Gjest Gjest Skrevet 25. mars 2009 #21 Skrevet 25. mars 2009 Jeg går og lurer på om jeg kan ha lavt stoffskifte. Jeg har mange av symptomene dere har, men så har jeg også pco og det kan ligne endel symptommessig. Det jeg lurer litt på er om mange av dere som har dette sliter med heshet? Jeg fikk en mye hesere og dypere stemme i forbindelse med svangerskap og den har ikke blitt bra igjen siden den gang, og det er tre år siden... Og kan man gå med dette uoppdaget i årevis?
ashera Skrevet 25. mars 2009 #22 Skrevet 25. mars 2009 Man kan gå med lavt stoffskifte uoppdaget i årevis. Og man kan få symptomer som går på stemmen. Men om du har det eller ei, er det bare et legebesøk som kan avgjøre.
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #23 Skrevet 6. april 2009 Lurer på om jeg kan ha lavt stoffskifte, har vært plaget av trethhet og utslitthet i lange tider. Det jeg lurer på er om man se om en har dette på vanlige blodprøve, mener når man tar en sånn sjekk med flere blodprøver, eller er dette en egen prøve som man må spørre legen om å ta? ..beklager evnt kupping av tråden
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #24 Skrevet 6. april 2009 Hei! Ja,jeg har også fått konstatert lavt stoffskifte.Eller subklinisk som det kalles.Det vil si at verdiene foreløpig er innenfor referanseområdet,men at man på sikt vil se utvikling mot verdier utenfor referanseområder. Når man måler stoffskifte måler man TSH,fritt t3 og fritt t4. I tillegg sjekkes også ofte antistiffer anti-Tg,anti-TSH og anti-TPO. Når man får konstatert lavt stoffskifte vil eneste behandling være tilførsel av skjoldbruskkjertelhormon(levaxin) fordi du har for lave verdier av dette. Jeg vet at leger praktiserer medisinering av pasienter med lavt stoffskifte forskjellig.Enkelte velger å prøve behandling med levaxin dersom pasienten føler h*n har symptomer som hemmer dem i hverdagen,til tross for at verdiene av TSH og fritt T4 er innenfor referanseområde. Derimot velger mange leger å vente til verdiene er utenfor referanseområde,og argumenterer med at levaxinbehandling er en behandling som ikke kan avsluttes når man først har begynt.Altså er det uenighet blant leger når det kommer til behandling.Hvis du føler deg usikker på om legen din tilbyr deg riktig behandling,kan du be om henvisning til en endokrinolog eller evt gå privat(prisen tatt i betraktning). Symptomer på lavt stoffskifte kan være at man er mer "grøssen" enn tidligere,huden er tørr,slapphet,lett vektøkning til tross for uforandret appetitt,håravfall,forstoppelse(forbrenningen går saktere),dårligere hukommelse,sterk menstruasjon. Med andre ord er symptomene veldig vage og det er vanskelig å påvise at man har disse symptomene på grunn av lavt stoffskifte. Dersom du har (som meg) vil utvikle lavt stoffskifte i framtiden,men at verdiene dine fortsatt er innenfor referanseområdet,kan det hende legen din ønsker å vente med medisinering til verdiene dine har blitt dårligere. Håper du fikk svar på noen spørsmål! Og hva er konskvensen hvis man går over tid med lavt stoffskifte som kreves beh,og man ikke får det? Symtomene er jo lik andre tilstander,så det er jo lett å overse
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 7. april 2009 #25 Skrevet 7. april 2009 Et sprøsmål til fra trådstarter. Dere som har dette, hvordan påvirker det dere i arbeidssituasjon. Arbeider dere fullt og går det greit ? Jeg føler meg ikke så veldig dårlig enda, bare litt sliten, muskelsmerter og heshet, men kommer jeg med tiden til å føle meg dårligere og bør jeg be legen om å bli behandlet med tabletter ? Har også planer om å prøve å få et barn til, hvordan vil dette påvirke en eventuell graviditet. Huff, liker ikke dette jeg, men det finnes vel verre sykdommer. Jeg har levd med hypotyreose i 10 år og definerer ikke meg selv som syk. Men jeg var veldig syk da det ble oppdaget. Jeg var 22 år og ble ikke frisk etter kyssesyken. Var fullstendig utslitt og sov omtrent sammenhengende i 8 måneder og ble ekstremt tynn. Etter jeg ble diagnostisert og medisinert har jeg gjennomført et 6 års langt studieforløp. Det var knallhardt de to første årene, jeg var fullstendig utslitt, hadde mye fravær og slet med å følge undervisningen. Jeg har nå vært i 100% arbeid i 4 år og klarer meg veldig fint. Har selvfølgelig perioder der jeg er mer utslitt enn vanlig, men har lært meg å lytte til kroppens signaler og tar det med ro når kroppen trenger det. Fysisk trening har f.eks virket mot sin hensikt for min del. Har bare blitt mer sliten av det. Jeg aner ikke hvilke verdier jeg hadde hverken da eller nå, men vet at dosen Levaxin har økt jevnt og trutt opp gjennom årene. Ligger nå på 150-300 mg daglig, trenger mer om vinteren enn om sommeren av en eller annen grunn.
