Gjest Gjest_norah_* Skrevet 17. november 2009 #41 Skrevet 17. november 2009 Referanseområdet for TSH er 0,2-4,5 mIE/l, det vil si at nedre grense for hva som er normalt er 0,2 og øvre grense er 4,5. den stigningen på fem år trenger ikke ha noen betydning, jeg har variert med mer når jeg har omdosert medisinene jeg tar for lavt stoffskifte. men jeg stusser over at du kun har målt tsh? du må også spørre om fritt t4/t3 samt måle anti-tpo for å være helt sikkert på at prøvene er samsvarende. nå skal det sies at disse symptomene kan være grunnet mye annet enn lavt stoffskifte. det kan også være en mulighet for at du har subklinisk hypotyreose, og det hender at de forsøker med svak medisinering for å se om det har noen innvirkning.(vanligvis 50 mcg dagen eller liknende). jeg har ingen svar til deg utover dette, men anbefaler deg å ta en ultralyd av skjoldbrukskkjertelen for å sjekke etter svulst(slik jeg fikk diagnosen). du bør heller ikke ta lett på å teste ut medisinering, både fordi dette hemmer produksjonen som allerede er der, og fordi det er risikabelt å ha forhøyet stoffskifte over tid.
Gjest Gjest_fia_* Skrevet 18. november 2009 #42 Skrevet 18. november 2009 Jeg har i utgangspunktet for høyt stoffskifte, men velger å svare allikevel. Jeg var på et kurs hvor foredragsholder nevnte det "forbanna normalnivået". Dette er generelt og trenger ikke å bety at det er DITT normalnivå. Jeg har nå operert bort skjoldbruskkjertelen og er helt avhengig av Levaxin. Min fastlege sier at hans erfaring tilsier at tsh bør ligge rundt 1,0 - 1,5. Da jeg lå på litt over 4 så bare sov jeg og orket ingenting da jeg var våken.
Gjest anonym gjest Skrevet 29. november 2009 #43 Skrevet 29. november 2009 Tusen takk for svar begge to! Jeg vet ikke hva annet de har sjekket, så jeg får ta en telefon og spørre. Har opplevd en svak "rar" kvalme også de siste ukene. Men ville jo i utgangspunktet ikke tro at det skyldtes stoffskiftet mitt, siden i allefall de verdiene jeg har fått opplyst er tilsynelatende normale. Kanskje litt feil forum å spørre på, men er det noen som vet om man kan oppleve slik kvalme med lave jernlagre?? Blodprosenten min er helt normal, men jernlagrene litt lave..
GymJenta Skrevet 18. desember 2009 #44 Skrevet 18. desember 2009 (endret) : Endret 20. desember 2009 av GymJenta
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå