Gå til innhold

hvorfor er det en selfølge at man skal studere?


Gjest ts

Anbefalte innlegg

hvorfor tar alle det som en selfølgelse at man skal studere????? alle rundt meg mener at det er så mye bedre å studere? jeg har IKKE lyst å jobbe mye med skole, og jeg vil mye heller utdanne meg til barne og ungdomsarbeider eller noe innen helse og sosial fag, men foreldrene mine blir liksom mest fornøyd vis jeg studerer osv osv, virker som man ser ned på de som velger yrksfag?? jeg syns det er helt JÆVLIG (beklager språkbruket) teit!!alle mennesker er forskjellige og har forskjellige interesser, jeg vil ikke studere, men føler ingen støtter meg for det valget jeg virkelig vil ta, eller de støtter meg jo, men innerst inne vil alle at jeg skal studere, hvorfor er det så utrolig bra å studere, vis man trives med noe annet? er det sånt at folk ser ned på de som velger yrkes fag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør akkurat det DU føler for. Det er jo heller ikke umulig å ta videre utdannelse senere HVIS du skulle føle for det. Som jeg sier til ungene mine, det aller viktigste er å finne noe en tvives med. Eldstemann begynnte å jobbe etter videregående. Han fikk ikke tak i lærlingplass, men fikk seg jobb i et alarm-selskap, der han monterer alarmer og kjører som vekter. Han stortrives i jobben, og tjener bra med penger. Men det er jo mange som spør meg om hva han har studert/studerer, akkurat som om det er en selvfølge at alle studerer i mange år etter videregående. Det trengs faktisk folk i jobber der en ikke trenger å å studere på mange år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie var det omvendt - da jeg sa opp en trygg jobb for å begynne å studere var all respons jeg fikk et skeptisk og kaldt "Hvorfor?" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør akkurat det DU føler for. Det er jo heller ikke umulig å ta videre utdannelse senere HVIS du skulle føle for det. Som jeg sier til ungene mine, det aller viktigste er å finne noe en tvives med. Eldstemann begynnte å jobbe etter videregående. Han fikk ikke tak i lærlingplass, men fikk seg jobb i et alarm-selskap, der han monterer alarmer og kjører som vekter. Han stortrives i jobben, og tjener bra med penger. Men det er jo mange som spør meg om hva han har studert/studerer, akkurat som om det er en selvfølge at alle studerer i mange år etter videregående. Det trengs faktisk folk i jobber der en ikke trenger å å studere på mange år...

Mhm.. jeg er helt enig med deg. Det viktigste er å trives med det man gjør. men tror foreldrene mine (som begge har studert) og som har en ganske ''bra'' jobb, itilegg storesøsteren min studerer, og lillesøstren min er utrolig flink på ungdomskolen og elsker fag, så er det bare meg, tror de er utrolig skuffa, og det er det jeg ikke kan forstå, det virker som de tenker '' å nei, hun blir en av dem'' . kan virkelig ikke skjønne hva som er galt med å velge yrkesfag, ja kanskje man får bedre lønn og ''høyere status'' av å bli lege men man lever bare en gang, og aller viktigst er å nyte livet syns jeg da, og gjøre noe man elsker å drive med. kjedlig og føle at de ikke støtter meg fullt ut med det. ødlegger litt av motivasjonen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie var det omvendt - da jeg sa opp en trygg jobb for å begynne å studere var all respons jeg fikk et skeptisk og kaldt "Hvorfor?" ;)

åja hehe alle er ikke som min familie da.

godt å høre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ut i fra innleggene dine å dømme, så tror jeg det er best at du dropper universitetsstudier først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm foreldrene dine er akademikere, antar jeg?

Jeg hadde mye samme oppdragelsen i såfall. Jeg og min bror hørte aldri noe annet om fremtiden vår at vi skulle studere, evt de yrkene vi snakket om inkluderte en universitets- eller høyskoleutdannelse.

Heldigvis for både min bror og jeg så har dette vært suksessfullt! Det er noe vi har lyst til og (dermed?) har evner til.

Så fant jeg meg kjæreste utenom studiene - en mann med yrkesfagskole og ikke høyere utdanning, det var faktisk en veldig "komme ned på jorden"-opplevelse. Alle i hele verden trenger ikke ta høyere utdanning - det er faktisk ikke det som definerer at man har personlig suksess og er lykkelig med livet sitt.

Han og jeg har jo diskuterte valgene våre etter ungdomsskolen - hos han var det nesten omvendt av hos meg, han fikk absolutt ingen oppfordring av familie om å ta allmennfag for å ta videre studier, og heldigvis for han så valgte han riktig! Han var absolutt ikke student-emne men gikk yrkesfag og kom seg fort ut i jobb, noe som gjør han fornøyd med livet sitt.