Deli Skrevet 7. april 2009 #26 Skrevet 7. april 2009 Hei du siste som skriv i denne tråden! Gjest Mina! Eg føler også at eg har behov for litt meir levaxin om vinteren. I tillegg har eg behov for meir når eg trener hardt (noko eg ikkje gjer nå for tida, men håpar å koma i gang att med). Lurer på om du har legen din med på dette?? I så fall: Bur du i Oslo? Og kan eg få namnet på fastlegen din? Veit det er mange spørsmål. Send meg ein pm, om du har lyst til å svare. Om du ikkje orkar, synest det passar seg, kan du la vera å svare meg.
Gjest Gjest_Mina_* Skrevet 8. april 2009 #27 Skrevet 8. april 2009 Hei du siste som skriv i denne tråden! Gjest Mina! Eg føler også at eg har behov for litt meir levaxin om vinteren. I tillegg har eg behov for meir når eg trener hardt (noko eg ikkje gjer nå for tida, men håpar å koma i gang att med). Lurer på om du har legen din med på dette?? I så fall: Bur du i Oslo? Og kan eg få namnet på fastlegen din? Veit det er mange spørsmål. Send meg ein pm, om du har lyst til å svare. Om du ikkje orkar, synest det passar seg, kan du la vera å svare meg. Heisann. Har aldri bodd eller hatt fastlege i Oslo, så der kan jeg nok dessverre ikke hjelpe deg. Fastlegen min var med på at jeg selv kunne styre min egen dose. Han mente det var viktigere hvordan jeg følte meg enn hva prøvene sa, så lenge prøvene lå innenfor det som regnes som normalt. Nå har jeg flyttet til utlandet og er dessverre utmeldt av den norske fastlege ordningen. Så nå må jeg til privatlege for å få medisiner når jeg er hjemme siden Levaxin ikke selges i landet jeg bor i
Deli Skrevet 8. april 2009 #28 Skrevet 8. april 2009 Takk for svar! Eg ønsker meg da ein slik fastlege som du hadde før Lykke til i det store utland, så spesilet at Levaxin (eller anna tilsvarande) ikkje er til sals der du er (trudde det var rimeleg basic greier).
sofie777 Skrevet 8. april 2009 #29 Skrevet 8. april 2009 (endret) Jeg er også av dem som lurer på om jeg har lavt stoffskifte. Er konstant trøtt og orker ikke å rydde huset (har ikke ryddet skikkelig siden høsten i fjor , bor alene og har uansett ikke mulighet for gjester). Min mor har fått diagnosen, men ble medisinert for sent, noe vi barn fikk føle mye på kroppen da vi var yngre (mye kjeft pga trøtthet). En venninne av henne så et bilde av meg ganske nylig og bemerket utrolig nok at "hun ser ut som hun har lavt stoffskifte" Jeg har også vært mye borte fra jobb, går veldig ut over egenmeldingen siden jeg må møte opp på legekontoret for å få sykemld. og det orker jeg ikke når jeg er syk. Har i perioder vært borte en dag i uken. Var delvis sykemeldt (minus en dag i uken) i en mnd og det hjalp, men jeg har ikke fått tilbud om dette senere. Har hatt en fastlege som nekter meg å prøve Thyroksin som er det min mor bruker og pga det og andre ting har jeg nå (1. april) skiftet fastlege og skal bestille time etter påske. Håper hun er flinkere med dette og alle andre ting. Dette ble litt langt, men et lite hjertesukk... Endret 8. april 2009 av sofie777
