men det er energitappende å bruke krefter på ikke å forholde seg til hvordan ting faktisk er. Det er en tid for alt. Akkurat nå trenger du tid til å jobbe på fulltid med å ta vare på deg selv, og bli bedre av sykdommen din. Skolen er satt på "vent". Hva som skjer senere, kan du ta stilling til senere.

Jeg ønsker deg lykke til, og sender deg en stor klem! :regn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...