Mitt poeng er: det er ditt liv. Foreldrene dine kan bare, og gjør bare, det de tror er best for deg. Dersom du sterkt føler at allmennfag og videre høyere studier ikke er riktig for deg, da er det sikkert ikke riktig for deg heller.

Foreldrene dine og familien din gjør nok og sier nok det de mener er best for deg, det tviler jeg ikke ett sekund på! Jeg og kjæresten min hadde vel ikke disse motstridende følelsene og derfor hadde vi det "enkelt" med å ta disse valgene - når du ikke vil studere, nei da gjør du heller ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mhm.. jeg er helt enig med deg. Det viktigste er å trives med det man gjør. men tror foreldrene mine (som begge har studert) og som har en ganske ''bra'' jobb, itilegg storesøsteren min studerer, og lillesøstren min er utrolig flink på ungdomskolen og elsker fag, så er det bare meg, tror de er utrolig skuffa, og det er det jeg ikke kan forstå, det virker som de tenker '' å nei, hun blir en av dem'' . kan virkelig ikke skjønne hva som er galt med å velge yrkesfag, ja kanskje man får bedre lønn og ''høyere status'' av å bli lege men man lever bare en gang, og aller viktigst er å nyte livet syns jeg da, og gjøre noe man elsker å drive med. kjedlig og føle at de ikke støtter meg fullt ut med det. ødlegger litt av motivasjonen min

Man kan elske fag, og være skoleflink når man går på yrkesskole også. Det man også være for å gjøre det bra faglig, - der som alle andre steder. Jeg har både yrkesskoleutdanning og universitetsutdanning og kjenner begge utdanningssystemene. Etter min erfaring har akademikere en klar tendens til å se på yrkesskoler som en dumpingplass for de stakkars menneskene som ikke er like begavet som dem selv - (tror de selv da...). Som regel aner de ikke hva som foregår på en yrkesskole. Det er blitt en trend at "alle" på død og liv skal ta høyere utdanning, og det er bare tull. Gode håndtverkere vil det alltid være bruk for. Mange med yrkesfaglig bakgrunn har egne firma og tjener svært bra, så det er bare å hive seg utpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra innleggene dine å dømme, så tror jeg det er best at du dropper universitetsstudier først som sist.

jeg har jo sagt hele tiden at jeg IKKE vil studere heller, så ut i fra ditt inlegg å dømme tror jeg du også bør droppe det, siden du ikke får med deg hva som står, med mindre du bare har et sterkt behov for å hakke ned på andre da. klapp igjen du !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere andre som kom med litt mer konstruktive svar :) Får vel bare gjøre det jeg føler for, har utrolig lyst å komme meg ut i arbeidslivet fortest mulig og oppleve ting, og starte karrieren min, tror ikke studie er noe for meg, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere andre som kom med litt mer konstruktive svar :) Får vel bare gjøre det jeg føler for, har utrolig lyst å komme meg ut i arbeidslivet fortest mulig og oppleve ting, og starte karrieren min, tror ikke studie er noe for meg, nei.

Da synes jeg at du skal gjøre det! Jeg begynte å jobbe rett etter videregående og angrer ikke et sekund på det. Jeg jobbet i flere år før jeg begynte å studere. Skummelt å begynne og studere når man er litt eldre enn mange andre men det er også spennende. Men jeg synes det var best å jobbe noen år for å få erfaring fra arbeidslivet før studiene, for så å ha både erfaring og utdannelse etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da synes jeg at du skal gjøre det! Jeg begynte å jobbe rett etter videregående og angrer ikke et sekund på det. Jeg jobbet i flere år før jeg begynte å studere. Skummelt å begynne og studere når man er litt eldre enn mange andre men det er også spennende. Men jeg synes det var best å jobbe noen år for å få erfaring fra arbeidslivet før studiene, for så å ha både erfaring og utdannelse etterpå.

ikke sant! man behøver jo ikke å begynne å studere med en eneste gang , behøver heller ikke å studere i det hele tatt. Jeg har jo sjansen til å studere senere viss jeg får lyst til det senere i livet, men akkurat nå passer det seg ikke sånn. Men syns fortsatt det er kjedlig at mange ser ned på de som velger yrkesfag, alle jobber er viktige, men for de som studerer som også ser ned på de som velger yrkes fag, jeg skjønner ikke hvorfor de tror de er hakket bedre enn de med yrkes fag, har jo absolutt ingenting med hvor mye personen er verdt.

men hva er det som egentlig er mer positivt med å studere enn å velge yrkesfag? hva er det som gjør det til så mye bedre jobb? pengene? er det derfor mine foreldre vil at jeg skal velge det, bare pga pengene? det er jo viktigst å drive med hva man vil drive med, uansett hva som tar lengst tid å utdanne seg til, hva det kommer mest penger ut av osv..!? skjønner ikke hvorfor det er så mange trangsynte folk rundt å går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du jobbe med ungdommer? Eller i helsebransjen? Du banner i første innlegg, du blir provosert av dette, skal du klare å bli et bra forbilde for ungdommer, må du kanskje få litt mer modning og perspektiv.

Ellers.. nei, det er ikke en selvfølge at man skal studere. Man studerer gjerne fordi man har veldig lyst til å følge drømmen sin. Har du en drøm som ikke krever studie, så er det da bare greit. Det er mange som ikke velger høgskole/universitet!

Men spørsmålet er om du har lyst til å bli ungdoms eller helsearbeider eller om du bare velger det fordi du absolutt ikke vil studerer. Håper ikke du blir en av de gretne hjemmehjelpene som egenlig ikke brenner f or å hjelpe mennesker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Hvorfor vil du jobbe med ungdommer? Eller i helsebransjen? Du banner i første innlegg, du blir provosert av dette, skal du klare å bli et bra forbilde for ungdommer, må du kanskje få litt mer modning og perspektiv.

Ellers.. nei, det er ikke en selvfølge at man skal studere. Man studerer gjerne fordi man har veldig lyst til å følge drømmen sin. Har du en drøm som ikke krever studie, så er det da bare greit. Det er mange som ikke velger høgskole/universitet!

Men spørsmålet er om du har lyst til å bli ungdoms eller helsearbeider eller om du bare velger det fordi du absolutt ikke vil studerer. Håper ikke du blir en av de gretne hjemmehjelpene som egenlig ikke brenner f or å hjelpe mennesker da.

Det er absolutt ingen mangel på gretne kjerringer med såkalt høyere helsefaglig utdanning heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Da jeg gikk på ungdomsskolen, var jeg også passe skolelei. Når jeg nå ser dette i perspektiv (kontra barneskolen faktisk...) så ser jeg at dette var hovedsaklig på grunn av manglende utfordringer i skolehverdagen. Jeg begynte på helse- og sosialfag, men skjønte fort at det ikke var for meg.

Hvis du hadde vært mitt barn hadde jeg insistert på at du hadde tatt almenfag på VGS. På privatskole, evt. med et friår, for å få opp læringslysten. Poenget er, at hvis du har almenfag vil det bli mye lettere å skulle studere senere hvis du skulle ønske det. Tror ikke at det vil være store forskjell i lønn dersom du velger å jobbe i noen år hvis du har yrkesfag kontra almenfag.

Jeg er i hvertfall veldig glad for at jeg gjorde som jeg gjorde. Det var da mye lettere å komme inn på det universitetsfaget jeg ville, selv om det settes høyere krav.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Da jeg gikk på ungdomsskolen, var jeg også passe skolelei. Når jeg nå ser dette i perspektiv (kontra barneskolen faktisk...) så ser jeg at dette var hovedsaklig på grunn av manglende utfordringer i skolehverdagen. Jeg begynte på helse- og sosialfag, men skjønte fort at det ikke var for meg.

Hvis du hadde vært mitt barn hadde jeg insistert på at du hadde tatt almenfag på VGS. På privatskole, evt. med et friår, for å få opp læringslysten. Poenget er, at hvis du har almenfag vil det bli mye lettere å skulle studere senere hvis du skulle ønske det. Tror ikke at det vil være store forskjell i lønn dersom du velger å jobbe i noen år hvis du har yrkesfag kontra almenfag.

Jeg er i hvertfall veldig glad for at jeg gjorde som jeg gjorde. Det var da mye lettere å komme inn på det universitetsfaget jeg ville, selv om det settes høyere krav.;)

Men hva er poenget med å tvinge noen inn på allmennfag og studier, dersom de har interesser og evner til å gjøre det bra på yrkesfag? F.eks. fotograf, ambulansesjåfør, elektriker, kokk, typograf, gullsmed, barne- og ungdomsarbeider, farmasitekniker, eller noen av de andre utdanningene som er yrkesfaglige? Etter fagbrev på yrkesskole kan man jo uansett ta 1-årig allmennfaglig pågygg om man senere finner ut at man likevel ønsker å studere.

Jeg har høyere utdanning,men synes det er mye mer status å være en dyktig og suksessfull håndtverker enn en slapp student med dårlige karakterer og/eller en grad/utdanning som ikke gir jobb etterpå. Det finnes mange av dem! Hvis du ikke vil studere ts, så la for all del være. Ikke la deg presse av foreldre som insisterer på ditt og datt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde jeg hatt barn hadde jeg virkelig ikke tvunget dem inn på almennfag da man kommer inn på studier med fagbrev og "kjernefagene". Veien inn til høgere utdanning er på ingen måte lukket selv om man velger å gå yrkesfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...