Gjest Løve87 Skrevet 31. mai 2009 #30 Skrevet 31. mai 2009 Hei! Jeg er 21 år og har gått på levaxin i ett og ett halvt år nå. Nå er jeg oppe i 75mg. Jeg føler meg ikke bra i det hele tatt! Jeg ligger i senga hele dagen nesten, og det er helt utrolig bare å komme seg på butikken for å handle melk og brød. Jeg er student og har ikke fått tatt eksamene det siste semesteret. Det er nå sommerferie og jeg får ikke mer i stipend og trenger en sommerjobb. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er så utslitt hele tiden. Og ikke nok med det, men jeg sliter også med litt sosialangst. Så hvis jeg i det hele tatt hadde kommet med søknaden, så klarer jeg ikke å prate med presonen. Får helt black-outs og skjelver som bare det. Finnes det noe jeg kan gjøre, altså, kan jeg få sykepenger? Jeg skal til lege på onsdag og høre med legen. men bare tenkte om noen hadde noe erfaring og dele ellet tips? Jeg tror nok jeg kommer til å gå opp til 100mg, men det som skjer ved hver nye dosering, er at jeg er frisk en uke, så blir jeg like dårlig igjen. Håper på svar. Hilsen: sliten og lei
Gjest Gjest_solveig_* Skrevet 16. juli 2009 #31 Skrevet 16. juli 2009 Hei! Jeg kom over denne tråden da jeg søkte på "lavt stoffskifte". Jeg fikk beskjed av legen min i dag over telfon at jeg har lavt stoffskifte. Desverre var det vanskelig å forklare over telefon hva dette er og hva det fører til, så jeg søkte litt rundt på nettet, og jeg må si jeg blir lit urolig når jeg leser om det. I tillegg hadde jeg lite jern, og b-12 mangel. Er ganske bekymret med andre ord. De tre siste dagene har jeg vært hjemme fra jobb pga trøtthet og slapphet, muskelsmerter og litt mageknip. Skal til legen i morgen for mer informasjon.. Vet ikke hvorfor jeg skriver dette her, men ønsker å komme i kontakt med dere som har det samme og det uroliger meg at når man først har fått konstatert lavt stoffskifte så er det ingen vei tilbake?
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2009 #32 Skrevet 12. august 2009 Hei alle sammen! Jeg er også ei som lurer på om jeg har lavt stoffskifte..alle symptomene jeg lister opp under har jeg hatt veldig lenge nå.. Problemet mitt er at legen min sier at verdiene mine er helt innenfor normalen!:S * Trett, aldri opplagt * Sår og hes stemme hele tiden * Ofte kvalm * Til tider svimmel * øresus * hevelse i hender og føtter av og til * problemer med fordøyelsen * fryser lett, med vekselsvis svette ved den minste ting. Har områder på kroppen der det er kronisk kald hud * jeg mistet til mine store fortvilelse veldig mye av håret for et par år siden, men mister fortsatt endel hår og det rekker aldri å vokse seg tykkere igjen * Som vanlig verker det og er vondt i muskler og ledd * Det er veldig vanskelig å konsentrere seg, å huske som jeg gjorde før Er det noen av dere som har noen råd eller innspill?
Gjest Gjest Skrevet 14. august 2009 #33 Skrevet 14. august 2009 Hei alle sammen! Jeg er også ei som lurer på om jeg har lavt stoffskifte..alle symptomene jeg lister opp under har jeg hatt veldig lenge nå.. Problemet mitt er at legen min sier at verdiene mine er helt innenfor normalen!:S * Trett, aldri opplagt * Sår og hes stemme hele tiden * Ofte kvalm * Til tider svimmel * øresus * hevelse i hender og føtter av og til * problemer med fordøyelsen * fryser lett, med vekselsvis svette ved den minste ting. Har områder på kroppen der det er kronisk kald hud * jeg mistet til mine store fortvilelse veldig mye av håret for et par år siden, men mister fortsatt endel hår og det rekker aldri å vokse seg tykkere igjen * Som vanlig verker det og er vondt i muskler og ledd * Det er veldig vanskelig å konsentrere seg, å huske som jeg gjorde før Er det noen av dere som har noen råd eller innspill? Ingen som kan svare meg på det over?
