Gå til innhold

Dysleksi og intelligens.


Gjest Gjest_fisken_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_fisken_*

I vårt moderne samfunn, hevder man at dysleksi ikke har noe med intelligens å gjøre. Men er det riktig? Er det virkelig slik, at det finnes mange intelligente mennesker med dysleksi? Jeg er ikke så sikker.

Jeg kjenner flere personer i min omgangskrets, som i utgangspunktet anses for å være ganske oppegående og normale, som har dysleksi. Likevel har jeg, etterhvert som jeg har blitt kjent med dem, sett at de likevel mangler enkelte andre ferdigheter også. Ferdigheter/egenskaper som de fleste jeg kjenner uten dysleksi har.

Det jeg har lagt merke til. i tilegg til dysleksien, er bl.a: At de ofte mangler dybde og evnen til refleksjon. De er ofte litt upraktiske og har litt liten evne til å løse problemer og oppgaver. De er ofte dårligere til å uttrykke seg muntlig, og til å finne riktige ord. Og de er ofte litt umodne i oppførsel. Som oftest har de ogå litt dårlig motorikk.

Dessuten har jeg lagt merke til at dyslektikere oftere har en tendens til å være voldelige og/eller kriminelle, o.l.

Jeg vet selvfølgelig at det finnes folk uten dysleksi, som også har disse problemene, men jeg synes jeg ser det påfallende ofte hos dyslektikere. Det er i allefall svært sjelden at jeg har truffet dyslektikere som er veldig intelligente, selv om jeg vet at det finnes noen.

Er det andre her inne som har gjort seg noen erfaringer eller tanker omkring dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg er helt enig med deg TS.. Særlig i det at de mangler dybde.

Kommer sikkert til å utløse ramaskrik dette, hehe.. (Folk tåler ikke å høre sannheten vet du :riste: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Først tenkte jeg å poste en lang liste med kjente folk med dysleksi (Albert Einstein, Ingvar "IKEA" Kamprad, Keira Knightley, Jay Leno, Edgar Allan Poe, George Washington, Leonardo da Vinci, Charles Darwin, John Lennon, Jamie Oliver, kong Olav....)

Så tenkte jeg å gå nærmere inn på hva dysleksi egentlig er, og hva det vil si i praksis.

Men så ble jeg i tvil om du er verdt å bruke tid og energi på. Argumentasjonen din går stort sett ut på å beskrive noen subjektive opplevelser du har hatt. Ved dette stempler du ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Forrige innlegg ble klippet, her er full versjon:

Først tenkte jeg å poste en lang liste med kjente folk med dysleksi (Albert Einstein, Ingvar "IKEA" Kamprad, Keira Knightley, Jay Leno, Edgar Allan Poe, George Washington, Leonardo da Vinci, Charles Darwin, John Lennon, Jamie Oliver, kong Olav....)

Så tenkte jeg å gå nærmere inn på hva dysleksi egentlig er, og hva det vil si i praksis.

Men så ble jeg i tvil om du er verdt å bruke tid og energi på. Argumentasjonen din går stort sett ut på å beskrive noen subjektive opplevelser du har hatt. Ved dette stempler du ca. 10% av Norges befolkning som mindre intelligente, voldelige og umodne. Kunne ønske du hadde LITT mer å komme med enn synsing. Synes ikke det har så mye med "sannheten" å gjøre.

Listen med dyslektikere ovenfor viser en samlig folk som på ulike måter har utmerket seg. Synes du de går inn under din beskrivelse av en typisk dyslektisk person? Kriminelle, litt dumme, umodne?

Hva med å snu på flisa? Kanskje det er slik at endel med dysleksi har skydd som pesten alt som har med lesning og bøker å gjøre, og dekket over sitt handicap med å være utagerende og late som de gir f...? Slikt skaper ikke velreflekterte akademikere - men det betyr ikke at det er intelligensen det er noe i veien med.

Og kanskje det er slik at resten har jobbet ræva av seg så du aldri vil skjønne at de har dysleksi, med mindre de står frem og forteller det, eller du kjenner dem veldig godt? Hadde du utpekt Albert Einstein, Keira Knightley og John Lennon som dyslektikere, om ikke du visste det? Dette er folk som har brukt sitt handicap til sin styrke. De har måttet skape alternative måter å løse hverdagen på, noe som gjerne har medført kreative løsninger - som igjen har medført at de har utpekt seg innen sitt fagfelt. Det er ikke sikkert de er FØDT mer kreative, men muligheten for at de er blitt tvunget til alternativ tenkning for å unngå ordblindheten, er stor. Slikt skaper kreativitet og resultater.

Jeg er HELT uenig med din fremstilling av dyslektikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg TS.. Særlig i det at de mangler dybde.

Kommer sikkert til å utløse ramaskrik dette, hehe.. (Folk tåler ikke å høre sannheten vet du :riste: )

:hoho:

Heller ramalatter, da innlegget ditt var rimelig lite dypt og reflektert. Du skulle tilfeldigvis ikke være dyslektiker? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok mange flere som har dysleksi som du kjenner enn du aner. Mange av de som sliter med dysleksi nevner ikke dette til andre, nettopp fordi folk tenker annerledes om dem da.

Jeg tror mye av det med at personer med dysleksi ofte har problemer med mer enn bare skriving. Det kan henge sammen med for dårlig oppfølging på skole og liknende, det tar hardt på å alltid ligge etter uansett hvor mye du prøver. Mange tyr gjerne til andre midler for å få "status" og henger gjerne med de feile folkene, fordi de ikke føler de hører hjemme med de "flinke" elevene. Ungdommer med dysleksi er ofte de som skulker skolen og har dårlg fravær, dette kan jo ha mye å si for utviklingen deres videre i livet. Det kan godt være en av gunnene til at noen har et mindre bra ordforåd.

Du må og huske at dysliksi ikke alltid kommer alene, det er mange som har tilleggsvansker. Mange har ikke bare problemer med å skrive, men også med å lese. De kan gjerne lese setninger feil, og det hjelper ikke akkurat på evnen deres til å løse diverse oppgaver. Det er ikke for ingenting at det går ann å ta en muntlig teoriprøve for å få førerkort, det er mange dysletikere som rett og slett har problemer med å svare riktig på spørsmålene som bli stilt fordi de mngler evnen til å tolke det som står på arket riktig.

Mange av de jeg kjenner som har dysleksi har ofte falt litt utenfor systemet, og ikke klart seg så bra på skolen. Mye av det tror jeg har med dysleksien, men det er selvfølgelig individuelt.

"Og de er ofte litt umodne i oppførsel. Som oftest har de ogå litt dårlig motorikk.

Dessuten har jeg lagt merke til at dyslektikere oftere har en tendens til å være voldelige og/eller kriminelle, o.l." Det du skriver her har jeg ikke lagt merke til i det heletatt, sikker på at disse folkene har dyleksi? kan jo godt være at de bare er dumme og later som de har dysleksi for å ikke virke dum:fnise:

Det er forresten mange kunstneriske dysletikere som er fantastisk god innen sitt felt.

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er fantastisk intelligent, men jeg ser absolutt ikke på meg selv som en av de du beskriver her, og jeg har dysleksi. Riktignok svak, og det gjelder for det meste rettskrivning. Jeg har også problemer med å lese høyt, jeg klarer rett og slett ikke å sette sammen bokstavene til ord ofte når jeg leser høyt. Det at jeg har en del skrivefeil og at jeg ikke kan lese høyt (det gjelder like mye når jeg leser høyt for meg selv som når jeg leser for andre, så har ingenting med nerver å gjøre...) gjør nok slik at jeg blir sett på som mindre smart. Det bryr jeg meg egentlig fint lite om :fnise: . De som kjenner meg vet jo grunnen. Håper bare at folk der ute ikke dømmer folk før de vet hele "historien"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Mange som har dysleksi har nok mindre kunnskap enn andre, fordi de ikke har hatt samme tilgang på boklig lærdom, det har ikke så mye med IQ å gjøre.

Jeg oppfatter det som at TS og du som skrev det siste innlegget her er ganske enige om mange ting jeg, nemlig at dyslektikere pga dysleksien har fått en mindre sjanse til å lære seg ting pga dårlig oppfølging i skolen o.l., og derfor kan oppfattes som mindre begavet enn gjennomsnittet, spesielt når det gjelder allmennkunnskap og det å uttrykke seg skriftlig.

Einstein er vel forøvrig ikke noe godt eksempel, selv om han var usedvanlig intelligent og en av de største forskerne i moderne tid, hadde han masse sosiale problem og oppførte seg nok ganske merkelig til tider. Knigthley og Lennon oppfatter jeg ikke som spesielt intelligente, de virker stort sett ganske gjennomsnittlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Forrige innlegg ble klippet, her er full versjon:

Først tenkte jeg å poste en lang liste med kjente folk med dysleksi (Albert Einstein, Ingvar "IKEA" Kamprad, Keira Knightley, Jay Leno, Edgar Allan Poe, George Washington, Leonardo da Vinci, Charles Darwin, John Lennon, Jamie Oliver, kong Olav....)

Så tenkte jeg å gå nærmere inn på hva dysleksi egentlig er, og hva det vil si i praksis.

Men så ble jeg i tvil om du er verdt å bruke tid og energi på. Argumentasjonen din går stort sett ut på å beskrive noen subjektive opplevelser du har hatt. Ved dette stempler du ca. 10% av Norges befolkning som mindre intelligente, voldelige og umodne. Kunne ønske du hadde LITT mer å komme med enn synsing. Synes ikke det har så mye med "sannheten" å gjøre.

Listen med dyslektikere ovenfor viser en samlig folk som på ulike måter har utmerket seg. Synes du de går inn under din beskrivelse av en typisk dyslektisk person? Kriminelle, litt dumme, umodne?

Hva med å snu på flisa? Kanskje det er slik at endel med dysleksi har skydd som pesten alt som har med lesning og bøker å gjøre, og dekket over sitt handicap med å være utagerende og late som de gir f...? Slikt skaper ikke velreflekterte akademikere - men det betyr ikke at det er intelligensen det er noe i veien med.

Og kanskje det er slik at resten har jobbet ræva av seg så du aldri vil skjønne at de har dysleksi, med mindre de står frem og forteller det, eller du kjenner dem veldig godt? Hadde du utpekt Albert Einstein, Keira Knightley og John Lennon som dyslektikere, om ikke du visste det? Dette er folk som har brukt sitt handicap til sin styrke. De har måttet skape alternative måter å løse hverdagen på, noe som gjerne har medført kreative løsninger - som igjen har medført at de har utpekt seg innen sitt fagfelt. Det er ikke sikkert de er FØDT mer kreative, men muligheten for at de er blitt tvunget til alternativ tenkning for å unngå ordblindheten, er stor. Slikt skaper kreativitet og resultater.

Jeg er HELT uenig med din fremstilling av dyslektikere.

Jeg vil bare gi ros til et velformulert og fornuftig innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_fisken_*
Forrige innlegg ble klippet, her er full versjon:

Først tenkte jeg å poste en lang liste med kjente folk med dysleksi (Albert Einstein, Ingvar "IKEA" Kamprad, Keira Knightley, Jay Leno, Edgar Allan Poe, George Washington, Leonardo da Vinci, Charles Darwin, John Lennon, Jamie Oliver, kong Olav....)

Så tenkte jeg å gå nærmere inn på hva dysleksi egentlig er, og hva det vil si i praksis.

Men så ble jeg i tvil om du er verdt å bruke tid og energi på. Argumentasjonen din går stort sett ut på å beskrive noen subjektive opplevelser du har hatt. Ved dette stempler du ca. 10% av Norges befolkning som mindre intelligente, voldelige og umodne. Kunne ønske du hadde LITT mer å komme med enn synsing. Synes ikke det har så mye med "sannheten" å gjøre.

Listen med dyslektikere ovenfor viser en samlig folk som på ulike måter har utmerket seg. Synes du de går inn under din beskrivelse av en typisk dyslektisk person? Kriminelle, litt dumme, umodne?

Hva med å snu på flisa? Kanskje det er slik at endel med dysleksi har skydd som pesten alt som har med lesning og bøker å gjøre, og dekket over sitt handicap med å være utagerende og late som de gir f...? Slikt skaper ikke velreflekterte akademikere - men det betyr ikke at det er intelligensen det er noe i veien med.

Og kanskje det er slik at resten har jobbet ræva av seg så du aldri vil skjønne at de har dysleksi, med mindre de står frem og forteller det, eller du kjenner dem veldig godt? Hadde du utpekt Albert Einstein, Keira Knightley og John Lennon som dyslektikere, om ikke du visste det? Dette er folk som har brukt sitt handicap til sin styrke. De har måttet skape alternative måter å løse hverdagen på, noe som gjerne har medført kreative løsninger - som igjen har medført at de har utpekt seg innen sitt fagfelt. Det er ikke sikkert de er FØDT mer kreative, men muligheten for at de er blitt tvunget til alternativ tenkning for å unngå ordblindheten, er stor. Slikt skaper kreativitet og resultater.

Jeg er HELT uenig med din fremstilling av dyslektikere.

For det første har jeg ikke påstått at alle med dysleksi er uintelligente. Det er kun en tendens jeg har sett, både blant kjente og mindre kjente. Når det gjelder Einstein, Knightley og Lennon m.fl., så har jeg aldri kjent disse personene privat, så de kan jeg ikke uttale meg så mye om. De var dyktige på sitt felt, men hva vet vi vel om disse menneskene privat, egentlig?

Min oppfatning av dyslektikere baserer seg på en subjektiv observasjon, ja. Jeg har ikke noe vitenskapelig grunnlag for å påstå at min oppfatning av dette er den hele og fulle sannheten. Det er min personlige opplevelse, og ingenting annet. Men at jeg er subjektiv i min fremstilling av dyslektikere, betyr ikke at det behøver å være helt feil heller. Uansett, så kjenner jeg ganske mange folk, med og uten dysleksi. Og det slår meg at dyslektikere veldig ofte har de problemene som jeg har skrevet om i første innlegg. At mange dyslektikere sikkert har slitt ræva av seg på skolen, er sikkert ganske riktig. Men det er det er det mange andre som har gjort også, av ulike grunner. Men jeg tør likevel påstå at dyslektikere viser noen ensartede sider ved seg selv til tider, som jeg ikke ser så ofte hos andre.

Jeg tror ikke det å være dyslektiker, betyr at man automatisk blir mer kreativ enn andre. Noen viser kreative sider, ja. Likevel har jeg sett det gang på gang, at dyslektikere mangler en del vesentlige ting. Det kan da ikke være helt tilfeldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette er ikke vesentlig for debatten, men rett skal være rett: Einstein var ikke dyslektiker. Han begynte å snakke litt sent, men var en utmerket elev og slet verken med dysleksi eller andre lærevansker. Men slike romantiske ideer spres jo som ild i tørt gress når de først er i gang. Da Vinci og Poe var heller jo ikke dyslektikere. De andre som er nevnt her, vet jeg ingenting om.

Dette minner meg om lister over vegetarianere på nettet. Jeg er selv vegetarianer, og synes det er interessant å se hvilke kjente mennesker som har valgt det samme. Problemer er at listene i stor grad er bullshit; de henter uverifisert informasjon fra hverandre og blir til et selvforsterkende, selvforsynt lite univers. Akkurat som med dysleksilistene.

Det er egentlig ganske trist at dyslektikere må ty til løgner om Einstein for å "bevise" at de er like skarpe som andre mennesker. Det er da bare gammel overtro at dette har noe med intelligens å gjøre! Triste greier, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

De dyslektikerne jeg kjenner er ikke mindre smarte enn andre. De har også jobbet mye med problemene sine, på ulike måter - flere av dem skriver så riktig i dag at jeg synes det er rart å tenke på at de sleit så mye med det på skolen (de gode resultatene skyldes selvsagt innsats og læremetoder). Andre har lest utrolig mye bøker på tross av vanskene, den med høyest målt iq i min omgangskrets er også dyslektiker (og vi er en nokså oppegående krets, hehe). Dysleksi er vel mest et problem med å tolke visuelle inntrykk (har sett flere slite med retning på linjer/buer o.l) og har ikke sammenheng med intelligens forøvrig og totalt sett.

Selvsagt finnes det også dumme dyslektikere og folk man kan bruke som eksempel på at ikke alle er smarte og velfungerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Jeg kjenner to dyselektikere. Dene ene av dem er ikke den skarpeste kniven i skuffen, men har stort musikalsk talent.

Den andre av de to er en meget vellykket forretningsmann og ettertraktet leder.

Så hvis man skal gjøre som ts her og trekke konklusjoner basert på et meget snevert statistisk grunnlag så vil jeg tro at dyselektikere er like smarte eller dumme som alle oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Juju_

Jeg har mange venner og bekjente som har dysleksi, og noen av dem er mindre intelligente, mens andre er meget intelligente, akkurat som med resten av folk. Synes det er feil å sette i bås slik.. Stemmer iallfall ikke med mine oppfatninger at "de mangler dybe" osv selv om de har dysleksi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har dysleksi. Jeg har en syv års lang utdannelse hvor det er ca 30 av 500 som kommer inn hvert år. Blandt disse 30 er jeg blandt de top 10% når det kommer til karakterer. Det som er grunkjernen i hele denne utdannelsen er at man må kunne sette ting i sammenheng og se ting fra flere vinkler og perspektiver samtidig som man må kunne lese store mengder tungt materiale på engelsk for så å trekke sammen alt dette og danne seg et reflektert bilde basert på alle de forskjellige teoriene man har lest.

Jeg kjenner også en advokat som har dysleksi. Hun var også en av top tre på sitt kull når det kom til karakterer og ikke minst den på sitt kull som fikk den beste jobben etter ferdig utdannelse. Hun ble headhuntet til en jobb i en av landets mest respekterte firam og leies inn av universitetet for å gi foredrag etc. Ikke akkurat noe som tyder på lite intelligens der i gården nei.

Det som derimot tyder på lite intelligens er å tro at om man har sett noen mennesker med lav intelligens som er kriminelle og har dysleksi så trekker man sluttningen om at ja, dysleksi innebærer også andre vansker og lite intelligens. Intelligente mennesker vet at man ikke kan trekke sluttninger basert på et par eksempler slik som det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kjenner mange uten dysleksi som er uintelligente, umodne, ureflekterte og småkriminelle. Er alle som ikke har dysliksi slik mon tro??

Du sier at dine påstander er rent subjektive. Vitenskapen sier at du tar feil. At du kjenner noen dyslektikere som er mindre smarte, betyr ikke at det har noen som helst sammenheng med dysleksien i det hele tatt. Jeg kjenner en skikkelig dum fyr som er nærsynt, jeg går likevel ikke rundt og anklager alle nærsynte for å være dumme av den grunn.

Min søster har dysleksi. Hun er også veterinær, utdannet i Norge. Da hun utdannet seg, var det det nest vanskeligste studiet å komme inn på i Norge. De tok opp 56 studenter i året, og det var vel over tusen søkere hvert år. Høres hun du ut, synes du?

En venninne av meg har dysleksi. Hun er lege. Er det et lett studie å komme inn på? Kommer dumme mennesker inn på medisin? Nei, de gjør nok ikke det, du.

En kamerat som er dyslektiker, er også psykolog. Er profeksjonsstudiet i psykologi noe alle og enhver kommer inn på? Nope. Han har svart belte i Tae Kwon Do (3. dan), så han kan neppe beskyldes for å ha dårlig motorikk.

Dyslektikere kommer i alle intelligensklasser, akkurat som ikke-dyslektikere. Vitenskapen har slått fast at dysleksi ikke har noen sammenheng med intelligens. Din synsing er en fornærmelse mot dyslektikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest missLady

Hehe!

Jeg har dysleksi. Er ikke mindre dum og lite reflektert.

Til våren ferdig med min Bachelorgrad! Kriminell er jeg heller ikke ;)

Beklager at jeg ødela din fantastiske reflektere teori om oss med dysleksi! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_fisken_*

Jeg tviler på at folk som utdanner seg til psykologer og dyrleger osv, egentlig har et reellt problem med dysleksi. Man kan umulig komme seg igjennom slike studier, hvis man har store problemer med å lese og skrive. I såfall tror jeg det kun dreier seg om en veldig lett variant av dysleksi. Og da vil jeg nesten si at det dreier seg om et oppkonstruert problem.

Det er jo så in å ha en diagnose nå for tiden. Virker som om "alle" vil ha et navn å henge problemene sine på. Har man en diagnose, vil man jo få sympati, og man får da en anledning til å bortforklare noe som kanskje skyldes noe annet.

Men enda en gang: Jeg har ikke sagt at ALLE dyslektikere er dumme. eller uintelligente. Det er kun en tendens jeg har sett. Om vitenskapen tilsier noe annet er mye mulig. Men nå er det ikke alle vitenskaplige teorier som er like seriøse heller, da. Hvor omfattende er disse undersøkelsene, egentlig? En vitenskapelig rapport om folks lese og skriveferdigheter, baserer seg lite trolig på et inngående og personlig intervju av disse personene. Har de f.eks testet dyslektikernes sosiale, personlige og emosjonelle sider, eller deres generelle fungering i det daglige? Hvor mange har blitt testet osv?

Jeg har forøvrig snakket med andre om dette, og da kommer det frem at jeg ikke er alene om å ha lagt merke til dette. Så det må da være NOE i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Dårlige skriveferdigheter kommer ikke nødvendigvis av dysleksi. Det kan også komme av forholdsvis lav intelligens eller generelle lærevansker. Jeg tror at mange av de som har dårlige skriveferdigheter påstår at de har dysleksi uten at de har det, og dermed kan dyslektikere ufortjent få rykte om å være mindre intelligente enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Varsia_*
Jeg tviler på at folk som utdanner seg til psykologer og dyrleger osv, egentlig har et reellt problem med dysleksi. Man kan umulig komme seg igjennom slike studier, hvis man har store problemer med å lese og skrive. I såfall tror jeg det kun dreier seg om en veldig lett variant av dysleksi. Og da vil jeg nesten si at det dreier seg om et oppkonstruert problem.

Si meg, går du rundt og tror at dyslektikere ikke kan lære seg å takle vanskene sine i det hele tatt? Innbiller du deg at en dyslektiker ikke kan bli flink til å lese og å skrive? De fleste dyslektikere som får god hjelp fra skolen vil klare dette helt fint - det er dyslektikere det er snakk om, ikke analfabeter.

Selvfølgelig finnes det dyslektikere som er uintelligente og kunnskapsløse. Det finnes også ikke-dyslektikere som faller i akkurat samme kategori. Det finnes til og med intelligente mennesker som er kunnskapsløse. Og intelligente mennesker som er kriminelle. Og det helt uavhengig av om de har dysleksi eller ei.

Jeg vil nå heller betvile din intelligens, siden du ikke greier å forstå at når forskning konkluderer med at dysleksi ikke henger sammen med intelligens i det hele tatt, så er det antakelig tilfelle. En dose selvinnsikt hadde kanskje ikke skadet deg så mye heller? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...