Gå til innhold

Lavt stoffskifte


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

Referanseområdet for TSH er 0,2-4,5 mIE/l, det vil si at nedre grense for hva som er normalt er 0,2 og øvre grense er 4,5.

den stigningen på fem år trenger ikke ha noen betydning, jeg har variert med mer når jeg har omdosert medisinene jeg tar for lavt stoffskifte.

men jeg stusser over at du kun har målt tsh?

du må også spørre om fritt t4/t3 samt måle anti-tpo for å være helt sikkert på at prøvene er samsvarende.

nå skal det sies at disse symptomene kan være grunnet mye annet enn lavt stoffskifte.

det kan også være en mulighet for at du har subklinisk hypotyreose, og det hender at de forsøker med svak medisinering for å se om det har noen innvirkning.(vanligvis 50 mcg dagen eller liknende).

jeg har ingen svar til deg utover dette, men anbefaler deg å ta en ultralyd av skjoldbrukskkjertelen for å sjekke etter svulst(slik jeg fikk diagnosen).

du bør heller ikke ta lett på å teste ut medisinering, både fordi dette hemmer produksjonen som allerede er der, og fordi det er risikabelt å ha forhøyet stoffskifte over tid.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_fia_*
Skrevet

Jeg har i utgangspunktet for høyt stoffskifte, men velger å svare allikevel. Jeg var på et kurs hvor foredragsholder nevnte det "forbanna normalnivået". Dette er generelt og trenger ikke å bety at det er DITT normalnivå.

Jeg har nå operert bort skjoldbruskkjertelen og er helt avhengig av Levaxin. Min fastlege sier at hans erfaring tilsier at tsh bør ligge rundt 1,0 - 1,5. Da jeg lå på litt over 4 så bare sov jeg og orket ingenting da jeg var våken.

  • 2 uker senere...
Gjest anonym gjest
Skrevet

Tusen takk for svar begge to! Jeg vet ikke hva annet de har sjekket, så jeg får ta en telefon og spørre. Har opplevd en svak "rar" kvalme også de siste ukene. Men ville jo i utgangspunktet ikke tro at det skyldtes stoffskiftet mitt, siden i allefall de verdiene jeg har fått opplyst er tilsynelatende normale. Kanskje litt feil forum å spørre på, men er det noen som vet om man kan oppleve slik kvalme med lave jernlagre?? Blodprosenten min er helt normal, men jernlagrene litt lave..

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

:

Endret av GymJenta

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...