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2009 #34 Skrevet 15. august 2009 Da hadde jeg gått til en annen lege for å få en ny vurdering. Det finnes private legesenter, men det koster selvfølgelig en del mer.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2009 #35 Skrevet 5. november 2009 Ingen som kan svare meg på det over? hei! Min var alltid på normalen og, men greia er at det er forskjellig fra person til person hvor grensa ligger. Legen sa at vi kunne prøve med behandlig, og jeg ble bedre med en gang etterpå, og da vistes det på prøvene etterhvert at det ikke var helt normalt. og jeg økte dose til det var på normalen. Menneskekroppen er merkelig. Men snakk med legen din om det. Eller dra til spesialist. Mye mat kan også forårsake lignende symptomer, feks mel og melk.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #36 Skrevet 6. november 2009 Jeg ville prøvd en kombinasjon av yoga og gjevnlig akkupunktur over lang tid. Det finnes ingen beviser for at yoga hjelper da det ikke er studert enda, men jeg vet at det finnes egne sekvensen man tror at skal hjelpe. Hvis du går på kurs en gang eller to i uken og så gjør en spesialisert sekvens på 15-20 min hver morgen så tror jeg faktisk det kan hjelpe ganske mye. Det er nettopp denne typen ting yoga er ment å balansere og ut fra hvor mye forskning som bekrefeter hva yoga tradisjonen har hevdet om effekter på en rekke andre felter så har jeg stor tro på at det kan virke her også. Hvis du kombinerer det med akkupunktur skal sjansen for å få god effekt øke mye. Om du søker på nettet (youtube blant annet) vil du finne egne sekvenser for stoffskiftet. Men, du bør gå litt på kurs også for å lære å gjøre ting riktig. Sekvensen som heter de fem tibetanere er generelt veldig bra og tar lite tid og er så enkel at den kan du lære fra en bok eller video.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2009 #37 Skrevet 6. november 2009 http://www.scribd.com/doc/6806665/Impact-o...n-Lipid-Profile http://www.ehow.com/about_5243146_pranayam...metabolism.html In a study conducted by Svyasa University entitled "Breathing Through a Particular Nostril Can Alter Metabolism and Autonomic Activities," three types of pranayamic breathing techniques were studied to determine if performing any of them for a month would cause changes in baseline metabolic and autonomic activities. Significant weight loss did occur in all three pranayama groups; however, because the participants also began a vegetarian diet during the study as well as performed physical activity, it cannot be determined that pranayama was the main contributing factor to their success. However, what researchers did find is that through practicing right nostril breathing, also called Surya Anuloma Viloma pranayama, metabolism function is increased. This biological change occurs due to the increase of adrenaline that is produced through pranayamic breathing. Conclusively, the study explains that performing several rounds of this breathing technique could be used by overweight individuals to increase metabolism function.
Gjest anonym gjest Skrevet 17. november 2009 #38 Skrevet 17. november 2009 Vet ikke om noen leser på denne tråden så lenge etter, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, så jeg håper noen ser dette og svarer.. Jeg har omtrent alle symptomer på lavt stoffskifte, men det aller verste er at jeg er så glemsk og ukonsentrert. Dette har i det siste begynt å gå utover jobben, og jeg gruer meg til å gå på jobb, noe jeg aldri har gjort før. Blir veldig sliten av dette! Problemet er at stoffskifteprøvene er helt normale, så jeg finner ingen forklaring på symptomene mine... :-( TSH 1,5 FT4 17 Er det noen som vil komme med innspill, så blir jeg veldig glad!
Gjest anonym gjest Skrevet 17. november 2009 #39 Skrevet 17. november 2009 Vet ikke om noen leser på denne tråden så lenge etter, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne, så jeg håper noen ser dette og svarer.. Jeg har omtrent alle symptomer på lavt stoffskifte, men det aller verste er at jeg er så glemsk og ukonsentrert. Dette har i det siste begynt å gå utover jobben, og jeg gruer meg til å gå på jobb, noe jeg aldri har gjort før. Blir veldig sliten av dette! Problemet er at stoffskifteprøvene er helt normale, så jeg finner ingen forklaring på symptomene mine... :-( TSH 1,5 FT4 17 Er det noen som vil komme med innspill, så blir jeg veldig glad! Ser at det var en del nyere innlegg jeg ikke hadde sett (!) og at det er flere som meg som søker etter svar... Så da fikk jeg litt mer håp om at noen leser innpå her. Jeg fant også tråden etter å ha googla lavt stoffskifte. Håper noen kan svare oss :-)
Gjest anonym gjest Skrevet 17. november 2009 #40 Skrevet 17. november 2009 meg igjen... Nettopp ringt og sjekket, og TSH var 0,85 for 5 år siden, og har altså nå steget til 1,5.. Har det noe å si, eller er det en endring som er uten betydning? FT4 var omtrent det samme.. Håper det er greit at jeg spør her!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå