Gå til innhold

Dele gjerrigknarkhistorier fra jobb og privatliv?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg og endel andre avtalte å dra på kino. Jeg inviterte med en venninne med melding som lød ca "vi er en gjeng som skal på kino, bli gjerne med". 

Da vi snakket sammen etter filmen, spurte initiativtaker om folk kunne vippse siden han hadde lagt ut for alle.  

Alle tok opp telefonen, bortsett fra venninnen min. Hun så på meg og sa at jeg betalte siden jeg hadde invitert henne med. Jeg var student mens hun var i fast jobb.

Jeg kunne såklart spandert, men ikke når det blir tatt for gitt. Så hun endte opp med å betale for seg selv.  

Anonymkode: e871e...d42

Du har ikke skrevet at du betaler så selvfølgelig må hun betale

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en i vennegjengen som i mange år har benyttet seg av "free rides" - at han sier ja takk til mat, en av oss andre legger ut og han betaler aldri tilbake. I tillegg er han sånn at dersom noen av oss arrangerer f.eks filmkveld, sørger han for å ta med seg alt han hadde med til vedkommende tilbake hjem igjen - da gjerne chipsposer, brusflasker og diverse godteri. Han spiser heller opp det som blir servert for deretter å ta med seg det han tok med til vedkommende hjem igjen. 

Husker også en 17. mai-feiring for noen år siden. Vi stilte alle med noe (både vi og han stilte med kake, jeg hadde bakt selv og moren hans som han fortsatt bor hjemme hos i en alder av 40+ hadde bakt til ham), og når alle hadde fått et stykke av kaka han hadde tatt med, var han kjapp å pakke det som var igjen av den (ca 3/4) ned for å ta med hjem til gutterommet igjen. 

Han er ikke en som spiser rent lite heller akkurat, med sine ca 1.85 og minst 160kg. Han er blitt så stor nå at resten av gutta er bekymret for ham. Jeg er nesten redd for at han skal ødelegge sofaen eller passasjersetet i bilen så stor som han er nå. 

Vet ikke om dette kvalifiserer til gjerrigknark eller at han bare er "grådig" og må redde sin part, men kjenner at jeg reagerer på måten han sniker seg unna på når det gjelder betaling - og ikke minst det å "dele" litt tilbake. 

Anonymkode: 41396...14e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest gjerrigste, mest snyltete jeg har opplevd må være min ene ex. For å gjøre en lang historie kort, han ga meg en utenlandstur i bursdaggave uten å ta med seg ett rødt øre i lommepenger... Han mente det var meget generøst av ham å gi meg den ferien som kostet han 2989 kr uten å bidra med en kr på turen. Kostet meg over 10k som han nektet å dele på. Han spanderte jo 2989 kr for fly og hotell må vite! 

Har så mange gjerrig-historie, snylting på ham at jeg kunne skrevet bok. *Lånte* penger stadig uten å betale tilbake. Når jeg kastet han ut mente han at lånte penger var *gitt til ham*, ikke lånt. Ikke betalte han husleie, el andre utgifter første seks måneder. Levde på meg å mine penger for å spare lønnen sin. Ung dum og naiv som jeg var trodde jeg i to år at han ville gjøre opp for seg til slutt. 

Anonymkode: 33870...cd6

• Liker 22
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (På 10.1.2022 den 21.56):

For å gjøre en lang historie kort, han ga meg en utenlandstur i bursdaggave uten å ta med seg ett rødt øre i lommepenger...

Jeg vil nesten påstå det er verre at du forventer å få x tusen i lommepenger når du skal til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

padawan skrev (19 minutter siden):

Jeg vil nesten påstå det er verre at du forventer å få x tusen i lommepenger når du skal til utlandet.

Du misforsto. Det hun skriver er at han, fordi han hadde betalt et lite beløp for reisen, forventet at HUN skulle dekke alle lommepengene hans som "takk" og gjengjeld. Lommepengene ble dyrere enn reisen. 

Han tjente altså på det, da reisen var billigere enn lommepengene som ble brukt.

Anonymkode: 407f3...95d

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2021 den 11.42):

For noen år siden var jeg med min daværende kjæreste på jobbreise til et annet land. En kveld var det tapasrestaurant som alle de ansatte (med følge) skulle på. Dealen på denne restauranten var noe ala "kjøp en drikke, få med to småretter". Jeg var på det tidspunktet den eneste som var student blant oss. Så da jeg bestillte det jeg skulle ha, så valgte jeg ikke de dyreste tingene. Jeg endte opp med 2 drikker (alkoholfrie) og 4 småretter. Hun ene var vegetarianer, noe de ikke hadde et ordentlig alternativ for, så hun fikk en halvveis salat. Flere av de andre gikk utenfor denne menyen og bestilte flere store retter (i tillegg til smårettene) og drakk dyr vin. Da regningen kom skulle visst alt deles likt. Det var en som forsøkte å si at det ble urettferdig, spesielt med tanke på hun ene som kun hadde fått en liten skål med salat. Det ble dårlig stemning da folk syns det var teit å regne på hver minste krone. Jeg som hadde spist for kanskje 50 kroner måtte ut med 200 kr. Ikke sånn kjempemye, men dette var utlandet og jeg var student, og jeg hadde valgt rettene på bakgrunn av prisen. Litt kjipt for studentlommeboka å betale 4 ganger så mye. Det mest irriterende var likevel han ene som hadde spist og drukket mest (han var også en +1, ikke en kollega). På vei tilbake kom han med kommentaren "SÅ mye mat for 200 kroner får du ikke i Norge!!" og var tydelig begeistret. Han var en i 50årene med fast jobb, god råd og alt på stell. Ikke tenkte han på at jeg og hun med salat hadde vært med på å sponse hans middag.. 

Anonymkode: 01e34...cce

Det er så utrolig drøyt. Jeg har mange ganger kjent på irritasjon når man drar på en dyr restaurant og holder litt igjen ved å bestille billigere retter,og den billigste ølen...også har alle de som har bestilt 3 drinker og indrefileten lyst å dele regningen. 
Jeg tenker slikt bør avtales på forhånd, men man har liksom ikke lyst å være den som tar opp slike økonomiske spørsmål av frykt for å bli stemplet som en gjerrigknark..

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiigen skrev (2 timer siden):

Det er så utrolig drøyt. Jeg har mange ganger kjent på irritasjon når man drar på en dyr restaurant og holder litt igjen ved å bestille billigere retter,og den billigste ølen...også har alle de som har bestilt 3 drinker og indrefileten lyst å dele regningen. 
Jeg tenker slikt bør avtales på forhånd, men man har liksom ikke lyst å være den som tar opp slike økonomiske spørsmål av frykt for å bli stemplet som en gjerrigknark..

Hadde jeg bestilt så lite og blitt best om å dele regning med folk som hadde spist 3 ganger så mye som meg så hadde jeg bare sagt at jeg betaler for meg selv jeg, dere andre må gjerne dele regning.  

• Liker 34
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, padawan said:

I orden for deg å få en reise i gave men du må sponse hele turen? Så for meg å ha med hver sine lommepenger og betale for seg selv. Han tjente fett men hans penger skulle spares må du skjønne. Hotell og fly ga han vekk i gave uten at jeg ytret noe om ville på tur. Fin gave jeg ble glad for men *gaven* forsvinner når jeg får en utgift på 10k for å spandere hele turen på begge.Kunne aldri falt meg inn å gi vekk en reise til noen og forvente at hen spanderte hele oppholdet for meg. Gratis ferie for giver🤷🏼‍♀️. Frekt. Glem ikke at han i seks måneder i vårt forhold bodde gratis hos meg, bidro ikke på mat el regninger og disponerte bilen min uten å fylle tanken. *Lånte* penger stadig med lovnad å betale tilbake senere. Når jeg kastet han ut var disse pengene gått fra lån til *du ga meg de*. Større snylter og gjerrigfrans kan du lete lenge etter. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hun forventetseg da ikke x tusen i lommepenger, tror du bør lese på nytt.

Hun reagerte på at hun måtte stå for lommepenger til samboeren også. At han ikke hadde med noe som helst og forventet å bli påspandert alt siden han betalte selve reisen.

Anonymkode: 8415a...ea2

Takk. Du og AB under forsto meg rett. Forklarte meg klønete kanskje?

6 hours ago, AnonymBruker said:

Du misforsto. Det hun skriver er at han, fordi han hadde betalt et lite beløp for reisen, forventet at HUN skulle dekke alle lommepengene hans som "takk" og gjengjeld. Lommepengene ble dyrere enn reisen. 

Han tjente altså på det, da reisen var billigere enn lommepengene som ble brukt.

Anonymkode: 407f3...95d

Anonymkode: 33870...cd6

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.1.2022 den 16.55):

Vært ute for noe lignende med min eks!

Den gangen tjente jeg svært lite, og da mener jeg lite. Han har egen bedrift og den gangen hadde han et overskudd på noen mill hvert år. Han kjøpte seg alt han ville, når han ville. Mens jeg måtte snu på hver krone. Forholdet skrantet, pga flere ting, han har nok en narsissistisk diagnose. Forholdet var langt ifra bra altså. Han fant ut at vi skulle dra på ferie, prøve å finne ut av ting, han skulle betale. Men plutselig fant han ut at han ville ha med en kompis, han var redd det skulle bli kjedelig med bare oss to. Og siden han skulle være med, var det urettferdig oppmot kompisen om han betalte min reise, men ikke kompisen sin. Så etter at turen var avtalt og bestilt, sa han at jeg måtte betale den selv. Jeg som ikke klarte meg fra før skulle plutselig  ut med 13 000kr for en tur han ville på. Jeg var så kuet og nedtrykt på den tiden at jeg betalte. Jeg hadde ca 3000kr igjen.

Når vi skulle dra, mente han at det ble for dyrt med taxi til flyplassen, så han mente at jeg skulle kjøre, også skulle vi dele på parkeringen. (Jeg endte opp med å betale den også). Når vi kom frem, sa han at det var best å bruke mitt kort siden jeg hadde så lite penger, da gjorde det ingenting om kortet ble stjelt/svindlet på et vis🙄

I etterkant så ser jeg hvor sykt hele opplegget var, hele forholdet, men også denne turen.

Anonymkode: 7693a...bb9

Høres ut som min eks 🙈

Anonymkode: d8ab7...68f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange, mange år siden;

Jeg og vennegjengen var på en biltur, 4 stykker i bilen, hadde så lite bensin igjen at vi måtte ha bilen i fri/eller skru av tenningen (husker ikke) i nedoverbakkene og måtte tømme bilen for tomme ølflasker for å få noen usle kronestykker til drivstoff slik at vi kom oss de siste milene hjem.  Etter at vi hadde fyllt for disse småkronene drar ene kompisen opp en 500 eller 1000 lapp og handler seg mat eller sigaretter eller noe på stasjonen.  Hadde latet som om han ikke hadde penger helt til det hadde ordnet seg. 🤣🤣 ingen som fikk seg til å si noe, men det var veldig taust i bilen de siste mila. Han er blitt mobbet for dette i alle år etterpå.

her skal man ikke være med på spleiselag nei.

Anonymkode: d850b...710

• Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Høres ut som min eks 🙈

Anonymkode: d8ab7...68f

Haha, det hadde nesten vært "morsomt". Det finnes dessverre flere slike folk der ute

Anonymkode: 7693a...bb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kunde som aldri kjøper pose en lang historie jeg ikke gidder skrive her klager masse på at prisen pr pose nå er 3 kr! 

"Skal du ha pose?" Nei jeg tar den under armen - HEHEHE (typisk kunde spøk)

(Jeg jobber i butikk)

Så når den kunden kom og handlet så slo jeg inn 3 stk poser uten han/hun/den merket det. Ikke før etterpå og ble rasende fordi det ble 9 kroner dyrere!! Men han/hun/den trengte poser!

Anonymkode: 86ce0...469

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
13 minutter siden, AnonymBruker said:

"Skal du ha pose?" Nei jeg tar den under armen - HEHEHE (typisk kunde spøk)

Er ikke det bare en spøk om du kjøper deodorant? 😄 Da trenger man jo faktisk ikke pose heller.

Anonymkode: 5d056...6c1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
AnonymBruker skrev (På 12.1.2022 den 9.16):

Hun reagerte på at hun måtte stå for lommepenger til samboeren også.

Da varjeg nok litt rask ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det stemmer, den er forsvunnet.

Anonymkode: 2eb94...557

Herregud 😂😂😂 så dumt

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...